F3A invliegdag 19 april 2009

Discussie in 'F3A' gestart door Alexzzz, 19 apr 2009.

1. Julius Monchen

Julius Monchen

Lid geworden:
    20 jan 2007
    (Wat een prachtige kist, zo'n Spark :))

Aghummm... ontoptic

2. hezik

hezik Guest

(het genoegen was wederzijds, en idd de Spark is een mooie kist!)

Nog wat dingen die mij opvielen:

De stallturn met eropvolgende snaproll is duidelijk het lastigste figuur, vooral die snaproll, veel mensen zien over- en onderrollen.

Ander veelgemaakte fout zijn de twee lussen met rol bovenin tussen de lussen, slechts weinigen begonnen die rol halverwege het laatste kwart (45 graden) en bijna iedereen deed het eerste stuk van de rol wel in de cirkelcurve, maar vloog dan het 2e stuk rol rechtdoor, om daarna weer verder te gaan met de lus, inclusief Derk in zijn demonstratievlucht. Het mooist heb ik dat Dennis zien doen in z'n derde vlucht, maar ook John van Gastel (pensacola) deed dat in z'n derde vlucht mooi, alhoewel die iets te ver uit kwam. Hans Meij vloog dat specifieke stuk ook beter.

Gemiddeld genomen werd er waarschijnlijk iets te diep gevlogen, muv uiteraard Dennis die dus dichtbij vloog. De figuur 9 kwam bij sommigen wel erg hoog uit, de term 'baan om de aarde' kwam zelfs even voorbij :p

Mooie landingen ook wel, maar praktisch niemand landde recht op de baan. Als schrijver in de meest linkse positie (waar iedereen z'n final op draaide) was het soms toch even slikken als je zo'n kist recht op je af ziet komen.

3. Henry_Mvsb

Henry_Mvsb

Lid geworden:
    23 nov 2005
    Even een opmerking erbij maken dat het voor zowel John als mijn persoon het de eerste wedstrijd was die we mee deden ( John als piloot en ik als zijn caller) Dat in acht nemende mag ik, denk ik, zeggen dat we het netjes gedaan hebben. Uiteraard is er ruimte voor verbeteringen en we nemen alle tips in acht.
    Hopelijk hebben we op de wedstrijddagen net zo'n goed weer als vandaag en hopelijk word het een mooi vliegseizoen

4. hezik

hezik Guest

Zonder meer hoor, ik doe het 'm echt niet na en je kon goed zien dat ie wel kon sturen.. alleen wat meer 'crispy' dan de andere F3A vliegers, daar zie je de 3D achtergrond aan.

Op zich is dat ook helemaal niet verkeerd, het zou in de jurering niet uit moeten mogen maken, zolang het maar consequent is, vandaar ook dat ik aangaf dat ik denk dat z'n derde vlucht mogelijkerwijs wat laag gejureerd werd, maar ik heb niet van alle juryleden de score daarvoor gezien. En dan nog is dat natuurljik mijn mening en daarmee niet feitelijke waarheid ;)

5. heino

heino

Lid geworden:
    17 okt 2003
    Dag Henry,

Daar houd ik je dan aan;) want ik zie hier een beetje dezelfde tips langs komen die ik jullie meegaf in Someren:p.

Bij deze wens ik jullie veel succes toe en zal het een beetje proberen bij te houden via het forum:) .

Grtz,
    Heino (= die gast de in Someren met een sebart sukhoi en angel vloog:eek:)

Laatst bewerkt: 19 apr 2009
  6. hezik

hezik Guest

Concreet voor John, de mening van iemand die het zelf nog helemaal niet zo kan, maar wel de jurycursus braaf 2 keer gevolgd heeft:

1) uitslagen op rol en hoogte halveren
    2) 15% minder gas geven
    3) opletten dat je niet te ver weg gaat vliegen

Zowieso heb je gewoon tijd nodig om een kist helemaal te leren kennen, ik begreep dat hij de kist ook nog niet zo lang had. Als ie de paar kleine puntjes aanpakt gaat hij het zeker niet slecht doen hoor!

7. Henry_Mvsb

Henry_Mvsb

Lid geworden:
    23 nov 2005

Het leuke is dat John normaal gesproken graag dichtbij vliegt mn. met zijn 3D-toestellen en nu juist iets te diep vliegt.
    We gaan gewoon lekker trainen en vliegen op de wedstrijden en zien wel waar het schip strand. Misschien zorgen we wel voor een verrassing......you never now ;)

8. gertje

gertje

Lid geworden:
    18 apr 2006
    @Hezik

wat de fluitende geluiden bij de Spark zijn.Bij mij resoneert er een depron plaatje in dat een speciaal geluidje geeft.Het andere fluiten komt omdat het composite kisten zijn.Maar dit zou je toch moeten weten met al je kennis.

9. hezik

hezik Guest

Toch apart dat de andere composiet kisten niet zo fluiten dan. En was die rotopmerking 'met al je kennis' nodig? Kun je niet eens ophouden daarmee? Ik heb nooit gezegd dat ik veel kennis heb ofzo.

10. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

Vreemd, zoals Hezik ook al gezegd heeft dit is niet bij elke composiet kist.
    Ik ken jou kist niet, maar ik gok erop dat dit alleen maar gebeurt als je stuurt met de rolroeren. Als dat zo is dan moet je eens kijken of de uiteinden van de rolroeren open zijn en ook de eindlijsten waar de rolroeren tussen vallen. Als die plaatsen open zijn en je daar in de vleugel/het roer kan kijken dan komt daardoor het fluiten. Als je die plaatsen afdicht is het fluiten weg, en dat is dan ook beter voor het geluidsniveau.

11. hezik

hezik Guest

Je zou deze kisten moeten horen Theo, het is iets anders. Ik wil nogmaals benadrukken dat het stille kisten zijn en geen herriebakken en dat ik de Spark een erg mooi toestel vind.

De spark heeft qua scharnieren een constructie gelijk aan bv. de Integral of de Abbra.

Het fluiten van de scharnierlijn hebben ze inderdaad wel, maar ze maken veel meer andere bijgeluiden. Die van Gertje had inderdaad een nog andere fluit ernaast welke veroorzaakt zal worden door wat hij aangeeft, maar los daarvan hebben ze meer fluittonen. Het is net Star Wars. De ironie van de hele discussie is dat ik dat juist wel grappig vind.

@Gertje: misschein stoorde je je eraan dat ik opmerkingen maakte en tips gaf, ik zal nog een keer zeggen dat ik zelf het A programma (nog) niet zo kan vliegen. Maar ik heb wel de jurycursus meerdere malen gevolgd en de hele dag zitten schrijven naast een jurylid waarbij punten afgetrokken werden voor bepaalde zaken. Je kunt dan gaan zeggen 'jij met al je kennis' en denken betweter, je zou ook kunnen denken 'goh opbouwende kritieken gebaseerd op actuele ervaring, daar kan ik wat mee' ;)

Laatst bewerkt door een moderator: 20 apr 2009
  12. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Zijn er nog foto's gemaakt?

13. Henry_Mvsb

Henry_Mvsb

Lid geworden:
    23 nov 2005
    Niet door mij, te druk met schrijven en coachen ;)

Ff terugkomen op het fluiten..
    Wellicht heeft het te maken dat er zowel aan de zijkant als aan de onderkant van de Spark nogal wat koelgaten zitten, tenminste bij die van John dan (?) Ik meende dat de Spark van Gert wel iets stiller was qua fluiten dan die van John. Die van Gert had wel weer andere rare geluiden...
    Wat dan wel opviel was dat de Elexant van Dennis toch wel weer stiller was ondanks alle gaten.

Laatst bewerkt: 20 apr 2009
  14. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Hehe ok. Dennis vloog zeker gewoon met zijn X-tra 2000? (wel superstoer tussen al die modernere ontwerpen)

15. hezik

hezik Guest

Nope, Dennis vloog met een Elexant aangedreven door een Axi, met contronic regelaar en APC prop, geloof ik.

Laatst bewerkt door een moderator: 20 apr 2009
  16. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Dit hele rijtje gaat sowieso B vliegen? (ben ik mooi klaar mee, hahaha)

17. hezik

hezik Guest

Peter (Vanlanduyt) dus misschien, daar moest ie over nadenken zei ie in dit draadje. Hans weet ik 100% zeker, Harry zei tijdens de wedstrijd van wel en ik ga er vanuit dat Peter van Hoogstraten ook B gaat doen.

Je bent er inderdaad mooi klaar mee.. het wordt straks mudvolle bak op de B/C wedstrijden, wordt weer zo'n jaar met 2 vluchten op een dag etc..

18. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Precies, net als in 2007.......

Is het niet gek dat jij B en C gaat jureren terwijl je zelf (op de eerste wedstrijd na) in die klasses ook gaat meevliegen? (vroeg het me gewoon af hoor, bedoel er verder niks mee)

19. hezik

hezik Guest

Voor mijzelf vind ik het niet gek, ik ben daar gewoon onpartijdig in, ik vlieg niet om anderen te verslaan maar om mijzelf te verbeteren.

Vanuit de organisatie heb ik wel om die specifieke reden navraag gedaan, omdat ik mij wel kan voorstellen dat er mensen zouden kunnen zijn die het incorrect vinden als iemand een wedstrijd jureert in een competitie waar ie zelf deel aan neemt.

De subcommissie heeft aangegeven dat ze daar geen problemen mee hebben, dan heb ik dat ook niet.

20. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    de spark van john is ook vorzien van een vertraging die wat bijgeluid prodiceerd ipv een veel stillere direcr drive.

Deel Deze Pagina