F801 Hr. Ms. Tromp (scratchbuild)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Luc Biemans, 16 okt 2008.

1. Luc Biemans

Luc Biemans verslagschrijvers

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Daar zijn we weer

Hoi

Ik was van plan om diverse kleine werkjes helemaal af te maken en dan de verschillende stappen stuk voor stuk hier te plaatsen als het onderdeel af was.
    Dat duurt echter veel te lang dus maar even een tussenstandje.

Allereerst de onderdeeltje van het kanon :
    De houders
    De beschermkap met glazen koepel
    De kap is gemaakt van gewoon 0,3 en 0,5 polystyreen. Voor de glazen kap heb ik een malletje gemaakt van hout en daaroverheen 0,3 mm doorzichtig plastic gelegd en met de verfbrander verhit. Vervolgens een beetje modelleren en dan heb je met de 8e poging een werkbaar exemplaar.

houders gemonteerd

De rookgranatenwerpers voor op de hangar. De lopen zijn 2mm dik en zijn geplaatst in een stukje polystyreen van 2mm met daar schuin geboorde gaatjes.

De start van de TarTar installatie :

TarTar compleet maar nog niet afgewerkt

Ondertussen natuurlijk lekker verder gekliederd dus de foto's zijn al weer wat achterhaald. Zo is het kanon nu klaar maar moet nog even in de grondverf. De voet van de Tartar is verdikt en afgeschuind en gegrond. Nu nog de servo eronder.

Kortom : wordt vervolgd ! :yes::yes::yes:

Laatst bewerkt: 18 dec 2010
  2. abtmodelschepen

abtmodelschepen

Lid geworden:
    26 okt 2008
    Ziet er weer prima uit.

@ Hoi Luc,

Kunstwerkje je kanon, en wat betreft de kap daar heb in het verleden nooit aan gedacht het zo te doen je ziet we zijn nooit te oud om te leren.
    Ook de verdere onderdelen mogen gezien worden zien er goed uit.
    Ben zeer benieuwd :confused: nu hoe het schip nu is, maar we wachten even op 10
    April wat voor verdere verrassingen je dan hebt gemaakt.
    Verder een prettige bouwtijd.
    mtvg.
    Aad

3. Koos82

Koos82 verslagschrijvers

Lid geworden:
    1 dec 2007
    Hoi Luc,

ziet er goed uit zeg, komt er ook een standard missile in de launcher te hangen?

ga zo door!

groeten
    Koos

4. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Hoi,
    Ten eerste bedankt !
    @Koos : Natuurlijk komt er een missile in te hangen. Maar omdat die wit moet worden wacht ik even met maken. Tenslotte moet eerst de hele bovenbouw definitief gespoten worden en dan kunnen pas de (de/het :confused:) missile en de reddingsvlotten gemonteerd worden.
    @Aad : Het kanon wordt zo in de grondverf gezet dus dan zal ik weer even een fotootje maken. De beide geleiders aan de zijkanten van de loop zitten er nu ook op. (waar dienen die dingen voor eigenlijk? :confused: ).Ook aan de Tartar installatie is e.e.a. toegevoegd en al in de grond gezet.
    Tot slot ben ik de houders van de reddingsvlotten opnieuw aan het maken. Ik vond dat de oude er toch niet goed genoeg uitzagen en na nog maar eens een keer door al mijn foto's gebladerd te hebben, kwam ik er achter dat er achter de vlotten ook nog een hekje staat en dat paste er bij mij niet goed op.
    Kortom, zucht steun kreun. :rolleyes: en voor de zoveelste keer weer eens wat voor de tweede keer maken.
    Ik hoop dat ik bij mijn volgende boot dit soort dommigheden kan vermijden. (zal wel niet :nooo:). Zelfs Opa Jan maakt in zijn bouwverslag van de Willem Ruis melding van zaken die opnieuw moeten. Nou, als hij dat al moet dan kan ik het wel vergeten.:nooo:

We ploeteren voort :hammer::yes:

5. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Zoals beloofd

Hoi allemaal (en nou maar hopen dat jullie het lezen),

Zoals in mijn vorige fotosessie aangekondigd hier de laatste stand van zaken.
    Ten eerste het kanon in de huidige staat
    en

Dan de nieuwe houders voor de reddingsvlotten :
    met het loopdeel erop :
    en met de hekjes erop :

Zo, en nu nog spuiten en monteren

En wat hadden we nog meer gedaan ?........... o ja, de rookwerpers zitten erop en de hangar is gegrond :
    en in zijn/haar geheel :

en tot slot de Tartar :
    voorlopig zonder missile maar dat had ik hiervoor al verteld.

Nou weer eens goed nadenken waar ik nou weer mee verder mee kan. Ik gok op de radiotoren.
    See you,
    Luc

Laatst bewerkt: 18 dec 2010
  6. Dutch*DDS*

Dutch*DDS*

Lid geworden:
    30 nov 2008
    hallo Luc,

Zo ook eens een kommentaar van mij ;-)
    Het begint er al heel aardig op te lijken, de Tromp.
    Ik weet nog goed toen ik nog in Dienst zat,heb ik dit schip eens getekend DIN A 3 formaat,en opgehangen bij ons in de werkplaats.
    Ik was toen al gek van dit schip en naarmate jij verder komt,zou ik misschien het besluit kunnen nemen dit schip als volgende Projekt te starten.
    Ben benieuwd hoe het verder gaat met je schip.
    Tot nu toe:prima!

Groet,John

7. hermor

hermor

Lid geworden:
    7 aug 2008
    Ha Luc,

Nou je schiet al aardig op...
    Over die Tartar nog een kleine opmerking, ik hoop niet dat je me dat kwalijk neemt. Bij de echte staan de poten veel verder uit elkaar, tegen de rand van de basis aan, zie ook de bijgevoegde foto. beetje laat ms maar wie weet kan je er nog wat mee.

Groetjes Kees

8. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Bedankt voor de tip

Hoi Kees,

Je hebt helemaal gelijk. Fijn hoor zo'n "goede" tekening. Heb ik net alles op mijn gemak gedaan zodat ik voor de verandering eens iets niet 2 keer hoefde te doen. En het mooiste is dat ik dezelfde foto ook heb. :sleeping:

Maar goed, ik was al met de afbouw van de toren begonnen, dus daarna ga ik de tartar eenvoudig wat verbreden en dan klopt het weer.

Luc

9. P. Burghoorn

P. Burghoorn

Lid geworden:
    17 feb 2008
    Hallo Luc,

Hoe is het trouwens met de maanraket? Werk je daar soms nog stiekem aan....;) Heb zelf op het ogenblik ook een "tussendoortje" namelijk een tank, een Duitse Panther.

groeten Paul

10. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Hoi Paul,
    De maanraket ligt even stil de afgelopen 2 maanden. Die moet nl. met een fijn matje in de epoxy en mijn harder heeft minimaal 5 graden nodig. En omdat ik zo'n karweitje buiten doe, heb ik niet alleen de temperatuur nodig maar ook 2 dagen droog weer.
    Luc

11. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Nog een keer : de Tartar-installatie

Zo wordt een mens op het verkeerde been gezet :

[​IMG].

De foto van de werkelijkheid staat een paar berichten eerder.
    Dus maar weer eens flink gezucht en maar aan de sloop gegaan.
    Daarna de bruikbare onderdelen weer gerecycled en voila :

Hij is nog niet helemaal af natuurlijk maar het ziet er wel wat steviger uit.

En omdat ik dus toch wel wat nieuws wilde doen maar aan de ankers begonnen. Nergens op internet te krijgen natuurlijk dus als een echte modelbouwer zelf aan de slag. Met stukje 2 en 3 mm polystyreen, een hoop schuren en vijlen is het best aardig geworden. Nu nog afwerken en spuiten en dan kunnen die ook gemonteerd worden.

En gelukkig is het vandaag ook weer p....weer dus, afgezien van een museumbezoekje en misschien nog een poging een flinke snoek uit het water te halen, moet er ook vandaag nog wel weer wat gebouwd kunnen worden.

Op naar 10 april !

12. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    en dat vergeet ik natuurlijk helemaal. Dit tussendoortje is al af en hangt nu in mijn kantoor. De elektronica heb ik er nog maar niet ingebouwd want vliegen kan ik (nog) niet en mijn zender is er ook niet geschikt voor.
    voor het bouwverslag : revell-fan

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  13. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    De Hangar

Afijn,

Weer een beetje verder. De kraan van de hangar is af. En net als Kees is het een beetje gokken hoe die er echt uit moet zien. Al te veel details hebben bij een schaal van 1:100 ook geen zin dus ik maar het volgende gefabriekt :

En ook hier geldt dat ik nog aan het afwerken ben. beetje plamuren, schuren etc. maar dan komt er netjes uit te zien.

En een overzichtje :

Ondertussen is de complete reling van het hoofddek verwijderd en in afwachting van de laatste finesses van het helidek kan de boel definitief gespoten worden in het donkergrijs van de marine.
    Dan de definitieve reling erop en het lichtgrijs spuiten. Ben nog steeds niet uit de kleur, iemand nog een tip ?

De markeringen op het hoofdek ga ik maken van wit decalpapier. Zal wel een paar keer over moeten maar dat werkt wel heel mooi. En dan afspuiten met blanke lak maar dat spreekt voor zich.

Ook de bediening van de sam-installatie is af en die van het kanon en de tartar moeten nog worden aangesloten. Kortom, we zitten niet stil. Dat moet ook wel want 10 april nadert met rasse schreden en dan moet het er wel een beetje netjes uitzien.

Tot de volgdende keer !

14. P. Burghoorn

P. Burghoorn

Lid geworden:
    17 feb 2008
    kraan

Hallo Luc,

Dat ook jij voor zo'n "modern" schip nog moet gissen hoe de kraan er exact uizag. Vind ik opzich wel geinig... Misschien had de arm kruisverstevigingen tussen de dwarsliggers. Je kan die vraag stellen op het forum www.dutchfleet.nl , die mannen hebben een enorm archief. Zelfs van mijn "oudje".

Nog effe doorblokken voor de 10e...;)

groeten Paul

15. abtmodelschepen

abtmodelschepen

Lid geworden:
    26 okt 2008
    Hoi Luc,

Ziet er goed uit, ja de kraan heb ik eigenlijk nooit goed op gelet maar hij kan ermee door. Een ander moet het maar eens voordoen............ zoals bekend de bekende stuurlui. Fred is enorm bezig met zijn prauwtje. En heeft ook nog druk met zijn werk.
    Helaas zijn er enkele dingen voor ons MMI die niet doorgaan dit jaar MARINEDAGEN vallen af, dan de vaart met de MAHU, ook sail daar hoort onze kontaktman niets van de organisatie (MARINE). Wel gaat onze open dag door in BIDDINGHUIZEN.
    En in april staan 4 man in Dortmund namens MMI, ben er zelf niet bij wens de mannen enorm veel succes en plezier. Zo hoop dat je nog veel bouwplezier mag hebben en ben zeer benieuwd hoe het schip er nu uit ziet.
    mvg AAD
    En daar na nog het 25 jaar bestaan. En in oktober staan we weer in SOESTERBERG.

Laatst bewerkt: 16 mrt 2010
  16. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
  17. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    De kraan

Hoi,

Ik heb wel een aardig voorbeeld van de kraan :

En daar zie dus best hoe de dwarsverbanden lopen maar....
    Omdat ik de hele boel op schaal 1:100 bouw ben ik van mening dat een beetje terughoudendheid hier op zijn plaats is want als ik alle dwarsverbandjes erin breng oogt dat ding veel te massief. Dus vandaar dat je die niet allemaal ziet.

Ga nu verder met het gladmaken van het dek zodat dat hopelijk vanavond kan worden gespoten. En anders van het weekend.
    Het helidek is nu voorzien van een laagje polystyreen van 0,3 mm zodat het luikje naar de roeren onzichtbaar is weggewerkt. Moet ik er later bij kunnen dan is het slecht een kwestie van de laag plastic slopen en weer nieuw aanbrengen. Dat is dan wel wat werk maar heeft als voordeel dat nu alles onzichtbaar is weggewerkt.
    En tevens weer wat geleerd : polystyreen plak je dus NIET met contactlijm of zoiets want dat reageert wat vreemd op elkaar. :n00b: En ik nou maar denken dat ik in de eindfase van de bouw geen rare dingen meer ga tegenkomen en het volgende model veel sneller zal gaan maken. :rolleyes:

Niet dus.

Tot de volgende keer met foto's van de geplaatste reddingsvlothouders (of zoiets), de geplaatste ankers en wat ik nog meer voor elkaar heb.

Luc

18. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Het achterdek

Waar waren we gebleven :

de reling op het hoofddek is vervangen en ziet er nu netjes uit. De juiste kleur lichtgrijs is gemengd, jawel ral 7035. De hangar is gespoten in de juiste kleur en het helidek is af :

Het luikje naar de roeren is dus verstopt onder een plaatje 0,3 mm polystyreen zodat dat nu onzichtbaar is.
    Nu de romp definitief afspuiten en het kasteel. En dan is het op ons gemakje afbouwen met hier en daar "wat" details : torpedoinstallaties aan beide zijden, draadantennes, antennes op de brug etc. etc. etc.
    Kortom, bijna klaar dus.
    Maar eerst nog de reling van het helidek bijsnijden want het rooster in de reling is gewoon horregaas, vastgelijmd en verstevigd met superlijm.
    Moet toch wel een aardig gezicht worden op 10 april en 15 mei natuurlijk in Biddinghuizen.
    Luc

19. rubenbosman

rubenbosman

Lid geworden:
    24 mei 2008
    we zullen de :morning: voor je warm zetten ;)

maarre leuk kan ik hem eindelijk in het echt zien!

mvg ruben

20. abtmodelschepen

abtmodelschepen

Lid geworden:
    26 okt 2008
    De afbouw fase komt zicht.

:-D @ Hoi Luc,

Nog enkele uurtjes en dan is het schip klaar. Ziet er fantasch uit, ook het verbergen van het luikje. Daar heb ik zelf nooit :confused: aan gedacht slim bedacht.
    Ken iemand uit Purmerend die zal opkijken, hij is nog niet zover maar heeft dan ook nog andere bezigheden jouw bekend.
    Wat betreft Biddinghuizen is veel belangstelling voor aldus mijn maatje uit Dronten hij was een vrijdag hier ivm een crematie van een lid MMI.
    In ieder geval hoop ik je op 10 april te zien aan de Wollefoppenhaven, en dat de weer goden iets beter mogen zijn dan verleden jaar.

groetjes
    Aad

Laatst bewerkt: 30 mrt 2010

Deel Deze Pagina