Ach.. mijn eerste wedstrijdvlucht ooit was bij een gemeten windkracht van 6.0bft half cross (stond met zender en al klaar om op te stijgen nast diegene met de windmeter) en met een 1m electrokistje (BMI Vision EP).. dus ik zal er allicht iets op vooruit gegaan zijn. Toegegeven, die vlucht(en) leken ook nergens op
Hezik, ik ga nog een stap verder, ik ga me amuseren in F3A met een angel 50. Nog iets kleiner dus. En ik ga voor het P 09 programma. met een 6 cellen 4000 mah setup met de hacker meer dan voldoende power en overschot in tijd om het programma te vliegen. Wat Bert zegt is zeker waar met windcorrecties. Je hoeft het nog niet eens over vertikale lijnen te hebben, cubaanse achten, loopings .... enorm lastig om mooi rond te vliegen. Voor mij is het een extra oefenen, en veel fun om dit te doen, als men mij op de wedstrijden niet serieus gaat nemen, ik ga het me niet aantrekken. Ik kan en wil niet investeren in full size F3A toestellen, de wind 110 is dan een aangename optie, ik ben er zeker van die die gelijkaardig is dan die E volution. Alhoewel ik met beide nog geen ervaring heb. Nog even volgende vraag, Alexx stelt een paar posts terug dat accuspanning van volle accu 42,52 volt is, ik meen dat de officiƫle regel is dat je max 42 volt mag hebben. Hoe gaat men op wedstrijden hiermee om ? Want juist is juist, en dan moet men de regels ook echt volgen. op gebied van kostprijs een vergelijk maken tussen 8 cellen en 10 cellen : moeilijk, dan zou ik zeggen ga dan maar meteen voor 10 cellen. axi 5330 erop en klaar. heb je grote kist die lekker traag gevlogen wil worden ga je voor de /24 en een 22x12 prop, wil je een iets snellere kist ga je voor de /18 en de gulden middenweg is dan natuurlijk de F3A versie. echter kun je deze setup ook kwijt in de wind 110, dan heb je power met overschot tov 2 meter kisten. dus om hezik nog wat meer te doen twijfelen, wie weet er buiten de E-volution nog betaalbare (lees goedkope) full size F3A kisten ?
inderdaad Alex, daarom ook mijn vraag. In NL en BEL zal het niet zo'n vaart lopen, in NL wordt zelfs + 5 kg toegelaten maar wat op grote internationale wedstrijden ? Daar zijn toch meer belangen mee gemoeid ? Het staat echt wel zo in het FAI reglement. max 42 volt. Dus hoe lost men dit op ? accu een beetje ontladen ?
Het reglement in NL stelt dat een toestel maximaal 5kg mag wegen. Daarbij wordt alleen de opmerking geplaatst dat dit in de B en de C niet gecontroleerd wordt, maar in de A dus zeker wel! Zuiver theoretisch is het dus niet toegestaan B of C te gaan vliegen met een 5.1kg wegende kist. Wat betreft het voltage.. daar zal ook een marge inzitten, bv 5% of 10% (net zoals bij het gewicht) en dan komt het uit. 42.5 is overigens ook echt de absolute bovengrens, de meeste laders halen dat niet en slaan al af voor de 42v. Wat betreft de Wind S 110 vs de E-Evolution.. het is natuurlijk nergens op gebaseerd, maar ik hoop dat Sebart net iets beter is in het ontwerpen van toestellen dan de ontwerper van de E-Evolution en dat dat verschil het verschil in afmetingen weer enigszins compenseert... dat het dus is : met weinig wind ben ik in het voordeel, met veel wind de E-Evolution
Tijdens de EK F3A werd er bij elektro modellen elke vlucht spanning gemeten. Bij meer dan 42V moet je dus nog even wat ontladen. Tevens werd er elke vlucht geluid gemeten en in 50% van de gevallen werden er ook nog eens na de vlucht gewicht en afmetingen gecontroleerd.
De Tojeiro; welke ik momenteel eletrisch bouw, vind ik persoonlijk een erg mooie F3A kist. De gangbare prijs zit rond de 390,- EUR , echter ik had 'm stukken goedkoper ! Groet, Julius
Ik heb een Protech IBIS gehad, en twee Tojeiro's .50.. en toen gezworen nooit meer een Protech kist te kopen. Daarnaast; de Tojeiro is een regelrechte 1:1 kopie van de Smaragd (zeker als ze de canopy terugveranderd hebben, wat zo is volgens jou) en dat is al een redelijk oud ontwerp.
Tsja, een kopie van de smaragd of niet..... het is in elk geval een goede kopie . EDIT: van Alexzzz hoorde ik dat de Tojeiro mogelijk niet meer leverbaar is, dus.........
zelf ook even meegezocht : Flugzeuge > Motormodelle > Fertigmodelle > Modelle A-H > Element 170 ARF en voor de zelfbouwers is er ook nog de Orange van de bekende familie acrovliegtuigbouwers uit het hoge noorden.
De orange is geen budgetkist meer te noemen.. de ruwe kit zal rond de 600E gaan kosten. Daarnaast willen ze er eerst zelf een seizoen mee gevlogen hebben voordat de kit in de verkoop gaat. Wel een erg mooie kist! De Element 170 is een mooie kist, die had ik gekocht, ware het niet dat ie eigenlijk gewoon te zwaar is om electro te maken. Brandstof is dat wel een leuke keuze. In mijn topicstart noem ik zelf nog een alternatief: "The world Models" "Spot-On". @Hans: Mooi ben jij.. eerst vind je dat ik betrede paden moet kopieren, en nu kom je met het plan tot zelf bouwen
Oh, ik zit maar een beetje te sparren. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden in dit keuze geval. Inmiddels heb je zelf kunnen zien dat een zelf in elkaar geplakt ding eigenlijk niet onder doet voor een Synergy (zo ervaar ik dat dan). Daarnaast denk ik dat met een tikje kleiner model nog best erg goed gevlogen kan worden. Tevens heb ik zelf gemerkt dat er een heel groot verschil zit tussen een Synergy 90 van 170cm en een 2m Synergy. Echt heel erg veel verschil met wind.
Sowieso, bedacht ik mij net, ik had hier een topic over een 2m kist (Spot On) en toen kwam jij met deze 110S aanzetten Wat ik heb gezien is dat een door Hans Meij zelf in elkaar geplakt ding niet hoeft onder te doen voor een synergy Maar goed, ik denk dat dat misschien niet duidelijk genoeg geweest is; op termijn komt er weer een 2m kist in huize hezik, maar dan eentje die zelf ontworpen en gebouwd is. In de tussentijd zoek ik een goede kist die mij weer een beetje de pret in het vliegen met F3A kisten kan terugbezorgen, en daar lijkt deze Wind S 110 mij perfect geschikt voor.. iets kleiner, dus beter te vervoeren, en veel beter betaalbaar. Als de 2m kist er dan weer is, kan de 110 nog steeds als perfecte trainkist gebruikt worden. Sommige reacties ben ik dan ook een klein beetje verbaast over. Ik dacht juist door een Sebart kist te nemen met de door Sebart aanbevolen aandrijving (wat in dat geval Hacker spullen zijn) dat ik juist een veilige (en niet eigenwijze of 'zelf het wiel uitvinden) beslissing nam..
die sebart keuze met aandrijving is dan ook een goede keuze, de meeste discussie ging richting grootte en wind. als we dan puur zoals je aanhaalt een oefenkist zoekt is het misschien wel goed een iets kleiner toestel te hebben en daarmee te gaan vliegen in winderig weer. Dat is een goede training om richting juist te gebruiken. als je voor jezelf de kosten van de lipo's haarbaar vind, ga dan gewoon voor de wind 110. een slechte kist is het zeker niet, en als je dan wat meer wil amuseren, neem dan het 3D set erbij, grotere roeren EN een canalizer.
Nou 'puur een trainkist' is niet helemaal waar, dit jaar zal hij wel voor wedstrijden gebruikt worden (B klasse) en mogelijk de start van het seizoen volgend jaar ook nog. Ik begin dit jaar in de C klasse de 1e wedstrijd naar alle waarschijnlijkheid met een 1m electrokistje (E-Flite Extra 260), dus qua wedstrijden beschouw ik dit jaar toch al een beetje als 'verloren'. Heb jij deze kist zien vliegen? Of er zelf mee gevlogen?
Zo'n ding is zeker geen Haarlemmerolie. Heb hem even op mijn Synergy gehad en er ook weer af gehaald. Bij crosswind draaide hij steeds de wind in waardoor ik van de wind af moest rudderen. Dat vliegt niet lekker. Wel werd het richtingroer veel gevoeliger dat kan ik beamen.
Haarlemmerolie? Bij het 3D pack zitten ook vrij lelijke SFG's.. maar als ik kijk naar het 3D filmpje, zie ik eigenlijk weinig wat 'de normale' versie niet al zou moeten kunnen.. volgens mij is dat 3D pack alleen om nog wat extra geld te verdienen..