F3M toestel electrisch

Discussie in 'F3A-X' gestart door 3w_flyer, 8 okt 2010.

1. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Ah ok, dacht dat het jouw spul was.....:)

2. lespinoy

lespinoy

Lid geworden:
    27 okt 2004
    nee nee, ik neem genoegen met de Hyperion's ;)

3. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Ah ja, ok, ik met Rhino/Zippy e.d.:)

Niet vergeten om er een mooi verslagje van te maken met foto's e.d. he:p

4. lespinoy

lespinoy

Lid geworden:
    27 okt 2004
    Een bouwverslag van het toestel?? Is weinig bouwen aan eh, sleuven maken voor servo-armkes, roerhevels inkleven, servo's induwen, en klaar :D

5. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Verslagje he:)

6. lespinoy

lespinoy

Lid geworden:
    27 okt 2004
    Een uitgebreid verslag was ik niet van plan te maken, maar ik kan mss wel een paar detailfoto'kes hier neer zetten aangezien het een relatief nieuwe kist is.. als er interesse voor is?

7. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Wat een vraag.....

8. lespinoy

lespinoy

Lid geworden:
    27 okt 2004
  9. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Nou, liever geen foto's..................naTUURLIJK wel:D

10. lespinoy

lespinoy

Lid geworden:
    27 okt 2004
    Owkey dan, op veler verzoek ;) wat foto'tjes ..

Ik wil er wel bijzeggen dat dit de eerste composiet kist is die ik bouw (of samensmijt, hoe je het wil), en de manier waarop ik het doe niet noodzakelijk een goeie manier is, gewoon de beste manier die ik op dat moment kon bedenken :D In deze post zullen ook enkele foto's komen die van de handleiding op de krill site zijn 'gepikt' aangezien ik tot hiertoe zo goed als geen foto's heb gemaakt.. (vandaar de 2 verschillende kleurenschema's, de Bruckmann is de mijne..)

Ik ben begonnen met het LG, dit was simpel, aangezien dit volledig voorbereid is door Krill, en het gewoon een kwestie is van 3 schroeven vastzetten..

Dan het staartwiel, Krill heeft een multiplex plankje ingelijmd om het staartwiel te bevestigen met houtschroeven. ik heb ervoor gekozen om een 2e multiplex plankje te maken met inslagmoeren zodat er gewone bouten gebruikt konden worden.

Hier was nog niets voorgeboord, dus alles zelf uit te meten..

Next, wielkappen.. Ook hier is niets voorbereid, alles dient dus uitgemeten/uitgedremeld te worden.

Wielkappen plaatsen, uitlijnen, als 'anti-rotatie-schroefje' heb ik een plastieke M4 bout gebruikt, zodat hopelijk het boutje breekt, en niet de wielkap. Aan de binnenkant zit opnieuw een multiplex plankje met inslagmoer..

Dan was het de beurt aan het rudder.
    De roerhevel ingelijmd met behulp van een sjabloon uit depron, zodat de gaten van de roerhevel in lijn zitten met het scharnierpunt (heb ik geen foto van). voorbeeldje:
    De sleuf voor de roerhoorn wordt met een spuitje volgespoten met epoxy.
    Ik heb het roerhoorntje net zover in het rudder gestoken zodat ik met het spuitje net tussen het gat in de hevel en de sleuf in het rudder kon, volspuiten, hevel doorduwen zodat je aan de andere zijde hetzelfde kan doen, en dan uitlijnen..
    Het resultaat is vrij proper (alleen jammer dat de sleuf zoveel te groot is, is van Krill uit voorbereid, en kan ook niet anders omdat de hevel anders niet in het roer te schuiven valt), en zit muurvast.

Vervolgens de sleuf in de romp gemaakt waar de pull-pull kabels uit komen.
    als voorbeeld deze foto:
    De lengte en positionering in de lengte overgenomen, de positionering in de hoogte kon helaas niet om dat er voor deze foto gebruik werd gemaakt van zelf gedraaide kwiklinks, die optie heb ik niet, en ik zal dus gebruik maken van Ball links. Hierdoor zit de pull-pull kabel niet in lijn met de roerhevel, maar 3 a 4 mm boven de roerhevel. Dit houd in dat je moet meten hoe diep de Servo arm zit tov de bovenzijde van de romp, dit aftekenen op de buitenzijde van de romp, een lange lat vanop dit punt naar de roerhevel leggen, en aftekenen. Klinkt simpel, maar ik ben hier toch een halve dag aan bezig geweest voor de beide kanten.. Resultaat:

De sleuf is nog niet helemaal afgewerkt, dit ga ik pas doen als ik de pull-pull kabel in huis heb, en de positionering degelijk heb kunnen nakijken..

Op de vorige foto zie je ook dat ik een beetje heb moeten wegslijpen aan de achterkant van de romp (het vierkantje ter hoogte van de roerhevel). Dit was nodig om volledige uitslag van het rudder te verkrijgen. Waarschijnlijk had ik dat moeten nakijken voor ik de roerhevel in lijmde, maar daar heb ik niet aan gedacht op dat moment. Het valt niet op als je het niet weet, dus maakt niet zoveel uit op zich.. Nu heb ik wel de volledige uitslag:

Over naar het hoogteroer;
    Sleuven voor de servo armen moet je zelf maken, en de roerhevels in lijmen.
    Voorbeeldje van hoe je bepaald waar de sleuven moeten komen:
    En dan maar dremelen, vijlen, en schuren :)
    Resultaat:

Misschien wel leuk om het één en ander af en toe eens te vergelijken met de 110" EF Yak (met in het achterhoofd dat die 2m80 span heeft)
    De romp van de krill is ook een cm of 3 langer dan de EF, en staat net zo hoog op z'n pootjes..

Ik zal eerstdaags nog wat details van de voorbereidingen die krill al heeft gedaan, en dingen specifiek aan deze kist laten zien, maar mijn tijd voor vandaag is op :D

Laatst bewerkt door een moderator: 4 jan 2011
  11. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Nu moet hij eerst gaan bozen in Lier :)

Hoogteroer ziet er goed uit... dat is ook niet zo overdreven groot op de EF Yak, hier toch nog een stuk groter.
    Hoe zit het met de uitslag op de rols valt dat wat mee?

12. lespinoy

lespinoy

Lid geworden:
    27 okt 2004
    Ma neeje, gezellig iets eten, en dan een degustiefke, of een gezellig wandelingske door lier, niks overdreven :D

Ik zal er een foto'ke van maken, maar nu ni, want ik heb die terug ingepakt in bollekesplastiek.. ik dacht 45°-60°, meer als genoeg voor mij,zo volgas 27 rollen per seconde krijg ik toch ni gestuurd :D

13. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Komt is op trainingskamp 300(vodka?!)redbulls later lukt da lol

14. lespinoy

lespinoy

Lid geworden:
    27 okt 2004
    5 dagen intensieve training dan? ;) Misschien kunnen we ook eens vliegen tussendoor? :D

15. 3w_flyer

3w_flyer Guest

nou nou zo'n montageverslag maken kan ik ook.

misschien bijzetten "met dan aan Markus Richter" ?

knippen en plakken uit het bouwverslag van Markus op RC Network. FOEI !!!

16. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
  17. lespinoy

lespinoy

Lid geworden:
    27 okt 2004
    tja peter, volgens mij staat er duidelijk bij dat het niet allemaal mijn foto's zijn.. ik ga echt niet alles losmaken of aftekenen enkel om fotos te maken.. Ze staan idd ook op rcnetwork, maar deze zijn gelidnkt van de handleiding vanop de krill site.. de volgende foto's zullen wel van mij zijn, muggezifter ;)

18. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Hetzelfde doen om er dezelfde foto van te maken... dat is puur tijdverspilling :p

19. lespinoy

lespinoy

Lid geworden:
    27 okt 2004
    Dacht ik er ook van.. Dan wilt ne mens al eens zijn best doen om het een beetje compleet te maken, is 't weer ni goed ;) achja..

20. lespinoy

lespinoy

Lid geworden:
    27 okt 2004
    Een paar foto'tjes van de afwerking door Krill, ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat ie veel verder is afgewerkt dan de oudere modellen :)
    En deze keer heb ik ze allemaal zelf gemaakt, echt waar! :rolleyes:

Deel Deze Pagina