ervaringen met 3cc ombouw set????????????

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Taco Annema, 1 dec 2003.

  1. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.590
    Locatie:
    Veenendaal
    Picco gebruikt naast ABC motoren ook ABN motoren. LET OP, DE 'N' STAAT HIER NIET VOOR NIKKEL!! in plaats van een verchroomde laag in de cilinder gebruiken ze NICASIL. Dat werkt ook goed. Ik rijd er zelf mee in mijn Picco Speed en ik ben heel tevreden over de motor (XP21 G1 PRO).
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.730
    Locatie:
    Sassenheim
    Yep, dat is ook een optie.
    Tot op heden is alleen Sirio die een chroomlaag op een aluminium bus in productie heeft (bij automotoren).
    Chroom op aluminium is op zich een heel moeilijk en lastig proces wat moeilijk onder de knie te krijgen is maar uniek is het niet. De motoren die ik hier heb zijn eigenlijk al 13 jaar oud.......
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Maken die lagen zoveel uit dan ? :roll: (Misschien een domme vraag maar ik vraag hem toch, aangezien ik over een tijd Nitro ga rijden :))
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.730
    Locatie:
    Sassenheim
    Je zit met een uitzettingscoëfficiënt van zuiger en cylinder. Een messing bus met een aluminium zuiger is gewoon de meest beproefde maar niet de ideaalste combinatie maar chroom op messing is simpel.
    Omdat je ook zonder een zuigeveer zit wil je dat de zuiger altijd het mooiste in de cylinder past ongeacht temperatuur en is het gebruik van gelijke materialen zonder slijtage het beste.

    De zuiger is van een silicium-aluminium legering en zet zich wat makkelijker naar de bus (inrijden), de bus heeft een harde laag die er voor zorgt dat ook alleen de zuiger inslijt.

    Dat laatste heeft ook een 2e reden, in veel wedstrijdklasses kan de cc's opgemeten worden, als de cylinder inslijt zal de volume groter worden.....
    Daarom zijn 3.5cc motoren altijd een 0.04cc kleiner, eventuele afwijking, slijtage en een eventuele meting bij een hoge temperatuur (direct na het rijden) mag niet meer dan 3.5cc aangeven.

    Om op je vraag terug te komen....
    Voor een motor die je in de winkel kan kopen interesseert je dat eigenlijk geen reet, prestaties en levensduur maar ook de prijs is het belangrijkste wat inweze altijd wel goed is bij normaal gebruik.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Thnx voor het duidelijk antwoord ;)
     

Deel Deze Pagina