Eurocontest Assen

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Theo, 23 mrt 2010.

  1. firefox309

    firefox309 Guest

    hehe, ik heb met men golfballetje weer een hele leerrijke les op gang gebracht... waarover ging dit onderwerp ook weer oorspronkelijk? :p
     
  2. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.067
    Locatie:
    Huissen
    Cricket?
     
  3. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Pin turbulator

    Bas,

    Dat klopt als een bus :D Brian Eggleston is bezig met nieuwe A2 profielen die wel wat weg hebben van onze F3K profielen. A2's met zijn profielen worden naar 90+ meter gelanceerd met een 50 m lijn en hard lopen :)

    Alleen de daalsnelheid is aanzienlijk meer dan de 'oude' gewelfde A2 profielen (ongeveer 30-35 cm/s versus 25-30 cm/s), het vermoeden is (was) dat dat komt omdat in eerste instantie de profielen ongeturbuleerd gebruikt werden om niet teveel in te leveren tijdens de lancering....

    In het bewuste artikel beschrijft Brian de verschillende turbulatoren die hij met XFLR5 heeft doorgerekend, zijn conclusie is dat een pin turbulator (= vertikale pinnetjes van 1 mm (?) hoog met een onderlinge afstand van 10 mm) wel eens de beste turbulator zou kunnen zijn waarbij je niet teveel hoogte inlevert tijdens de lancering en nog steeds voldoende turbuleert om de grenslaag van laminair naar turbulent te doen omslaan / aanliggen.

    In de laatste RC Soaring Digest staat een artikel van Ken Bauer met een foto van een pin turbulator.....

    Cheers

    Bart
     
  4. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    Bart,

    klint als iets dat je ""intrekbaar" kunt maken.

    Bas
     
  5. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum

    Theo en Arnold,

    beiden bedankt voor het vinden en opsturen van de ballast staven. Wordt zeer gewaardeerd!!!!!

    Bas
     
  6. firefox309

    firefox309 Guest


    hier zou ik graag eens een fotoke van zien. of krijg ik het morgen op de wedstrijd te zien?
     
  7. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum




    Contest F3K Detailergebnisse

    volgens de meest recente score tellen er 4 wedstrijden mee.
    Huidige stand:
    1 Loet.
    2 Border.
    3 Peter.
    8 Peter.
    50 Peter.
    53 Peter.
    114 Peter.

    Bas
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2010
  8. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.067
    Locatie:
    Huissen
    Inmiddels meer geëxperimenteerd met de korte turbulatoren (10-20 cm) en het lijkt er inderdaad op dat dit ook op de Tantalus7 geen negatieve invloed heeft.
    Voor de T7 heb ik wel het gevoel dat het glijvermogen er onder lijdt maar bij de Tantalus 8C Competizione zeker niet (bredere tippen dan de T7). De T7 vliegt nu veel makkelijker zijn bochtjes zonder te overtrekken bij langzame snelheid.
    De T8C zonder turbulatoren was een ramp om te terug te vliegen (vraag Its die dit in de winter heeft moeten aanhoren) en de starthoogte was beroerd.

    Ben benieuwd of de al bekritiseerde turbulatoren toch weer een "doorstart" weten te maken.
    Er lijkt een kantelpunt te zijn waar het wel zin heeft en niet.
    Ik verwacht papagaai-gedrag!!!!!!

    Loet
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2010
  9. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.866
    Locatie:
    Vlaardingen
    [​IMG]
    Ja Loet, er wordt wat nagepraat...
     
  10. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    zijn ze ook leverbaar met spreadtow weefsel ???.
     
  11. firefox309

    firefox309 Guest

    uiteraard loet... als iets goed is, nemen anderen het over... persoonlijk ben ik nog wat afwachtend... maar als het zo veel effect heeft, waarom niet dan?

    we leren natuurlijk van de meer begaafden ;)
     
  12. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.067
    Locatie:
    Huissen
    Alleen 50 grams:p
     
  13. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.067
    Locatie:
    Huissen
    Didier,

    Je mag er vanuit gaan dat dit (turbulatoren) alleen bij zelfgebouwde positief gebouwde vleugels noodzakelijk is. Hier zijn namelijk makkelijker imperfecties te realiseren dan bij weldoordachte in negatiefmallen gebouwde vleugels.

    De reden die mij altijd voorgespiegeld is, is dat een vleugel die turbulatoren nodig heeft, een slecht ontwerp is. Dit is een theorie die ik (totdat ik zelf in negatief bouw) ook aanhang, vandaar mijn keuze.

    Zoals de Duitsers zouden zeggen, Turbulatoren: "nicht im Sinne des Erfinders"
    Bij het schuren van mijn voorlijst tart ik natuurlijk alle wetten van de aerodynamica en mag ik slechts hopen op een goed eindresultaat. Zo kan het dus gebeuren dat sommige vleugels het wel "lijken" nodig te hebben en andere niet (beter geschuurd of slechter gevlogen:p)

    We wachten af. Ik heb ooit eens wat gezegd over het nut van ovale poken dat als dom zijnde werd neergesabeld :D
    Kijken we nu om ons heen dan....................

    Loet
     
  14. firefox309

    firefox309 Guest

    achzooo...
    nja dus zolang de vleugel niet "perfect" is, kan het zijn nut bewijzen.
    zeker voor de beginnende bouwers interessant mss?


    nu , ik heb gisteren een filmke gezien van een dlg met X-tail.
    zwaarder denk ik , omdat de beide vlakken even groot gaan zijn?
    maar ik zag wel dat het nazwalpen van de staart erg weinig was.
    ligt dit nu aan het ontwerp van de Xtail, of aan de lengte van diens staartboom?
    we zullen het wellicht niet weten.

    waar ik voor ben, is het experimenteren.
    misschien kan jij eens een ovale pook produceren voor de tantalus 6-7-8 ofzo? ;)
     
  15. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.067
    Locatie:
    Huissen
    Bart Rotteveel (de materiaalverzamelaar0 heeft voor de Tantalus 8C Competizione een ovale pook gemaakt.

    [98746] tantalus-goes-molded-3

    3 jaar geleden had deze romp een neus van 16.3 cm maar dit idee hebben we helaas niet doorgezet. Meer over korte neuzen.
    Yaw inertia - RC Groups

    Wederom, de enige ervaring (praktijkervaring met de Mini )die ik heb is dat korte neuzen en meer gewicht in de neus een hogere lancering geven (minder zwabber) en een beter bochtengedrag. Dit hogere startniveau geeft je een voordeel bij het zoeken naar thermiek (tijd)

    Loet
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  16. johanvdb

    johanvdb

    Lid geworden:
    25 apr 2010
    Berichten:
    195
    Loet,

    Wat je wil bereiken met de korte neus is je traagheidsmoment (ruwweg massa * afstand tot zwaartepunt) zo klein mogelijk maken. Alle massa zo dicht mogelijk op je CG dus.

    Ik was dus al bezig om mijn Twister tot een bolletje te kneden, tot ik besefte dat ik dan geen vleugels meer had om die turbulatoren op uit te proberen! Damn ;-)

    Over turbulatoren gesproken. Je kan ook proberen om zo lang mogelijk laminair te blijven. Dit heeft m.i. toch voordelen. Ik weet niet wat het kritische Re getal is voor de vleugels die wij gebruiken (Als Re > Re kritisch dan turbulent boundary layer), maar bij het werpen zou het best kunnen dat de profile drag de grootste component is, dan is het toch belangrijk om skin friction van de turbulente boundary layer te vermijden. Dus misschien toch even die wax bovenhalen van je skies of snowboards en alle oneffenheden wegwerken ;-)

    Wie had hier weeral een windtunnel die we even mochten gebruiken?

    Cheers,
    Johan
     
  17. YVES DE VRIENDT

    YVES DE VRIENDT

    Lid geworden:
    19 jan 2009
    Berichten:
    621
    Locatie:
    LYON, FRANCE
    LOEK BOERMANS associate Professor by de TUD in Delft weet daar alles van (turbulatoren, laminar boundary layer, loslating, computer simulaties enz...)

    En in Delft staat één van de allerbeste low speed (subsonic windtunnels).

    Phone number: +31-15-2786387
    Fax number: +31-15-2783533
    E-mail address: L.M.M.Boermans@LR.TUDelft.nl

    Groetjes,

    Yves
     
  18. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.067
    Locatie:
    Huissen
    Of goede vleugels maken en dat combineren met beter vliegen.:D

    Loet
     
  19. YVES DE VRIENDT

    YVES DE VRIENDT

    Lid geworden:
    19 jan 2009
    Berichten:
    621
    Locatie:
    LYON, FRANCE
    Er is een test die Mark Drela (de eenzame fietser bij MIT) aanraadt om dit traagheidsmoment te meten bzw. te optimaliseren.

    Um die Massenzentrierung in Zahlen fassen zu können, schlägt ​
    [FONT=Arial,Arial][FONT=Arial,Arial]Mark Drela [/FONT][/FONT]folgenden [FONT=Arial,Arial][FONT=Arial,Arial]Schwingversuch [/FONT][/FONT]vor:
    Man hängt sein Modell auf 1,5m lange Schnüre, die jeweils 30cm vom Schwerpunkt entfernt sind auf und lenkt das Modell um 45° aus. Dann stoppt man die Dauer von 5 Schwingungen.
    Diesen Versuch sollte man mindestens 5 mal wiederholen und dann einen Mittelwert ermitteln.
    Je schneller das Modell schwingt, desto schneller wird es sich nach dem Wurf stabilisieren und umso höher wird es starten.


    Alles van die asbestus,

    Yves
     
  20. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum

    Yves,

    de kennis en middelen zijn zeer zeker aanwezig in Delft. Nu nog de motivatie..........

    Succes in Romans!

    Bas
     

Deel Deze Pagina