F801 Hr. Ms. Tromp (scratchbuild)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Luc Biemans, 16 okt 2008.

1. Luc Biemans

Luc Biemans verslagschrijvers

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Nee, dat bedoel ik gelukkig niet hoor. Maar ik moest natuurlijk doorgangen voor de roeren maken en ben ook bezig met de ankerkluizen.
    Nu zijn dus de assen aan de beurt. Maar elk gat is er 1 en daar krijg ik dus buikpijn van. :???: Noem het maar beginnerspijn of zo. :n00b:
    Luc

2. Buchertje

Buchertje

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Beste Luc,

Die gaten in de romp maken moet niet echt een probleem zijn, met een proxxon of dremel gaat dit relatief simpel en netjes.

Maak het waaigat goed water dicht want met name na het harde varen wil er nog wel eens golf van achteren komen die het hele waaigat volzet met water.:)

dus een beetje epoxy daar is zeker op zijn plek.

Tevens sluit ik me aan bij het verhaal van Kees over een zo laag mogelijk zwaartepunt houden Marineschepen hebben nog al de neiging te hellen bij hard manouvreren. Dit resulteerde in het echt nog wel eens in het massaal breken van het servies. De uitslag van de roeren is dan ook behoorlijk groot.

Ik zou de radarbol dan ook zeer licht maken. Misschien eens navragen bij Fred op deze site FRED'S MODELSCHEPEN - PROJECT TROMP F801

ik vind het in iedergeval zeer interessant om je bouw te volgen succes met de rest van de bouw.

gr. gert

3. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Hoi Gert ( en alle lezers natuurlijk),

Helemaal eens met je opmerkingen over het waaiegat en het zwaartepunt. Ik ben in de gelukkige omstandigheid om een expoxybedrijf in onze gemeente te hebben die mij met veel deskundigheid bij kunnen staan. Heb dan ook een goede voorraad voor het schip ingeslagen zodat zowel het waaigat als het hele dek netjes waterdicht kan worden gemaakt.

Met name het zwaartepunt is dan belangrijk want nu is weliswaar het balsahout voor de onderdelen en de latjes voor het dek lekker licht, maar expoy weegt ook wat dus dat moeten we goed in de gaten houden.
    En voor mijn eigewijze zwager : Ja, ik houd het bij latjes want dat schuurt zo lekker ! :squarewink::yes::yes::yes:

Daarom mooi dun multiplex van 1 en 2 mm gekocht voor de opbouw. Moet toch lukken denk ik zo.
    Roeren zijn van messing, wel relatief zwaar, maar dat hangt onder het schip dus dat is prima. Volgens mij wordt het vooral belangrijk hoe de accu komt te zitten.
    Afijn, eerst de schroefassen afmaken en daar ga ik zo mee verder....
    wordt vervolgd dus.

See you,
    Luc

4. han mul

han mul

Lid geworden:
    27 dec 2005
    Goed om te horen knul, Latjes en Matjes.

5. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Vervelende vent :snipersmile:, zoek jij nu maar een mooie nieuwe bouwtekening voor je verjaardag uit :celebrate:. En dan graag van een echt schip en niet een of ander pielemarijnisje (mooi woord al zeg ik het zelf) :banana::banana::banana::banana::banana: :thumbsup:

6. han mul

han mul

Lid geworden:
    27 dec 2005
  7. Buchertje

Buchertje

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Hmm snelle stoomschepen ik zou voor die 1;75 gaan.

succes met de keuze

8. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Goed man !
    De D812 heeft hetzelfde kanon als de Tromp. en schaal 1 op 75. Kan je dus je schietsysteempje proberen in te bouwen.
    Lekker veel details ook. Ben je niet snel mee klaar.

9. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Zou daar werkelijk een stoomachine in staan??????????????/:rolleyes:
    mvg
    Frederik :D :D

10. han mul

han mul

Lid geworden:
    27 dec 2005
    klopt daar heb ik ook naar gekeken.
    Dat had ik als volgt gedacht;
    één loop met de richtlaser.
    en een voor het afvuren van de projectielen.

En nee, het lijkt me sterk dat er hier een stoommachine inzit. Het rookt wel, maar ruikt verdacht veel naar stookolie.
    Er zijn trouwens lekker veel fotoos van dit type schip.
    Altijd makkelijk.

11. rescue

rescue

Lid geworden:
    13 apr 2007
    De holland-klasse jagers waren uitgerust met een stoomturbine-installatie van 45.000 apk, terwijl een jager van de Friesland-klasse een installatie kreeg die een vermogen van 60.000 apk
    bron: MARINE IN BEELD :: Welkom bij de onofficile website over de marine!

daarnaast schijnen ze zeer gevoelig geweest te zijn voor het scheuring bij de overgang van het dek als ze in een storm gevaren hadden. dit kwam doordat er een grote spanings consentratie precies op dat punt zat

12. koentjuh1990

koentjuh1990

Lid geworden:
    11 jun 2008
    ik dacht altijd dat dit soort dingen geheim moesten blijven:confused::confused:

ben benieuwd hoe dit verder gaat:)

13. Buchertje

Buchertje

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Beste Koentjuh,

In de tijd van de koude oorlog wel maar deze schepen zijn al een tijdje uit de vaart en die gegevens zijn al jaren bekend. Kijk maar eens op www.DutchFleet.net • Forumoverzicht moet je eens kijken wat daar voor gegevens bekend zijn over de laatste en nog te bouwen schepen van de KM.

Het enigste wat wel behoorlijk classified blijft zijn frequenties van radars en zend en ontvangst installaties inclusief de daarbij behorende beveiligingsapparatuur.

Maar dit even volledig of Topic.

gr. Gert

AR .-.-. (AR in morse ;-) ) of te wel einde bericht.

14. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Zondag tekeningtje kopen dan !!!! Als jij voor het bier zorgt ....:proost:

15. koentjuh1990

koentjuh1990

Lid geworden:
    11 jun 2008
    Over nog te bouwen schepen.....
    Ik was voor me opleiding aan het solliciteren bij scheepswerf Visser te Den Helder en daar bouwden ze nieuwe Mark 5, LPVC, aan het bouwen en daar konden we zien hoe de jets waren en was nog een van de eerste:rolleyes:

Maar toch snap ik het niet..... Zo kun je toch niet in het geheim oorlog voeren als je tekeningen bekent zijn etc......

Maar goed:eek:ntopic:

16. wouter zzw

wouter zzw Guest

Hoi Han,

Dat het schip naar stookolie ruikt klopt. maar dat sluit niet uit dat er geen stoomsysteem in het schip is gebouwd. Als een schip aangedreven word door een stoommachine, dan is dat overigens geen stoommachine meer maar een stoomturbine. dat soort turbines werken meestal op hoge stoomdrukken en leveren een zeer hoog vermogen. maar om die stoom te maken heb je brandstof nodig. de rook die uit de schoorsteen komt heeft daar dan ook niet zo veel mee te maken.

en bij een stoomschip komt over het algemeen alleen stoom uit de schoorstenen door condensatie van de waterdamp die vrij komt bij het verbrandingsproces. en niet van het stoomsysteem doordat dit meestal een gesloten systeem is.

Leuk misschien om te weten is dat het E-type van Maersk ook een stoomturbine aan boord heeft en het type Nimitz een kernreactor heeft die stoom opwekt voor turbines en zo het schip voorstuwd.

gr,
    Wouter

17. hermor

hermor

Lid geworden:
    7 aug 2008
    Stoomturbine

Het principe van aandrijven is uiteindelijk niet heel veel anders dan die van de Trompklasse, deze wordt echter aangedreven door een straalturbine.

Een straalturbine wordt aangedreven door hete verbrandingsgassen, een "klein" verschil is dat bij een straalturbine verbrandingskamer en turbine een geheel zijn. Bij een stoomturbine wordt de turbine zoals de naam al zegt aangedreven door stoom onder zeer hoge druk. De opwekking van deze stoom kan op meerdere manieren en is niet geintegreerd in een geheel.

Opwekken van stoom kan door:

- Stoken van : Steenkool, hout, Gas, Olie etc... eigenlijk alles wat maar branden kan. Dmv een warmtewisselaar zet deze dus water om in stoom

- Een andere wijze is dmv een kernreaktor, alle door kernenergie aangedreven systemen werken met een stoomturbine om de warmte om te zetten in bewegingsenergie.

Het begrip Stoommachine is dus in vrijwel niets hetzelfde als een stoomturbine. Een stoomturbine lijkt dus voor sommigen wat ouderwets over te komen maar is nog steeds een stuk moderne hoowaardige techniek

Maar ja eigenlijk is dit ook wel een klein beetje :offtopic:

groetjes Kees

Laatst bewerkt: 29 nov 2008
  18. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Schroefassen !!!!!!!!!!!!!

Gelukt ! Met bloed, zweet en tranen, maar ze zitten er in.
    Ja, ik weet het , voor een beetje ervaren bouwer een fluitje van een cent maar dit is mijn eerste schip dus vooral dit vond ik spannend.

Van achteren dus, hier kan je meteen de start zien van de bouw van het waaiegat.
    En nog een van opzij :

Afijn, nu verder met de afwerking want daar moet nog het nodige aan gebeuren. Verder komen er rond de schoefassen bij de steunen nog ombouwen te zitten zoals dat in het echt ook is. Ook de dragers worden nog in profiel gebracht.
    De roeren zijn gemaakt van messing en bekleed met schuim, in vorm geschuurd en vervolgens in de epoxy gezet. De hele binnenkant van het schip staat ook in de epoxy dus als dat niet waterdicht is weet ik het niet meer.

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  19. han mul

han mul

Lid geworden:
    27 dec 2005

20. han mul

han mul

Lid geworden:
    27 dec 2005
    Hoi,
    Ik heb me van 't weekeinde onledig gehouden met vacuumtrekken.
    Ben nog niet helemaal tevreden met het resultaat. Maar binnenkort kan je ook jouw kanonnen, sloepen en wat al niet meer hier komen maken.
    Getoonde omhulsel is een probeersel met 0,25mm kunststof. Is wat dun al zeg ik het zelf.
    Ik ga binnenkort wat dikker.
    Overigens zijn deze GUNS dezelfde (type en schaal) als op jouw Tromp.

PS:
    Nog steeds last van polyester-kruip in de romp ?

Deel Deze Pagina