ESC flashen Hobbyking F20A

Ik had al een beetje zitten rommelen met avrdude icm de ftdi adapter. Ik had hier: http://http://doswa.com/2009/12/20/sparkfuns-ftdi-basic-breakout-as-an-avr-programmer.html gelezen dat het hier ook mee kan, alleen er komt (voor mij in ieder geval) te veel bij kijken waar ik geen verstand van heb.. geklooi met drivers wat op zich nog niet het punt is, maar je moet ook de clock rate en fuses instellen. als hier iets mee fout gaat kan je het zaakje weg gooien.. Dus toch maar even een avr programmer bestellen..

al enig idee hoe je je regelaars op de programer krijgt?

ik heb van alles al geprobeerd solderen, naalden door een stukje kurk en daar de draden op solderen. klemmen. van alles.. 1 lijkt gelukt maar die andere 3 chip gewist en vervolgens tijdens het schrijven disconnected..

we rommelen rustig verder...

Heb de 40a plush binnen.
Let op nieuwe plush regelaars kunnen sil zijn is niet te flashen!

Moet de dubbele print losmaken en de chip lezen of het atmel of sil is.

Nee de programmer is voldoende, ook veiliger mocht er iets mis gaan fikt hij niet gelijk door.
Testen kun je het beste doen met een gereduceerde spanning.

Ah, ok, ik zal hem gaan testen met een 2s lipo of misschien 4 penlights.

Vanavond eens solderen en de kk flash tool opstarten ;).

Ik ga de KK Flash Tool gebruiken, de laatste versie, 0.62 geloof ik.

Net even de draden er op gesoldeerd (het is een mooi kleurig geheel geworden) en straks ga ik eens een poging wagen om er bs_nfet.hex op te zetten.

escflash1.JPG

Ook net een RCtimer geflashed met succes, ga eens even kijken of ik verschil merkt met gas geven
RCTimer 20A Flashplug.jpg

Wanneer het een beetje meezit komen de 12 regelaars van HK ook van de week binnen, krijgen die ook gelijk een beurt...

Hmm, flashen ging goed, alleen geeft het ding nu helemaal geen teken van leven met 4 penlights. Ontvanger krijgt wel spanning want die springt gewoon aan. Op de Tx heb ik de endpoints van het throttle kanaal wel op 125% gezet maar dat helpt ook niet. Iemand een idee?

Helaas was ik vergeten om te testen of hij voor het flashen wel deed dus dat was ook niet zo heel handig (achteraf :rolleyes:).

4 oplaadbare penlites is maar 4,8 volt, zou er minimaal ff een 2-3 cellen pakket aanhangen;) als er iets fout gaat fikt het toch wel uit;)

4 oplaadbare penlites is maar 4,8 volt, zou er minimaal ff een 2-3 cellen pakket aanhangen;) als er iets fout gaat fikt het toch wel uit;)

Hmm, ik gebruikte normale penlites en had 5.5 volt maar dat was inderdaad niet voldoende. Even een LiFe van 9.9 volt gepakt en toen werkte het wel :D.

Zo, net even de andere 4 F-20 ESCs op m'n rctimer 450 kloon quad geflasht, ging prima. Ik wilde eerst met een wasknijper zo'n stekker constructie maken maar gewoon solderen (met een geschikte soldeerbout) gaat eigenlijk net zo goed.

Goed om te lezen dat het toch wel zonder al te veel problemen moet kunnen lukken. Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Als mijn esc's nu eindelijk eens binnenkomen kan ik er ook mee aan de slag.

Ik flash nu bijna een jaar ESC's (pre-Simon firmware) en kan zeggen dat na stapels uitgefikte ESC's na met versie 12-11 er geen problemen meer voorkomen. (behalve met sommige shit esc's)

Probeer altijd een ESC met N-Fet's te nemen en een met een externe oscillator voor de Atmel om het beste resultaat te krijgen. (de rest doet het ook wel hoor).

//Frank

Probeer altijd een ESC met N-Fet's te nemen en een met een externe oscillator voor de Atmel om het beste resultaat te krijgen. (de rest doet het ook wel hoor).
//Frank

Wat is het voordeel van N-Fet's eigenlijk?

Ik geloof dat het voordeel van een externe oscillator is dat je gecalibreerde throttle range niet meer kan verlopen. Hier had ik nogal eens last van bij m'n HobbyWing 30A ESCs, als ik daarmee in de (vries)kou wilde gaan vliegen, ze blijven dan maar piepen als er spanning op werd gezet.

Zo zojuist mijn 1e ESC geflashed F*CK ad de motor in mn hand en ff getest ervoor en erna.
hij reageerd echt zichbaar en voelbaar sneller :)

Bij de weg ik heb HobbyKing F30A ESC's en geflashed met een gefabriseerd kebeltje van Cat6 massive core wat hotglue en Krimpkous, ik heb de AVR programmer gebruikt die bij de mn KK flight controller zat.

Zie mijn creatie in bijgevoegde foto's.

Ciao

ESCFlash1.jpg

ESCFlash2.jpg

ESCFlash3.jpg

Ik heb nu een quad draaien met vier geflashed met de laatste Simonk firmware, ik kan je vertellen hij is zo strak als wat nu.... :)

Back