Hezik, goed punt.
Chrispuma, de soldeerproblematiek speelt hier inderdaad mee, maar is zeker niet het enige. Anders gezegd, goed solderen is bij sommige typen NiMH akku's geen garantie dat de cel niet zal ontploffen bij hoge temperaturen als gevolg van (over)laden of kortsluiting.
Mee speelt namelijk dat in de akku-oorlog van de laatste jaren de celwanden steeds dunner zijn gemaakt om steeds meer capaciteit te kunnen leveren. Daarnaast is om meer spanning (minder inwendige weerstand) te kunnen leveren ook inwendig het één en ander naar de grens van wat er mogelijk is gebracht. Het gevolg is dat bij hogere laadstromen (dit begint zeker al bij 1C) de cellen uitzetten en daardoor de ventielen ook (deels) verstopt kunnen raken. Zelfs al zitten de ventielen niet verstopt, de dunnere wanden kunnen de druk onvoldoende aan als deze snel opbouwt (bijvoorbeeld bij kortsluiting) en maakt het mogelijk dat de cel ontploft.
Bovenstaande is dan ook mede de reden dat de EFRA (Europese bond voor RC autoracen) dit jaar verscherpte technische regels heeft ingevoerd om deze problemen tegen te gaan. Met name Orion heeft deze regelwijziging serieus genomen en met hun 4200SHO cellen de veiligheid weer meer vooraan gezet. Deze cellen hebben een dikkere wand die beter bestand is tegen de druk en dus niet zo snel uit elkaar zal spatten. Daarbij vervormt hij minder en kan het veiligheidsventiel dus beter zijn werk doen.
In alle gevallen is het verstandig om voorzichtig met NiHM (en eigenlijk alle) cellen om te gaan. Laat ze vooral niet te warm worden (laden in de brandende zon is GEEN goed idee) en zorg ervoor dat er geen kortsluiting kan ontstaan.
Chrispuma, de soldeerproblematiek speelt hier inderdaad mee, maar is zeker niet het enige. Anders gezegd, goed solderen is bij sommige typen NiMH akku's geen garantie dat de cel niet zal ontploffen bij hoge temperaturen als gevolg van (over)laden of kortsluiting.
Mee speelt namelijk dat in de akku-oorlog van de laatste jaren de celwanden steeds dunner zijn gemaakt om steeds meer capaciteit te kunnen leveren. Daarnaast is om meer spanning (minder inwendige weerstand) te kunnen leveren ook inwendig het één en ander naar de grens van wat er mogelijk is gebracht. Het gevolg is dat bij hogere laadstromen (dit begint zeker al bij 1C) de cellen uitzetten en daardoor de ventielen ook (deels) verstopt kunnen raken. Zelfs al zitten de ventielen niet verstopt, de dunnere wanden kunnen de druk onvoldoende aan als deze snel opbouwt (bijvoorbeeld bij kortsluiting) en maakt het mogelijk dat de cel ontploft.
Bovenstaande is dan ook mede de reden dat de EFRA (Europese bond voor RC autoracen) dit jaar verscherpte technische regels heeft ingevoerd om deze problemen tegen te gaan. Met name Orion heeft deze regelwijziging serieus genomen en met hun 4200SHO cellen de veiligheid weer meer vooraan gezet. Deze cellen hebben een dikkere wand die beter bestand is tegen de druk en dus niet zo snel uit elkaar zal spatten. Daarbij vervormt hij minder en kan het veiligheidsventiel dus beter zijn werk doen.
In alle gevallen is het verstandig om voorzichtig met NiHM (en eigenlijk alle) cellen om te gaan. Laat ze vooral niet te warm worden (laden in de brandende zon is GEEN goed idee) en zorg ervoor dat er geen kortsluiting kan ontstaan.