F3M toestel electrisch

Discussie in 'F3A-X' gestart door 3w_flyer, 8 okt 2010.

  1. derosa

    derosa

    Lid geworden:
    18 jul 2005
    Berichten:
    522
    Locatie:
    Tongeren-belgie
    ja als hij in de file staat ....
     
  2. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    Daar had ik ook al aan gedacht, maar helaas stond dit zinnetje ook in Ivo zijn mail
    Balsa,
    Ziet ge da zitten om zelf te maken? ik heb er alleszins geen ervaring mee.. :(
    Een stukske buis van 30cm met diameter 10cm kost al 100€ dus tis mss wel de moeite om te proberen..
     
  3. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    Gij hebt het begrepen :D ;)
     
  4. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Qua buizen, deze winkel heeft standaard tot 5cm, mss dat ze 10cm kunnen bestellen?

    www.carbonwinkel.nl

    Wat betreft motorophanging.. hoe sterk is de motorkap van dit ding? Kun je 'm niet andersom monteren aan de binnenkant van de motorkap? Dat is nog net iets lichter, en beter voor de motor, zeker bij dit formaat motor en props komen er enorme krachten op te staan als je bv. gaat snappen oid (gyroscopische werking) en met deze achtermontage komt die kracht op de meest ongunstige manier op je motor te staan, hij zal proberen de bel tegen het anker aan te duwen.

    Geen idee of ik nu iets onmogelijks zeg met die kap hoor, het is maar een idee.. ik bedoel dus zoiets:

    [​IMG]
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.437
    Locatie:
    Spijkenisse
    Moet goed zelf te maken zijn, bijv meerdere laags 0.5mm multiplex en dan gfk/cfk lamineren aan binnen en buitenkant. Zoiets maak je in een uurtje:)
     
  6. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Die buis, als die 100 euro moet kosten, zou ik 'm inderdaad zelf maken. Ik heb al eens vleugelbuishulzen zelf gemaakt, het procedé is hetzelfde en het is echt niet moeilijk.

    Pak een buis met de binnendiameter die je wilt hebben. Trek daar huishoudfolie omheen. Gebruik dan een een goede epoxy (bv. R&G L) en breng steeds een laag carbon aan gevolgd door een laag folie, net zolang tot je de gewenste dikte hebt. Als je 150 grams carbon gebruikt, zullen dat voor 3mm een laag of 25 zijn. Epoxy spaarzaam aanbrengen, het hoefft niet te glimmen of te druipen van de epoxy. Als je het helemaal perfect wil doen, zoek je even op hoeveel het carbon nodig heeft om verzadigd te zijn (qua epoxy) en maak je dan precies de juiste hoeveelheid aan.

    Dan, als alle lagen er omheen zitten, weer huishoudfolie pakken en dat er een paar keer goed strak omheen trekken en het geheel wegleggen en laten drogen.

    Als het gedroogd is, kun je de huishoudfolie er zo afhalen, schuif je de binnenbuis eruit en voila. Een kind kan de was doen.

    Voor extra sterkte het geheel nog even afbakken in de oven.

    Wat mss wel mooi is en gewicht bespaart, is honingraat gebruiken. Zie ook:

    http://www.xs4all.nl/~wever/pagina18.html

    Die doet het voor een uitlaatbuis, maar met meer carbon kan dat natuurlijk ook hiervoor gebruikt worden.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2010
  7. Balsasniffer

    Balsasniffer

    Lid geworden:
    5 mrt 2007
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Beverst, België

    Joat, kom maar af, we zullen eens een poging doen. Eventueel nog effe vacuum trekken om luchtbelletjes te vermijden... :idea:
     
  8. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    Henri,
    Thx voor het meedenken.
    Aan de motorkap bevestigen zie ik niet zitten, simpelweg om dat Krill de motorkap hier niet op gemaakt heeft. Bij jouw voorbeeld is de hele neus wsl vol carbon? Bij mij is het gewoon een glasvezel kap.. daar het equivalent van een 100cc aanhangen lijkt me niet optimaal.

    De prop wordt trouwens ook met 5 of 6 schroeven tegen het motorhuis gezet en niet op de as geplaatst, motor omdraaien wordt dus zoiezo moeilijk ;)

    Ik heb al wat zitten surfen, vaak moet je volle lengtes kopen van bvb 2m, voor slechts 300€-400€, is dus een beetje te zot. Ik heb hier wel een winkel gevonden waar ze een 'restpostenaktion' hebben, reststukjes dus, maar er zit niet echt een goeie maat tussen voor mij, of ik moet een andere manier zoeken dan die wat ik in gedachte had.
    Zelf maken lijkt me voorlopig de beste optie, thx voor de tip dus..

    Balsa,

    Komt goed, we zullen morgen eens bespreken wa'k allemaal nodig ga hebben, dan kunnen we er in't kerstverlof eens werk van maken?
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2010
  9. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Moet die buis noodzakelijk carbon zijn ?

    ik heb die dikte liggen in glasmat, ik probeer het uit te leggen.

    glasmat dat ipv een deken, rond geweven is (zoals een kous), dat schuif je over een mal (pvc buis) van de gewenste diameter en soppen maar met epoxi. Hier kan je dan nadien nog carbon omheen doen.
     
  10. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    Ik denk dat carbon veel beter bestand is tegen trek/torsie belasting dan glasvezel? Maar ik ben inderdaad ook al carbon 'kousen' tegen gekomen, dit is wel een goede optie.

    Maar een nachtje wakker liggen heeft mij wel weer het volgende opgeleverd;
    De bevestiging van de Plet verschilt van de Hacker, bij de hacker liggen de bevestigings gaten buiten de motor, en dus ook buiten de carbon buis. Bij de Plet is dit anders, hier liggen ze binnen de motor, wat natuurlijk voor een andere constructie vraagt. Ik heb het even getekend:
    Zo zou het er uit zien met de buis van +-100mm:
    [​IMG]
    Nadelen die ik hier in zie; motor moet langs de binnenkant van de buis bevestigd worden, warme lucht kan niet weg tenzij ik in de firewall van de yak ook een gat maak, verlijming motorspant-buis moeilijk?, alle krachten komen op de lijmverbindingen, buis moet zelf gemaakt worden.

    Een 2e optie die [JVDO Edit]WIJ[/JVDO Edit] bedacht hebben:
    [​IMG]
    Hier zou ik gebruik maken van een Carbon buis van +-46mm in het center (verlijmd) en op de 4 hoeken M6 draadstang/bouten door en door (ook ineens bevestigd aan de firewall van de yak), met rond de draadstang/bouten telkens een carbon buisje (D 7mm,d 6mm) als spacer, die op hun beurt ook telkens verlijmd worden met de beide spanten.

    Nadelen: iets zwaarder, kan een buis met diameter 46mm de torsiekrachten even goed opvangen als ééntje van 100mm?

    Voordelen: Alles kan gekocht worden, ik hoef dus niet zelf de buis beginnen maken, de warme lucht kan weg, de trekkrachten zullen hoofdzakelijk op de bouten terechtkomen, de lijmverbindingen zullen alleen de torsie moeten verwerken, verlijmen is makkelijker aangezien het langs de buitenzijde kan.

    Ik neig momenteel meer naar de 2e optie.. Wat denken jullie? Voor/nadelen die ik over het hoofd gezien heb?
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2010
  11. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    @Lespy: die 2de tekening dat is precies wat ik bedoelde met mijn uitleg in het begin... misschien als ge eens goed naar die tekening kijkt dan mijn tekst nog eens leest en dan nog eens de tekening en dan nog eens de tekst dat ge mijn uitleg begrijpt :)

    Ik zou het zo doen... dat is volgens mij super sterk
     
  12. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    Sssssshhhhhttttt gij ;) maar af en toe hebt ge idd wel eens een goed idee:p

    Ik denk idd ook dat dit nog sterker is, op voorwaarde dat de 46mm buis de torsiekrachten even goed kan opvangen als de 100mm buis..
     
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.437
    Locatie:
    Spijkenisse
    Of desnoods een box maken van hout, gewoon een inter-lock doosconstructie met desnoods nog een glasvezel versterking aan de buitenkant.... (6mm multiplex ofzo)
     
  14. Balsasniffer

    Balsasniffer

    Lid geworden:
    5 mrt 2007
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Beverst, België
    Idd, daar was ik ook al aan het denken. Zo heb ik de motorophanging op mijn sleper ook gemaakt. 2 multiplex spanten gemaakt en met balsa van 2 mm bedekt. Hierover een dubbele glasvezeldoek en klaar. De motor hangt op aan 4 6mm draadstangen die door die box in de firewall bevestigd zijn.

    @Lespy: als ge toch in die koolstofconstructie wilt blijven en rekening houdt met koeling is de 2de tekening ook voor mij de beste keuze.
    Ik zou zelfs M4 draadstang gebruiken ipv M6 en de koolstofspacers verdikken.
    Buisje van 8mm buiten/6mm binnen met daarin een buisje van 6mm buiten en 4mm binnen. uiteindelijk gaan het de spacers zijn die torsie moeten opvangen en niet de draadstang. Die draadstangen dienen enkel om het geheel stevig bij elkaar te houden en een deel van de trekkracht op te vangen. Indien ge
    M6 wilt gebruiken zou ik de grote koolstofbuis weglaten. Daar zie ik het nut dan eigenlijk niet meer van in.
    Wat ik wel nog zou doen is de 2 koolstofbuisjes en de draadstang verlijmen zodat alles één geheel wordt. Vrees dat die koolstof gaat splijten anders en zeker bij het voorbeeld van u (buisje van 7mm buiten en 6mm binnen).
    Ik zou het in ieder geval eerst proberen op die manier. Die grote buis kan achteraf nog altijd bijgezet worden en gaten groter boren kan achteraf ook nog altijd, kleiner boren is tot op heden nog niemand gelukt;)

    Pfffuuu, serieus aan't brainstormen hier! :p
     
  15. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Je kan de buis nog altijd iets groter maaken... maar dan moet je inderdaad terug de vijzen vanaf de binnenkant vastmaken, maar dat kan met 4 kleine gaatjes, maar is wel prutswerk :)

    ps: die edit moest niet hoor lol :)
     
  16. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    Stijn,

    De bedoeling is natuurlijk wel dat de Torsie opgevangen wordt door de 46mm buis in het midden, zodat het principe hetzelfde blijft als bij de 100mm buis met hacker setup, ik zie niet in waarom dat zou veranderen wanneer de buisdiameter kleiner wordt?
    De 4 op de hoeken dienen enkel om trekkrachten op te vangen, en voor extra stabiliteit te zorgen net omdat de buisdiameter kleiner werd, die gaan dus geen torsie moeten opvangen, of zie ik da mis?

    Jens,
    Probleem is dat ik dan weer bij het 1e systeem zit aangezien het motorspantje dan weer IN de buis moet gelijmd worden..
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2010
  17. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    @Lespy, ja maar als ge uitgaat van de vierkante plaat(zoals in 2) maar de buis toch groter maakt dan in 2 (maar kleiner als 1) dus net tot buiten de vijzen, hebt ge koeling + super sterk... optie 1.5 dus :)
     
  18. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    Dan moet ik tegen het motorspant lijmen i.p.v. er in, en heb ik veel minder lijmoppervlakte..
     
  19. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Leuk probleem, ga er eens over nadenken, tekeningetje maken...

    De oplossing met 100mm is heel mooi, en volgens mij ongelofelijk torsie stijf.Hij word gewoon op de meest ideaale manier belast. 4 dunnere werken ook bij sommige mensen, wat veel minder ideaal is.
    Ik durf te wedden dat als je die goed maakt de buis ook 1,5mm wanddikte mag hebben, zonder dat je ergens een verschil kan merken.

    Veel hangt af van de lijmrand, wat bij 100mm diameter en 8mm lengte 25,1cm² is, lijkt me zat. Hij heeft er zelfs nog een koolstof roofing achter om hem te vergroten.
    Hoe kleiner de buis minder goed hij die krachten op kan vangen, je kunt van een 46mm buis niet verwachten dat hij hetzelfde doet als een 100mm buis.
    Maar ik denk dat als je het puur over trosie hebt die 46mm ook genoeg is.

    Van de lijm rand blijft trouwens 12,5cm over bij 46mm Dia en 8mm. Hoe stevig dat is hangt af van je lijm, en hoe strak het allemaal past.



    Als ik iets zou moeten verzinnen zou ik puur om het gemak van het maken al snel voor een vierkant iets gaan, combi tussen glas of koolstof en multiplex. Zo veel mogenlijk interlocks.
    Mss het vierkant 45° verdraait tov de montage gaten op de kist .


    Hoe ziet de krill neus er nu uit? vierkant, hoe groot? zitten er montage gaten in, zo ja, welke afstanden? zit er een ander gat in?
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2010
  20. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Nee ge kunt het er nog altijd inlijmen e... (me wa tekende die tekeningen?)
     

Deel Deze Pagina