Waarom nu weer zo'n gladde as? Je moet met iets komen waar een F3A prop op past. Die heeft een 8mm gat en kan gewoon op een Hacker F3A motor (Q80, C50 etc.) geplaatst worden.
Zoals de Hacker C50 competition, net als een ouderwetse krukas, blank stuk metaal met draad aan het eind. Ik zal het doorgeven. GJ
Bij de Plettenberg Advance is de meenemer conisch van binnen en de as verjongt naar 8mm. Met inwendige schroefdraad wordt middels een bout met ring de prop vastgezet. De meenemer klemt dan op de as. Achteraf de nieuwste gebalanceerde superlichte carbon F3A props (tegenwoordig onder de 40 gr !) nog moeten opboren omdat er een losse adapter op moet dat is echt een ramp. De uiteindelijke oplossing is niet echt belangrijk maar een losse adapter en boren in de props is voor F3A echt een afknapper.
Ik zal Urs even mailen en je opmerking aan hem doorgeven. Hij heeft zelf ook van alles gevlogen, wereldkampioen geweest en degenen die testen zijn topvliegers dus die zullen ook wel wat input geven. Misschien hebben ze al een oplossing maar willen ze die nog niet openbaar maken. Ik weet wel dat hij druk bezig is met de ontwikkeling van motoren en ook dat er wat props aan zitten te komen. GJ
Inclusief natuurlijk de meenemer ring en moeren. Hacker gebruikt het ook bij niet puur F3a motoren, zoals de A60 Scorpion F3A
Hier nog een berichtje van Urs. Der L90 Prototyp (L9019-230) hat nun gute 50 Flüge hinter sich. Die Feuertaufe hat er an der SM F3A mit dem Piloten Nico Strebel hinter sich gebracht. Alles läuft absolut problemlos. Der Propeller wird auf nächstes Jahr etwas überarbeitet, damit auch die ganz langsamen Passagen mit zusätzlich Schub gut hinkommen. Das Design wurde nochmals überarbeitet und um einiges an Gewicht erleichtert. Die Gehäuse sind nun in Produktion und die ersten Serienmotoren werden Anfang Oktober erwartet. Der Versuch mit einem direkten Innenläufer im F3A Modell war ein voller Erfolg und dürfte in Zukunft noch für Gesprächsstoff sorgen.
Het koelprobleem bij de Q 80 in de Oxalys is mijns inziens een kwestie van het niet goed in de luchtstroom kunnen plaatsen van de regelaar. Ik heb inmiddels de regelaar weer verplaatst en omgedraaid gemonteerd. De ruimte rondom de motor, 90 mm in diameter is te beperkt om een goede luchtstroom te genereren. Dit weekeinde weer vliegen met een 21X13 EL Mejzlik propeller en zien wat er nu gebeurt. Als dit niet werkt kan ik nog de regelaars wisselen ,weet ik gelijk of de regelaar goed is, de Plettenberg Oxalys vliegt nu ook met een Jeti Spin 99 opto deze regelaar wordt niet wordt niet te warm.
Weer even over de Leomotion. Antwoord ontvangen van Urs. Hallo Gert Jan Ja, man braucht einen Mitnehmer. Es wäre kein Problem ein Gewinde auf die Welle zu machen. Ich sehe aber keinen Vorteil bei der Hacker/Scorpion Lösung... Mit dem Spannkonus/Mitnehmer ist man variabler mit der Position vom Propeller. Ausserdem kann ich da eine leichte 10mm Hohlwelle nehmen, welche beträchtlich Gewicht spart. De prijs, ik mag het nog niet zeggen maar hij wordt goedkoper dan een Hacker. GJ
Jammer dat je draadje gehacked is voor de aankondiging van een op zich interessante motor. Hopelijk is het inderdaad een head block en los je dat op met meer ruimte voor koellucht.
Ik heb er geen problemen mee zolang de uitgewisselde informatie nuttig is . Op zich heel interessant dat er steeds meer aanbod komt van goede motoren. Nu nog het bastion van de 5 kg grens breken en dan kan eenieder betaalbaar gaan genieten van de fantastische vliegeigenschappen van de F3A modellen. Over 2 weken wordt mijn nieuwe F3A model geleverd en kan een van de Oxalyssen met pensioen.
Juist niet. Er zit een setje aan afstandsbusjes bij de Hacker. Je kan daarmee de meenemer op elke plek op de as plaatsen en zich op die plek laten klemmen zolang de schroefdraad je de mogelijkheid geeft de moer aan te draaien. De spannkonus kan maar op 1 enkele plek, de as geheel in het gat van de spaconus laten vallen. Als je dat niet netjes doet komt kan hij er zelf af komen. Heb het zien gebeuren.
Zowel de constructie van de propeller meenemer van de Hacker als van de Plettenberg zijn een schoolvoorbeeld van degelijke Duitse Engineering. Ik heb nog nooit zulke mooie propellerbevestigingen gehad. Alle props met een 8 mm gat passen op beide motoren. Als de nieuwe motor serieus een plaatsje wil krijgen tussen de Hack en de Plet zal de propellerbevestiging van deze kwaliteit moeten zijn en niet een Turnigy adapter bevestiging. Ook al is deze technisch verdedigbaar. Dit voor het businessmodel. Een lagere prijs in dit marktsegment is geen goed verkoopargument,een motor goed gedocumenteerd zonder gezeik is heel wat waard.
De Plet heeft ook een holle as. Ter herinnering als je klemconus niet goed vast zit: [124012] montageverslag-sebart-winds-pro-2m
Gelukkig heb ik geen verstand van F3A. En ik neem aan dat men daar in Zwitserland wel weet wat men doet. GJ
Ik heb een prototype tgy f3a motor gezien met een as met schroefdraad, ook daar denken ze daarover na. (ok, de motor draaide in de soep, maartoch)
Na alle info over prototypes mijn laatste bevindingen van de Q 80 jeti combinatie. Door een schotje te plaatsen en de luchtstroom direct op de koelplaat van de regelaar te laten stromen blijft de regelaar nu wel redelijk koel. Het afgelopen weekeinde een 15 tal vluchten gemaakt met een maximum temperatuur van de regelaar van 65 graden. Dezelfde waarden meet ik ook bij de Plettenberg Jeti combinatie. Set up Q 80 11 s Jeti spin 99 Hacker. Propeller 21X13 EL Mejzlik. Max RPM 6420 Timing 25 gr Freq 8 hrz.
Ik herken die temperaturen van mijn Pletty/spin combinatie. Met de C50/Spin kom ik op ongeveer 30 graden C. Toch een kwestie van extra Ampere gebruik van de Pletty (en meer vermogen)? Volkert
Ook vanuit de Hacker modellenreeks een nieuwe Q 80 De Q 8012 XS ST master senstrol. Een motor met een revolutionaire regelaar en vele mogelijkheden. De combinatie komt boven de € 1000,- De mogelijkheden worden nog niet benoemd, wel een extra verbinding tussen de motor en de regelaar,terugleveren van energie aan het de batterij? Wel een plug en play regelaar.