ESC flashen Hobbyking F20A

Zoals de meeste wel weten werkt de nieuwe firmware van Simon kirby perfect voor een multicopter.

Ik ga deze firmware dus ook gebruiken op mijn escs voor mijn talon frame.

nu zit ik met een uitdaging misschien dat een techneut me even wat advies kan geven want ik kan het nergens vinden.

De esc open met de benamingen erbij
showatt.php

showatt.php

Nu heeft de usb avr programer de volgende aansluitingen:

MOSI
MISO
SCK
NC
RST

dat zijn er 5 ipv 6

Als ik het goed begrijp is dan de MOSI ook de +? (5v)

en de NC de - (GND) ??

Wie helpt mij uit de brand

Ik kan het niet helemaal goed zien, maar volgens mij staat de benaming van de 10 pins er gewoon op, en lopen er ook 6 draden van de connector naar de stekker?

op het plaatje te zien is een kabeltje, welke zo te zien naar de 10 polige stekker gaat die op de plaatjes van micropuller zitten. dus zou moeten kloppen. ff pinverdeling van die 10 polen stekker opzoeken?

de programmmer heeft meerdere GND's je hoeft er maar 1 van te gebruiken. welke maakt niet uit.
dus 10 of 6 draadjes.. gewoon 3 GND draden wegknippen.

je plaatje wilt niet openen dus ik kan de ESC niet zien. maar NC is +5v.
mosi = programmer output
miso = programmer input
sck = clock signal
NC = +5V
GND = Ground

hopenlijk kan je hier wat mee.

Waar zie jij NC op de ESC?

showatt.php
nergens op die foto.. heb hetzelfde probleem als vinnygogo

waarom doen bij mij alle foto's het niet?

djrozho schrijft:
nu zit ik met een uitdaging misschien dat een techneut me even wat advies kan geven want ik kan het nergens vinden.

De esc open met de benamingen erbij

Nu heeft de usb avr programer de volgende aansluitingen:

MOSI
MISO
SCK
NC
RST

dat zijn er 5 ipv 6

Als ik het goed begrijp is dan de MOSI ook de +? (5v)

en de NC de - (GND) ??
en hij vraagt of de NC de GND is..
en of mosi ook de +5 volt is.

ik kan nogmaals de foto's niet zien.. dus heb geen idee wat er op de esc staat.. dacht begrepen te hebben dat NC op de esc stond.. verkeerd gelezen, staat op de programmer dus...:rolleyes:

(maar dat veranderd verder weinig)
het lijstje wat ik eerder postte blijft geldig dan toch?:rolleyes:

De foto die ik postte (van de ESC) is dezelfde als die djrozoho postte. Waarom jullie die niet kunnen zien (en waarschijnlijk alle/een aantal van de foto's die ik heb gepost van de pin-out van een ISP connector ook niet) weet ik niet.
Feit is, dat de pin waar NC bij staat geen VTG / VCC pin is. Wat ik heb kunnen vinden is, dat deze hoog wordt getrokken als er data wordt geschreven (je zou er dus een status led op aan kunnen sluiten)

Wat ik niet snap: jij hebt je zender toch geflashed door de bedrading naar de programmer rechtstreeks op de print te solderen? Hoe heb je dat ooit goed gekregen als je niet weet wat de pin-out van de connector is?

Pas op; NC is geen +5V!!

ISP%2010%20way%20pinout.png

wacht ff ben wakker ondertussen..
als je de programmer omdraait zie je de VCC zitten..
NC is inderdaat niet de +5V, de NC is pin 3 op het plaatje (unused)
VCC is de IC power supply pin.. dus daar komt de +5 Volt op
VCC kan ook aangegeven worden als: Vdd, V+ of Vs+

VEE, Vss, V- of Vs- is de -5Volt (niet gebruikt bij atmega chips en niet te verwarren met GND!!)

dat ik de plaatjes niet kan zien kan aan firefox liggen misschien?

Mischien een NOOB vraag maar wat voor enorme voordelen haal je uit het flashen van je ESC?

Of beter nog hoe is het merkbaar?

Veel regelaars hebben een soort ingebouwde softstart/stop. Dat is wel fijn als je met bijvoorbeeld een heli vliegt, want dan krijgen je tandwielen geen plotselinge klappen als de motor opstart.
In een multicopter wil je dat niet, omdat hij dan kan gaan overcorrigeren (oscilleren), omdat de reactie van de motoren te traag is.

Vergelijk het met een auto waarin op het stuur een ingebouwde vertraging zit. Als je een klein beetje van de rechte lijn afwijkt, stuur je een klein beetje tegen. Echter, omdat het stuur pas laat reageert, ben je inmiddels al veel verder van je rechte lijn afgeweken en moet je dus ook meer gaan corrigeren. Uiteindelijk kom je weer in je rijbaan terecht en stuur je een beetje tegen om weer rechtuit verder te gaan, maar omdat het stuur weer traag reageert schiet je door naar de andere kant, waardoor je weer moet tegensturen, etc. etc. Je gaat dus al slalommend over de weg.

Omdat de regelaar met de SimonK firmware veel sneller reageert, kun je dus met kleine tikjes bijsturen, waardoor je veel meer in 1 rechte lijn zult gaan.
Waar het uiteindelijk op neerkomt is, dat je multicopter er een stuk rustiger / stabieler door gaat vliegen.

Hier kun je mooi het verschil zien:

Laatst bewerkt door een moderator:
Back