F3M toestel electrisch

Discussie in 'F3A-X' gestart door 3w_flyer, 8 okt 2010.

1. lespinoy

lespinoy

Lid geworden:
    27 okt 2004
    ǝıd ɥǝ uǝʍnoɹʇɹǝʌ ʇǝɥ ɹooʌ ıɔɹǝɯ :hammer:
    ;)

2. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Bij de macrostand moet je bij veel fototoestellen wel eerst inzoomen...

Morgen eens nadenken oxver een tekening zonder de pootjes.

3. lespinoy

lespinoy

Lid geworden:
    27 okt 2004
    In afwachting van de bestelde spullen nog wat meer Pro-style finish zoals het zo mooi verwoord werd ;)

De vettige vingers en montagekit-resten zijn inmiddels ook verwijderd :)

4. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Tsja, als ik eerlijk ben, vind ik dat minder pro-style, maar een beetje rommelig.. is dat dat vloeibare plastic oid? Of wel epoxy/microballoons?

5. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Op foto lijkt alles waar lijm aan hangt bijna rommelig, ik ben er zeker van dat het super is als je het zo bekijkt.

6. lespinoy

lespinoy

Lid geworden:
    27 okt 2004
    Henri,

De flits van het fototoestel geeft idd wat rare effecten.

Ik heb pattex montagekit gebruikt hiervoor (siliconen), aan de solderingen is het met de vinger mooi vlak gestreken. Het idee erachter is dat de kabels mooi op hun plaats blijven zitten, waardoor de soldering zelf minder belast wordt (bvb door trillingen bij een brandstofkist, hier minder het geval, maar het is een gewoonte geworden), en zelfs moest het soldeer breken -wat eigenlijk niet meer kan- dan blijft de kabel nog exact op zijn plaats zitten. Ter hoogte van het montagevlak van het hulsje gebruik ik overdreven veel kit, maar aangezien het gat in de romp passend gemaakt is wordt al het overtollige er af geschraapt, en kan je het er gewoon van af wrijven langs de buitenkant met wat methanol en een doekje.. Ziet er echt wel proper uit, langs binnen en langs buiten ;) Ik gebruik montagekit ipv epoxy o.i.d. omdat het volgens mij even goed (of zeker goed genoeg) vast zit, en je op deze manier weer iets van de trillingen dempt.

7. derosa

derosa

Lid geworden:
    18 jul 2005
    ik heb een wat grotere krimpkous(blauw) genomen en dan wat epoxy gemengt met microballons ingedaan, dan met de heatgun laten krimpen en een rubbere buisje over de kabel geplaatst(zwart) en daarover nog ne krimpkous(rode). de soldeerpunten zullen nooit loskomen omdat ze in epoxy liggen en de stekker kan wat trekkracht verdragen met uitrekken.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. lespinoy

lespinoy

Lid geworden:
    27 okt 2004
    Jep, zo kan het ook perfect.. Meerdere wegen naar Rome of zoiets :)
    Komt ge de uwe bij ons in vliegen?

9. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Het is ook muggenzifterij hoor, geef ik meteen toe.. je neemt tenminste nog de moeite om het geheel een beetje in te gieten en een trekontlasting te maken.. dat is al meer dan veel mensen doen :)

Wordt hoe dan ook een mooie en net afgewerkte kist, dat is wel al duidelijk hoor :)

10. derosa

derosa

Lid geworden:
    18 jul 2005
    TUURLIJK!!!! met uw hulp hoop ik?

11. lespinoy

lespinoy

Lid geworden:
    27 okt 2004
    Henri,
    We gaan alleszins ons best doen ;)

Derosa,
    Da's zeker dadde :)

12. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Ik had weer eens zin om te tekenen, en ik ben gewoon nog steeds een beetje bezig de software goed te leren kennen. Ik had nog niet veel geklooit met het uiterlijk van dingen, dus nu een mooi moment.
    Hier staan alle foto's (een rommelmapje van mij op de site van m'n club). Foto Album Ik post ze niet allemaal hier, dat zou soms wat dubbelop zijn.

Ik begon met het ding van hezik met een kleine aanpassing en correcte maten.

wat er ongeveer zou uit zou zien (8mm dik),
    En van de voorkant van de krill tot de achterkant plet/voorkant montagespant 13,5 cm.

Toen de poten aan de buitenkant verwijdert

Ik vond dat er een beetje 'eng' uit zien.
    Hoewel als het eenmaal allemaal in elkaar zit het ook erg stevig zal zijn.

Dus een kruis in het midden toegevoegd, 6mm breed.

Omdat ik de spant niet niet van 1 materiaal zou malen maar een sandwich 2mm cfk / 6mm mpx / 2mm cfk heb ik dat getekend.
    En hij moet ook aan de neus van de krill, dus daar iets voor bedacht.
    En om het zichtbaar te houden is de buis blauw doorzichtig.

De achterkant van de plet is een van de eerste dingen die ik had getekend, maar die is onzichtbaar op alle vorige plaatjes.
    hier is hij wel zichtbaar, en de buis is weer cfk, zoiets krijg je dan uiteindelijk.

Deze manier van monteren heeft volgens mij een paar voordelen tov met de 4 poten.
    Gewicht: minder hout, minder bouten/moeren en de staven zelf.
    Het is makkelijker, de buis hoef je niet allerlei inkepingen in te maken en hij is makkelijker haaks te maken, je hoeft niet 4 exact even lange staven te maken. (is allemaal wel te doen, maar wel een exact werkje)

Het lijm oppervlak bij de motor kant, 65mm (binnen) Diameter X 10mm lang (2+6+2) = 20,42 cm²
    En achter bij de neus 75mm (buiten) Diameter X 10mm = 23,562 cm²

Dat is echt heel veel, en de manier waarop je de lijmrand belast word is ook nog eens schuivend (zal vast niet de juiste term zijn...) de richting waarop hij volgens mij het sterkst is.
    En alles cnc gefreesd, zal zo mooi passen dat het volgens mij echt geen probleem zal zijn.

Als je dxf of andere bestanden wilt, of een plaatje met een hoop maten moet je het zeggen, stuur ik het op.

13. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    Nando: Mooi design en tekenwerk!

14. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Als er met 4 draadeinden gewerkt worden, zou ik die in die buis houden.. is optisch mooier.

Als je een beetje zoekt is er een DVD met heel erg goede tutorials voor Inventor, behandelt bv. ook het werkend maken van bewegende constructies etc.

15. lespinoy

lespinoy

Lid geworden:
    27 okt 2004
    Hey Nando, Thx again voor het tekenwerk en de genomen moeite! (Mmh i really need inventor :D)

Ik neig er momenteel ook meer naar om de steunpunten weg te laten. Gewoon omdat de buis die ik nu heb meer dan stevig genoeg is.

Deze ziet er zeer goed uit:

Maar ik wil wel graag de 'interlock' en de ring aan de buitenzijde behouden,
    een beetje zoals deze dus
    Zo kan je rond de buitenzijde ook nog wat koolstof rovings leggen, en word het weeral sterker! De optiek maakt niet zoveel uit (is trouwens ook maar 5mm). Daarbij komt dat de Torque opgevangen wordt door de interlocks, niet door de lijm..

Zou dan zoiets worden:

Nando, wat is de diameter van de buitenste ring van het spant dat tegen de firewall komt?

16. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Die laatste vind ik tot nu toe de mooiste, ik begrijp alleen niet zo goed wat jullie toch willen met dat kruis. Dat gaat niets toevoegen aan sterkte, bedenk je dat de motor er tegenaan geschroefd zit, die is dus in 'de gemonteerde situatie' zelf al dat kruis, en sterk zat daarvoor.

Ik zou dan eerder de ring in z'n geheel iets breder maken en dat kruis lekker weglaten.

Is ook qua freessnedes/bouwwerk een stuk makkelijker.

Als het zo verlijmd gaat worden zoals hovenstaande voorbeeld, zou ik ook denken dat het sterk genoeg is.

17. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Ik zal zo even kijken wat de diameter is, maar ik heb hem geen diameter gegeven. Ik teken in dit soort gevallen een cirkel die het midden op dezelfde plek heeft als de andere cirkel, en dan geef ik een afstand tussen de 2 cirkels aan. Mocht de diameter veranderen (de buis is toch 76mm en niet 75 bv) dan word de ring niet dunner.
    Uit mijn hoofd is dat 7.5mm, wat 90mm zou betekenen.

Waarom heb je de afstand tussen de montage gaten zo groot gemaakt op jou tekening?
    De reden waarom ik het zo compact had getekend is omdat het hout dan minder arm heeft die kan breken (niet dat dat gaat met het gekozen materiaal...) en het scheelt weer iets gewicht. de bouten kunnen het toch wel aan.
    Is de neus van de kril niet zo overdreven sterk op die plek? Of wil je de plek van een benzine motor aanhouden wat betreft de gaten in de kist? (kan handig zijn als je hem ooit leeg wilt verkopen of je er ooit zelf nog een benzine motor op wilt doen)
    Kan nl allebei, vroeg me alleen af wat je reden is.

Ik zou hem zelf niet met de buitenste ring maken puur om het gemak. Dan hoef je die koolstof buis enkel exact die lengte te maken en haaks.
    Daarnaast denk ik niet dat het er zoveel sterker op word, en je lijmrand niet veel groter.
    Buiten het extra werk dat je eraan heb (en enkele grammen) zie ik geen nadelen.

18. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Zoals ik al schreef was het enkel omdat het er anders eng uit zag, idd als hij af is en de motor erop zit maakt het allemaal weinig uit, maar hij moet ook gebouwd worden.
    Ik was de eerste in dit draadje die hem weg liet...
    Een kruis van 6mm weegt erg weinig, en die frees machine maakt het echt helemaal niks uit of hij 3 keer extra omhoog/omlaag moet per plaatje...

Met die rand dikker dan kan het mogelijk zijn dat de draden niet meer makkelijk naar binnen gaan... maar dat lespinoy beter.
    en dan heb je het gewicht dat je wint door het kruis weg te halen al weer terug (deels iig).

19. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    lespinoy, de maten van dat het ding,

20. lespinoy

lespinoy

Lid geworden:
    27 okt 2004
    Die diameter is niet meer zo belangrijk, ik vroeg me gewoon af waar het verschil zat tussen jouw tekening en de mijne, die vraag is inmiddels beantwoord ;)

Ik heb de montage gaten zo ver mogelijk uit elkaar gezet om de krachten over een zo groot mogelijk vlak te verdelen, uitgaande van de 4 steunpunten. Kan dus evt. nog wel wat aangepast worden. De montage gaten voor een benzine motor aanhouden kan niet, zo uit het blote hoofd was dat een vierkant van 70x80 voor een 100cc. Er ligt een carbon doek aan de binnenzijde van de firewall, dus dat zal ook wel overal even sterk zijn.

De interlocks zou ik toch graag behouden, naar mijn gevoel gaat dit echt wel beter zijn, al was het maar omdat de lijmranden de torque niet hoeven op te vangen, en enkel op trek belast worden. De buitenste ring zal in principe mss niet zoveel effect hebben, maar aangezien ik de interlocks toch wil behouden maakt het ook niet uit dat ie er zit (behalve voor die paar grammen dan ;) ).
    De buis hierop aanpassen lijkt me niet moeilijk, aftekenen, dremel met slijpschijfje, zo klaar ;)

Wat evt. ook nog kan is naar 3-4-3 of 2.5-5-2.5 sandwich gaan, en maar 1 spantje van de 3 interlocking maken, hoewel ik daar niet veel voordeel in zie.

Het kruis in het midden kan eigenlijk ook weer weggelaten worden zoals Henri reeds zei. Ik had dit oorspronkelijk er in getekend ter versteviging van de buitenste 4 montagepunten. In dit geval zal het idd weinig nut hebben.

Deel Deze Pagina