F5B winteractiviteiten 2014-2015

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door sundaypilot, 19 okt 2014.

1. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ja exact! Dat zijn prima bussen! Heb er een gebruikt om een uitgewoonde helicoil mee te vervangen (fabrieks af in de kop gemonteerd van betreffende auto). Wel zaak de boel recht te boren.
    En de meenemer moet voldoende 'vlees' hebben om het gat op te ruimen. Daarna wordt er direct draad gesneden met een speciale tap. (niet in 3 stappen zo als meestal in setjes, maar kan ook). Heb de bus vastgezet met loctite. De nokkenasbout op moment aangetrokken...

Laatst bewerkt: 10 feb 2015
  2. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Hmm, is een poging waard..

En als ik zo 'lui' mag zijn (en Google oversla), waar koop ik die bussen?

Gerben

3. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Vast via 'Eriks' of Lasulec.
    Anders revisiebedrijf. Daar had ik ze van weg, kon ik met een half uur en een vloek weer verder. (Was voor de kop van't Fulviaatje. Testen van verschillende nokkenassen, druk gesleuteld vorig najaar) Wellicht kan het zelfs via de Brezan?
    De kleine maten zal je in de fijnmechanica toepassingen wel tegen komen. Carburateur revisie etc...

In de PDF staan de diverse maten. Goed overzicht.
    Je hebt de bussen met een sleuf. (draai je met een schroevendraaier er in, of met een 6-kant imbus).

Stuur anders een mailtje naar Duitsland... kunnen ze je een zakje toesturen?
    Gr Bas

PS: eBay.de onder 'Kerb Konus'.
    http://www.ebay.de/sch/i.html?_from...C0.A0.H0.Xkerb+konus&_nkw=kerb+konus&_sacat=0

Laatst bewerkt: 10 feb 2015
  4. frahati

frahati

Lid geworden:
    25 nov 2011
  5. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Bedankt mannen, ik ga op snor...

6. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Inmiddels wat rondgezocht, het sterkste lijkt me de Timesert van Wurth;
    Time-sert Kit Repair Thread M5-.80 | eBay

Maandag maar eens naar een vestiging in de buurt bellen, eens kijken wat zo'n setje hier kost en of ze het uberhaupt willen leveren...

Gerben

7. GJVO

GJVO Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Je kan ook deze firma even proberen, hebben de meest rare dingen op voorraad.
    Ik heb daar ooit eens M3 inserts gekocht.
    ijzerwaren Amsterdam - IJzerwaren W Burger & Zn

Wat ook misschien een optie is het gat afvullen met epoxy met carbon en daar dan een boutje met lossingwas inlamineren?
    Als het uitgehard is dan draai je het boutje eruit en heb je verse schroefdraad..

GJ

8. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Bedankt, zal ze maandag eens bellen..

Verlijmen lijkt me listig, zo goed is de hechting van epoxy op alu nou ook weer niet. Een het alu 'opruwen' wordt ook lastig.

Nu nog een 'geslepen' 1/4 bitje vinden voor in de momentsleutel. Bij de inbusschroevendraaiers had ik al gemerkt dat de koud gesmeede types wat rondere hoekjes hebben op de zeskant en minder goed pakken bij hogere aandraaikrachten. De geslepen versies houden zich veel beter. Maar in een bitje heb ik dat nog niet gevonden.

Wou vandaag einelijk eens met de F5B modellen gaan vliegen, helaas zijn de ontvangeraccu's in de b14's stuk.. gelukkig heb ik al wel nieuwe op voorraad, dat wordt weer even solderen van de week.

Gerben

9. sundaypilot

sundaypilot

Lid geworden:
    24 mrt 2008
    vandaag stond vliegen op het progrmma, het was zo mooi weer. Weer van het type ""humeur garantie"".

Spullen verzamelen. Hybrid (rw2b vleugel en S14 romp) en de Avionic. Even ontv. accu checken: te lage spanning bij de Avionic. Na volladen 1 week geleden nog maar 3.3V per cel = Niet Goed, dus andere ontvanger accu erin (kabels verlengen, solderen, etc. etc.). Nw Sergei S3 prop had ik al gemonteerd. Deze spinner ging heel stroef op de as, dus ik dacht: loctite is deze keer niet nodig.

Op het veld de rakken fxxtrack camera geinstalleerd. Eerst maar even met de Hybrid aanvangen (rw2b vleugel, s14 romp). Model klaar gemaakt, maar de motor wil niet starten. Thuis wel, toch iets veranderd? stekkertjes los? Zoeken we thuis wel uit. Goed volgende kist opgebouwd. Avionic met gereviseerde motor, Markus 300A regelaar en nieuwe Sergei S3 prop. De motor start ook niet! Oeps, hier ken ik wel de oorzaak. Verkeerde instellingen in de zender voor de Markus regelaar. Instellingen aangepast. Model gelanceerd, motor klinkt na ~1sex. ineens raar, motor uit, prop blijft draaien. Toch niet de regelaar opgerookt met mijn nieuwe stoere Sergei S3-prop? Geland, spinner blijkt naar het uiterste puntje van de as te zijn geschoven!

Weer iets geleerd: als de spinner heel stroef op de as gaat, is dat zeer waarschijnlijk geen garantie dat de spinner goed blijft zitten omdat de imbus schroef dan bij het aandraaien niet precies plat op het vlakke kantje van de as terecht komt maar waarschijnlijk toch iets schuin. Zodra de prop gaat draaien ontstaat er speling.

Dus naar huis, motor asje geschuurd met fijn schuurpapier, en de binnen kant van de spinner ook. Spinner schuift nu makkelijk op de as. Dit keer klein beetje blauwe loctite (borging, geen permanent) op imbus schroef en op het uiteinde van de motor as, alvorens de spinner voorzichtig te monteren. Met het op de as schuiven en draaien van de spinner verdeel je de loctite over de as. Model schuin naar beneden houden tijdens montage en ook zo laten drogen. Wat je niet wilt is dat de loctite in de lager terecht komt. Volgende week nog een poging. Er zijn vast ook andere oplossingen.

Goed: ik heb vandaag gevolgen! en het weer was echt prachtig. Humeur nog steeds uitstekend.

10. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Mazzel Ronald, als je de prop verliest kun je lang zoeken als je pech hebt. Zat het inbusje wel op het vlakke kantje? Per prop kan de plek van het inbusje varieren en zeker bij een klein plat kantje kan de inbus wel eens naast dat vlakje terecht komen.
    Heb je nog ontdekt wat er met de Surwurm aan de hand was?

Ik heb ook gevlogen.. 1 vluchtje. In de thermiekstand en zeker in de landing met wat flaps merkte ik al dat de B10 wat scheef trok.. tandwieltjes stuk van 1 flapservo. Dus dat wordt de vleugel opensnijden vrees ik. Ach ja het houdt je van de straat, beetje stroeve start van het seizoen.

Trouwens nog eens goed gekeken naar de prop waarvan ik dacht dat de draad gestript was. Die is dus niet gestript, maar het busje wat Sergey tegenvoordig in de props monteert is losgekomen en naar buiten geschoven. Eens kijken of dat met Endfest weer te lijmen valt, nadat ik eerst een groot gat in de spinnerkap geboord heb (busje zal er eerst toch uitmoeten).

1 B14 heeft inmiddels een nieuw ontvangerlipotje, maar nu ik toch bezig ben gaat er een Unilog 2 in, met de telemetrie aangesloten. Betekent wel wat bedrading verandering, de soldeerbout van de week maar ens opstoken. Zal mij benieuwen hoe dat werkt met vooral de vario.

Gerben

11. v-willy

v-willy

Lid geworden:
    16 dec 2007
    Als je zo'n geslepen bit vind mag je er voor mij 2 bijbestellen.

Willy

12. v-willy

v-willy

Lid geworden:
    16 dec 2007
    Zo heb ik al enkele props en heb toe nog toe geen oplossing die bruikbaar is. Daarvoor had ik de momentschroevendraaier gekocht.
    Ben benieuwt of je het opgelost krijgt met endfest.

Willy

13. sundaypilot

sundaypilot

Lid geworden:
    24 mrt 2008
    toch net te weinig servo range om de redbrick scherp te stellen,

14. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Ah ja, 110% servoweg :)

15. GJVO

GJVO Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
  16. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Hmmmm... nifty tip GJ!
    Maar dat komt vast tegen een 'industrieel prijsje'. Niet lang houdbaar... :rolleyes: ook dat nog...
    Helaas geen 'Weicon F5B'...

Gerben, heb je nog een plaatje van het 'probleem'? Want ik kan me er niet geheel een beeld van o[maken?
    Gr Bas

17. GJVO

GJVO Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Ja Bas..
    De tip komt van de grootste Lotusverzamelaar ter wereld.
    Altijd handig dat soort mensen..

Het probleem van Gerben (en meerdere mensen) is dat het inbusje wat de prop op de as vastzet het aluminium dolgedraaid heeft.
    Ik snap eigenlijk niet dat ze die aluminium meenemer niet van titanium maken.
    Voor 100 euro per prop zou dat toch wel kunnen lijkt me.

GJ

18. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Die Timesert bestel ik in ieder geval voorlopig niet.. 150euro voor een M5 setje...
    Vond hem nog in Amerika voor minder, maar die aanbieder wil geen 'passend' bedrag op het pakje zetten, dus dat schiet ook niet echt op.

GJ, bedankt voor het meedenken. Inbusje blijkt echter niet dol, maar de bus met schroefdraad blijkt los te zitten in de naaf. Ik ga een poging doen met Endfest..

19. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ik zal eens even navragen bij een racemotorenbouwer in Ter Apel.
    Moet toch een rondje rijden met de Fulvia Sport.
    Kan niet garanderen dat ie het heeft, slechts de grote maten voor kopbouten etc.
    En anders toch dat eBay. Waarvan ik je de link al heb gestuurd...
    Tappen met een huis tuin en keukentap, dierct scherpste draad nemen.
    Gaat dan denk ik wel om het type
    kerb konus.

Met 150 euronen krijg je vast een hele doos/set? Laaielichters.
    Maar vooral bedoeld als complete garagesetjes. Dan wil met trefzeker snel werken.
    Voor iedere draad een tap en indraaitooltje. Denk dat die draadhulzen iets geforceerd worden ingedraaid (vretend)

De kerb konus draai je eenvoudig in, fixeer je met Loctite, desnoods permanent met de lijm die voor de rondsels wordt gebruikt?

Maar eigenlijk zijn die 'spinners' dus meuk?

Schiet er eens een plaatje van?

Update... gaat maandag worden. Dan ben ik er in de buurt. Althans... als je interesse hebt?

Gr Bas

Laatst bewerkt: 19 feb 2015
  20. v-willy

v-willy

Lid geworden:
    16 dec 2007
    Een insert setje is niet zo duur denk ik. Ik moet het nakijken maar heb er net voor het WK 2 besteld omdat ik niet zeker was dat het op tijd zou aankomen. Ik heb de insert geplaatst maar niet mee gevlogen.

Maar zoals ik het kan lezen is het niet de schroefdraad die stuk is maar de bus die er uit geduwd wordt. Daar heb ik geen oplossing voor. Ik heb het geprobeerd met een extra streng carbon maar kreeg dat niet op de goede plaats.

Willy

Deel Deze Pagina