Het zwaartepunt kun je niet los zien van de instelhoek. Schat dat de instelhoek bij een Explorer met een zwaartepunt van 130mm nihil is, of te wel 0.0 graad.
En weer verder na een heerlijke vakantie. Vlak voor mijn vakantie nog even op de MVC Otto geweest om het model te tonen en adviezen in te winnen. Daar tevens een belasting test gedaan met een 11x6 prop op de Xpower light. Bleek dat deze richting de 45 Amp ging en dat is te hoog voor de regelaar (YGE 35). Nogmaals proberen maar dan met een 10x5 prop (GM). Zelf ook zo'n metertje aangeschaft via de China boot en deze lag in de post na mijn vakantie zodat ik gelijk kon testen. Ook de 10x5 prop is nog stevig aan de maat en direct na start 35 Amp. ca. 350 Watt. Accu is een 3S. Dat durf ik wel aan. Volgens mij wordt dat minder als je echt gaat vliegen toch? Nu zo ver dat we aan het foliën kunnen beginnen. Daar heb ik een haat-liefde verhouding mee. Vind het best lastig, maar met Oracover light heb je wel de juiste kwaliteit folie.
Stroom zou inderdaad omlaag moeten gaan tijdens de vlucht, dus waarschijnlijk zit je goed met je vermogen voor de regelaar.
Bij een YGE kun je de maximale stroom instellen, in de praktijk krijg gaat deze er net overheen en krijg je uiteraard dan een alarm melding te zien als je de YGE uitleest. Kortstondig kan een YGE 35 wel 60 ampere verwerken. Ikzelf gebruik op die manier een Xpower 2919/10 met een YGE 35, een 10x6 GM competition prop en een 4S lipo zonder problemen.
Dat is geruststellend. Heb jij ook een idee hoe hoog de stroom dan is met jouw combi? Moet ik wellicht mijn 11x6 GM vervangen door een 10x6?
Deze gaat zeker over de 35 Ampere, maar vanwege de ingesteld max stroom in de YGE blijft het daarbij. In een test overzicht van Jo Grini (2020testingmotor.pdf (jojoen.no)) staat bij een 11x6 : 61 Ampere max en tijdens het vliegen 35 Ampere. Dezelfde combi maar dan met een 9x6 : 40 Ampere max en tijdens het vliegen 28 Ampere. Dus gevoelsmatig kun je het beste hier ergen tussen in zitten. Je ziet ook dat verschillende accu's bij gelijke prop/motor ook verschillende resultaten geven, dus de hele combinatie is van belang. Ik zou gewoon testen met de props die je hebt en de YGE maximaliseren op 35 Ampere.
Kunnen eventueel ook een keer in Amersfoort afspreken. Hangen wij hem aan de laptop met de YGE software.
Behoudens nog wat verfraaiingen is het foliën gereed. Pff. Totaal vlieg klaar gewicht is 1440 gram met zwaartepunt op 110-112 mm. De accu kan ik helaas niet meer verder naar voren verschuiven dus mogelijk heb ik toch nog wat lood voorin nodig. Het streefgewicht was 1400 gram zit ik gelukkig aardig in de buurt. Het totaal gewicht van de V-staart is 60 gram. Ben ik niet ontevreden mee. Er zijn hier of daar nog wat gewicht besparingen mogelijk maar niet op heel veel punten. Er is nog een behoorlijke to do list maar we komen nu echt in de eindfase. Het is ook gelukt om de YGE regelaar op max 35 Amp te zetten dankzij Maarten. (Peter nog bedankt voor je aanbod!) Wij zijn nog aan het berekenen hoe sterk de koolstof pen moet worden voor verbinding middendelen. We rekenen met een maximale vliegsnelheid van 70 km/u. Is dat een juiste waarde voor een F5J model?
Geen idee wat de snelheden zijn, beter een koolstof pen die iets te sterk is dan .....................
En dan eindelijk de eerste vlucht! Toch wat stevige wind voor een eerste vlucht maar achter de bomenrij konden we perfect de eerste handstart doen. Maarten was zo vriendelijk om mij te helpen. Extra kritische blik was erg gewenst. Reikwijdte test prima en de eerste handstart verliep goed maar hoogteroer uitslag was te heftig. Dit bijgesteld en de tweede handstart was perfect, Butterfly zag er ook goed uit. Dan de start met de motor. Even gewacht tot de wind wat minder was en hoppa, los. Motortje trekt er fors aan en kist gaat mooi weg maar "schrik" heftige flutter op de tippen! Bij iets meer up was dat direct weg en kon ik na uitzetten van de motor rustig zweven en de stuurbewegingen controleren. Is op zich prima maar moet toch wat richting bij de ailerons (combi ail-rudder). Landing uitstekend. Genoeg down getrimd bij Butterfly. Wat te doen aan die flutter? De tipverbindingen zat wat speling op en dat hebben we m.b.v. van tape en grassprieten, ja echt..., verminderd. Nogmaals gestart maar nog steeds die heftige flutter direct na de start. Wat is dat eng om te zien! Volgens ons is de oorzaak teveel speling op de ailerons. Wellicht is LDS toch niet zo'n goed idee voor houtbouw.... Ik ga dit aanpassen zodat er meer grip is op de ailerons. Dit moet het probleem oplossen. De lichte speling van de vleugelverbinders is ook m.b.v. wat verdikking wel op te lossen. Het idee is om de stuurstang naar buiten te brengen en meer afstand te creëren tot het scharnierpunt. Hopelijk is het verplaatsen van de koppeling op het aileron en het verlengen vd LDS koppelstang voldoende. Moet hier nog een nachtje over slapen. Verder laat de kist zich heel makkelijk sturen. Zwaartepunt lijkt al goed te liggen, geen lood in de neus nodig. Dat is top. V-staart werkt prima. De V-stelling van de vleugel zou ik meer wensen, maar eerst maar eens die flutter oplossen.
Afgelopen weekend gewerkt aan het verminderen van de speling op de ailerons. De afstand van het aangrijpingspunt op de klep tov het scharnierpunt sterk vergroot. Dat zat ook echt fout. Speling daarmee opgelost voelt veel beter aan. Ook de speling op de vleugelpennen opgelost middels dunne secondenlijm op de pennen en dat weer iets glad schuren. Geen speling meer. Vol verwachting en in de overtuiging het opgelost te hebben vanavond weer gaan vliegen maar helaas nog steeds heftige flutter. Het lijkt wel iets minder snel te gaan dan bij de maiden maar nog steeds niet acceptabel. Bij het vol trekken van de flaps (bijna 90 gr) gaan de tippen fors naar beneden. Het voelt allemaal niet stabiel aan. De v-stelling is echt te weinig, daar is met DevWing toch iets fout gegaan. Is oplosbaar met vleugel pennen onder een hoek. Ik weet niet wat ik aan het zwabber gedrag moet doen. De tippen voelen niet echt slap aan. Zit fatsoenlijke ligger in. De vleugelverbinder pennen zijn 8 mm rond kool. Is sterk genoeg zou je zeggen. Wellicht is de uitdaging die ik mij zelf gesteld heb, F5J, 3.8 mtr spanwijdte rond 1400 gram in vrijwel volledige houtbouw een brug te ver. Als iemand ideeën heeft wat ik in dit stadium nog kan verbeteren dan graag.
Deze is idd wat zwaarder : https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?3386263-Watts-New-F5J-mK2-CNC-shortkit-build Een Australier (denk ik toch) heeft een paar lichtere gebouwd, dus het is wel mogelijk, vind wel het draadje niet terug... om fluttter te elimineren kan je eventueel dit proberen :