F801 Hr. Ms. Tromp (scratchbuild)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Luc Biemans, 16 okt 2008.

1. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Luc,

Ziet er erg mooi uit!

Freek

2. hermor

hermor

Lid geworden:
    7 aug 2008
    ha Luc,

Ziet er uistekend uit, ook de brug prima gemaakt:thumbsup:

Wat die vuurleiding van de tartar installatie betreft, deze zal ik ws zelf maken, Ik gebruik schotels van lego die ik een beetje afdraai, die barkas is wel iets om eens goed over na te denken, die ziet er nl erg goed uit!

Die regelaars... wat voor bijzonder type heb je dan besteld dat het zo lang moet duren?

Groeten Kees

3. han mul

han mul

Lid geworden:
    27 dec 2005
    sleepie ????

He Luc,
    heb je die regelaars nu al binnen ????
    Of moet ik je 16 mei slepen ?

4. Luc Biemans

Luc Biemans verslagschrijvers

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Hoi,
    Sorry dat het even duurde maar nu dan toch.
    Deze heb ik besteld : Graupner controller navy 15r.
    Max. cont. current forward: 15 A
    Max. cont. current reverse: 10 A
    Max. motor current (10 s): 30 A
    Voor een 6 volt accu natuurlijk. En dat voor ca. € 26,-. Ik heb nog wel even tijd want het inbouwen is zo gedaan. Mochten ze er volgende week nog niet zjin ga ik waarschijnlijk op Robbe rookie over. deze hebben een max. van 25 Amp. tijdelijk.
    Ik gebruik IGARASHI MOTOR SP3650-65 met een max verbruik van 1,7 Amp.
    En nou weet ik dus ook wel dat ik dan ook met veel minder zware regelaars kan werken. Gebuik tenslotte per motor een aparte regelaar maar ik wil wel de mogelijkheid hebben om ze later ergens anders weer te gebruike.
    Maar als iemand een andere goede en goedkope oplossing weet dan hou ik me aanbevolen.
    Ben ondertussen wel wat opgeschoten met bouwen maar door de drukke tijd op kantoor is een foto nog niet de moeite waard.
    Ik hou jullie op de hoogte.
    Luc

5. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Ondertussen echt niet stilgezeten

Hallo allemaal !
    In de afgelopen tijd een hoop gedaan maar door vakantie e.d. even niet aan het forum toegekomen. De vaardag van het MMI bijgewoond met een helaas nog niet varende Tromp maar dat duurt nu niet lang meer want alle componenten zijn binnen. De twee regelaars zijn inderdaad Robbe Rookie 25 geworden, power genoeg dus.
    T.o.v. vorige keer even in het kort de wijzigingen :
    De railing op de brug aangebracht :

De motoren, de regelaars, accu, ontvanger, servo tbv roeren (niet op de foto) ingebouwd :

En dan voor mij het mooiste : de railing zit er helemaal op en om, incl. het helidek en voor we het gaan roepen, ja! het kan neergeklapt worden. Wel niet helemaal zoals in het echt, maar toch.

o ja, en de luchtinlaten gemaakt. Had ik dus beter vooraf kunne doen maar het is tenslotte de eerste keer dat ik dit doe dus dan zie je wel eens iets over het hoofd. (net als de railing op het laagste dek en dat wordt dus nog een heel avontuur).
    De precieze kijker kan zien dat het uitneembare stuk in het helidek wat speling heeft maar dat komt omdat dat nog los ligt. Als alles definitief gemonteerd is en alle testen goed heeft doorstaan wordt dit stuk vast gezet met 2 schroefjes en de naden dichtgemaakt met een of ander kit (butuleen) die overschikderbaar moet zijn en mooi glad aansluit. Airbrush erover en het is perfect.
    Kan ik dan later altijd weer opensnijden mocht ik er onverhoopt bij moeten.
    Hieronder zitten tenslotte alleen de roeren, want de servo komt onder de hangar.

Weet iemand overigens waar ik een mooie Lynx heli met een schaal van 1 op 100 kan krijgen? Ik kom niet verder als 1 op 72 en dat is dus geen gezicht. Als dat niet bestaat bouw ik die ook maar zelf.

Op naar de schoorstenen en het afwerken van de romp.
    Luc

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  6. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Mooi hoor, Leuk om je boot op de MMI dagen te zien!

Freek

7. hermor

hermor

Lid geworden:
    7 aug 2008
    Ha Luc,

Nou nou, je bent weer lekker opgeschoten, ziet er goed uit, jammer dat de foto,s zo klein zijn.. kan nl geen minpunten vinden...;)
    De railing, is die aan de brug ook gelijmd? en de railing op het helicopterdek? ben benieuwd hoe je dat opgelost hebt.

wat bedoel je trouwens met die luchtinlaten... die roosters onder het harpoondek oid?

Dat van dat butyleen of acrylaatkit vindt ik trouwens een goeie! met name omdat je daar achteraf toch niet meer bij moet zijn. Wacht met dichtmaken wel even tot je een paar proefvaartjes hebt gemaakt, stel je voor dat er toch water binnenkomt..

Succes en groeten Kees

8. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Hoi Kees,
    Zal binnenkort een paar grote foto's met details plaatsen. En wees gerust : het stikt van de fouten. Heb bijvoorbeeld de tweede lage volgradar losgemaakt en wat naar achter geplaatst want de decca radar past er niet meer op. Verder is de maatvoering nogal discutabel omdat de tekening daar nou ook niet echt nauwkeurig in is. Ben gisteren met de schoorstenen begonnen en kom er dan fijn achter dat de contouren op het hoofddek niet matchen met een dek hoger.
    En dan word ik dus echt niet vrolijk. Beetje pielen dan lukt het wel maar ik baal daar van. Hetzelfde geldt voor het voor en zijaanzicht van de radiotoren. Daar zitten dus gewoon milimeters tussen of ik kan natuurlijk geen tekening lezen.
    Heb ondertussen mooie decals gekocht bij H&H in Gouda die precies het lettertype zijn dat ik hebben moet : US GOTHIC.
    Hoop zaterdag de romp af te spuiten en dan de decals en de matte blanke lak (dullcoat), drogen en dan VAREN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    O ja, eerts natuurlijk de boel nog goed aansluiten en uitloden.

En dan weer terug naar de realiteit : nog wel een jaartje om de opbouw netjes af te krijgen. Ben wel van plan daar heel veel korter over te doen maar we weten allemaal hoe dat gaat........

O ja de railin : gaatjes van 1mm geboord en dan de railing erin en voorzichtig vullen met epoxy met een injectienaald. Ook de railing is ingesmeerd met epoxy om de boel stevig te krijgen. Dat werkt trouwens perfect moet ik zeggen alhoewel je wel moet opletten dat je geen druppelvorming krijgt. Ook de railin van het jel;idek is zo gemaakt en de bevstiging zit in een rond buisje zodat de boel naar beneden geklapt kan worden als er een heli staat.
    Met de luchtinlaten bedoel ik inderdaad die onder het harpoondek. Die had ik vooraf niet gezaagd dus was ik nu de klos om dat voorzichtig uit te snijden met een scherp mesje. Gelukt zonder bloedverlies overigens.
    Luc

Laatst bewerkt: 27 mei 2009
  9. hermor

hermor

Lid geworden:
    7 aug 2008
    ha Luc,

Was niet serieus bedoeld hoor, ik ben echter wel altijd gecharmeerd van foto's van andere modellen, Bv de Tromp is bijna niet te vinden ook niet op internet (ja die van onself dan...:rolleyes:) Wat die mogelijke fouten aangaat, ik ben zelf ook niet zo dat ik elke klinknagel os lasnaad oin detail nabouw. Mij gaat het om het plezier bij het bouwen, en ja als ik kan wel zo veel mogelijk natuurgetrouw zo nodig op basis van fotos, de maten moeten zo veel mogelijk kloppen maar het belangrijkste vindt ik zelf dat je in ieder geval in 1 oogopslag ziet dat het de Tromp of De Ruijter is en het er dus op het eerste en misschien 2e 3e en 4e ;) gezicht als de echte uitziet.
    De tekeningen, ja dat is wel een probleem, de boven en zijaanzichten kloppen vaak al niet met elkaar, en als je fotos bekijkt is de verhouding ook niet altijd kloppend, ik vraag me dan ook af hoe je dan de werkelijke schaal maten zou moeten bepalen (als je er al een wedstrijdmodel van zou willen maken...)
    Je model ziet er zoals al opgemerkt prima uit, en ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

Groeten Kees

10. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    JAAAAAAAAHHHHHHHH !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:p:p:p:p:p:p:p

Eindelijk varen :
    [youtube ]TlVxx4Yb4sI[/youtube]
    [URL=" - Hr. Ms. Tromp F801 : scratchbuild door Luc[/URL]
    Met commentaar van dochter en eega :rolleyes::rolleyes: . De benen zijn wel van mij :cool: en de laatste kreet ook als de zekering er uit vliegt :shock:. Met een 20 Amp ging het overigens uiteindelijk wel goed. :thumbsup:

Hoe voeg ik het filmpje echt in ? :hammer:

Luc

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Gelukkig hebben we de foto's nog

Vergeet ik natuurlijk weer.
    Zaterdag en zondag druk bezig geweest om de romp helemaal klaar te krijgen. De boel definitief gespoten en beletterd (wrijfdecals) en afgespoten met matte blanke lak.
    Toen de electronica gemonteerd en vervolgens alles klaar voor de proefvaart.
    Lang naar uitgekeken maar uiteindelijk zeer geslaagd. Wel nog even uitbalanceren met stukjes bladlood en vervolgens de motoren leren kennen. Net als de vaarregelaars waar een of andere beveiliging op lijkt te zitten. (Robbe Rookie 25, toch maar even de handleiding lezen)
    Afijn, water heb ik niet binnen gekregen of het moet het zeiknatte waaigat zijn (onderste dek) maar dat is compleet afgedicht dus daar heb ik geen last van.
    Op het filmpje ligt de Tromp nog iets te diep maar dat is al weer verholpen.
    Overigens waaide het stevig en daar had ik niet heel veel last van dus de gewichtsverhouding is voorlopig prima. Voorlopig want lang niet allle onderdelen zitten er op en die wegen niet alleen wat maar vangen ook wind.

Wordt vervolgd....
    Luc

12. han mul

han mul

Lid geworden:
    27 dec 2005
    Rescue-1 blijft stand-by zolang er onvoldoende voorraad nieuwe zekeringen beschikbaar is :)
    Overigens, die gescheiden aandrijving + navy control werkt perfect. Ga ik ook doen.
    Hieronder een voorbeeld straatje keren voor fregatten.

13. P. Burghoorn

P. Burghoorn

Lid geworden:
    17 feb 2008
    Mooie vaarfoto's Luc!

Die vaarplek lijkt wel op de betonnen "mini-haven" te Zevenkamp of zit ik er nu naast? Als het wel zo is, zien we elkaar misschien bij het soepvaren.

groeten Paul

14. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Knap gezien Paul, klopt helemaal en als het even kan ben ik er met het soepvaren bij. maar dat is pas in oktober of zo dus dat duurt nog even. Was wel van plan om het Loggerfestival in Vlaardingen bij te wonen.

Luc

15. hermor

hermor

Lid geworden:
    7 aug 2008
    Ha Luc,

Ziet er wederom goed uit, zo in haar element is het toch een mooi schip..!

OP het filmpje ziet ze er aardig stabiel uit, in de bocht nauwelijks overhangen, dat was bij die van mij wel iets meer, hoewel daar uiteraard wel de hele rataplan aan railing en mastwerk op zat.Volgens mij is dit wel een prima resultaat alvast.

Nogmaals, hoe meer plaatjes hoe beter!

Groeten Kees

16. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Hoi Kees,

Ze ligt inderdaad als een baksteen in het water. De opbouw zal nog wel wat zwaarder worden maar veel meer als 150 gram zal dat niet zijn hoop ik. Ik kan nu met bij 1,5 kg ballast varen en als ik dat op 1 kg minimaal kan houden moet dat geen probleem geven. Tenslotte waaide het gisteren stevig maar daar had ik tijdens het varen weinig last van. Wel bij het manoeuvreren in de haven.
    Luc

Laatst bewerkt: 10 jun 2009
  17. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Prachtig vaargedrag Luc! Heel snel, mooi en stabiel! En prima stuurlui!

Freek

18. P. Burghoorn

P. Burghoorn

Lid geworden:
    17 feb 2008
    Hallo Luc,

Misschien zien we elkaar dan bij het soepvaren....

groeten Paul

19. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Zijn we weer

En ondertussen gaat het leven natuurlijk ook hier verder :

De schoorstenen staan erop en moeten nog afgewerkt worden. Daarnaast lekker aan de radiotoren gewerkt. Het solderenn gaat nou redelijk goed dus dat geeft hoop.
    Wel vraag ik me af hoe jullie dat doen : Eerst solderern en dan in de vorm van de opbouw buigen of andersom ?

Zondag weer eens lekker wezen varen. Het sturen blijkt soms nog een hele kunst dus ik ben erg blij met mijn epoxy/keperweefsel combinatie. Krasjes zijn dan onvermijdelijk maar voor de rest vaar ik als het moet "overal" doorheen.

En nog een detail :

En zo zie je maar dat t.o.v. de eerste foto er al weer wat veranderd was, nl. de railing van de toren. Nu de top nog.

20. Hip

Hip

Lid geworden:
    21 aug 2007
    Je had ook eerst de Gelderland kunnen bouwen, en dan de toren daarvan overzetten op de tromp. Is in het echie ook gebeurd :)

Recht zoo...

Hip

Deel Deze Pagina