F801 Hr. Ms. Tromp (scratchbuild)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Luc Biemans, 16 okt 2008.

1. Luc Biemans

Luc Biemans verslagschrijvers

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Praat me niet over kruip...........;)
    Overigens ga ik graag van je aanbod gebruik maken maar ik zal mijn malletje ook eens meenemen want jouw kanon lijkt zo groter als de mijne. En dan is het dus niet goed, toch ? :p
    Overigens, svp advies over de aanschaf van de motoren, servo's etc. Ik kan nu niet verder met het dek.

Hierbij de laatste foto's, eindelijk :

Hier dus begonnen met het dek, maar verder ga ik nog niet voordat de motoren er inzitten. Ik weet dat ik dat beter eerst had kunnen doen maar ik kan er nog steeds goed bij en wilde vast een beginnetje maken.

De onderkant is zowat af. Nog wat oneffenheidjes wegwerken en nog een dan nog paar keer spuiten en vind ik het wel mooi.

En nog een detail van de schroefassen :
    (ook hier nog een beetje schaven en schuren maar het begin is er)

Aan de ankers en ankerkluizen gaan ik deze week verder. Net als het achterschip. wordt vervolgd dus.

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  2. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Prachtig hoor! Ben benieuwd welke motor/accu schroef combinatie je gebruikt - ik was behoorlijk beperkt door het gewicht. Freek

3. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Hoi Freek,
    Dat zou bij mij geen probleem moeten worden. Incl. roeren, schroefassen en schroeven en een deel van het hoofddek weegt de (T)romp nu iets meer dan 1,6 kg. Aangezien dit mijn eerste model is heb ik geen flauw idee wat voor motoren ik moet hebben. Ga dat morgen eens fijn uitvlooien en dan shoppen maar. Ik hou je op de hoogte. Als iemand nog tips heeft, graag !

Luc:banana:

4. han mul

han mul

Lid geworden:
    27 dec 2005
    FF serieus.
    Freek heeft daar wel een punt.
    Ik zou 'm eerst maar 's even in bad doen.
    Kijken hoe veel gewicht er nog bij kan.

Dan merk je gelijk of de kruip voorbij is.

5. Wimo

Wimo

Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Motoren M-fregat

Hoi Luc,

Ik heb een M-fregat gebouwd (1:66), en heb daarvoor 2 speed 400 gebruikt. Deze en een vaarregelaar die zich laat instellen op schaalsnelheid, geeft een lange vaartijd. Als accu gebruik ik een 12V-6.5Ah accu. De motoren zijn 6V, maar zoals gezegd draaien ze niet op volle toeren, een M-fregat is tenslotte geen speedboot.

Groeten,
    Willie

6. han mul

han mul

Lid geworden:
    27 dec 2005
    Luc,
    Die speed 400 van Willie, dat zijn dus dezelfde motoren welke je in mijn sleper hebt gezien.
    han.

7. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Kan ik kort op wezen hoor. Tuurlijk heeft Freek een punt maar die gaf al eerder aan dat zijn romp bijna 2 keer zo zwaar is als de mijne (nu incl. schroeven, roeren en assen ca. 1,6kg) dus zou ik dan toch een minder groot probleem moeten hebben. En v.w.b. de "Kruip" : dat wordt volgens mij niet beïnvloed door het gewicht van de romp maar door viscositeit ervan........

Laatst bewerkt: 29 dec 2008
  8. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Hoi Willie,

Waar heb je die vandaan ? Ik kom te veel soorten tegen op internet en zie dus door de bomen het bos niet meer.
    Luc

9. Wimo

Wimo

Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Speed 400

Hoi Luc,

De Speed 400 is een motor die Graupner in zijn assortiment heeft. Is makkelijk te verkrijgen.

Groeten,

Willie

10. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    motor keuze

Mijn romp was ongeveer 2.6kg (zonder dek). Daar heb ik later nog ongeveer 250 gram uitgefreesd, en dekken en opbouw waren ongeveer 1.2kg. Met een waterverplaatsing van 6 liter gaf me dat te weinig om een 12V loodaccu in te bouwen (die was ongeveer 3kg) voor mijn twee Speed 500E motoren (ongeveer 500gr samen)

Dus ik heb nu twee 7.2Volt pakketten (samen 800gr en 100 euro) en ga misschien daar nog een paar cellen bijzetten om op 12Volt te komen.

Voor de F801 met een 1.6 kg romp, zeg nog 1 kg voor opbouw, en 4.3 liter waterverplaatsing heb je een vergelijkbare hoeveelheid gewichtsruimte voor accus, en zal je dus ook wel op 7.2Volt cellen komen.

Ben ook benieuwd welke schroeven daar dan bij horen.

Freek

11. han mul

han mul

Lid geworden:
    27 dec 2005
    Luc,
    Toch nog even die kruip. Ik ben d’r met mijn schip nu helemaal klaar mee.
    Deels met je eens. De viscositeit (van het laminaat op de romp) verandert nl. door bijmengen van de harder.
    Polyester hars is een 2-componenten product. Enerzijds de polyester hars en anderzijds een harder. De hars bestaat weer uit verschillende basisstoffen, zo is de grondstof polyester opgelost in styreen. De fabrikant voegt aan de hars verder een Cobaltversneller toe, om het verhardingsproces bij verwerking enig snelheid mee te geven.
    En daar zit ‘m nou net het probleem. Hoe meer versneller, hoe meer vloeibaar (viscoos) hoe meer kruip. Volgens mij tgv. van vrije styreen. En dan heb ik het niet over de kruip tijdens, maar ook over de kruip na het verwerken.
    En verder;
    Polyester hars is overigens matig waterbestendig. In waterrijke toepassingen dient het polyester eindproduct derhalve adequaat beschermt te worden tegen de nadelige effecten van blootstelling aan water. Voor toepassing op een boot geldt dat polyesterlaminaat dus beschermt moet worden tegen water. Deze bescherming dient een intrinsiek onderdeel te zijn van het laminaatschema van elke polyester romp. Een buitenlaag van een hoogwaardige gelcoat volstaat. Een andere oplossing is om bovenop de polyesterlaminaat een laag vinylester aan te brengen en vervolgens een gelcoat laag. Dat was jij natuurlijk even vergeten.

12. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Ik neem aan dat je "krimp" bedoeld in plaats van kruip ;)

Zal ongetwijfeld waar zijn voor schepen die hun hele "leven" in het water liggen.
    Voor onze schepen die misschien maar 20 uur per seizoen in het water liggen is het "matig waterbestendig" zijn polyester geen enkel probleem.
    De rompen worden toch geschilderd en deze verven geven voor deze korte duur in het water voldoende bescherming, en hoef je geen lastig aan te brengen gelcoat op de buitenzijde van je romp te smeren.

13. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Hoi Freek,

Ik heb er 4-bladige schroeven van 4 cm onder zitten. Was dus van plan ze aan te drijven met graupner 400 met een vertraging van ca. 1 op 10 en een 6 volt accu. Dat moet dan ca. 400 omwentelingen per minuut geven maximaal. Ik denk dat dat wel genoeg is. Dan vaar ik daar ca. 1,5 uur mee. Accuutje kost ca. € 10,- en weegt ca. 600 gr.
    Heb ik dus nog steeds geen probleem met het gewicht volgens mij want ik heb graag nog wat extra lood op het laagstet punt.
    Heb de motoren nog niet besteld dus als je nog een tip hebt graag.
    Luc

14. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    schroefsnelheid

Ik denk dat er leden op dit forum zijn die dit veel beter begrijpen dan ik.

Ik gebruik een heel grove methode om de hoeveelheid water die de schroeven naar achteren duwen te vergelijken met het volume van de romp (die naar voren gaat om dat water weer aan te vullen).

Met twee 4 cm schroeven die 400 toeren per minuut doen zal je misschien maar 0,4 Liter water per seconde naar achteren duwen (2 schroeven maal pi maal straal schroeven in het kwadraat maal spoed maal toerental). Dat is zoveel minder dan je rompwaterverplaatsing (4-5 liter) dat het me lijkt dat je snelheid maar een tiende van de romplengte per seconde zou worden (dus 0,14m/s) terwijl je theoretische rompsnelheid van 5km/uur zou moeten zijn (dus 1.5m/s).

Maar nogmaals ik denk dat er hier veel meer kennis over is, en ik ben zelf ook niet zeker van mijn keuzes!

Freek

15. han mul

han mul

Lid geworden:
    27 dec 2005
    Hoi Freek,
    Dat is tenminste een heldere uitleg van de voortstuwing op schaal.
    Je rekent geloof ik met een minimale spoed; 0,5 x straal ?
    Nou snap ik 'm ook. (denk ik :rolleyes:)

Voordeel voor luc is natuurlijk wel dat zijn schip niet snel buiten bereik van de zender komt.

16. Wimo

Wimo

Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Vertraging?

Hoi Luc,

Ik heb in mijn M-fregat dus 2 Speed 400 zitten, alleen zonder vertraging, de reden daarvoor is dat je constant de tandwielen zal horen als je vaart. Bovendien is mijn vaartijd sowieso lang (ongeveer 2 uur), dus waarom een vertraging?

Groeten

17. bama100904

bama100904

Lid geworden:
    24 aug 2008
    Geweldig om iets te kunnen vacuumtrekken. Waar haal je zoiets en hoeveel kost het? Ben namelijk wel erg benieuwd.

Groet,

Bas

18. geert57

geert57

Lid geworden:
    29 okt 2007
    tromp

hey,

ben toevallig op een foto gestoten uit de tijd van mijn militaire carriere.
    op bezoek in denhelder tijdends de vlootdagen,terwijl wij op nato maneuvre waren (stanav)
    zie de tromp op de achtergrond.
    mooi schip hoor.
    gr geert

[​IMG][/URL

19. han mul

han mul

Lid geworden:
    27 dec 2005
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  20. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Hoi Freek,

Nou, ik heb op aanraden van Han het bad maar eens laten vollopen, assen dichtgetaped en, op hoop van zegen, de Tromp haar eerste badje gegeven. SCHRIK !!!!!!!!!!!!!!:schrik::schrik::schrik::schrik::schrik::schrik::schrik::schrik::schrik::schrik::schrik::schrik: :sad: :nooo:
    Ik nog trots dat mijn romp incl. schroeven assen en roeren "maar" 1,6 kg weegt. Met 2,9 kg erbij lag hij prachtig op de waterlijn. Fijn zo'n prachtig slank en ondiep varend fregat.

Conclusie is dus géén 6 volt accu met 12 Amp. maar eentje met 4 Amp.
    Dan maar korter varen maar ik wil absoluut geen accu van ca. 2 kg in de romp hebben. Nu zal ik incl. de motoren, die wegen 160 gr. per stuk, en de accu 1kg. toevoegen waardoor er nog maar 1,9 kg voor de bovenbouw overbljft. Dat is op zich meer dan voldoende want ik maak zo weinig mogelijk van messing o.i.d.
    Ik ga dus proberen om toch nog na de opbouw 1 kg over te houden voor ballast maar of dat gaat lukken ?
    We gaan het zien. Eerst maar weer eens verder bouwen.

O ja, en het zijn dus motoren zonder vertraging geworden met een snelheid van max. 5600 Rpm. Dat moet dus met zulke grote schroeven meer dan genoeg snelheid geven.

Luc

Deel Deze Pagina