F801 Hr. Ms. Tromp (scratchbuild)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Luc Biemans, 16 okt 2008.

1. P. Burghoorn

P. Burghoorn

Lid geworden:
    17 feb 2008
    Hallo Luc,

Leuk dat je 15 mei ook naar Biddinghuizen komt, ik zal daar ook zijn. Nog even doorbouwen! Zie je 10 april.

groeten paul

2. Luc Biemans

Luc Biemans verslagschrijvers

Lid geworden:
    15 okt 2008
    In volle vaart

Hallo allemaal,

Ondertussen draait de wereld natuurlijk ook nog door dus bouwen we lustig verder. En omdat het zo de 10e is wil er wel een beetje netjes bij staan/liggen/varen dus heb ik er maar even een tandje bij gegooid.

De ankertjes zitten op hun oplaats en de nieuwe belettering is geplaatst op de vers gespoten (ral-kleur 7035) romp :

En natuurlijk met het nieuwe strakke relingkje erop waarvan hier nog eeen voorbeeldje :

En dan nog een keer in de herhaling het helidek met hangar in de juiste kleuren en in definitieve staat :
    Met op de achtergrond het wapenschild van de Tromp (mooi toch dat Marktplaats !)

Vooraanzicht met het kanon geplaatst en werkend. Let op de openstaande beschermingskap en het eronder zittende glazen koepeltje.

De toren is ook weer een stapje verder af. Wat een gepiel trouwens, deze onderdeeltjes zijn ca. 5 mm groot en bestaan elk uit drie deeltjes.
    De ronde uitstulpingkjes (3 keer woordwaarde) zijn gemaakt van luchtbukskogeltjes waarvan de achterzijde is afgesneden.

En nog even 2 overzichtjes
    en

dat was 'm weer.
    De volgende aflevering deze week gaat over het beschilderen van de dekken van het kasteel (heet dat echt zo ?).
    En nog een tip over diverse soorten verf etc.

Luc

3. Dordtsebank

Dordtsebank

Lid geworden:
    19 nov 2007
    Is al een prachtig geheel aan het worden Luc.
    Petje af.

4. arievandorp

arievandorp Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2009
    Sluit me geheel bij Dordtsebank aan.

Heb zelf ruim 1,5 jaar op deze dame gevaren en oa deze reis meegemaakt.

5. Dr.Evil

Dr.Evil

Lid geworden:
    14 nov 2004
    mooi hoor! helemaal klaar op de 10e? (soepvaren AMVZ)

Om het plaatje compleet te maken, moet je er eigenlijk nog een klein piraten-bootje bij maken nu.nl/zoeken ;-)

6. Dutch*DDS*

Dutch*DDS*

Lid geworden:
    30 nov 2008
    Hallo Luc,

Zo je bent aardig opgeschoten zie ik,en ik moet zeggen:ze ziet er mooi uit.
    Kan toevoegen verder zo,ik zou haar graag eens in het echt zien maar de afstand is een beetje te ver weg.
    Petje af,mooi!

Groet,John

7. bama100904

bama100904

Lid geworden:
    24 aug 2008
    Mooi hoor

Als ex opvarende van deze dame komt er wel weer een mooi gevoel naar boven. Ik hoop dat ik binnenkort ook kan gaan starten met de bouw van deze dame. Ik moet alleen nog even een juist plan hebben want de kiel moet gelgd worden en daar zal ik me in moeten verdiepen.

8. Dr.Evil

Dr.Evil

Lid geworden:
    14 nov 2004
  9. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    en hoe !

Luc

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. koentjuh1990

koentjuh1990

Lid geworden:
    11 jun 2008
    Net een speedboot!!
    Erg stealthy:)

Ziet er goed uit luc!!

Is ze niet erg top lastig??:confused:

11. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Hoi Koen,

Valt wel mee hoor die snelheid. In werkelijkheid heeft ze een heel mooie schaalsnelheid maar op de film lijkt het sneller als het echt is.
    V.w.b. toplastigheid mag ik gerust trots zijn. Ik heb bij de bouw heel erg goed rekening gehouden met het zwaartepunt en de opbouw zo licht mogelijk gehouden. De accu (6 volt 4 Amp. ligt helemaal onder de waterlijn net als de schroefassen en de motoren. Daarnaast nog ca. 800 gram lood op de bodem gelegd en de opbouw van 1 mm triplex gemaakt. De meeste kleine onderdelen zijn van polystyreen of balsahout.
    Resultaat is een heel mooi vaargedrag. Moet het wel niet al te veel waaien natuurlijk want het totaal weegt slechts ca. 5 kg. en is door de grote opbouw best wel wat windgevoelig.
    Luc

12. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Daar zijn we weer !

Hallo,

2 weken verder en natuurlijk niet stil gezeten. De ankerkettingen zijn geplaatst met de bijbehorende doorvoeren naar het vooronder.

En de dekken hebben een kleurtje gekregen. Trouwen wel een k..werk zeg. Nou ben ik wel handig met de kwast maar toch....
    Spuiten gaat niet want dan wordt de reling ook weer donkergrijs. De reling later aanbrengen is ook geen optie want met een reling van 0,3 mm dik moet je later altijd weer een klein gaatje weg werken en dan is het dek weer beschadigd.
    Hoe doen jullie dat in vredesnaam ?
    Afijn, ook de schoorstenen zijn zwart :

Het wapen zit erop. Geweldig die witte decals : Eerst het plaatje goed krijgen op je pc, verkleinen, printen in de juiste grootte, in het water gooien, vloeken want printerinkt lost op in water (en dat wisten we natuurlijk niet, duh).
    Opnieuw beginnen en dan na het printen,lakken met blanke lak oid., uitknippen (best lastig want dit ding is maar liefst 6mm groot), in het water gooien,
    er voorzichtig weer uithalen (we willen tenslotte geen raar taalgebruik meer) en plakken maar.

Op naar het de een-na-laatste fase, torpedo-installaties en davits.

Luc

13. hermor

hermor

Lid geworden:
    7 aug 2008
    Ha Luc,

Je schiet al aardig op zo.. begint er al op te lijken, en varen doe ie ook goed zag ik!
    Nu kan je beginnen met de echte kleine details of laat je het hierbij?

In ieder geval succes!!
    Kees

14. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Jemig Kees,
    Veel kleiner krijg ik het niet hoor. Maar ik ben nog lang niet klaar zoals ik al schreef. Ondertussen de torpedo-installaties bijna af en dan de davits met de sloepen. De heli en de rubberboot op de hangar volgens daarna. Antennes voor het laatst. Maar ik heb zo het idee dat jij dat niet bedoeld met de kleine details. Kan je wat voorbeelden geven ?
    Overigens meteen nog een vraagje. Fred heeft het op dutchfleet over een sonardôme onder de Tromp. Nu bouw ik de eerste versie en op die tekening staat daar niets over. Weet jij of iemand anders raad ?

Luc

15. hermor

hermor

Lid geworden:
    7 aug 2008
    Ha Luc,

Nou ik bedoel inderdaad gewoon de antennes en het spul boven op de brug.. etc..:D Maar omdat je aangaf dat je bijna klaar was dacht ik dat je dat niet zou doen..

Nee ik weet niets van een sonardome onder de romp, misschien een die ze kunnen laten zakken, maar ik heb dat nog nooit onder de echte en bij een model gezien... Ik weet alleen dat bij de S en M fregatten de sonar in de dome/bulb onder de voorsteven zit, deze heeft de Tromp echter niet.

Wie weet, een ex opvarende die dat weet, maar dan nog, zou ik deze er niet onder maken want zichtbaar zal deze, ook bij de echte, niet zijn.

Groeten Kees

16. Chineesefood

Chineesefood

Lid geworden:
    10 aug 2009
    Luc,

Op deze site: De Ruyter in cijfers
    staat wel iets (heel summier) over de sonar en waar die ongeveer zou moeten zitten.
    Helaas wordt de precieze plaats van de sonar installatie (ergens in het voor onder van het schip) niet beschreven.

Groeten Arnold.

17. Buchertje

Buchertje

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Beste Luc,

de beide gw hadden een intrekbare sonardome iets zoals de mijnenjagers van de alkmaarklasse ook hebben. Misschien kunnen ze je op dutchfleet verderhelpen waar die ongeveer zat. Ik schat ongeveer onder de brug of iets naar achteren. Waarschijnlijk in de buurt van de toenmalige commandocentrale.

Fred moet je dat als oud-marine man zeker kunnen vertellen.

Voor de rest ziet het er allemaal goed en af uit.

Ps het wapenschild werd alleen in de haven gevoerd en werd op zee verwijderd. Het hing met haken aan de reling (stalen pijpen) voor de brug. De commandant vindt het namelijk niet zo prettig als ie door het stampen van het schip het wapenschild hoort klepperen.

Gr. Gert

18. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    details

Hoi allemaal,

Ben weer helemaal gerustgesteld : we hebben over dezelfde details.
    Ben dus druk bezig met de torpedoinstallatie. Eerst drie 4 mm rondhoutjes op elkaar geplakt met houtlijm en een stukje 1 mm multiplex ertussen -> Foto met een voorbeeld van het origineel

Dan vervolgens de details erop. En vergeet niet dat bij een schaal van 1 op 100 het volgende probleem zich voordoet. 1 mm is in het echt 10cm. De kunst van het weglaten is dus belangrijk.

Ja, met lijmresten dus voor de eerste laag een beetje geschuurd, geveild en gesneden.

Op naar de davits !

Luc

19. hms kortenaer

hms kortenaer

Lid geworden:
    28 mrt 2006
    luc hij vaart goed om langs de groote van het schip ga er mee door
    ik was ook op de marinevaardag
    namens marco de koster mmi

20. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    De davits

Hallo mede Marinevrienden,

Dan na heel wat wikken en wegen verder gegaan met de bouw van de davits.
    Na allerlei ontwerpjes uitgedacht te hebben toch maar weer terug gevallen op het eenvoudigste ontwerp onder het mom : keep it simple !

Hier eerst wat probeersels :
    De vorm uit de tekening gesneden en nagemaakt met :
    1 mm polystyreen - > veel te dun, niet zaagbaar en met het snijden blijkt het te fragiel dus op naar
    1 mm triplex, dat is vast beter -> niet dus, ook hier zagen en snijden lukt niet echt goed. De vorm blijkt het probleem.
    Het idee was dat tussen twee vormen van de davits een haaks latje in de dezelfde vorm kwam waardoor de davits een U-vorm zou hebben. Vraag niet waarom maar dat was het idee.

Toen terug naar de gewone wereld en dus 2 plaatjes 2 mm polystyreen op elkaar geplakt en de vorm getekend m.b.v. mijn 1 mm malletje wat ik na mijn eerste poging nog had. (tip : gooi noooooooooit wat weg !!!)

Dat ging een stuk beter dus de hele boel voorzichtig uitgezaagd (zaagjes zijn best scherp trouwens als je niet oplet, au dus)

Toen twee dwarsverbindingkjes ertussen gelijmd met het sloepje op de achtergrond (en ja, gekocht :oops:)

en het voorlopige resultaat :

En ik weet dat er geen twee verbindingen zijn maar slechts 1 maar het moet ook een beetje stevig zijn.

Op naar de montage op de boot. Hoe dat moet weet ik nog niet maar daar kom ik ook wel uit.

Luc

Deel Deze Pagina