Flaps uitgezaagd vandaag. Altijd een lastige klus, maar zonder veel issues gelukt. Ben erg tevreden over de torsiestijfheid van deze toch relatief dunne Flaps, zeker voor houtbouw.
Flapservo's aangesloten met IDS. Zag ik een beetje tegenop, maar viel in de praktijk erg mee. Had wel al het eea gelezen en de leermomenten van anderen meegenomen zoals het nog niet plaatsen van de verbindingspennen, 1 mm rondstaal. Deze eerst maar met een afgeknipte speld gedaan, deze zijn makkelijk te verwijderen tijdens de montage. Ben wel tevreden, uitslag is goed genoeg. Vraag: ik het een Frsky 8 kanaals ontvanger TFR8 SB. In mijn Futaba zender dien ik de flaps op kanaal 7 en 8 aan te sluiten. Aldus geprogrammeerd echter als ik kanaal 8 aansluit gebeurd er niks. Servo doet het niet. Kanaal 7 prima. Dit begrijp ik niet. Wat doe ik fout?
Die ontvanger heeft mogelijk een instelling om kanaal 8 voor wat anders te gebruiken (s-bus of s-port). Check dat even in de handleiding. Zo ja dan is er een trucje om dat om te zetten en kanaal 8 te activeren. (Edit) Net even gezocht maar kan het zelf niet vinden.
Ga ik controleren in mijn zender. Bij menu servo's zie ik dat kanaal 8 geactiveerd is. Kon ook niets in de handleiding vd ontvanger vinden.
https://cdn-global-hk.hobbyking.com/media/file/901445975X496154X53.pdf Gebruik dus in de ontvanger "mode A", indicator moet rood branden. In je zender "multi mode".
In de handleiding staat dat ik de SB poort en de RSSI poort eerst met elkaar moet verbinden. Ik heb niet zo'n kabeltje, maar het lijkt mij dat ik met 2 futaba stekkers aan elkaar te solderen hetzelfde kabeltje kan maken? Of blaas ik dan de ontvanger op.... Alternatief is nog steeds dat ik kanaal 5 vrij heb en die ook prima kan gebruiken, maar wil wel proberen om kanaal 8 actief te maken. Dus als er nog wat advies kan volgen graag.
Ik weet niet wat jij in de handleiding leest, maar als ik het goed zie dan kan je door een kabeltje te plaatsen tussen de S-Bus en de RSSI aansluiting de ontvanger in een modus zetten waarmee je S-Bus servo's kan programmeren. Channel Setting Methods Channel setting for Futaba S.BUS servos and FrSky S Bus compatible servos can be performed at TFR8SB. 1, Connect the two pins of SB port and RSSI port by the provided cable. 2, Connect an S.BUS servo or S Bus compatible servo to the output connector (1~8) corresponding to the channel you want to set. Dus hiermee vertel je een S-Bus servo naar welk kanaal hij moet luisteren. De S-Bus servo krijgt namelijk alle 16 signalen binnen via de S-Bus. Dit heeft volgens mij niks te maken met het feit dat jij geen reaktie krijgt als je je flap servo op kanaal 8 aansluit. Dit lijkt me eerder veroorzaakt doordat de zender geen flap signaal uitstuurd op kanaal 8.
verder zie ik dat de ontvanger twee modi ondersteunt. 7ch and multi mode. Jij gebruikt toch geen 7ch mode?
Nee, kabel aansluiten lijkt me geen goede methode, kan veel fout gaan. Standaard is de 8ch mode (A) actief. Lukt het niet zou ik idd ch5 gaan gebruiken, niks mis mee. Je kunt je functies zo programmeren dat het elkaar opvolgt. 1 ail1 en 5 ail2/ 6 flap1 en 7 flap2
Gelukt! Zender staat nu in Multi. Kon het in de manual eerst niet vinden maar keek met mijn neus. Kan nu op kanaal 8 nadat ik opnieuw de ontvanger heb aangemeld aan de zender. Bedankt voor je adviezen! Ben ook tevreden over de IDS. Uitslagen beide flaps zijn bijna 90 graden en vrijwel identiek. Nu door naar de Ailerons.
Zeker een mooi systeem dat IDS. Heb er zelf nog geen ervaring mee. De mogelijk grote krachten op het (tape) scharnier schrikken me tot dus ver af. Hoe is dat hier? MKS 6100, goede servo's. Let wel op de spanning : 5 Volt. Onder de 4 volt stoppen ze met werken en vanaf 6 volt kunnen ze stuk gaan. Ook niet onder spanning aankoppelen (Hier spreek ik helaas wel uit ervaring)
Langzaam maar gestaag gaat het verder. Aansturing V-staart toch moeten verplaatsen naar een boven aansturing. Rompservo's ingebouwd en de elektronica heeft een plekje gekregen. Het folien komt bijna aan de beurt maar eerst een paar weken vakantie.
Hoi, ik zie bij de recommended settings van de NAN Explorer een zwaartepunt op ca. 130 mm. Bijna op de helft vd vleugel. Dat is nogal ver naar achteren. Klopt dat? Geeft wellicht hoop voor de Nogravity....
Voor een Explorer is dat wel wat ver naar achteren, bij de kruisstaart versie vloog ik deze op ca 125 mm maar bij de V-staart zo rond de 110 mm. Een (E)Xplorer is niet echt kritisch op zijn zwaartepunt, je doet het niet gauw verkeerd!. Het zal aan het ontwerp liggen (stabiliteit) en vleugel profiel.