Gelukkig bij een F1B alleen de FAI reg en RDW nummer. En die brandvrije plaat is sowieso de grootste onzin. Die bestaan helemaal niet...
RDW hoeft ook niet, maar wel voor F1A: en een examen A3 en registratie RWD. Hoe gaan jullie je aan de hoogtegrens van 120mtr houden trouwens?
Wat ik begreep de RDW wel alleen het examen is vanaf 250 gram.. De discussie van hoogte brand ik mij even niet aan. Zodat eventuele uitspraken niet tegen mij gebruik gaan worden aangezien ik ook SC lid ben...
Hier zie je dat e.e.a. alleen geldt voor RC modellen: https://www.rijksoverheid.nl/binari...delvliegtuigen-vliegen/IenW+modelvliegers.pdf
verstandig, maar toch... Zou toch langzamerhand wel een discussie in de SC moeten zijn (als dat al wel zo is, praat ik buiten mijn domein, sorry)
Geen excuus nodig. Uiteraard heeft dit onze aandacht. Waar is de uitzondering voor vrije vlucht expliciet genoemd. Helaas wordt alles op 1 hoop geveegd. Maar goed morgen weer door met bouwen. De regelperikelen zullen we moeten afwachten aangezien dit bijna wekelijks veranderd
Dat klopt alhoewel meer door onbegrip dan door wijheid aan de kant van de regelgever (komt F2 ook goed mee weg dus) en dan maar een low profile houden lijkt verstandig. Maar geld de huidige VV praktijk met radio getriggerde DT dan niet als radiobestuurd? Het ligt er toch maar aan hoe welwillend en bijdehand de BOA is denk ik dan.
By default. Er staat letterlijk "Vliegt u met (zelfgebouwde) radiografisch bestuurde vliegtuigen?" Dus alles dat niet radiobestuurd is, valt daar niet onder. Heb ik al gedaan. Nog geen reactie gezien. Maar zoals gezegd, de overheidsbrochure is er helder over, dus....
Is onomkeerbaar dus ja is dat RC? Nee! Zoals met alles van de overheid het wordt door onze strot geduwd zonder eigenlijk echt goed info voorziening. We gaan t meemaken
Even terug naar Wakefield modellen! Ik heb vorig jaar een oude jaren '60 Wakefield van Hein Abbring overgenomen, via Henk vH uit een boedel. Die moet natuurlijk weer de lucht in! Het model is in prima staat, ik hoef niets te restaureren, op een beetje tissue op de romp na. Maar, het model moet wel wat gemoderniseerd worden, en het roept een paar vragen op. Het eerste gaat over de thermiekrem. Het model is uitgerust met een lontje in de staart, bedoeld om het draadje of elastiekje wat het stabilo naar beneden in vluchtstand houdt, na de gewenste tijd door te branden. Er zat zelfs nog een stukje lont in het doofbuisje (zo kon je een wat langer stukje lont, voor meerdere vluchten meevoeren; nadat het lontje de DT had laten afgaan brandde het nog even door tot aan het buisje en dan doofde het). De lus van lijn die je ziet beperkte de uitslag van het stabilo. In ons huidige milieubewuste leven kan dit natuurlijk niet meer; je gaat geen risico lopen dat de hei in de hens gaat door een lontje van je model. Denk eens in wat verzekeringsmaatschappijen en advocaten een lol zouden hebben als je wel zo stom zou zijn. (Tja, de maatschappij is er niet vriendelijker op geworden, we zijn in een meer tolerante tijd opgegroeid) Dus heb ik weliswaar deze inrichting laten zitten, maar er moest een andere manier van thermiekrem worden ingebouwd. Omdat de romp deelbaar is, moest deze timer in het achterste deel worden gemonteerd. De lichtste manier is een Tomy timer; dat is een apparaatje wat is gemodificeerd van een opwindklokje uit een speelgoedje wat kan springen, hoppen zwemmen of op een andere manier bewegen. Voorwaarde is wel dat het bewegen wordt veroorzaakt door een onrust. Er zijn ook varianten op zo'n klokje met een excenter, die zijn onbruikbaar. Er zijn modelbouwers die stapels speelgoedjes hebben gekocht waar uiteindelijk het verkeerde soort klokje in bleek te zitten.... Afijn, ik heb er één op de kop getikt die officieel was gemodificeerd door een modelbouwer, en dus meteen bruikbaar. De truc met dit type timer is dat de energie door een elastiek in de lijn moet worden geleverd; je haakt de lijn met daarin een elastiek om de schijf van de timer en windt die daarna op; als de timer mag lopen (er is ook een buisje waar je een staaldraadje in kunt steken om de boel te blokkeren) trekt de elastiek de schijf langzaam verder. Als de timer afloopt, schiet de lijn uit de inkeping op de schijf. Een ander punt is de motor. Dit model is uit de periode dat er 50 gram rubber toegestaan was. Vijftig gram! Wat een torsie en een energie! De propeller/ neusblok unit heeft een motoras met aan het uiteinde een haak. Maar, deze haak is vrijwel gesloten, zodat het onmogelijk is om een tweede ring o.i.d. te gebruiken. En hij is zo klein dat ik me afvraag hoe ik in vredesnaam voldoende strengen voor 50 gram in deze haak gepropt krijg! En het is natuurlijk onhandig om niet motoren vlot te kunnen wisselen, bij breuk of ander ongemak. Iemand ideeën? En kijk een naar die enorme houtschroef die bij afgelopen motor de propellerbladen in een gunstige hoek naast de romp moet doen aanliggen. Gelukkig is de voorkant wel robuust, maar het geheel ziet er toch uit alsof de prop niet gemakkelijk vrij zou lopen.
Even over dat elastiek voor je dt. Ik zou je adviseren dat elastiek te vervangen door een veer. Het elastiek droogt uit, dus kan breken tijdens vlucht. Nou kun je ach jammer dan kortere vlucht. Maar dt tijdens propfase is niet zo best. Zelfs met een moderne wakefield is het een spannend gebeuren als we moeten dt-en tijdens de motorloop. Ook wordt een elastiekje slap dus dan klopt je timer tijd niet meer. Het rubber denk ik dat een soort haak ring aan het rubber zat, die ja aan de haak aan de voorkant haakte. Door blast tubes te gebruiken kun je ook snel rubber wisselen. Delrin bobbin aan de achterkant en een mooie bobbin aan de voorkant. Als er behoefte is om het moderne spul op de foto te zetten met buizen en alles erop en eraan daan hoor ik t graag.
Mooi te zien dat die van de plank is. Ik heb er ongeveer tien jaar geleden heerlijk mee gevlogen op Garderen. Het model ontwerp is overigens de La Pansee van Johan Schulten..die beroemde kist die in de Avia heeft gestaan.. Heren..graag een Avia plaatje van de kist!!! zal begin '60 jaren geweest zijn.
Ha!, kist van Hein! Het verbaast me dat hij nog met lont vloog. Weet je zeker dat de kist bedoeld is voor 50gr rubber en niet voor 40gram? Naar mijn herinnering vloog Hein nog niet in de periode van 50gram. Als je toendertijd met je lontje de hei had aangestoken werd je ook niet vriendelijk ontvangen. Dat is natuurlijk niet nodig: wij deden dat dan ook nooit: timer ter hoogte van de vleugel en het lijntje gewoon wat langer, met het steunbuisje vlak bij de deling. Ik denk toch, gezien de tube op de haak dat hij het gewoon per streng door het spleetje propte: ziet er voor mij niet vreemd uit. De dikke houtschroef ziet er voor mij ook niet vreemd uit en ik denk dat die gewoon voldoet. Opvallend: de strepen op de propbladen: dat deed ik altijd: kan je zien of de propbladen uit 3 laagjes zijn opgebouwd? Dat heb ik geintrodiceerd en dan is de kist toch wel uit de 40gram periode. Bobbins werden in die tijd eigenlijk niet gebruikt in Nederland (behalve door Pim de Ruyter denk ik) Ik heb nog wel een Tatone timer ( te geef) voor je als je die zou willen proberen: moet heel goed schoongemaakt worden, maar dan zou die het wel moeten doen. Kist heeft kennelijk internationaal gevlogen. Mooi man!
De la Pansee vloog voor het eerst op de najaarswedstrijd van 1962. Ik weet zo goed als zeker dat Hein toen nog geen F1B, ofwel Wakefield vloog. Het eerste wat ik tegenkom in f1b voor Hein is 1965 en daarna bij de Europa-coupe 1966 met een zevende plaats (ik deed toen ook mee). Gezien het nummer denk ik dat dat oa met deze kist was.
Mooi te lezen die historische achtergrond van Hein en zijn "La Pansee". Succes met het weer tot leven wekken!
De propbladen zijn zo te zien uit 2 lagen gemaakt, onder en boven in profiel geschuurd, zodat je aan de oppervlakte niet laagjes ziet, en met een ingelaten bamboe voorrandje. Bekleed met tissue, alleen met zijde bij de wortel. Gezien de afwerking van de tippen kan het zijn dat de bladen op een gegeven moment ingekort zijn. Er kwam 50 gram bruine verdroogde rubber uit de romp, bijeengehouden met garen, geen bobbin. Het rubber moet wel streng voor streng in de haak gepropt zijn, het spleetje is nog geen 1,5 mm. Op de vleugels staan stickers van de Coupe Amsterdam '66 en '67. Naast de PH 219 registratie staat er ook ATS-155 op. De vleugels hebben houders voor een turbulentiedraad. Dat is wat ik er van kan zeggen. En, Peter, als je nog een oude Tatone hebt, graag!
ATS = AmersfoorT Soest Combinatie..de club van Hein. Dat bruine rubber was van mij..een 50 grams Pirelli 6x1 mm motor. Moet rubber geweest zijn van rond 1970. Had ik nog wat van liggen en wou eens kijken of dat....toen in 2000.... nog ging...ja dus.. PH 219 is een toenmalige individuele wedstrijd registratie. ( nu de NED nrs voor). Coupe Amsterdam= een internationale wedstrijd vaak door Ton ven Ede georganiseerd..in het beginn op Terlet..later op het Roosendaalse veld..heb ik meerdere keren aan mee gedaan.