f3a modellen ?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door fastplane, 6 mrt 2007.

1. zorro

zorro

Lid geworden:
    29 sep 2002
  2. hezik

hezik Guest

en zonder resopijp? Op zich zou dat wel moeten kunnen..

(en welke resopijp? een lange/korte?)

3. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Ik ben 3 jaar lang aan het etteren geweest met een ST91, zowel met standaard potje als met reso. Ik heb destijds alles geprobeerd; prop, plug, brandstof, afstelling, lengte van de uitlaat (reso), niets hielp. Met volgas was het een beest, met meer power dan een 91FX, maar in het middengebied was het gewoon een ramp. Ik vloog een rondje rugvlucht op een meter of 10 hoogte vlakbij de plaatselijke heuvel naast ons veld. Toen ik precies boven de heuvel was kakte de motor in en sloeg af, weg kist;

Je kunt de "fijne" motor nog goed zien zitten;

Dit was geen eenmalige actie van deze motor, hij heeft bij mij zo'n 200 vluchten gemaakt (was m'n favoriete toestel in die tijd, daar lag het niet aan) waarvan zeker zo'n 40 deadstick-landingen. De kunst om hem aan de praat te houden was gewoon met veel gas vliegen en alleen bij de landing stationair :roll:

Deze motor heb ik zo rond '97 gekocht, het kan zijn dat er ondertussen wat veranderd is aan de motoren, maar de nieuwe ST motoren die ik tegenwoordig zie hebben exact hetzelfde euvel (en ze zien er ook optisch gelijk uit als die van mij, dus dikke kans dat er nooit wat veranderd is) Mijn ervaringen zijn gelijk wat betreft de 23cc, 15cc en 8cc.

Grt.

4. zorro

zorro

Lid geworden:
    29 sep 2002
    st 90 met een sonex resopijp van extron modellbau.
    De bocht van de flens tot de pijp 18 cm.
    Daar slingert deze motor dan een 14 x 8 mee rond op 9000 toeren.

In het midden gebied is deze motor wat lastig (kritisch) af te stellen, daar ben ik het wel mee eens.
    Maar als dit eenmaal gelukt is hoef je er ook niet meer aan te zitten, en loopt de motor erg betrouwbaar.

5. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Er zijn dus klachten over het regelgedrag van de carburateurs.
    Dat verklaart waarom ik geen problemen heb met ST's.

Overigens heb ik ooit een .46 op een RC model gehad en die pakte altijd probleemloos op.
    Maar wel lekker laten 4-takten bij volgas, dan hoef je -als je je tank goed hebt ingebouwd en met uitzondering van situaties waar het gas helemaal dicht moet- niks meer te regelen, de motor doet het allemaal zelf. Mooie ronde loops, geen correcties nodig.

6. fastplane

fastplane

Lid geworden:
    6 mrt 2007
    als ik het hier goed begrijp ben ik beter dat ik de ST90 verkoop en mij een deftig f3a model + motor koop !!!
    enige suggesties qua model (rond de 250 euro) en welke motor ?

7. hezik

hezik Guest

Als je rond de 250 euro voor een model wilt uitgeven, zou ik gaan kijken naar de Oxalys .50 van Kyosho. Deze is voor rond de 200 euro te krijgen. Als motor zou ik er een OS 55 (tweetakt) op zetten of een Saito 82a (viertakt). Die laatste combinatie vlieg ik, en dat vliegt erg goed.

Als je 'm kunt krijgen, zou de YS63 waarschijnlijk nog een betere combi zijn, vanwege de pomp.

8. Ben Postmus

Ben Postmus

Lid geworden:
    29 jan 2003
    Of een reeds gebouwde Xtra60 aanschaffen.
    http://www.modelbouwmarkt.nl/index.php?sl=d&id=1446
    En jouw motor hier op zetten... mocht de motor na verloop van tijd alsnog niet bevallen dan kun je hem altijd nog verkopen.
    En dan een "deftige" motor ervoor terugkopen.

9. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    "Laatste tijd heb ik enorm veel plezier en tijd in het bouwen van X-tra\'s vandaar dat ik de volgende vier modellen te koop aanbied"

Je zal je inderdaad maar vervelen :? :lol:

Grt.

10. fastplane

fastplane

Lid geworden:
    6 mrt 2007
    ik ben niet echt geintereseert voor een extra, ben meer geintereseert in een oxalys , tojeiro , leo of ...
    zou wel graag iets hebben van ongeveer 1700 span .

11. 3w_flyer

3w_flyer Guest

12. fastplane

fastplane

Lid geworden:
    6 mrt 2007
    dit is inderdaad volledig mijn gedacht :lol:
    heb jij soms ervaring met dat merk ?
    waar kan ik deze kopen ?
    zijn deze goed van kwaliteit ?

13. 3w_flyer

3w_flyer Guest

zelf heb ik geen ervaring met dit merk maar ik ken mensen die enkele van hun modellen vliegt en erg tevreden is van de kwaliteit.

Alles kan beter maar dan betaal je ook weer. De passing van motorkap en cockpit zou beter kunnen.

je besteld rechtstreeks bij hen in Duitland. Levertijd KAN soms problemen geven, goede communicatie hierover van te voren kan veel ergernis voorkomen.

maar een iets groter toestel is dikwijls niet veel duurder, servo's kosten hetzelfde.

ik zou toch misschien aanraden wat door te sparen en een OS 160 met hatori pijp aan te schaffen.

Maar ik kan best begrijpen dat je voorlopig die stap nog niet wil zetten.

Zolang je maar zorgt dat je ST betrouwbaar loopt. Kom je vermogen te kort kan je nog altijd upgraden.

Peter

14. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Ik vind hem ook erg mooi van lijn.
    Ik heb wel begrepen dat het gewicht redelijk fors uit pakt, richting de 4,5 kg.
    Als je met het toestel wil freestylen, waar hij voor gemaakt is, zal dat wel wat tegenvallen met de ST90
    Op de duitse fora is er wel wat over te vinden, een 120AX wordt daar veel genoemd als motor.
    ( www.rcline.de en www.rc-network.de )

15. Joeri G.

Joeri G.

Lid geworden:
    25 dec 2005
    Hallo,

Ik vlieg met de freestyle rush van eurolight en naar mijn mening is het een degelijke kist die zeer geschikt is om f3a figuren te vliegen.
    Web Page Name

Het voordeel van die adrenaline en de freestyle rush is dat je er zowel f3a met kan vliegen en ook wat freestyle, zoals rolling harriers , torquen, ...

Maar zoals hans al zei denk ik ook dat je ST90 wat te min gaat zijn voor de adrenaline.

Als je toch iets van eurolight wil, dan moet je ook eens gaan kijken bij Web Page Name. Daar was de freestyle rush toen het goedkoopst (€129).

Gr Joeri

16. fastplane

fastplane

Lid geworden:
    6 mrt 2007
    @ joeri g : dat is inderdaad ook een mooie ! maar ik zou graag toch eens iets groter hebben .
    @ 3w_flyer : moet dat een 160 zijn of kan het met een 120 ook ?
    en inderdaad de ST90 was ik toch al van plan te verkopen en mij een OS aan te schaffen !!
    ALLES NIEUW :roll: :lol:

17. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
  18. Joeri G.

Joeri G.

Lid geworden:
    25 dec 2005
    Hey,

Ik heb geen ervaring met de OS 120AX, maar volgens de specs is dat de geschikste OS 2-takt motor voor de adrenaline.

Als je dan nog een reso-pijp er bij neemt dan heb je zeker vermogen genoeg voor f3a te vliegen.
    Ik raad je wel aan om een reso te nemen, het is een extra investering maar je krijgt er een pak voordelen bij zoals meer vermogen, motor draait betrouwbaarder, motor is stiller en je vliegtuig is alleen aan de staart nog wat smerig.

Voor een reso kan je bijvoorbeeld terecht bij just engines, daar hebben ze goedkope hatori kopies.
    just engines

Gr Joeri

19. fastplane

fastplane

Lid geworden:
    6 mrt 2007
    @ hans meij : bedankt voor de tips , ik kan hier al veer van leren !

20. fastplane

fastplane

Lid geworden:
    6 mrt 2007
    zou ik de adrenaline 2 ook op de beurs in duitsland kunnen kopen ??
    ( ik ben niet echt vertrouwd om via de comp. te kopen )

Deel Deze Pagina