F801 Hr. Ms. Tromp (scratchbuild)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Luc Biemans, 16 okt 2008.

  1. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Omgedraaid

    En toen vond ik het tijd om maar eens de boel om te draaien.

    [​IMG]

    Waterlijn is al in omgekeerde situatie afgetekend en dus beginnen we nu aan de roeren, schroefassen en de ankerkluizen. En daar ben ik nu vandaag en verder mee bezig. De snelheid van de foto's zal nu dus ook afnemen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  2. Pendelaar

    Pendelaar

    Lid geworden:
    3 feb 2005
    Berichten:
    815
    Locatie:
    Valkenswaard
    Even een vraag uit nieuwsgierigheid, wat gebruik je voor de grondering, welk soort verf, spuitbus of met de kwast/roller ?
    Ziet er strak uit !!!

    Pendelaar
     
  3. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi,

    Ik gebruik een goede airbrush met compressor en als verf gewoon revell of humbroll modelbouwverf. Prima te spuiten als je het met thinner op de juiste manier verdunt. Droogtijd is dan ook redelijk,

    Luc
     
  4. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hoi Luc,

    Die romp ziet er netjes uit hoor.
    Klasse!


    Droop
     
  5. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    1.000
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Luc,

    Leuk om je verslag te volgen. dit schip is een van mijn favourieten. Ik heb de Tromp zelf ook gebouwd als mijn eerste model zonder enige voorgaande ervaring op wat plastic vliegtuigjes na dan, (begonnen op mij 15e) vanaf tekening. De schaal is net alsw bij jou 1:100.
    Het is een varend model wat helaas na al die jaren (ben nu 36...) na verhuizingen etc wat onder het stof zit. Een paar jaar geleden ben ik bij een van de zeldzame vaarmomenten er mee op een onder water liggend objekt gevaren waarna een van de stabilisatievinnen afbrak en een schroefas krom was. Bij de geboorte van mn dochter heeft de hulp bij het uiklopen van strijkgoed de mast en bedrading geraakt. Helaas nog niet aan toe gekomen dit te herstellen.

    Als eerste dit model vanaf tekening bouwen...?, ik werd eigenlijk niet serieus genomen toen, maar met normaal nadenken hier en daar wat hulp vragen, een handige vader (geen modelbouwer trouwens) en toendertijd veel lezen in diverse bladen is dit toch echt niet onmogelijk. Op zich misschien niet de meest aan te raden optie , maar je bent gek op een schip of je bent het niet toch?
    Hier een paar plaatjes, als je goed kijkt zie je de beschadigingen aan de mast en dat er hier en daar wat stof op ligt:nooo:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Uiteraard had ik nu sommige dingen anders aangepakt, maar dat zal bij elk model wel zo blijven.

    Wat jou model betreft ik ga dit met veel interesse volgen. Wat je tot nu toe laat zien ziet er in ieder geval prima uit. Ik zie wel dat je de stabilisatievinnen vast hebt gemaakt. De Tromp is wel een model wat lastig stabiel te krijgen is, in bochten wil ze wel wat doorhangen, wat de echte bij een snelle bocht ook goed kon trouwens! Deze heb ik zelf werkend gemaakt, met een servo die gekoppeld is aan de roerservo, het resultaat is niet spectaculair maar het werkt wel, misschien een idee (het kan nu nog.... alleen, vaar niet tegen een paaltje onder water dan ligt ie er wel af:oops:

    Groeten Kees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  6. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi Kees,

    Wel erg nieuwsgierig geworden hoe je dat precies gedaan hebt met de stabilisatievinnen. Dus als je een fotootje kan mailen dan graag ! En als je toch bezig bent dan ook graag van de roeren aan binnenzijde want daar ben ik nu mee bezig en wie weet zie ik wat over het hoofd.
    [​IMG]

    Of ik het ook zo doe weet ik niet want volgens mij dienen deze vinnen om het stampen van het schip tegen te gaan. Of ze dan in het echt ook aan de roeren gekopppeld zijn zou ik niet kunnen zeggen maar dat zal ik eens navragen via dutchfleet.nl. Daar zijn er velen die op de Tromp of de Ruyter hebben gevaren.

    En voor is dit ook mijn eerste schip en ook ik word voor gek verklaard om zonder enige ervaring aan zoiets te beginnen. Maar ach, je moet het gewoon doen en dan been beetje rustig nadenken. Dan kom je een heel eind.
    Ik ben ook gewaarschuwd voor de stabiliteit. Ik hoop dat, door een zo licht mogelijk opbouw en het plaatsen van de ballast op het allerlaagste punt, toch redelijk goed voor elkaar te krijgen. Maar zo ver is het nog niet dus dat wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  7. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    1.000
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Luc,

    Ik zal een plaatje van de roeren maken, Ik heb eigenlijk diezelfde constructie gebruikt, alleen op een van de roeren zit er ook een aansluiting voor de servo, haaks op een van de stuurstangen die jij nu al hebt. De stangen, die je nu al hebt zijn bij mij met een stangetje gekoppeld aan elkaar. Houdt er rekening mee dat de roeren iets schuin staan (ongeveer haaks op de huid van de romp, dit kan wat problemen geven met het afstellen van de roeren en servo.

    Ik heb de aansluitingen wel onder het dek verwerkt wat weer onder het helicopterdek zit, (heb trouwens geen idee hoe dit dekje officieel heet...) De ruimte is daar redelijk beperkt, de servo kan je beter iets verder naar voren monteren, evt gebruikmakend van bowdenkabel (heb ik niet gedaan maar zou ik als het weer moest wel zo doen. De ruimte waar de aansluiting van de roeren zit is waterbestendig gemaakt zodat het geen echt probleem is dat er wat water binnen komt, vooral bij achteruitvaren wil er wel eens wat water binnenkomen.

    Een foto van de werking stabilisatievinnen (1 is er nou trouwens af door die aanvaring) dat wordt lastiger, die zitten nl vrijwel onder de motoren verborgen. Het principe is echter hetzelfde, De aansluiting komt in de romp net boven de waterlijn uit maar heb nog nooit een druppel water binnengehad. Hier heb ik een aparte servo voor gebruikt welke in het midden van de romp zit ongeveer 25 cm achter de vinnen, van hieruit lopen er stangen naar de vinnen. De servo zit op hetzelfde kanaal als de roeren.

    Het klopt dat de vinnen bedoeld zijn om het stampen (tijdens vaart) tegen te gaan, echter, ze zullen vanzelfsprekend ook werken bij een stuuruitslag want ook dit zorgt voor het hellen van het schip. De vinnen werken echter in werkelijkheid vrijwel onafhankelijk van de roeren.

    Het koppelen van de vinnen heb ik zelf gedaan om het hellen in bochten iets te verminderen, en het lijkt mij niet dat je dan de werkelijkheid echt geweld aandoet. Een alternatief is het koppelen aan een gyroscoop oid, maar dit is bij een schip (zoals dit) nauwelijks effectief.

    En dit schip als eerste scheepsmodel bouwen, misschien lastig maar wel heel leuk en leerzaam, trouwens, ik heb bij jou echt niet het idee dat je niet weet waar je mee bezig bent. Gewoon kritisch op jezelf zijn en overnieuw maken als je niet tevreden bent.
    Sommige onderdelen heb ik bijvoorbeeld wel 3 of 4x gemaakt en weer weggegooit omdat ik niet tevreden was.
    Als ik klaar ben met mn model van de zwaardvis (onderzeeboot) wil ik de Tromp een grote opknapbeurt gaan geven zodat zij (is toch vrouwelijk??)weer een paar jaartjes mee kan.

    Nogmaals succes met de bouw!

    Kees
     
  8. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi Kees,

    Ik snap m nu wel. Je hebt bewust gekozen voor beweegbare vinnen om het hellen tegen te gaan met een aparte servo. Ik dacht nl. precies andersom en direct gekoppeld aan de servo van de roeren, dus snapte ik er al niets meer van.
    Ik weet nog niet of ik het wel doe want volgens mij kan ik dat in een later stadium toch alsnog doen als ik bij het monteren van de motoren voldoende ruimte houdt.
    O ja, het dek onder het helidek is het H-dek en staat te boek als het kabeldek.
    Ook ik ga het hieronder helemaal waterdiocvht maken met expoxy maar dat kan pas als ik ook de schroefassen gemonteerd heb. Momenteel heb ik het vreselijk druk dus dat duurt langer als voorzien.
    Mijn roeren heb ik inderdaad iets schuin staan en dat geeft dus inderdaad een kleine speling straks bij het aansluiten. Alhoewel ik daar nog iets op aan het verzinnen ben.
    Et toen de domme vraag : wat is een bowdenkabel ?
    En tot slot : ja volgens mij is het inderdaad een "zij".
    Luc
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Een bowdenkabel is een flexibele binnen- en buitenkabel, zoals de remkabel van je fiets.
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.791
    Locatie:
    Salland
    @ Luc:
    Een bowdenkabel is een kabel met een kern (meestal staaldraad) en een buitenmantel.
    De kern kan in de buitenmantel heen en weer geschoven worden. Zoals de kabel van een handrem op je fiets.
    Het voordeel is dat je over grote afstanden en onder een hoek iets met een servo kan bewegen.
    Tweede voordeel t.o.v. iets met een starre stang bewegen is, dat je niet het risico loopt dat de stang onder grote kracht gaat buigen of knikken. Tenminste: als je de buitenmantel van de bowdenkabel op regelmatige afstanden ondersteund en vastzet.

    Beiden: Ja, een schip is vrouwelijk.
    Met één uitzondering: het Schlachtschiff Bismarck. Op bevel van de commandant, Kap zur See Ernst Lindemann werd over dit schip altijd in de mannelijke vorm gesproken. Lindemann vond dat een schip met die naam en die kracht nooit vrouwelijk zou kunnen zijn.
    Het zusterschip Tirpitz werd wél weer als vrouw aangeduid.
    Rare jongens, die Germanen...
     
  11. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Nou dat laatste zeker Roel. Ze zijn in ieder geval allebei naar de kelder gejaagd dus daar zal het niet aan gelegen hebben.
    En die kabel : dat gaan we natuurlijk ook zo doen want ik moet wel wat afstand overbruggen.

    Badankt ! :D
    Luc
     
  12. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [​IMG]

    op zo.n soort manier dus :hammer: :hammer:
    mvg
    Frederik
     
  13. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    1.000
    Locatie:
    Hengelo
    @Luc,

    Wat de bowdenkabel betreft, de vraag is al beantwoord, maar een domme vraag... die bestaan toch niet op dit forum?

    Wat de vinnen betreft, ik zou adviseren de keuze wel maken vóór het plaatsen van motoren etc, hoewel je de motoren natuurlijk ook op een andere plaats kan monteren waardoor je er makkelijker bij kan.

    @ Roel,

    Leuk om te weten van de Bismarck, ik wist dat nog niet, inderdaad vreemde lui die duitsers, maar ja, schepen bouwen konden ze toen nog wel (ik heb duitse versie van onze huidige zeven provincienklasse gezien maar... dat ziet er naar mijn idee niet uit;)).

    groeten Kees
     
  14. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Kees,

    Hou maar op. Ik ben om en ik ga het doen zoals jij zegt. Beweegbare vinnen dus en dus gekoppeld aan de roeren. Mijn andere zwager heb ik ook geconsulteerd en als ervaren zeiler gaf ook hij aan dat dat dus een heel logische oplossing is. Kortom. Loszagen dus en opnieuw monteren maar
    dan beweegbaar. :teacher:


    Zo zie je maar : over 1 nacht ijs gaan is nooit goed. Gelukkig kan ik nu overal nog makkelijk bij. :cool:
    Luc
     
  15. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Luc,
    Wordt mechanisch een interessante constructie. Of ga je elektrisch koppelen ? Ben benieuwd.
     
  16. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    1.000
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Luc,

    Het was niet de bedoeling om je mijn mening op te dringen hoor, ik hoop niet dat dat zo over kwam.. maar wel is het een verstandige keuze, 1. het heeft meerwaarde voor de vaareigenschappenen, 2. is het gewoon leuk om iets wat in het echt werkt ook op het model werkend te maken, daarbij is het redelijk eenvoudig uit te voeren.

    Ik zag dat je ook een reaktie had gegeven bij FreekS (zeven provincien)

    citaat "Net mijn rompje eens gewogen en ik zit incl. roeren en schroefassen nu op 1,3 kg. Dat is dus mooi want dat betekent dat ik ca. 6 kg. aan ballast nodig ga hebben...... "

    Ook hier, voor je uit gaat van 6 a 7 kg....

    Houdt er rekening mee dat bij een schaalmodel 1:100 je de waterverplaatsing heel eenvoudig kan bepalen bv 5400 ton is 5,4 kg. Dat betekend dat de Tromp op deze schaal maximaal 5,4 kg mag wegen, dit klopt wel ongeveer want die van mij weegt net geen 5 kg, en dat vindt ik eigenlijk al iets te zwaar (ligt iets dieper dan ik zou willen) dit zou eerder rond de 4,5 kg moeten liggen.

    Origineel:
    grootste lengte 138m; standaard-waterverplaatsing 4300ton standaard, 5400ton volbeladen.

    (de waterverplaatsing van de huidige Tromp (LCF) zit wel tussen de 6 en 7000 ton (dus zo'n 6 a 7 kg modelgewicht bij schaal 1:100)

    Ik heb bij mijn model nauwelijks ballast gebruikt, maar een paar kleine stukjes lood (loodslab van de dakdekker). Deze heb ik gewoon op de bodem gelegd tussen de spanten, hoef je dus niet te smelten:rainbow1: dat is nl inderdaad niet zo gezond. Het trimmen zal echter bij voorkeur zoveel mogelijk met de inhoud moeten gebeuren. Ik heb zelf de motoren ondersteboven gemonteerd (hangen aan een eenvoudige triplex ophanging, en liggen daardoor bijna tegen de bodem.
    Dit is goed voor een laag zwaartepunt, maar ook meer ruimte voor de aansluiting van de stabilisatievinnen vinnen, dat is overigens ook afhankelijk van het type motoren wat je gebruikt, Heb zelf Marx Decaperms 6V gebruikt, maar zou nu zelf een goedkoper type gebruiken.

    Toendertijd van mn beperkte budget (zakgeld en vakantiwerkt etc) was dit een behoorlijke aderlating.... volgens mij dacht de verkoper van ons plaastelijke modelbouwzaakje meer aan zn eigen dan aan mijn portemonee...

    Maak van het gewicht niet een te groot probleem, als je de opbouw niet te zwaar maakt kan je die 4,5 kg best halen zonder gekke dingen te moeten doen.

    Groeten Kees
     
  17. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Beste Kees en anderen,

    Iedere keer weer fijn om tips en steun van anderen te krijgen. En wees niet bezorgd, ik ga niet over een nacht ijs dus zo maar op aangeven van iemand iets gaan doen is er niet bij. Maar alle hulp is welkom en hoe meer varianten, hoe meer over na te denken en dat vind ik eigenlijk net zo leuk als het bouwen zelf.
    Volgende week is het weer wat rustiger dus dan ga ik eens serieus aan de slag met de roeren en assen.
    Luc
     
  18. Ron Mellema

    Ron Mellema Guest

    Tromp

    Dit dek heet het Halfdek ook wel "waaiegat"genoemd.

    Prachtige bouw! Altijd goed om te zien dat deze schepen niet vergeten worden. Ik heb er zelf ruim 7 jaar op gevaren/gewerkt.

    Succes!

    Ron
     
  19. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    HOI,

    Na een tijd van druk, druk , druk, nu weer verder gegaan. Roeren van messing gemaakt en beplakt met kunstof (hoe heet dat schuimspul ook al weer) gaan we nu over tot het plaatsen van de schroefassen. Moet ik potverdikke weer in mijn mooie rompje gaan boren.
    Zodra ik wat resultaat heb plaats ik de foto's.
     
  20. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Had je daar dan al eerder in geboord :confused:
    En waarom : heb je die schroefaskokers er niet eerder ingezet dan?
    Dat vind ik een beetje dom zou Maxima zeggen.
    mvg
    Frederik :D :D
     

Deel Deze Pagina