F1 startlicht

Na het nodige wachten op wat onderdelen, aluminium en het bouwen van wat FDR meters was ik ook bezig alles op een rij te zetten. Ik heb een speciale groten gatenboor aangeschaft on gaatjes te boren. Heb daarbij een inspanmal op de freesbank gezet waar vanwege speling eerst even alle schroeven aangedraaid moesten worden.

Het 1e gat was direct een succes maar vereiste voor de overige 4 een andere plan van aanpak.

bb1.jpg


Het gat zo frezen kost veel tijd en ellende door het opstropen van aluminium. Bij de overige 4 heb ik op de draaicircel eerst gaten geboord waarna het uithakken van het gat veel beter ging.

Achter deze plaat komt een dunnere plaat aluminium waar per gat 2 LED strips gemonteerd worden en ervoor komt een plaat lexaan met een weersbestendige coating
 
Tip: volgende keer een (goede) gatzaag/komboor gebruiken. Niet te snel draaien en een beetje smeren. Gaat prima in aluminium.
 
Thanks, maar het is gelukt. Ik dacht deze tool aan te schaffen omdat het ook handig kan zijn voor andere projecten maar ik denk dat die lang achterin de lade van mijn werkbank blijft liggen. Maar dit soort dingen zijn leerzaam ;)
 
Bij ERCE hebben we nu ook start/finish verlichting, ik zal binnenkort een foto plaatsen.
ik maak gebruik van RCM Signal, met een conrad 8 kanaals schakelboard. 8 led slangen om een paal gemaakt, 4 rood, 1 geel 3 groen.
de RCM Ultimate software stuurt dit allemaal aan, zit er 'standaard' in. en werkt fantastisch!
 
Klopt, maar als je geen MYRCM gebruikt moet je het anders oplossen. En deze module werkt geheel zelfstandig. Hij zal het startsignaal direct op de MyLaps decoder AUX poort gooien wat als een raar transpondernummer naar voren komt en ons software zal starten. Vreemd genoeg ondersteund MYRCM deze optie niet en zal een optionele module de start voor MYRCM mogelijk maken.
 
Ik had ondertussen begrepen dat het een vermogensprobleem is, mijn freesbank is niet het sterkste type. Maar de gaten zitten erin dus klus geklaard.
 
De plaat pas maken in de behuizing.

bb4.jpg


Ook contact gehad met een plaatselijke verfspecialist en die heeft een goede etsende primer in een zwarte kleur in huis en een goede lak in mat zwart. Dus als alle gaten zitten even buiten ophangen, schuren, ontvetten en kleuren.
 
Vanwege de vele montagepunten een opsomming aan gaten:

Code:
30x     3mm
70x     M3
5x      64mm
5x      5mm
10x     sleuf 3 x 10mm
 
Hoewel geen updates heb ik niet stil gezeten

De onderplaat waar een Dsub-9 connector komt voor de sturing en een wartel voor de 220v invoer.

bb5.jpg


Even een mooie shot:

bb6.jpg


Bovenop komt een startsirene, de kabels moeten waterdicht doorgevoerd worden dus een mooi dopje dat boven een gat geschroefd wordt en de draten uiteindelijk met wat kit naar binnen voert.

bb7.jpg


bb8.jpg


Besloten is om het licht op een paal te schuiven, met de zonnekappen die ik had laten maken maar de bevestiging te lastig werd heb ik een prima houder gevonden. De pijp is 50mm, de binnenkant van dit stukje buis is 64, dat gaat prima passen:

bb9.jpg


Nu heb ik in alle M3 gaten schroeven geschroefd zodat de gaten vrij blijven met het in de verf zetten. Op advies heb ik een Allgrund etsende grondverf wat zeer goed op aluminium hecht. Deze grondverf is zwart waar overheen een goede zwarte lak komt.

Daarna is wordt het assembleren

Ook heb ik de schema's van het huidige startlicht en heb eruit kunnen halen dat deze zonder aanpassing van de bedrading te plaatsen is dus kan hij met alleen een paal in de grond slaan direct in gebruik genomen worden.
 
Na een warme week eindelijk wat afkoeling en de zin om verder te gaan....

Alle elektronica ingebouwd:

bb10.jpg


De voeding is een 24 watt LED voeding welke een beetje vochtbestendig is. De printen staan op 155mm busjes en zelfs de kroonsteen voor de 220 aansluiting staat op 2 5mm busjes, dit zodat een mogelijke condensvocht over de grote plaat niet in de kroonsteen komt.

De 2 LED strips van 130 lumen lichtsterkte ieder met daartussen een groene LED van 25.000mcd:

bb11.jpg


En natuurlijk in werking:
 
Oh nee, is nog niet afgerond. Ik moet nog even met de verfkwast aan de gang, de besturingsconnector en kabel maken en dan pas kan het geheel in elkaar met de sirene erbij.
 
Omdat de club over is op de RCM software werkt het starten via de AMB decoder niet meer. Ook nooit begrepen waarom RCM dit niet ondersteund, dit is een standaard optie van de decoder.

Dus ja, het startsignaal moet toch de computer in en aangezien het starten met de F5 toets gedaan wordt maar weer een keyboard gesloopt en een stuurprintje bij gemaakt:

bb12.jpg


Ditmaal zit er een volledige AMB AUX pin compatible stekker op waar de bestaande bekabeling zo op aangesloten kan worden.

Ondertussen zit ook de dataconnector onder in het licht gebouwd en wordt het tijd om het geheel in elkaar te schroeven.
 
Zoals met alle bouwprojecten komen ze tot een einde, hier de laatste loodjes:

Een sirene bovenop het licht, deze kan recht op de rijdersstelling gericht worden voor een maximaal hoorbaarheid.

bb15.jpg


Aan de achterkant via een plastic dopje en wat siliconenkit de bedrading de behuizing in.

bb16.jpg


Daarna na het lichtjes dichtkitten van de randen langs de frontplaat een UV bestendige Lexaan plaat ervoor waar ook weer de randen ingekit worden.

bb17.jpg


Hierna alleen nog de besturingskabel gemaakt welke er voor zorgt dat het startlicht zonder aanpassingen op de bestaande bekabeling aangesloten kan worden. En klaar voor installatie.

Met een gat in de grond en een stukje steigerpijp met wat snelbeton was ook de montage geboren en werkte het geheel in 1 keer.

bb18.jpg
 
Mooi geworden Roelof, weer een succesvol afgesloten project, mogen ze blij mee zijn bij de Baanbrekers in Rucphen.

Op naar het volgende project.
 
Laatst bewerkt:
Dat is een oudere 9.6v accu dremel. Het is niet de beste voor het zware werk maar je kunt er een hoop mee. Voor het zwaardere werk gebruik ik een 220v dremel.
 
Aha, oké, hij ziet er mooi compact uit.
Maar inderdaad, de 220v Dremels zijn ook erg goed, maar iets groter.
 
Back
Top