De Mast + Zeil
De hoofdmast met een lengte van 43 cm moet over de gehele lengte verjongt worden, van ø 8 mm naar ø 4 mm.
Omdat dit in mijn hobby draaibankje bijna niet te doen is vanwege het slingeren, eerst maar even, van je af, ruw voorschaven en daarna in het draaibankje met ondersteuning van je hand schuren. De mast afmetingen kunnen direct van de 1 :1 Tekening overgenomen worden.
Omdat het noodzaak is om de mast haaks rechtop te zetten maak ik gebruik van een winkelhaak, plaats nu pas de mastvoet (78) onder de mast, richt hem uit en deze laatste met twee druppeltjes secondenlijm fixeren.
Het vierkant getuigd zeil wordt onbewerkt geleverd en zal door jezelf moeten worden gemaakt.(stof is wel meegeleverd).
De officiële benaming voor dit type zeilvoering wordt “Sprietzeil” genoemd en is een vierhoekig typezeil. Het sprietzeil wordt gekenmerkt door een stok, de spriet, die diagonaal van de halshoek (bij de mast) naar de spriethoek loopt. De spriet wordt bij de hals opgehangen in de strop, in de spriethoek van het zeil zit een oog waarmee het zeil gehesen kan worden. De spriet heeft een dikke kant (onder) en een dunne kant (boven).
Op de 1 : 1 tekening kun je hiervoor de afmetingen overnemen, let hierbij wel op dat
de schaal van het zeil op de tekening 1 : 2 is (it’s the Italian way), dus de afmetingen op de tekening wel even verdubbelen.
Om de genaaide parallelle verstevigingbanen goed recht te krijgen heb ik het zeil eerst licht opgespannen op mijn groene snijmat en daarna m.b.v. knopspelden en een schuifmaat de volgende baan afgetekend met een blauwe texielpotlood (is later verwijderbaar.) als je goed kijkt dan zie je rechts van de naalden heel dun de blauwe lijnen lopen.
Het naaien zelf heb ik maar aan mijn vrouw overgelaten omdat mij de naaimachine binnen 2 minuten compleet vast liep.
Dan heb ikzelf nog het omlooptouw (zal wel een ander benaming hebben) aangebracht.
Deze is uit 1 stuk aangebracht, en om het voor mezelf gemakkelijk te maken heb ik het tussen twee bankschroeven vast gezet zodat ik weer twee handen vrij had. Wel licht spannen maar ook weer niet te strak ander gaat je zeil “opkroppen” Vergeet ook niet de 4 hoeklussen op te nemen in je omloop !!!!
Dan sta ik eigenlijk nog voor een dilemma of ik de sloep volledig “onder zeil” zal uitvoeren, of dat ik wel het zeil ga maken maar hem dan opgerold in de sloep zal leggen (aanval positie), ik nijg naar het laatste maar met vol zeil geeft er wat volume aan.
Ik snap nu ook pas het doel van het niet aanwezige steekzwaard want door het relatief grote zeil zal de sloep enorm gaan verlijeren (naar de lijzijde gaan driften) en bij het eerste zuchtje wind, lijkt mij, zal de sloep omslaan.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de verschillende volgers van dit lijntje hierover denken en vraag dus even jullie mening hierover:
met of zonder gehesen zeil ???
Nu ik zo’n beetje alle onderdelen gemaakt heb is het tijd om alles een plaatsje te geven in de sloep.
Ik schat in dat dit een dik weekje gaat duren, ook omdat ik ook nog een aantal foto’s wil gaan maken van mijn gereed gekomen sloep.
(en het mooie weer werkt ook niet erg mee)
Wordt vervolgd rond 25 juli met foto’s van mijn sloep en een eindconclusie,
A3