Extra 330 2,6 mtr

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door razor, 14 mrt 2010.

1. razor

razor Guest

en ik had deze nog liggen,

ik vlieg niet met Hitec, heb er niet zulke beste ervaring mee, en daarbij komt, ik heb een adres voor mijn futaba servo's en betaal daar niet mer dan voor hitec...

2. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Van de 100'en Hitecs heb ik nog nooit een rotte gehad, van 2 tot 200cc geen enkel probleem, maar goed, het is een keuze. Ik had juist een hoop rottigheid met de Futaba digitaaltjes, de destijds duurste (S9351) gaven nieuw uit het doosje al problemen, ik had ze bijv op de hoogteroeren van een Krill Velox (2.6m) zitten en durfde er niet eens mee te vliegen, die stonden te trillen als een gek..... (was met 3D uitslagen, met kleine mechanische kunstvlucht uitslagen was het verholpen, maar dat kan nooit de bedoeling zijn geweest)

3. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Ik snap trouwens niet wat er zo moeilijk kan zijn aan het maken van titanium gears dat futaba of jr dat nog altijd niet doen :)

4. razor

razor Guest

mischien zien ze de noodzaak er niet van in?

5. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Commercieel gezien zouden ze het beter wel kunnen doen, maar goed, is hun keuze:) Ieder zo zijn ding, in grote benzintoestellen komen ze er bij mij in ieder geval niet meer in, enkel nog Hitec. In m'n 2 meter f3a (electro) kist zitten weer wel Futaba digi's....

6. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    laat me niet lachen...

7. razor

razor Guest

wat is de noodzaak dan?

8. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Duurzaamheid, betrouwbaarheid:) Maar écht noodzakelijk is het niet, al moet ik eerlijk zeggen dat de servo's (Hitec) met gewone metalen tandwielen toch aanzienlijk verslechteren na een aantal jaar, en de TG servo's nog als nieuw zijn......

9. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Als je op competitief niveau wil vliegen met metalen tandwielen (met grote brandstof kisten, geen f3A!), dan mag je ze elk seizoen vervangen in het geval van weinig training (150 vluchten) en hierbij geen extreme 3D. Gebruik je je model ook voor extreme figuren en belasting dan gaat dit aantal vluchten flink achteruit, tot een punt waar je je servo's nog een 20tal vluchten op competitief niveau kunt gebruiken.

En nee dit is geen onzin, ik weet dit uit eigen ervaring (eigen gebruik), van het gebruik van kennissen en van informatie van team piloten (niet de minste) van dergelijke merken.

Ik heb reeds (team)piloten TIJDENS grote wedstrijden hun servo's zien vervangen (op een geroutineerde manier). Ze overleefden dus geen 4 dagen training + 3 dagen wedstrijd.
    ok, dit zijn extreme gevallen maar het is niet anders.

Mensen die dit weerleggen,... hebben ofwel nog niet genoeg gevlogen met hun kist, vliegen heel erg rustig en hebben niets van trilling op hun kist (geen benzine motor), hebben extreem kleine roeren met kleine uitslag, of kijken naar een andere kant bij het zien van mega speling op hun roeren.

Maar ok, als je genoeg brand-fans hebt kan het inderdaad goed zijn om je servo's met metal gears te verkopen... omdat ze de spare gears aan super hoge prijzen verkopen.

En nee voor iemand die graag bouwt en tijd teveel heeft is er geen noodzaak, want die schroeft de 5 tot 13 servo's graag uit zijn kist, koopt er met veel plezier nieuwe gearsets voor, zet deze erin, vergeet hierbij zeker geen "special servo grease" zodat ze niet onmiddellijk weer in de soep lopen, schroeft ze weer in zijn kist, synchroniseert ze en kan terug beginnen afstellen... Goed voor 150 toffe vluchten :)

Geef mij toch maar servo's die na 1000 vluchten nog steeds geen speling vertonen.

Laatst bewerkt: 14 dec 2010
  10. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Niks van gelogen Jens:thumbsup:

11. Bert

Bert

Lid geworden:
    22 aug 2002
    Het voordeel van het toepassen van de JR servo's is natuurlijk de hogere nauwkeurigheid. het blijft toch altijd kwakkelen met de Hitec's, vooral in 3D uitslagen.

Vandaar dat jongens als Gernot het voor lief nemen om steeds servo's te wisselen.

Het blijft een van de grootste nadelen van F3M/F3AX vliegen; je kunt slechts kiezen uit 2 mogelijkheden, JR's en blijven wisselen of Hitec's en een stukje onnauwkeurigheid voor lief nemen.

Derk heeft op zich veel interesse om F3M te vliegen, nu de servo's nog.

12. 3w_flyer

3w_flyer Guest

om even hierop in te springen nu men toch over dit onderwerp bezig is. Iemand al naar MKS servo's gekeken ? worden veel gebruikt in harde 3D helikopters. En met al die HV powerboxen misschien een goede oplossing.

13. ultim@te

ultim@te Guest

hey :offtopic: jullie moeten een servo discussie draadje openen jongens .

dit gaat over een 2,60 uwe ralle extra 330s geloof ik .

14. derosa

derosa

Lid geworden:
    18 jul 2005
    de SAVOX 1256TG zouden zéér goed zijn. dit beweren en hebben deze zelfs een jaar getest bekwame piloten

15. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Gernot en zijn vader zeiden vorig jaar nog dat het verschil in precisie niet te voelen is bij deze kisten met deze trillingen en grote roeren. Hij was toen echt aan het overwegen over te stappen naar een ander merk... maar blijkbaar doen ze toch wat om hem daar te houden... Gernot is trouwens 1 van de enige die nog met die servo's vliegt...
    Het is mogelijk wel zo dat hij er blijft mee vliegen omdat ze in F3A/Indoor nog steeds de beste servo's hebben...

Ook niet vergeten dat de precisie van de 79** reeks toch al heel wat beter is. Misschien is die magnetic encoder reeks nog beter maar dat heb ik nog niet getest. Het komende jaar komen ze ook met brushless motoren wat het verbruik van de servo's sterk zal laten dalen.

Laatst bewerkt: 14 dec 2010
  16. razor

razor Guest

hmmmm, ik gebruik dus futaba, en dan de bls451 en de duurdere klasse, zg maar de 9000 serie.

en waarschijnlijk vlieg ik dan niet "hardstyle genoeg" maar laten we eens even kijken ij de laatste acro masters..
    13 X graupner/jr
    12 X futaba
    3 X savox
    7X hitec

lijkt me dat Hitec toch niet zo best uit de bus komt,

daarbij, ik heb servo's die al 10 jaar oud zijn, en nog steeds voldoen.

en wat mij het meest irriteert, je kan best heel goed, een wedstrijd kist bouwen, zonder lipo, en zonder emcotec, zonder servo's met titanium tandwielen, en toch in de prijzen vliegen, het is niet zo, dat de meest dure set-up, ook garandeert dat je het best zult vliegen..
    Zo en nu gaat het weer over een 2.6 mtr extra

17. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Correctie, ik zeg niets over de prijs... het is zelf zo dat vergelijkbare jr / futaba's duurder zijn.
    Ik zeg niet dat je niet kan winnen, ik zei ook niet dat je niet met jr's kunt vliegen... maar ik zei wel onder welke voorwaarden als je geen speling wil.

18. razor

razor Guest

het laatste was niet aan jouw gericht jvdo, was meer een algemene tendens,

19. razor

razor Guest

vandaag maar weer wat aan de Extra gedaan, ik heb de beide naden aan de onder en bovenkant strak gemaakt.

20. razor

razor Guest

als het een beetje meezit, kan ik deze week de motor er voor hangen, zodat ik de uitlaten erin kan plaatsen.

het zijn de chineze potten geworden, ik zal ze testen op de testbank, en ze dan ook meten...

maar voor het geld zijn ze niet te duur...

Deel Deze Pagina