Inderdaad ben ik het helemaal roerend eens met wat GJVO en WVR in de vorige post aan haalden en kan me helemaal vinden in de voorstellen die gedaan zijn door GJVO. Verder ben ik me rot aan het zoeken naar info over het F3A vliegen ,ik kan veel vinden maar allemaal in het engels of duits ,een voorbeeld gisteren las ik in de RCN&E over het feit dat behalve een CG punt er ook een CL (centre of lift) is en hoe het krachten spel tussen beide is. Juist zulke dingen zijn al het waard om te weten.En zo wordt nederland slimmer. Groeten cees
Als je wilt studeren: regelenten boek: http://www.modelvliegsport.nl/index...ad/365-reglementenboek-sectie-051-kunstvlucht jurycursus: Subcommissie Kunstvlucht - Jurycursus en zoek eens op 'Trimcharts' , dat zijn een aantal stappen die je helpen je model beter te laten vliegen. b.v. Trim Chart based on Article by Peter Goldsmith - FlyingGiants Lees ook het artikel wat daar staat, geeft veel info...
Kijk, je kunt de zaken flink versimpelen door de C klasse een restrictie te geven. Mijn voorstel zou zijn een maximale maat van 1,50 spanwijdte en 1,50 lengte. Analoog aan de 2x2 regel voor de A klasse. Een andere mogelijkheid is elke twee jaar een standaard kist in die maat aan te wijzen. Met eventueel een aantrekkelijke prijsafspraak met een leverancier. Ga je boven die 1,50m dan zit je al weer snel richting 1,75m. Dan is het verschil met een volle 2m kist al weer niet zo groot. Voor dit seizoen is die discussie al te laat, ik heb overigens niets meer van de subcommissie gehoord over de C-klasse. Vliegt deze nu net als vroeger mee met de B? Volkert
Ik blijf het trouwens faliekant oneens met de discussies dat mensen niet meevliegen omdat F3A vliegen zo duur is. Je kunt 2e hands prima vliegtuigen vinden voor minder dan een 30-size nieuw electro kistje. Kijk maar hoelang een prachtige Xtra-60 te koop staat hier op het forum. Voor 250 Euris koop je een volledige kist. Zat mensen die thuis een heel hok vol met vliegtuigen hebben, wat kost dat niet als je het allemaal optelt. Woef, woef, grom, grom, moest even! Volkert
Ik heb een paar weken geleden met Sebastiano gesproken over dit alles, beginnen in F3A met een Mytho-S. Zijn reactie was.. gewoon een Shark of Steve-S nemen, daar leer je goed mee vliegen en de Mytho moet je pas kopen als je er echt aan toe bent. Dat vond ik een raar maar wel eerlijk antwoord van iemand die die modellen verkoopt. Dus.. in het kader van dit draadje: Een goed beginnersmodel, om brevet en beginnend kunstvlucht te vliegen. De Sebart Shark en de Sebart Steve S. Ik heb nu ook een Sharky staan en het is echt een heel leuk ding om te zien en kan ook nog wel een verkeerd landinkje hebben zo te zien. GJ
@ Gert-Jan Mag ik je sharky een keer proberen? ik ben er heel benieuwd naar. @gerben Dat was 2 jaar terug. het zelfde jaar dat er ook mensen meededen met een piepschuim kistjes.
Ruud, hij staat nog in doos. Ik zoek er nog een goedkoop motortje en servo's bij en dan mag jij hem desnoods opbouwen. Laten we eerst eens wachten op mooi weer (alles boven de 5 graden is mooi weer) GJ
opbouwen is prima vind ik leuk om te doen! Ik heb nog wel een berg servo's liggen. zal vanavond ff kijken wat er in moet en of ik daar iets voor heb
Misschien aanpassing voorstel regel C-klasse: lengte+spanwijdte <= 3meter. Dan passen de meeste trainers erin, zoals de Calmato (1,3+1,6=2,9meter), of de Shark/Steve (1,38+1,57=2,95m) of de Rainbow (1,4+1,47) en dat soort kistjes. Hier nog een voorbeeld, de Asyuler-70: Naruke Asyuler 70 - 1446mm Dit schijnt in Japan een hele rage te zijn (post zo nog een fotootje). Ik zou heel graag van aspirant vliegers willen horen of dit een goed idee is!! Zou je dan wel mee gaan doen? Volkert
Dit is de Calmato Alpha 40 Trainer met bovenliggende vleugel. Wat met de Calmato Alpha 40 Sports? Onderliggende vleugel, zelfde spanwijdte 1600 mm, zelfde specs wat betreft setup KYOSHO¡ÃPRODUCT | Calmart ¦Á EP/GP Line Up= edit: nog eentje de Ripmax Acro WOT (foam versie is electro) ? Al is die wel wat kleiner dan de Acro WOT MkII, voor brandstofmotoren (die dan uit hout gebouwd is)
Die Asyuler is ook bepaald geen beginnerstoestel (prijs leeg =450Euro!). Het gaat me meer om de maat. Volkert
Als aspirant vlieger: waarom zou je zo'n regel opleggen voor de beginnersklasse ? Het eindresultaat blijkt een combinatie te zijn van skills van de piloot en mogelijkheden van het toestel. Met goeie skills en een basistoestel kan je op z'n minst even goed scoren als met een super de luxe kist 'zonder' skills. Iedereen bepaalt zelf wat ie aan z'n hobby wil en kan spenderen. Het zal mij een zorg zijn dat er piloten aan de start komen die enorme budgetten willen spenderen aan een super de luxe kist. Zo'n kist verbergt het gebrek aan skills niet... wel integendeel.
ik ben het met Hans eens. Ik denk niet dat je door het beperken van de vliegtuigen die mee mogen doen de deelname zal verhogen. eerder juist verlagen aangezien mensen niet met alle vliegtuigen mee mogen doen. Het is belangrijker om op de clinics en wedstrijden te laten zien dat het niet aan het toestal ligt. en juist te laten zien hoeveel je met een simpel beginners vliegtuig kan doen.
Ik zou zelfs nog een stapje verder gaan... maak een aanbeveling/richtlijn ivm minimale afmetingen van een beginners toestel: bijv. min 1500 mm spanwijdte. Een groter toestel vliegt nu eenmaal 'makkelijker' dan een klein: minder workload, want minder windgevoelig. Op die manier bespaar je werkelijk geïnteresseerde beginners de illusie dat ze met de kleinere toestellen heel hoog zullen scoren. Hoe je het draait of keert 1200, 1300 mm spanwijdte is gewoon te windgevoelig (heb ik ook pas recentelijke mogen ervaren) En dan wordt dit draadje wel weer interessant voor beginners want aangezien het budget van de meesten onder ons beperkt is wordt dan de finale vraag: welke grotere toestellen waarmee ik aanvaardbare resultaten kan behalen (mist de juiste skills) kan ik aanschaffen voor een beperkt budget? Of het dan de moeite waard is om zo'n 'trainer' aan te schaffen vanwege het doorgroeien naar B en hoger? Mijns inziens wel. Groeit iemand door dan kan zo'n 'trainer' makkelijk doorverkocht worden aan een andere geïnsteresseerde beginner. Die laatste mag dan een kist verwachten die zo geconfigueerd is, dat ie in staat is om aanzienlijke prestaties neer te zetten in de beginnersklasse. De doorgroeiende piloot kan een deel van z'n budget recupereren voor de investering in een 'betere' kist. Maar dat is mijn visie uiteraard. Ik leees maar al te graag jullie reacties.