Excentrische schijf

Hallo,

Ik vraag mij af waarom er voor het bedienen van de stoomschuif zo een moeilijk mechanisme gebruikt word? ( dan heb ik het over de ronddraaiende excentrische schijf)
Een krukas mechanisme maakt dezelfde beweging, en is een stuk makkelijker te fabriceren, en heeft minder wrijving, en ga zo maar door.
Waarom Wordt deze excentrische schijf dan gebruikt, en gebruikt men geen krukas?
Ben gewoon benieuwd, ik ga waarschijnlijk de stuart victoria bouwen, waar ik hopelijk een mooi verslag van ga bouwen!

Mvg, wouter

Een excentrische schijf kan als voordeel hebben dat er een curce kan worden gebruikt, een krukas kan dat niet. Daar maakt de drijf-stang altijd dezelfde beweging per omwenteling van de hoofdas.

Als je de curve in de schijf zou aanpassen maakt de drijf-stang een heel andere beweging.

Een krukas mechanisme maakt dezelfde beweging, (1)
en is een stuk makkelijker te fabriceren, (2)
en heeft minder wrijving, (3)
en ga zo maar door.(4)

1 geheel mee eens
2 kost echter heel veel minder lengte op de krukas.
een excentriek is 1 schijf.
Voor een kruk heb je diezelfde ruimte nodig maar dan voor de "drijfstang" (de excentriekstang) EN dan nog eens 2 krukwangen. de machine zou dan veel te lang worden, bovendien heb je met krukken een veel complexere krukas.
3 niet waar. bij de grote omtrek van de excentriekschijf heb je een groot contact oppervlak en minder kracht per oppervlak.
4 geef nog eens wat voordelen dan, men heeft geen 100 jaar machines gebouwd met excentriekschijven omdat dat principe vol zat met nadelen.

Doe mij maar wat losse excentrieken ipv een krukas met 6 krukken (12 krukwangen), veel makkelijker.(stuart compound met omkeer)
Ik weet namelijk hoe lastig het is om vanuit as- en strip-materiaal een 3 cilinderkrukas te maken (voor een stuart tripel).Volgens jouw idee zou dat een as moeten worden met 9 krukken. . . .

Een excentrische schijf kan als voordeel hebben dat er een curce kan worden gebruikt, een krukas kan dat niet.
Als je er van uitgaat dat jouw "schijf" een nok is als op een nokkenas klopt dat.
Echter als er een excentriek om die "curveschijf" zou moeten, moet die schijf rond zijn.

meer weetjes over Excentriek, dat is een ronde schijf, die de excentrische of uitmiddelpuntig op de krukas is bevestigt.

Beste Wouter,

een krukas betekend een onderbreking in de as zelf, dit is een verzwakking en kan uitlijningsfouten genereren.

Ten 2de MOET je met een krukas de afstelling in 1 keer goed hebben, met een excentriek kun je nog wat afstellen, voorloophoek juist wat meer, of minder, dat kan met een extra kruk niet.

ten 3de, de ruimte op de as, stel je hebt een stephenson omkeerbweging op de machine zitten.
Normaal gesproken zitten hierbij 2 excentrieken direct naast elkaar, een zeer korte inbouw ruimte.
Zou dit met 2 krukken gedaan moeten worden zou eea zeer breed worden.

Ten 4de, de slag van de schuif is vele male kleiner dan die van de stoomzuiger, met een krukas van zeg even 12cm in diameter zou de schuif minimaal een slag van 30cm moeten maken, en je wil graag een korte schuifslag omdat dit minder wrijving, minder slijtage en een kleinere schuifkast geeft.

Dus daarom bestaat het excentriek.
En ze zijn relatief eenvoudig te maken, schijf met gleuf voor ring draaien, zoveel mm uit het midden als nodig is een gat boren, borg schroefje er in en klaar.
alleen nog een gedeelde excentriekring maken.

ah! natuurlijk! stom, ik had alles al wel bedacht, maar dat een excentrische schijf sterker is dan een krukas, had ik nog niet bedacht!:p
als je een aandrijving na de schijf wil, is het wel belangrijk dat het een beetje sterk is :cool:

dankjewel, heb weer iets geleerd!

Hij ligt nu toch uitelkaar, daarom een plaatje;
krukas voor compound van stuart
2 krukken en 2 dubbele excentrieken (op de as geschoven en geborgd met een boutje):

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back