ervaringen met conrad misthoorn?

Hallo,

op mijn queste naar een goede misthoorn heb ik reeds verschillende dingen geprobeerd.

1) zelfbouw : http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=42937&highlight=misthoorn

maar niet genoeg volume

2) Robbe misthoorn (vind het niet meer online)

meer volume en betere klank - toch nog steeds niet 'het'

3) wat nu ?

If wens liever geen dure systemen te kopen maar gewoon een simpel printje op een vrij kanaal.

Is het schema van conrad de moeite? Klink het prima? Luid genoeg?

Voor zij die zeggen niet te veel lawaai op het water te maken... ik moet nu nog de schade van vorige weeks aanvaring herstellen., dus een luid waarschuwings signaal is best nuttig - niet alleen show.

Je moet het nu geen 100m verder horen, maar iets meer dan de Robbe mag wel. (ps, ik werk op 12V)

Een alternatief is misschien de conrad print te herwerken met zwaardere eindtrap - maar dan zou ik graag eerst weten of het oke klinkt.

Patrick

Patrick, ben bezig met het bouwen van de scheepshoorn van Victronic, de print zou deze week klaar zijn, ik laat m'n printen altijd etsen bij m'n onderdelen handelaar, en dan ga ik er aan beginnen.
zodra hij klaar is en werkt hoor je er meer van.
groetjes piet kuiper

Hoi Patrick.
Heel veel hangt af van de speaker en wat je vervolgens daarmee doet.
Ik heb de Graupner Multisound Navy module eergisteren in m'n HH gebouwd.
Als speaker een Motorola speakertje van een handsfree-set. (5 Euro bij de electronicahandel.
Doorsnee van de speaker: ongeveer 5 cm.
Op de speaker een kartonnen koker van 12 cm lengte gezet en die helemaal bekleed met Hema-ducktape. (Een dikke kunststof koker is beter, maar was even niet voorhanden)
Was het geluid eerst nogal 'blikkerig', nu is het een behoorlijk 'volwassen' geluid wat eruit komt.
Je weet nu tenminste dat er een boot aankomt, inplaats van dat je denkt dat er een eend aangerand wordt.
De module heeft een aantal functies:
Misthoorn (is nu een mooie, vrij diepe bas)
'Glazen slaan' en scheepsbel (klinkt vrij helder)
Sirene (hiermee maak je geen vrienden bij je buren!)
Toerentalgeregeld dieselgeluid (toegegeven, de diesel klinkt als die van een vrachtwagen, maar het starten en stoppen klinkt redelijk)

Edit:
Het hele geval heeft 6V voedingsspanning, waarden van het speakertje zijn me onbekend.
Geintje: de dikke kartonnen koker was oorspronkelijn 2,3 meter lang.
Toen ik daar het sprakertje provisorisch op had geplakt, klonk het écht als de hoorn van de Queen Mary. Mijn vrouw kwam naar beneden rennen om te vragen of ik de TV wat zachter wilde zetten en in één adem of ik gelemaal kierewiet geworden was..
:wink:

Ja, ik heb'm op m'n FC16 zitten.
Het hele geval gebruikt één vrij (bij mij een schakel-)kanaal:
1 klik naar boven: scheepshoorn
2 klikken: sirene + knipperlicht (nog niet aangesloten)
3 sec naar boven vasthouden: Motor start en draait vervolgens mee met het toerental van de electromotor.
1 klik naar beneden: Scheepsbel
3 sec naar beneden vasthouden: boeggolfgeluiden (daarvan moet je héél snel naar de WC :lol:
Nog vergeten: als er spanning op de module staat, gaat hij om de 30 seconden 'glazen slaan': één slag, 30 sec later twee slagen, 30 sec later 3, 30 sec later 4 en 30 sec later weer 1 slag.
Je prikt gewoon de module in een vrij kanaal van de ontvanger, twee draadjes naar een motor, twee draadjes naar de speaker, twee draadjes naar het zwaailicht, twee draadjes naar de voeding.
Allemaal keurig door meneer Graupner himself gemarkeeerd.
Ik heb het ding twee jaar terug in Goes gekocht; 10 Euro was ik kwijt (geloof ik) De nieuwprijs weet ik zo niet meer; het ding staat niet meer in de on-line catalogus. :(

** VLOEK VLOEK ***

ik zit te klooien met individuele printjes ondat ik niet het dure robbe systeem wil en omdat de winkel hier vertelde dat het niet echt ging werken met GRaupner.

** echt grote vloek **

ik zal maar eens uitkijken naar een Graupner systeem, die hebben inderdaad mooie geluiden (betaalbaar)

Patrick

FC-16 zender met bebehorende FP-R118 ontvanger.
Beiden Robbe/Futaba.
Zender:
P1001_1-F4041.jpg

Zou de winkelier in kwestie een beetje achterlopen? Vroeger waren Robbe en Graupner inderdaad niet compatable. (Iets met positieve ne negatieve puls of zo...)

(Maar dat was toen ik nog jong én knap was... Nu ben ik alleen nog maar knap :wink:)

>(Maar dat was toen ik nog jong én knap was... Nu ben ik alleen nog maar knap Wink)

goede wijn kan alleen beter worden he....

Bedankt !!

Patrick

Patrick, heb de scheepshoorn van de site van Victronic gebouwd en zo maar even een beetje speaker er aan gehangen en ik vind het geluid lekker zwaar en hard.
ga er nog wel een andere speaker aanhangen en een stuk pijp ervoor en dan zal het nog wel beter klinken.
groetjes piet kuiper

ja dat klopt Bram, en verwacht zeker nog een toename van het geluid als er een stuk regenpijp aan gekoppeld wordt.
groetjes piet kuiper

een tip. kijk ook eens naar het rendement van de luidspreker.
en het aantal ohms, een 4 ohm luidspreker levert aan de zelfde print meer vermogen.
als je printen dit kunnen hebben[rtfm] :D

groeten wiebe

er komt een 4 ohm's speaker van 8 cm doorsnee van Visaton op.
er zit nu tijdelijk een 8 ohm's speaker op en dat geeft al een flink geluid dus als het klaar is ben ik zelf toch heel benieuwd.
en dat wordt dan een flink toetertje voor een opduwertje, want ook daar ga ik de komende weken maar weer eens wat aan doen.
groetjes piet kuiper

even kijken op de site van de HMBC, bij privat webpages, klikken op Victronic en daar vind je de beschrijving, print en onderdelen.
het is net als Frederik al schrijft een NE555 met als versterker transistor de 2N3055.
groetjes piet kuiper

Frederik, Piet,

Bedankt voor de informatie, op de site van victronic kan ik niet vinden
welk IC het is, maar met jullie informatie kom ik er wel.

Groeten Dries.

@dries
Klopt de componenten text is verdwenen :roll:
Ik denk als dat victor een fout heeft gemaakt [ i v b] met vernieuwen website.
Want je kunt zometeen de lyouts direct op de maat 1:1 uitprinten.
Ik heb de lyouts van de vaarregelaar en van de scheepshoorn van hem opgestuurd gekregen op ware grote dus.
Ook van de servo tester.
mvg
Frederik :D :D :D :D

Back