Roovings zijn bundels van koolstofvezels. Ze zijn leverbaar op rol en zien er als een dikke zwarte draad uit. Google: https://www.google.com/search?q=car...QKHe3zAoIQ9QEwAHoECAUQBA#imgrc=W6UCdormr659mM: O.a. hier tekoop: https://www.carbonwinkel.nl/carbon/expoxy-carbon-01/carbon-vezel/carbon-draad Het liefst heb je de dunne vezels in die draad netjes naast elkaar hebben liggen. Dan heb je een mooi dun laagje...
Ik zou voor de laagste prijs gaan (misschien kun je het ophalen. De verzendkosten zijn nog best hoog denk ik). De verschillen in 'K' zijn volgens mij alleen de verschillende hoeveelheden vezels per 'streng'. Voor F1N is 'weinig' al snel genoeg. Beter kan, mar dan zou je zoeken naar een ander type koolstof. De 'modulus' van koolstof bepaald wat eigenschappen. Zelfs in koolstof is er dus nog te kiezen voor meer of minder taai/stijf/breekbaar.... Dat spul op de rol is prima. Netjes bouwen/ weinig lijm gebruiken en goed afstellen doet meer. Op naar de 30 seconden!
idd. zo'n 10 euro verzendkosten (of meer). Maar ja, wij wonen niet echt in de buurt dus ik denk dat we die er het beste bij nemen.
En met 30 meter doe je lang.. je kan ook kiezen voor paar euro meer 100 meter te nemen. Je kan de vezels ook uitpluizen voor andere doeleinden.
Waar woon je? Misschien ben je voor 10,- ook op en neer naar Nijmegen. Daar mag je zeker wat koolstof/informatie en twee kant en klare rompjes meenemen! Jammer dat de rompjes zo fragiel zijn....
Ik woon in belgiƫ, dendermonde. ik ga proberen om met de IIFI naar nijmegen te komen maar voorlopig ga ik de 2 uur nog niet overbruggen (en ik mag nog niet autorijden dus ik ben erg afhankelijk van anderen).
Helaas is dit tegenwoordig niet anders. Vooral met onze hobby aangezien we kleine hoeveelheden willen. 20 meter roving doe je jaren mee. Je kan kijken of er nog andere mee willen bestellen eventueel of toch die 10 euro betalen.
Maar ik zal even kijken naar mijn rol met rovings. Denk dat je wel paar meter over kan nemen voor portokosten
In afwachting van carbon hebben we maar even een proefmodelletje gemaakt. Dit was een HLG/CLG met een spanwijdte van zo'n 40 cm, dus kleiner dan het origineel. De staartvlakken zijn iets vergroot voor betere stabiliteit buiten. Het gewicht was (vliegklaar) 4,80 gram, wat mij redelijk goed lijkt bij een 40 cm span. Vanavond hebben we hem even uitgeprobeerd op ons veel te klein vliegveldje in de buurt (ik ben twee keer in de boom geraakt met mijn andere CLG's). Hij zweeft, vanuit een trage handworp, geweldig. Nog nooit een zweefvlieger zo lang op gelijke hoogte zien rondcruisen! Op een klein briesje bleef hij maar in de lucht, 30 cm boven het gras. Dan wat meer omhoog gooien, ging nog steeds goed. Toen probeerden we hem te katapulteren, eerst erg zacht. Op de een of andere manier blijft hij altijd maar aan de katapult hangen of vliegt hij er zelfs tegen. Dit is de eerste keer dat ik dit voorheb. Heel vreemd. Dan maar terug naar het werpen. Vanaf dit moment trok hij altijd met zijn neus scherp naar beneden, hoe ik hem ook gooide. Het was alleen nog aan het hoge gras te danken dat hij nog heel was. Maar erger nog was dat hij bij het lanceren de onmogelijke gewoonte had om scherp naar links te rollen, met een crash tot gevolg. Het vreemde was dat er niets aan de trim veranderd was. De vleugels en de staartvlakken waren niet verdraaid, en hij zweefde nog altijd even mooi als tevoren, maar lanceren bleek onmogelijk. Op de koop toe brak er een vleugel af bij een van mijn wanhoopspogingen. Ik snap niet hoe het komt dat een vliegtuig, tegen alle wetten van de aerodynamica in, zo constant dit kan doen. Weet er iemand wat er met deze kleine zwever aan de hand is? Ik begin onderhand al lichtelijk depressief te worden...
Is je vleugelverdraaiing goed? Zijn je staartvlakken verbogen? Is je romp verbogen? Die is zonder CF niet stijf genoeg. Het komt super precies met die werpmodellen namelijk. Op t oog lijkt alles t zelfde maar toch is er iets verbogen of je werpt verkeerd. Ook dat is erg kritisch namelijk
Voor zover ik kon zien was er geen probleem met de vleugels of staartvlakken. De romp is stijf genoeg, je hebt voor zo'n licht model behoorlijk wat kracht nodig om die te verbuigen (ik heb een andere romp toegepast in afwachting van carbon). Verkeerd gooien is altijd mogelijk maar voor we geprobeert hebben hem te lanceren met catapult ging het wel goed en met andere zwevers ging het ook altijd goed. Ook lijkt het me vreemd dat hij zo scherp naar links trekt terwijl de linkerflap juist lager was dan de rechter.
Ok als je dat allemaal 100% zeker weet dat de boel niet verdraait of buigt tijdens het lanceren dan zul je toch verder moeten of in je techniek of afstelling.
Het zou kunnen dat de vleugels te slap zijn voor het lanceren, maar dan nog zou het vreemd zijn dat hij zo scherp naar beneden en naar links trekt.
Hmmm. Ja die indoormodellen kunnen redelijk frustrerend zijn. Het model dat ik van M. Yashinskiy kreeg...van de bedenker zelf dus... Krijg ik ook niet naar 8meter gegooid... Zweeft wel subliem. Ik heb het idee dat het bij deze modellen een combinatie kan zijn van slappe vleugels en een gewelfd profiel met redelijk stijve flaps Geen idee wat slappe vleugels doen tijdens de lancering, die buigen alle kanten op en het liefst links anders dan rechts... Welving zorgt voor de neiging voorover te duiken. Dit zou je dus tegen moeten gaan als de flaps slap genoeg zijn...-> vlakke plaat. En een slappe romp is ook niet fijn. Weinig instelhoekverschil geeft ook neiging tot duiken bij lancering (vleugel<->stabilo) Mijn meest succesvolle F1N met schuimvleugels had een redelijk voorlijk zwaartepunt -> meer instelhoekverschil.... Letop: te slappe flaps is ook niet goed. Dit geeft flutter en dan kom je ook maar tot halverwegen de zaalhoogte.... Succes met de volgende ontwerpen! Je zit met je gewicht alvast goed!