Even ter herinnering waarmee wij bezig zijn

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Hans Meij, 3 jul 2003.

1. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
  2. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    "I definitely would have died if I was there by myself ..."

3. AlexH

AlexH

Lid geworden:
    19 aug 2002
    Doelde ook op de manier waarop het werd verteld, niet op de 'gebeurtenis'.

4. hdebruin

hdebruin Guest

Nou ja, ik heb er later natuurlijk ook wel om gelachen hoor. Alleen op het moment zelf was er toch wel wat paniek. Vooral omdat er zo'n hoop bloed vloeide. Ik heb er wel van geleerd. Brandstof motoren start je niet in je hokkie. Ze gaan niet vanzelf lopen. En als ze lopen, dan zijn ze van zichzelf al afschrikwekkend, en ben je in 'oppas' mode. Bij elektro kan het door een stomme fout ineens de verkeerde kant op gaan, als je het niet verwacht. Dus tegenwoordig ben ik uiterst voorzichtig met uittesten van dingen terwijl de motor 'hot' is.

Vooral om drie uur 's nachts :)

Hans

5. Richard Branderhorst

Richard Branderhorst

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Ook in mijn modelbouwruimte (hok volgens mijn ega) het volgende, met alle voorzorgsmaatregelen in acht genomen toch besloten om even een elektro proef te draaien.
    Ging mooi totdat het inbusboutje de grip op de motoras verloor en de klapprop met een geweldige smak door mijn werkplaats vloog, het liep goed af voor mij en de vele geparkeerde modellen, slechts de prop zelf heeft een zeer kort beschoren leven gehad. Een vaste prop had ongetwijfeld meer schade aangericht.
    De schrik zat er goed in nadien!
    Ik heb overigens al vele e-props solo zien gaan, maken jullie allemaal een plat kantje op de as met bvb een stenen slijpschijffie op de Dremel?
    Soms hebben de propmeenemers twéé inbusschroeffies erop zitten, ik heb gehoord dat je dat beter niet kunt gebruiken?
    Verder durf ik er niet aan te denken wat mijn 130cc (14pk) voor schade kan aanrichten als die op hol raakt, ik ben er voorzichtig mee, maar ja, soms start ik hem tóch alleen omdat er ff niemand in de buurt is....

6. Robin Janse

Robin Janse

Lid geworden:
    11 sep 2002
    Afgelopen zaterdag letterlijk de dans ontsprongen.
    Ik start normaal mijn pc-7 met een zenoah 38 cc en 19x10 prop alleen als hij verankert is doormiddel van een kabel aan de staart die dan weer aan een haring in de grond zit.
    Dus ook afgelopen zaterdag, ik starte maakte de kabel los en ging taxien maar merkte dat het neuswiel een beetje slingerde , dus terug motor uit en even naar gekeken viel achteraf wel mee.
    Maar ik stond nog op het veld dus ik denk start hem hier wel even, hou mijn zender in mijn ene hand en start met de andere.
    Op het moment dat ik de motor aanslaat loopt die gelijk vol gas en moest opzij springen gelukkig stond het model op het veld en niet in de pits, want ik wil niet weten wat er dan had kunnen gebeuren
    Ik heb direct het gas terug gezet maar als er iets voor had gestaan ben je altijd te laat.
    Wat is er nu gebeurt, ik heb bij het overpakken van mijn zender van de ene naar de andere hand waarschijlijk mijn gas hendel na voren geduwd.
    Ik start dus nooit meer dit model zonder dat die verankert is of iemand anders hem vast houd, want je denk altijd dat je voorzichtig bent maar je hoef maar een ding te vergeten en dan zijn de gevolgen niet te overzien.
    Ik heb mijn les geleerd en ik hoop dat andere hier ook van kunnen leren want er word nog genoeg "alleen " gestart zonder beveiliging en het is een kwestie van tijd tot het echt mis gaat.

7. Richard Branderhorst

Richard Branderhorst

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Robin
    Precies, zo gebeuren de dingen.

Overigens, hoe vliegt je PC7? Tevreden met de motorkeuze? plaats es een foto!

8. Robin Janse

Robin Janse

Lid geworden:
    11 sep 2002
    :offtopic:

@ Richard

De PC-7 vliegt prima, alleen het landen is wat wennen gezien het gewicht en toch de wat kleine vleugeloppervlak.
    Ik heb sinds kort flaps gemonteerd en nu gaat het al een stuk beter.
    De 38 cc zenoah is ruim voldoende en loopt perfect, ik heb hem hangend gemonteerd.
    Als ik weer een motor nodig heb in dit volume wordt het waarschijnlijk weer een zenoah.
    Hier nog een foto:

9. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    back on topic:

in deze runryder draad staan wat fotos van iemand die geraakt is door heli bladen.
    let op, de fotos zijn 10 dagen na de crash !!
    zijn arm schijnt blauw te zijn geweest van boven naar beneden.
    http://www.runryder.com/helicopter/t54491p1/

10. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
  11. Jorrit

Jorrit

Lid geworden:
    19 aug 2002
    Gatver! [​IMG]

Ben ik nou de enige die al z'n firewalls gaat controleren of zijn er meer op het idee gekomen?

12. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    das k*t als je met je duimen stuurt :-(

Deel Deze Pagina