Ziet er netjes uit toch? ik zou alleen nog de nu niet afgeronde hoekjes ook even afronden. Maakt voor de rest niets uit, geeft marginaal meer stevigheid en ziet er nog iets netter uit. 6mm vol-carbon.. is dat niet erg zwaar?
Vond ik er ook al van Dat is idd nog de bedoeling, maar Acad wist me het volgende te vertellen "cannot fillet polyline arc segments" en had even geen zin om uit te zoeken hoe dat juist moest afhankelijk van de dikte van de frees zullen de hoeken zoiezo afgerond worden.. Geen idee over het gewicht, maar aangezien ik nogal veel materiaal wegneem, lijkt het me aangewezen wat dikker materiaal te gebruiken?
In Inventor kun je dan het gehele ding extruden en dan als nog een fillet toepassen.. of dat in Autocad zelf ook zo werkt.. geen idee. En idd, als je het laat CNC frezen, zullen die hoekjes toch wel afgerond worden. Het ging mij niet zozeer om de dikte, maar om het materiaal, vol carbon is gewoon erg zwaar. Maar mogelijk dat je dat op zo'n grote kist als deze, helemaal niet gaat merken.
Ziet er goed uit. Ik zou denk ik de afronding radius groter maken bij de hoeken het dichts bij het midden van de tekening. Ik zou al snel naar 2mm radius gaan, dus groter dan de frees. En op de allerbuitenste hoeken zou ik het anders gedaan hebben, lastig uit te leggen via tekst... Ik had de afrond cikel deel en het gat concentric gemaakt (de middenpunten op elkaar) en dan een afstand tussen de 2 gemaakt van zoon 4mm. En ik kan me ook voorstellen dat ik aan de binnenkant van de buis ook een stukje van de spant zou laten staan, net als buitenom. Zodat je meer lijmoppervlak hebt. (niet dat dat persee nodig is met de 4 dingen aan de buitenkant.) Word alles nou recht en in het midden of niet? Ivm zeistelling.
Over het materiaal, ik zou niet voor vol carbon gaan bij deze dikte's. Een sandwich van verschillende materialen is waarschijnlijk lichter stijfer en steviger. 6mm multiplex met 1,5mm of 2mm cfk aan beide kanten oid.
Ik werk met Acad 2010 Lite (officiele versie via werk), daarmee kan je geen 3D commands uitvoeren, extruden is er dus helaas niet bij.. De gedachte achter de dikte was dat het spant dan stijf genoeg blijft zelfs als je zoveel materiaal wegneemt? Hoe dunner, hoe meer het buigt, en hoe minder functioneel de buitenste steunpunten zijn? Radius is op deze tekening 1,5mm.. Bedoel je zoiets (ongeveer)? Heb ik ook getekend zoals je ziet, maar om één of andere rede, staat me de andere versie meer aan.. Probleem is dat de hoogte van de driehoek nu al maar 17mm is, als ik aan de binnenzijde nog een "ring" voorzie, blijft er weinig over van de opening.. ik heb er ook zoiezo ééntje nodig om met de kabels van de motor weg te kunnen. Ik moet alles nog eens goed nakijken, maar dit spantje komt zoiezo in het midden. misschien moet er in het spant dat tegen de firewall staat nog met de cirkel geschoven worden, maar ik denk het niet. de Firewall zelf staat al uit center. Idd iets om over te denken..
Even wat getekend in autodesk inventor. n1 n2 n3 n4 (eenmaal getekend is hel heel makkelijk meerdere versie's te maken) N3 heeft enkel subtiele verschillen tov jou tekening, en lijkt mij de stevigste. Hoewel met heel dik materiaal n4 volgens mij ook moet kunnen, omdat de achterkant van de motor ook stevig is (ga ik maar vanuit). De 4 stangen op de hoeken (in de tekening de gaten) zijn wat dichter bij de motor in mijn tekeningen, dan zijn de krachten op de staven wel groter, maar op deze voorste plaat minder groot. Wat het verstandigste is weet ik niet... maar de manier de verschillende onderdelen worden belast lijkt me de voorste plaat een groter probleem om stijf te krijgen.
Trouwens, het hele idee van de 4 staven ontstond terweil er over een 46mm buis met 3mm wand dikte werd gesproken, nu heb je een buis van 75 met 5mm wand dikte... Is deze optie terug op de tafel? n05 Volgens die formule en even snel/slordig rekenen kom ik erop uit dat als je van 100mm Diameter en 3mm wand dikte, naar 75mm D en 5mm wand dikte. Dan houd je 93% van de torsie-sterkte over... Tuurlijk gaat het om meer, maar ik zou de optie van enkel een buis toch niet te snel schrappen. (vanwege de gewichtsvoordelen (ik ben nogal een grammenneuker ))
Als ik een heel andere suggestie mag doen: ken exacte maten van alles niet, maar het idee is duidelijk denk ik. De blauwe lijnen stellen de buis voor. Het gat in het midden voor de kabels, hoef je ze niet door de buiswand te trekken. Ik ga uit van 4 bevestigingsgaten op de firewall, de buis, en de 4 andere gaten. Dan teken ik de rest er omheen, en kom ik op zoiets uit. Je kunt nog materiaal besparen door met afstanden te spelen, 't is maar hoe ver je kunt en durft te gaan. Het vierkant wat jullie er omheen tekenen steeds, is niet echt nodig. Je gaat 'm op die hoekpunten immers tegen een firewall aanschroeven, die fixeert de 4 hoekpunten al voldoende.
Bedankt voor het meedenken/tekenen jongens!!! Weer voer tot nadenken.. Hoewel ienne mienne mutte mss de beste oplossing is, want volgens mij zijn al deze spanten bruikbaar Enkele korte bemerkingen waar ik zo meteen aan denk; Het idee achter het kruis in het midden was eigenlijk dat de 4 buitenste punten minder zouden flexen op de "Z-as" op de tekeningen. volgens mij wordt het gewoon stijver als je hier gebruikt van maakt? Maar is het echt nodig? geen idee.. Het zou nu idd ook zonder de 4 steunpunten kunnen vanwege de dikkere buis, maar dan komt natuurlijk wel weer alle kracht op de lijmverbindingen.. Die "vlinder" is ook mooi, heb ik ooit al eens gebruikt voor een kleinere motor, al zou ik wel buiten de buis nog wat meer materiaal behouden, zodat er langs de buitenzijde ook nog verlijmd kan worden.. MMmmh, moeilijk.. Wat zouden jullie nu kiezen met al deze opties op tafel?? Zijn jullie trouwens professioneel met inventor bezig, of heb je deze versie ergens "gevonden"
Hehe, hoe ik hem heb mag ik niet op het forum bespreken . Henri, in jou tekening kloppen de maten (verhoudingen) niet. De afstand tussen de binnenkant van de koolstof buis en de m5 montage gaten is maar 1mm. Bij jou lijkt dat even groot als de gaten voor de motor montage bouten. Zoals ik al zei, ik zou al heel snel voor de lichtste gaan. Heb je de buis al? Ik verwacht dat die gewoon heel erg sterk is en het wel/niet kunnen puur van de lijmrand afhangt. Zoals je zelf ook al schreef. Nu kun je van wat hout een ring maken van 75 binnen en 85 buiten die je er onder doet. En/of delen van een ring aan de binnenkant, daar waar geen bouten zitten. En/of een volle extra ring enkel van binnen waar de bouten door kunnen. Dat kruis in het midden zou moeten als de achterkant van de motor slap zou zijn, maar dat is hij niet. Ik verwacht dat alle flex al word opgevangen door dit stukje overlappend. Je zou zelfs die rondingen zo kunnen laten en daar een dunner kruis aan toevoegen. Maar ik denk niet dat het echt wat toevoegd. Er is ook maar een ongelovelijk kleine hefboom, de bout zit direct teven de binnenkant van de koolstof buis. Als je een 100mm buis zou hebben zou ik het kruis eerder laten staan.
Dat de maten niet klopten, had ik al aangegeven, het gaat om het idee. Als de buis 75mm is met een binnendiameter van 65mm, is het lijmoppervlakte 11 vierkante cm, als je 'm met een kopse kant op een schot lijmt. Of je daar zo'n motor aan kunt hangen.. ik zou het niet aandurven.
Zo, net ook weer even aan de tekentafel gezeten, een beetje van alle (volgens mij) goeie ideeen die hier werden gedeeld, gecombineerd, brengt me tot volgend resultaat: Wat denk je? indien ik voor de optie met 4 extra steunen ga, wordt het zo goed als zeker deze, tenzij jullie met goeie tegenargumenten komen Verkijk je trouwens ook niet op de hoeveelheid materiaal, het kruis is slechts 20mm, de 2 ringen rond de buis 4mm, en de buitenste ring 5mm.. Blijft dus echt niet veel meer over De Magenta cirkel is de "motor" Ik vind Nando's voorstel ook wel interessant, om de 4 steunpunten weer weg te laten, en evt. een extra ring rond de buitenzijde te plaatsen, zodat je hier nog wat bouten in kan plaatsen ter bevestiging & bvb 10-12mm hebt om te verlijmen. Ik heb vandaag de buis binnen gekregen, en die is echt supersterk, dat krijg je met de hand nooit of te nimmer getordeerd, zelfs niet over een lengte van 670mm. Ze komt trouwens van R&G blijkbaar Ik ben ook geinformeerd mbt Inventor, waarvoor dank Aangezien ik de "huid" nu al beschadigd heb door de rondellen, heb ik deze besteld samen met een hele hoop andere dingen bij modelfixings De Carbon buis: (Mijn fototoestel wil deze laatste foto helaas niet scherp maken )
Voor het fototoestel; je moet de macrostand hebben voor dat soort opnames. Vaak weergegeven als een tulpje. Als ie dan nog niet scherp wil stellen, kun je 'm iets geven waarop ie kan scherpstellen, door bv. een sateprikkertje op of in de buis te leggen. Wat nu precies de functie van die rondellen, of wat het ook zijn, is, ontgaat mij?
Was al in de macrostand Die rondellen (sluitringen in het nederlands?) komen tussen het HR en de Schroef waarmee het HR vastgezet wordt (komt in het messing busje op de foto erboven). Is een sluitring met rubber aan één zijde zodat die het hoogteroer niet kan beschadigen.