F3M toestel electrisch

Discussie in 'F3A-X' gestart door 3w_flyer, 8 okt 2010.

1. lespinoy

lespinoy

Lid geworden:
    27 okt 2004
    Oeps, bovenstaande is een reply op post 257, Nando typt blijkbaar iets sneller als ik :D

Een nadeel van het kruis is bvb wel dat het inlijmen moeilijker wordt omdat je er minder goed aan kan..

Het is idd wel mogelijk om de montagegaten van een 100cc aan te houden, dat is mss geen slecht idee..

Ik ga er nog wat over nadenken, donderdag ga ik de plet ophalen (denk ik) dus dan gaan alle knopen doorgehakt worden :D

2. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    idd, het lijmen en nawerken van de lijm kan makkelijker zijn zonder kruis. Niet aan gedacht.

Je zou duvels kunnen plaatsen. Als hij af is zoals ik hem tekende, een paar gaten boren en daar 6mm massieve koolstof duvels in plaatsen. Hoef je niet enkel op de lijmrand te rekenen voor de torq, maar ook niet voor trek en duw belastingen.
    (schoot me net te binnen)

3. lespinoy

lespinoy

Lid geworden:
    27 okt 2004

Dat moet gevierd worden!! :banana: :D

4. rc-addict

rc-addict

Lid geworden:
    17 dec 2007
    waar , wanneer ??

5. lespinoy

lespinoy

Lid geworden:
    27 okt 2004
    Hier & nu :D:celebrate:
    Ma ge hebt wel gelijk, 't is nog es hoog tijd ;)

6. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Coördinaten? :p

Dat ziet er trouwens een "ZOT SPEL" uit :p

7. lespinoy

lespinoy

Lid geworden:
    27 okt 2004
    50°54′N, 5°25′E as ge daar zijt belt ge ma :D
    En da's wel de bedoeling eh :D zal er morgen es iets ter vergelijk bij leggen, maar moet nu dringend weg ;)

8. Balsasniffer

Balsasniffer

Lid geworden:
    5 mrt 2007
    Ik wil de spelbreker nie uithangen, maar waarom nie gewoon monteren zoals in dit filmke?
    We gingen er allemaal van uit dat de montage met koolstofbuis lichter zou uitkomen maar zoals de motor in het filmpje gemonteerd is, gaat het verschil toch miniem zijn denk ik en veel minder werk....

http://www.lobsti.de/images/stories/videos/composite-arf_extra_330l_elektrisch.wmv

Mss wa laat nu ge alles gekocht/besteld hebt :confused:

In ieder geval power zat, als alles achter de rug is!! :shock:

9. lespinoy

lespinoy

Lid geworden:
    27 okt 2004
    seg, hang de spelbreker eens ni uit eh ;)

De hoofdreden waarom ik dat idee meteen van de baan heb geveegd is dat ik dan weer mensen moet lastigvallen om standoff's te draaien..

10. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Zouden ze in u geval ook niet veel langer moeten zijn?

11. lespinoy

lespinoy

Lid geworden:
    27 okt 2004
    Ik denk het, maar das natuurlijk moeilijk inschatten op een filmpje..

12. Balsasniffer

Balsasniffer

Lid geworden:
    5 mrt 2007
    Allez dan, ik zal mijn woorden terugtrekken :hammer: :p

Ivm de lengte: in het filmke op 27sec is een zijaanzicht te zien.
    Vermits de motor 7cm breed is en de afstand op da zijaanzicht ongeveer 2x de dikte v/d motor is denk ik dat die wel overéén komt met die van Michael.
    Dacht dat het 14cm was hé? :rolleyes:

13. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    En? Knopen doorgehakt? Aan de motor montage begonnen?

14. lespinoy

lespinoy

Lid geworden:
    27 okt 2004
    Hey,

Wegens familiale omstandigheden ligt het hele 'project' al even stil, mijn hoofd stond/staat niet echt naar modelbouw.. Ik heb de aansturing van de hoogteroeren gemaakt, maar door een combinatie van er niet met de gedachten bij zijn, en het toestel in stukken te bouwen, heb ik een domme domme fout gemaakt, met schade als gevolg, dus heb ik het toen maar aan de kant gegooid..

Resultaat:
    Zoals je ziet heeft de servo-arm zich een weg weten te banen door de 'huid' van het HR (voorzijde) omdat ik de servo noch elektronisch, noch mechanisch in het center gezet heb voor het inbouwen van de servo, dan eerst het armpje gemonteerd, en dan de spanning erop gezet, ging als een mes door boter.. :(
    Is volgens mij trouwens de eerste keer ooit dat een hitec servo op een eindpunt staat ipv in het center uit het doosje, maarja, ik had het moeten checken..

hoe we dat gaan fixen zie ik nog wel..

Bij de 2e heb ik er wel op gelet ;)

Heb nog een hoop hardware binnen gekregen:

De motormontage ben ik nog niet uit, ik heb een tijdje terug wel berekend dat de buis die ik nu heb eigenlijk overgedimensioneerd, dus te zwaar is.
    Het stuk dat ik nodig heb zou al 245gr wegen, enkel de buis.. Op RC-Network staat iemand die gewoon een box uit 4 & 6mm mpx heeft gemaakt, met daarover een glasvezeldoek, en zijn hele constructie weegt maar 160gr..

Er is intussen echter wel al wat beterschap in zicht op familiaal vlak, dus mss binnenkort weer meer..

15. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Dit schijnt ook te kunnen;

16. lespinoy

lespinoy

Lid geworden:
    27 okt 2004
    doe het dan zo :D

17. lespinoy

lespinoy

Lid geworden:
    27 okt 2004
    btw gisteren weer post gehad; transportschadebescherming :D

Ik begin er trouwens stilaan weer zin in te krijgen, binnenkort echt maar eens verder..

Laatst bewerkt: 4 feb 2011
  18. derosa

derosa

Lid geworden:
    18 jul 2005
    go go michael....

19. lespinoy

lespinoy

Lid geworden:
    27 okt 2004
    Tja, als je met een probleem zit waar je niet uit geraakt, is het altijd goed om het probleem eens vanuit een ander perspectief te bekijken, niet? (Motormontage dus hé :D)

Volgend idee heeft zich in mijn brein vastgebeten;

Een motorbox (trapeziumvormig) maken uit Herex. Herex is een soort composiet (kan ook ge-extrudeerd pvc zijn of zoiets, maar dat valt ook onder composiet dacht ik) sandwich materiaal in plaatvorm. Dit wordt door Krill verkocht, en zij gebruiken het volgens mij om spanten te maken in hun toestellen (ook hier kan ik mis zijn).

Ik heb hier een plaat van 3mm herex, en een plaat van 3mm triplex;
    Het Herex is iets minder stijf dan het triplex, en ietsje minder drukvast, maar weegt nog geen derde van het triplex!! (192gr vs. 60gr).

De motorbox, bestaande uit deze onderdelen,
    Zou ik dan willen lamineren met 4 a 5 lagen 160gr's carbondoek, eventueel onder Vacuum laten drogen, om zo de benodigde stijfheid te verkrijgen.
    De bevestigingsplaat naar de firewall en motor, voor en achterkant dus, worden 6mm.

Over verlijming hoef ik me dan weinig zorgen te maken, aangezien ik eerst de box wil verlijmen (endfest), en daarna pas lamineren.

goed plan?

20. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Ik zou de box niet massief maken, maar met wat (3hoekige) gaten erin.

En ipv zelf erop lamineren (wat mij vooral in gebouwde toestand mij een heel karwei lijkt) zou ik er cfk platen tegen aan lijmen. Waarschijnlijk als een sandwich, ckf/spul/cfk af mss enkel aan de buitenkant cfk. Is veel makkelijker te maken, en je weet zeker dat het goed stevig is en geen overgrote hoeveelheid epoxie erin zit.
    En ik zie het voordeel van zelf lamineren niet zo. Die box blijft echt wel in elkaar zitten. Er is geen direkte kracht die dat ding uit elkaar wil trekken.
    Eventueel zou je over de uiteinde wat roofings kunnen winden.

Overigens voor mijn extra ook zelf de plaat voor het motorschot gelamineerd, ckf matten/triplex/cfk matten. Als ik het weer zou doen dan zou ik er platen tegenaan lijmen.

Deel Deze Pagina