Als je F3A wilt vliegen, ga dan voor een echte 2m kist. De kosten van dat ding waar Alexzzz nu mee bezig is zijn lager dan het ding van Sebart. Bovendien kun je dan investeren in echte 10s pakketten waar je toch naar toe gaat. Alles wat kleiner is dan 2m lengte moet bij veel wind veel te snel gevlogen worden om rare opstuur hoeken te voorkomen. In Italie heb je misschien windstille wedstrijden, in Nederland waait het een stuk harder.
Wat is er dan zo magisch aan die pcs 2 meter?! Wat mankeerd er dan aan (dezelfde kist maar dan) 1,5 m 1,7 m 1,9 m
2m is de maximale afmeting. Hoe kleiner het model, hoe dichterbij het gevlogen moet worden, dus hoe langzamer je moet vliegen om nog binnen de box van 60 graden te blijven. langzamer vliegen om de zelfde optische illusie te wekken is op zich geen probleem, tot dat het gaat waaien, voor een 10% kleinere kist waait het naar verhouding dus 10% harder.
En aangezien ik in al die jaren nog geen enkele windstille wedstrijddag/wedstrijdweekend heb gehad.......
Oef, ja je bent niet de eerste die het zegt. Ik verwacht ook niet 'de perfecte kist' te hebben, maar denk alleszins dat met dit ding, ook in Nederland, de B en de C wel te vliegen zullen zijn, toch? Ik weet niet of ik naar 10S toe ga. Ik ben er van overtuigd dat ook met een 2m kist 8S voldoende is. Als ik een 2m kist ga maken nu, komt er 8S in. Het is deels ook een kostenoverweging. De E-evolution is, als het puntje bij het paaltje komt, toch net 100 euro duurder ongeveer, voornamelijk vanwege de zwaardere motor, regelaar en grotere pakketten. Daarnaast is het een vervoersoverweging, de Derwisj kon nog net in ons smartje, maar bredere rompen wordt al snel lastig. Als laatste.. het oog wil ook wat. Ik vind dit echt een prachtige kist om te zien en die E-evolution.. nou ja, sorry Alexzzz, hij zal ongetwijfeld goed vliegen, maar ik vind het schema niet om aan te zien Denk ook dat je e.e.a. in proportie moet zien.. als ik deze kist heb of een 2m kist, zou ik B gaan vliegen en daar ergens onderaan bungelen hoogstwaarschijnlijk. Ik ken de overweging 'beginners vs goed materiaal' (als je zelf nog niet zo goed bent, kan je materiaal maar beter goed zijn) maar ben er wel enigszins pragmatisch in. Het alternatief wat ik op dit moment heb qua financieen en vervoerbaarheid is deze kist, of de Oxalys 40 die ik nog heb.. dan is deze denk ik al een forse vooruitgang. Als laatste.. zoals bekend ben ik een eigenwijs sujet.. volgens mij doet deze kist het ook met de wind zoals toegestaan op wedstrijden (max 6) best prima.. misschien niet ideaal, maar so be it. Dan.. als ik het vergelijk.. bv. de Osmose heeft een span vn 188. Dat is maar 8cm meer dan deze kist. Zo gruwelijk veel verschil zit er dus niet tussen. Begrijp mij niet verkeerd Bert, ik waardeer het advies zeer zeker en weet dat het gedeeltelijk waar is (financieen ben ik het niet mee eens)..
Tjah, dat is puur persoonlijk denk ik; ik geef toe dat het niet een super-speciaal schema is, het is eigenlijk gewoon een erg nadrukkelijk ARF-schemaatje, maar de meeste mensen vinden hem niet lelijk, ook niet bloedmooi ofzo, maar "niet om aan te zien" gaat ook wat ver, ik denk dat er niet veel mensen het met je eens zijn Maar goed, ik ben het wel eens met Bert, zeker vanuit kostenoverwegingen; je hebt straks een kist die best redelijk wat gekost heeft, en het toch nét niet is. Dan kun je wel zeggen; "voor B en C zal hij goed genoeg zijn", maar als je later toch naar de F3A wilt, dan werkt het meer in je voordeel als je je kist al kent, EN niet nog eens moet investeren...... Just my 2 cents.
Ik ben er nog niet zo van overtuigd dat de 110 een 'net niet' kist is voor mij. Voor Derk: Ja. Voor Fred de Wit: Ja. Voor mij: ik ben er niet van overtuigd En over smaak valt niet te twisten natuurlijk
Succes ermee.. ik heb het geprobeerd, en heb nu een 10s setup besteld. Dan kom je een pak duurder uit! Maar misschien is die nieuwe Axi wel wat (5325/..)
Ja, raar alleen dat er maar 2 site is die iets weet over die Axi, en Axi zelf nog niet.. En duurder uit.. ik begrijp nooit dat mensen pakketten als een vast gegeven zien. Om van een 8s naar een 10s pakket te komen, zijn 2 cellen nodig @Bert: klopt
Maar dat hoef je natuurlijk niet altijd in de praktijk te brengen. Kijk om je heen een vraag je af welk concept in aanmerking komt om te copieren is toch niet per definitie een verkeerde strategie.
Ja, je kunt niet ongestraft met 20% minder vermogen gaan vliegen. Stel je wilt een verticale victory rol vliegen. Met 2500 Watt ben je in 4 seconden boven, met 1500 Watt kun je net hoveren, je hebt dan met 8s 2000 Watt en dan ben je in 6 seconden boven. Totale verbruik met 10s=10.000 Watt.sec=10.000 Joules. Totale verbruik met 8s=12.000 Watt.sec=12.000 Joules. Zo zie je dat het energie verbruik zelfs hoger is met maar 8s t.o.v. 10s vooral in de verticale passages waar het van stikt in F3A programma's. Het lijkt dan ook geen goed idee om met 20% aan joules minder te moeten vertrekken.....
Wel als je niet de middelen hebt om domweg te kopieren. Los daarvan, als je het over electroaandrijving hebt, is er niet zoveel te kopieren in NL. En als je buiten NL gaat kijken, is men enthousiast over de Wind S 110, die paar dingen die je er over kunt vinden, zijn zonder uitzondering positief. Kijk, bij vrije financieen zou ik geen seconde twijfelen en een Osmose bestellen en daar een Plettenberg op schroeven en dan vliegen met 10S Zippy Flightmax. Maar dan hebben we het over een investering van minimaal het dubbele, zo niet het drievoudige. Dat even los van dat de Osmose waarschijnlijk alleen in het Smartje past als ik 'm doormiddenzaag @Bert: ik kijk er anders tegenaan, uiteraard. Ik vergelijk met een brandstofmodel, bv. een model met een YS 160. Die slingert een 18*10 prop met een bepaald toerental rond (maximaal) voor een bepaalde maximale tijdsduur. Dat er met een YS 160/170 een programma gevlogen kan worden, staat denk ik niet ter discussie. Dus.. als ik een electroaandrijving heb die dezelfde prop met hetzelfde toerental rond kan slingeren voor dezelfde tijdsduur.. volgens mij heb je dan een werkend concept. En dat kan op 8s. Maar goed, dat is weer een heel ander verhaal, over 2m kisten.. @Bert: is het jouw inschatting voor de volle 100% dat bv. die E-Evolution beter (geschikt) is dan deze Wind S 110?
Dat zal niemand kunnen zeggen, want niemand heeft beiden gevlogen (en anders horen we het graag) Overigens; jij hebt het steeds over die YS, maar een brandstofkist is veel lichter?
Nee hoor, dat valt best mee. Een electrokist op 10S is tegenwoordig ook op 4.5kg af te bouwen. De grootste reden waarom electrokisten nu al snel zwaarder zijn, is omdat men brandstofkisten pakt en daar een electromotor opzet.
Het vermogen van een YS 160/170 met een 8s simuleren kan wel, maar dan wel met dusdanig hoge stromen (>100 A ) dat je ongeveer aan een 8s 7000 mAh pakket moet denken om een programma te vliegen. Dat is dan ook precies de reden waarom de elektro modellen gebruik moeten maken van relatief zeer grote propellers om middels het veel hogere prop rendement dat zo'n propeller biedt nog met de stroom toe te kunnen. Op zich zou het gewicht van een 8s 7000 en een 10s 5400 ongeveer vergelijkbaar moeten zijn maar de verliezen zijn bij de zeer hoge stromen van een 8s pack natuurlijk groter.
Dit zou een volstrekt logisch verhaal zijn als jij zoveel beter met wind om kon gaan dan Fred of Derk dat je met een 10% kleinere kist nog voldoende punten kunt halen. Van wat ik tot nog toe van je gezien heb is dit niet zo, zodat je je niet de luxe kunt permiteren om op voorhand zoveel punten in te leveren. Ik denk dat ik misschien wel het beste kan zeggen dat een kleinere dan maximale afmeting F3A kist niet goed werkt met wind. Ik heb talloze kleine F3A kistjes gehad en bij wind was het helemaal niks. Een klein voordeel was dat ik geen wedstrijden meer vloog en ze dus gewoon in de auto liet staan. Bij weinig wind wat het hier langs de oostgrens best vaak is, vooral s'avonds, maakt het weinig uit, dan vliegen ze vrijwel even goed. Uit dit oogpunt lijkt de E-Evolution dus een betere keuze dan de Wind 110. Vooral ook omdat je hier standaard spul in kunt gebruiken waar al heel veel ervaring mee is i.p.v. steeds het wiel uit te moeten vinden.
Ik denk dat je hier miste wat ik bedoel. Ik bedoel, ik doe minder serieus mee, de top 3 plek zit er voor mij toch niet in, noch is dat een uitgangspunt, ik doe nog steeds mee omdat ik het leuk vind en om te leren, niet omdat ik de pretentie heb ergens kans op te maken. Ik kan mij dus prima permitteren om punten in te leveren In het geval van de Wind S 110 zou ik ook standaardspul gebruiken, maar ik begrijp wel wat je bedoelt. Goed, voordat mensen zich groen en grijs aan mij ergeren (te laat ).. ik begrijp best dat een 'echte' 2m kist bij wind altijd beter zal zijn dan een iets kleinere versie. Ik begrijp ook dat vanuit dat oogpunt een "echte 2m kist" een betere keuze zou kunnen zijn, zeker als je serieus kanshebber wilt zijn op een leuke klassering. Ik heb echter a) niet de financiele middelen om een dergelijke kist te financieren en b) niet het transport voor zo'n kist. Ik zou daar nog als c) aan kunnen toevoegen dat er op dit ogenblik niemand wedstrijd vliegt met een 2m electro aangedreven budgetkist, Alexzzz en RuJon (Ruben) worden komend jaar de eersten met een E-Evolution en een Fliton Element 170. We gaan het zien het komend jaar hoe het loopt. Als het een beetje meezit kunnen jullie aan het eind van het jaar zeggen "zie je nu wel Hezik, eigenwijze ezel dat je er bent" Met wederom een beetje geluk, komt er halverwege het seizoen wel al een vergelijk tussen 'Alexzzz met 2m E-Evolution' en 'hezik met 1m80 Wind S 110'. Terug naar ervaringen met deze Wind S 110. Laatste vraag aan Bert, als het mag, heb jij deze kist toevallig al in het echt mogen aanschouwen of mss zelfs mee mogen vliegen?
De Wind S 110 heb ik wel zien staan in Aug 08 tijdens de EK F3A in Italië. Er werd niet mee gevlogen.