F1B model fabricaat Vivchar

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Jan Jaap, 13 feb 2018.

  1. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.332
    Locatie:
    Amersfoort
    Bij rubbermotoren tot zo'n 8 gram is een kant en klaar windertje zoals rechts op de foto afdoende (dus tot en met een Senator). Overbrenging is 1 op 5. Voor het zwaardere werk is een ouderwetse boor geschikt (alleen is de mijne loodzwaar!). Modificatie: de boorkop weggooien, een 3 mm gat dwars door de as boren (viel nog niet mee) en dan een 2 mm pianodraad haak buigen die dwars door het gat gaat. De haak moet in een U of Z vorm gebogen worden, zodat hij met geen mogelijkheid uit het gat kan schieten. Omwikkelen met isolatietape.
    IMG_7410.JPG
    Er zijn ook professionele winders voor zware motoren, maar die zijn prijzig en deze boor kostte bij de kringloop bijna niets....
     
    gerjanmonohull74 vindt dit leuk.
  2. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    "Prijzig" is nog wel zacht uitgedrukt...
     
  3. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.117
    Ik heb me deze 2 boormachines laten komen.

    [​IMG]

    Daar moet dan ofwel dit
    [​IMG]

    of dit aangemaakt worden.

    [​IMG]

    Het gat in de as is 12,5 mm diep en 5,8 mm diameter. terwijl het onderdeel op de laatste foto 6,6 mm diameter heeft. dus proberen dat gat in de as van de boor uit te boren of dat spitse onderdeel namaken en pas maken.
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2018
  4. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    Er moet een haak aan die in dat gat past van foto 3. Vanuit gaande dat je een buizen systeem gebruikt en opdraait in het model.
     
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.887
    Locatie:
    Zwolle
    De complete lange staaf gebruiken in combinatie met de grijze kunststof beschermpijp. Indien tijdens het opwinden de motor breekt vangt de beschermbuis de klap op en blijft de romp van je model heel.

    Maak de staaf aan de achterzijde van de boormachine wat langer en buig er een bocht aan die je achter je broeksriem haakt...
     
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.887
    Locatie:
    Zwolle
    Ja een "haak"...
    boor een gat van 3.5 mm dwars door de schroefdraad staf en maak een 3 mm "haak" die door dit gat en het gat in de verlengstaf gaat. je hebt dan een soort van kadanische koppeling waardoor het wat lekkerder opdraait. De hartlijn van de boormachine hoeft dan niet helemaal in het verlengde van de verlengstaaf te zijn...

    Bernhard...heb jij een foto van een koppeling systeem zodat je met een snelkoppeling de verlengstaaf van de boormachine kunt halen
     
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.887
    Locatie:
    Zwolle
    Bij een snelkoppeling zit het uiteinde van de verlengstaaf IN het gat van de boormachine...weet je wat ik bedoel Bernard??...een staaldraad haak met een dwarsveertje die je aan de kant drukt waardoor de verlengstaaf vrij komt....
     
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.887
    Locatie:
    Zwolle
  9. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.117
    Daar kunnen we mee aan de slag van de week.
     
  10. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.117
    [​IMG]

    Zo, 5 gaatjes geboord. 4 door de as en het gat aan de voorzijde opgeboord. De stang kan ik nu op verschillende manieren bevestigen.

    Het boren ging gemakkelijk. Had gedacht dat de as gehard zou zijn, maar met de accuboor en een goed scherp boortje ging het in sneltreinvaart.
     
  11. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    Hoe staat t met dit model. Al wat verder mee gekomen in het begrijpen der techniek????
     
  12. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.117
    De basis techniek heb ik begrepen. Zodra ik tijd heb kom ik naar een van de wedstrijden voor meer hulp bij het invliegen.

    Maar er was wat afleiding. Heb nog snel effe een f5j zwever gebouwd om mee op vakantie te nemen. Dat wordt onze laatste vakantie in Landhaus Kitzblick.
     

Deel Deze Pagina