Ervaringen uitwisselen, voor beginnende CNC-er

Ik frees kunststof tussen de 5 en 7 duizend toeren met een 2 snijder 4mm. 3mm snedediepte en feed 2400-3600mm/min
 
Ik ben met PVC rond 4000 toeren aan het experimenteren maar het kan dus nog hoger.

Dus het kastje weer open om de riemen weer een standje verder zetten. Het is helaas niet traploos instelbaar.
 
Hey Hoeby

De freesmoter is te vergelijken met hoog toerental spindel= HF spindel high frequence spindel.
Dit is een goedkoop alternatief op de echte HF frees met sturing.
Maar voor houdbewerking niet nodig.
Deze HF spindels gebruiken wij in de graveerwereld om metalen te graveren ( koper, alu rvs ) maar met speciale frezen ( diamant en steeds met koeling.
Zelf werk ik met
Kress FME 1050

Dat werkt perfect en voor hout gebruik ik een standaard frees met diameter 2 mm volhard metaal hecoidaal en ik bewerk ook de gamma platen 3 mm in één keer.
Ik gebruik nooit diamant frezen dit is duur en door vertanding krijg je bramen.
Je kan deze best gebruiken voor snel en bruut uit te snijden met een overmaat dat je nadien met een fijne frees op maat afwerkt.
Voordeel is je spaart je fijne frees en laat het grof werk aan de diamant.


Groeten

Eddy
 
Zijn er hier ook CNC'ers die naast de hobby voor zichzelf ook wel eens voor anderen wat frezen? Ik wil een aantal MDF platen(400x400x27) frezen(verzonken gaten en een paar pockets). Zelf heb ik een lasersnijmachine maar daarmee kan je natuurlijk geen gaten verzinken.. Het hoeft niet gratis ;)
 
Zijn er hier ook CNC'ers die naast de hobby voor zichzelf ook wel eens voor anderen wat frezen? Ik wil een aantal MDF platen(400x400x27) frezen(verzonken gaten en een paar pockets). Zelf heb ik een lasersnijmachine maar daarmee kan je natuurlijk geen gaten verzinken.. Het hoeft niet gratis ;)


Stuur je dxf maar. Heb Savonds nog wel n gaatje ergens :)
 
Dag cnc-hobbyisten,

Eerdaags hoop ik bij een kennis wat onderdelen te gaan frezen. Hij heeft wel ervaring met alu frezen, maar niet met balsa. Met name het opspannen van balsa is nog iets waarvan we niet goed weten wat het beste is.

In het bouwverslag van de Tron+ kwam ik 2 methoden tegen:
100501%20-%20Freestafel%20-%20002.jpg


en
100304%20-%20TRON-plus%20-%20003.jpg


Welke heeft jullie voorkeur? Zijn er nog andere (betere) opspanmethoden?

De bedoeling is om 2mm en 3mm balsa te frezen en 0,8mm triplex.
 
Optie 1 werkt prima in combinatie met hout en frezen met een neerwaartse spiraal.
wel even een offerplaat eronder leggen.
 
Ikzelf heb op het freesbed een mdf plaat gemonteerd.
Hierop kan je dan je te frezen platen vastschroeven met houtschroeven.
Door de plaat heen of langs de randen met bolkopschroeven, De kop houd dan de plaat vast.
Dunne triplex zet ik ook wel vast met plakband over de randen.
Moet de dunne plaat vlak blijven liggen spuit je hem in met spuitlijm.
Na het frezen trek je de plaat zo los en kan de lijmresten makkelijk verwijderen met wasbenzine.
Na verloop van tijd , als de mdf plaat teveel groeven heeft vervang ik hem.

Ton
 
Gezien je je onderdelen niet volledig doorfreest kan je dit gerust vast kleven met dubbelzijdige tape.
Je leert wel waar en hoeveel je moet kleven.
Maar echt niet teveel gebruiken dat is echt niet nodig.
Zelf gebruik ik dit regelmatig en kleef de tape op het rest-afva,l of ongeveer op die plaats.
Nog een tip: als je in diepte om één of ander reden precies moet werken dan frees ik de complete bodemplaat een paar tienden van een mm af .
Het resultaat is geweldig , je kan zo eventueel een tiende van je freeswerk ( in diepte) laten staan en je spaart de bodemplaat .
De stukken kan je met een mesje los snijden of uitbreken.
 
Het heeft even geduurd, maar er is vooruit gang.
Op 20 September dit jaar was geconstateerd dat de copy dremel die ik gebruikte, defect was. Toen was besloten om een betere spindel aan te schaffen. Maar daarvoor moest ik de gehele Z-as opnieuw maken. De manier van ophanging die ik gemaakt had voor de dremel, kon niet hergebruikt worden voor de kress spindel. Het enige wat gebruikt is, is het deel wat aan de Y-as vast hangt. Het beweegbare gedeelte van de Z-as is opnieuw gemaakt.

Vandaag was al het frees/draaiwerk weer gereed. Alles in elkaar gezet. Het enige wat nog moet gebeuren is het nameten, of de frees ook haaks op het werkstuk staat.
Hij heeft dus nog niet gelopen. Maar het einde van de aanpassing is in zicht. Dan kan ik weer spantjes maken

full


full


sorry, slechte kwaliteit foto's. Zijn met de telefoon gemaakt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat is eigenlijk het nut van dat grote Z as bereik? voor hoogte van het werkstuk niet, want de Z as constructie hangt daar erg laag voor..
 
De hoogte van de Z-as is zo ontstaan, dat het makkelijk was om te monteren op de Y-as. De lagerblokken voor verbinding met de Y-as hebben de huidige hoogte bepaald.

In de toekomst (als alles goed werkt). Wil ik de machine aanpassen. Nu beweegt de tafel naar voren en achteren. In de toekomst wil ik dit aanpassen, dat tafel vast is, en het boven gedeelde zich verplaatst.
Dan moet ik toch nieuwe zijkanten maken, waarbij de Z-as hoger geplaatst gaat worden. De enige aanpassing aan de Z-as is dan de verticale aluminium plaat. Die dan langer moet, zodat de spindel lager kan dan nu.
 
Het mooiste is het hele systeem omdraaien. Dus de karretjes met lagers aan de brug hangen en de z as geleiding vast maken aan n plaat die aan je freesmotor hangt... Alleen dan krijg je de volledige ruimte.
 
@anko,

Heb je een plaatje of tekening hoe je dit bedoelt.
Met de tekst gelezen, kan ik niet bedenken hoe dit er dan uit komt te zien
 
13550916112330.jpg



En nog een wazig videotje

Zoals je ziet, als mn z as omhoog is heb je ook daadwerkelijk diezelfde ruimte onder de brug.;)

Anders even in mijn topic koekeloeren:
cnc-bouwen-2
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dankje Anko voor de uitleg. In de toekomst wil ik de CNC toch aanpassen, zodat er een groter bereik ontstaat. Dan kan ik dit punt ook in het ontwerp proberen te passen.

Met de frees ben ik nu tevreden. 2D frezen lukt goed en komt er zeer mooi uit.
Maar nu een stapje verder. Het 3D frezen. Om hiermee te starten, heb ik geen gekke vormen bedacht. Maar iets met redelijke rechte lijnen.

Maar heeft iemand ervaring hiermee. Het begint al bij de tekening natuurlijk. Dus heb ik een servo houder voor een savox SH255 getekend. Maar hoe weet ik nu, dat deze tekening goed opgezet is, want ik heb geen ervaring met 3D frezen of configureren.
Iemand hier tips of tricks in?

Het gaat hierom, wat ik nu getekend heb
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de servo houder deze ochtend gefreesd.
De snelheid heb ik niet heel hoog staan. Ik heb het geheel met een 2mm frees gedaan. En dan in lagen van 1mm per keer. Totaal was de multiplex plank 6,5mm dik. Hij heeft dus 7 gangen moeten doen. Totaal 20min en 40sec. Daarna nog even met een schuurpapiertje erlangs moeten gaan. maar ik ben tevreden.

full

full

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top