Nu het weekeinde van de Eifelpokal met rasse schreden nadert, heb ik de Wakefield van Hein Abbring vliegklaar gemaakt. Ook maar mijn eigen adresbriefje er op geplakt! Het laatste detail was de turbulatordraad. Morgen eens kijken of hij ook nog wil vliegen. Naast de motor die er in zit, heb ik nog 2 motoren klaar gemaakt. Het opdraaien van 50 gram rubber is je reinste krachttraining!
Voor 1 model heb ik een kleiner stabilo nodig. Dus die moet gebouwd worden. Balsa 0.8 mm ribben, balsa voorlijst, cf buisje 3.8mm, 1 mm cf achterlijst en 1mm brede capstrips moeten het geheel vorm geven...
Het gene waar ik al tijden mee loop te worstelen is een goede mal voor het lijmen van de nekjes en de staartbomen. 1 nek met veel pijn en moeite kunnen lijmen. Ik was wat dingen aan het bespreken met een mede F1B vlieger en die wees mij op het bovenstaande. Een simpel alu u profiel waarop ik de buis vastplak en dan de nek goed kan vaszetten. Voor mij een game changer zo.
2e nek met alle elektronica erin. En model 1 van 4 is klaar om te gaan vliegen. Het 2e model zal snel volgen. De LDA zal iets langer duren nog, maar wel goed nieuws is dat ik een vleugel set heb gekocht voor de 4e
Beetje ruzie met de foto uitlijning Maar de staartboom van 2e ronde kist is gelijmd. Kist is nu bijna klaar. Nieuwe vleugelset voor 1e/2e ronde en eerste fo. Afhankelijk hoe de kist presteert..
Klopt het dat dit een nabouw van Johan Schulten's La Pensee is? Heb je er mee gevlogen en hoe vond je dit?
De ATS-155 is inderdaad een nagebouwde La Pansee. Ik heb hem zon 20 á 25 jaar geleden bij leven van Hein Abbering geërfd en er een aantal jaren mee gevlogen (op Garderen). Met 50 gram modern rubber op 80% toeren ( en dat is al krachtiger dan het toenmalige Perelli van 6x1 mm) ging het naar 100 meter hoogte. Dit soort erfgoed koester je dan een decennium of zo en dan weer door naar een vvolgende conservator...in dit geval Stunthenk..Hij heeft hem vorig jaar?? in ontvangst genomen. Kist is in perfecte staat en volgend jaar zullen we hem wel op OHA zien.
Ik weet niet of dit een La Pensee is, ik ben niet zo op de hoogte van deze geschiedenis. Ik had het model mee naar Zülpich, maar daar woei het zo hard dat vliegen niet mogelijk was. De vleugel woei van de romp af terwijl ik het model vast hield.... En daarna is het er niet meer van gekomen.
Vleugelpen van eerste ronde kist en semi FO model gelijmd. Op deze manier zit de pen strak in de nek en goed uitgelijnd.
Vandaag de elektronica in de 3e kist "gepropt". Dan krijg je vanzelf copy paste. Staartboom lijmen. Ik ben toch erg blij met de mal die ik gemaakt heb.
Inmiddels weer wat stappen verder. 1 model heeft vorig jaar al gevlogen. De afgelopen winter hard gewerkt en nu zijn er nog 2 modellen vliegklaar. Dus laat dat seizoen maar komen.
Bernard, Ik ben op zoek naar de oude FAI stickers was dacht ik zonder dat FAI logo en je kon de A,B,C model aankruisen..heb jij een suggestie?
Dan moeten de kisten eerst precies doen wat ik wil. Nu zijn ze op de plank afgesteld dus de standaar vleugels gaan best goed. Het compleet nieuwe model is voor iedereen even beetje onbekend. Niemand vliegt nog met die set in Nederland.
Hebben we er niet nog één op een oude kist zitten? Zal na het eten eens kijken in mijn museum.... Wellicht kan Frans daar iets presentabels van maken.