F801 Hr. Ms. Tromp (scratchbuild)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Luc Biemans, 16 okt 2008.

1. Luc Biemans

Luc Biemans verslagschrijvers

Lid geworden:
    15 okt 2008
    update

Hoi allemaal,

Na een paar weken vakantie en alweer een poos aan het werk is er ondertussen gelukkig nog wel wat gebouwd. Hier tijdens de vaartest afgelopen zondag.
    Schoorstenen, voorste raketinstallatie en radiotoren zitten er nu op.
    Aan de kade : (ja : Wollefoppehaven)

En hier nog een in volle vaart op de grote plas.

Ben nu bezig met het bouwen van de middelste raketinstallatie net achter de radartoren. Als dat een beetje wil is dat van het weekend af. Doen we weer een fotootje.

Luc

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  2. han mul

han mul

Lid geworden:
    27 dec 2005
    Trompie trek mooi door het water. (tweede foto)

Heb naar speed 720 BB Torques gekeken. Het dieseltje onder de elektromotoren.
    Ivm warmteontwikkeling van die jappen.
    Gaat denk ik net niet passen in m'n romp.

3. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    In volle vaart

Heb al weer een tijdje niets gemeld maar wel lekker bezig geweest.
    Ten eerste mijn 6 volt Igarishi-motorjes vervangen door dezelfde op 12 volt. Deze geven nagenoeg hetzelfde vermogen (4,45W) af bij 6 volt als de 6 volt motoren (5,8W) en hebben nog maar 40% (0,6 Amp tegen 1,7 Amp) van het stroomverbruik en worden niet warm. Het is wel een beetje een houtje touwtje oplossing maar het werkt en daar gaat het om. Aangezien De Tromp eigenlijk toch een beetje te snel ging is de iets langzamere snelheid helemaal niet erg.
    Kan ik later altijd mijn 6 volt accu's vervangen door celletjes op 12 volt.
    even een fotootje :

Aan het kanon, de SAM-installatie en de voorste radar doorgewerkt met als resultaat dat de laatste 2 wel klaar zijn en het kanon een eind op dreef. Dat moet trouwens ook draaibaar worden maar dat volgt later weer.

en de harpooninstallatie :

De komende tijd wordt er verder gewerkt aan de railing op de funnels en de afwerking van het kanon. De overige zaken moeten hier en daar nog wat geplamuurd en geschuurd. Wordt vervolgd dus.

4. Laurent

Laurent

Lid geworden:
    17 nov 2003
    Dag Luc,

dit is een prachtige model !

de groetjes,

Laurent

5. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Ziet er prachtig uit hoor!

Freek

6. NVM

NVM

Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Dit verdient respect!

Robert

7. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    Als oud marine man (vaak op de Tromp/Ruiter geweest) gaat je hart hier sneller van kloppen. Ik wacht met spanning op de volgende update. :thumbsup:

8. newbie

newbie

Lid geworden:
    3 jan 2008
    Wel Luc ,ze ziet er heel goed uit en dat voor uw eerste scratchproject.

9. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    beetje verder

Mijn ets-railingen uit Duitsland ontvangen. Echt schaal 1 op 100 en jemig wat is dat klein en dun vooral.
    De scepters zijn 0,3 mm dik en de draad er door heen moet dus ook dat zijn. Heb ik op een rolletje gekocht en maar aan de gang met de railing op de hangar.
    Wel mooi klein maar een heidens karwei want het 0,3 mm blijft buigen.

En ja ik weet het, het ziet er niet heel strak uit maar realiseer dat het een vergoot detail is waarvan de hoogte maar 11 mm is. Kreeg ik vandaag op de stand van de MMI op Soesterberg weer een (voor mij in ieder geval) gouden tip : er is dus ook rvs van 0,3 mm dik. Kan je dan wel slecht solderen maar is veel minder buigzaam en dus geeft veel mooiere resultaten. En vastzetten doe je met superlijm. Dat wisten jullie natuurlijk al maar voor is dat nieuw.

Tot slot was ik niet tevreden met mijn inklapbare railing van het helidek. Dat blijkt dus echt helemaal haaks uitgevoerd te moeten worden en dat was de mijne niet. Dus maar weer nieuwe frames gemaakt van messing.
    Het onderste deel is een hol messing buisje en de rest is massief messing van 0,8mm. Het gaas komt straks van een lap aluminium horregaas. En ook hier geldt dan : plakken met superlijm.

en ondertussen ook weer verder aan mijn modelbouwvliegtuig en maanraket.

10. hermor

hermor

Lid geworden:
    7 aug 2008
    Ha Luc,

Is lang geleden.. de laaste tijd niet de tijd gehad om te reageren..maar ik zie dat je al aardig opschiet..
    Het ziet er al als een echte Tromp uit.

Die railing pff.. dat ziet er wel kwetsbaar uit.. ik hoop dat dat een beetje heel blijft als je gaat varen..;)
    Zelf zou ik dan misschien toch een beetje concessies doen en een iets dikkere scepter nemen.. want een kromme railing staat wellicht minder mooi dan een iets te dikke.. en je hoeft hier maar naar te kijken vrees ik en dan is het zover..

Maar in ieder geval veel succes en ik blijf dit volgen,
    groeten Kees

11. han mul

han mul

Lid geworden:
    27 dec 2005
    Hey admiraal,
    ben weer in 't land.
    Ziet er goed uit.
    Is een hemelsbreed verschil met de railing daar onder.
    Ben benieuwd naar het effect met staaldraad.

Han

12. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Na de herfstvakantie

En wat een heerlijk weekje was dat,. Nog ooit zoveel verschillende dingen kunnen doen. Groot huis, goede bedden, vlakbij, goed eten en drinken, veel te zien en veel te knutselen. Kortom, helemaal niet erg om een keer thuis te blijven.

Ben lekker opgeschoten met allerlei details zoals de deuren en luiken, ladders en patrijspoorten.
    Ook de railing aan de hangar zelf zit er al op.

Overigen heeft Kees wel gelijk dat de railing wel erg dun is maar alle scepters zijn apart gesoldeerd dus het valt wel mee. De rest gaat overigens met rvs dus dat moet nog beter gaan.

Ook de beweegbare railing rond het helidek is af. Moet alleen nog gemonteerd worden. Ziet er nu veel netter en strakker uit.

En tot slot de patrijspoorten :

Deze week zal het tempo er wel een beetje uit gaan ivm werk en andere verplichtingen.

Luc

13. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Hoi,
    Tijdje even niets bericht maar ondertussen is er wel wat gedaan. Vrolijk bezig geweest met mijn nieuwe railing waarvan de dwarsverbindingen (in echt de kabels tussen de scepters)nu van 0,3 mm RVS zijn gemaakt. Lijmen met superlijm aan de scepters en die op hun beurt met houtlijm in het voorgeboorde gaatje van 0,8 mm. Een heel gepiel waar je een goede pincet, een vaste hand en heel veel geduld voor nodig hebt. Kortom, het schiet niet op. Maar hier is het resultaat van het harpoondek :

En voor we het gaan vragen, ja de raketinstallaties stonden er al op maar die kon ik vrolijk weer weg halen want anders kon er niet bij. Had Dutch DDS (John dus) toch wel heel erg gelijk op de vaardag van de MMI toen hij zei dat hij eerst alles gereed maakte voordat de montage begon. Ik zit nu regelmatig mezelf in de weg.

Maar goed het is de eerste keer zullen we maar denken.

Luchthappers zijn ook al klaar maar die vergeet ik te fotograferen dus dat komt de volgende keer.

En de railing rond de radiotoren en tartar-radarvolginstallaties, of hoe dat ook heet :

Welaan, dat was 'm weer.
    groeten,
    Luc

14. abtmodelschepen

abtmodelschepen

Lid geworden:
    26 okt 2008
    Je bent weer een stapje verder.

Hoi Luc,

Ziet er goed uit heb je de railing nu gemaakt van 0.3 mm uitgetrokken draad? In ieder geval het ziet er perfekt uit. Afgelopen zaterdag hadden was de algemene leden vergadering van MMI in het baggermuseum, zoals afgesproken was Paul er ook en id lid geworden. Ook was Fred en Leon aanwezig en heb met beide nog een onder onsje gehad. Het was een geslaagde dag, helaas niet het weer even niet. Je zult misschien denken zie geen foto's klopt ben er nog mee aan het stoeien, hahahahah:evil: Heb je
    info gevolg maar toch nog een probleempje maar blijf stug doorgaan ondertussen gaat de bouw verder.
    Voor nu groetjes
    Aad

15. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Hoi Aad,

Inderdaad met 0,3 mm staaldraad. Moet je bij elke hoek wel heel precies buigen. Ben er achter gekomen dat dit het beste gaat met de twee draden in het begin aan elkaar getaped en dan bij elke bocht tegelijk met een punttangetje buigen in de goede hoek. Vervolgens alle nodige scepters er ineen keer aanrijgen en dan stuk voor stuk op de goede plek brengen. De gaatje in de boot heb geboord met een 0,8 mm boortje en met houtlijm dicht gesmeerd. Dan direct erna de scepters natuurlijk aanbrengen. Zodra er een paar echt goed zitten meteen het draad met superlijm vastmaken en dan op je gemak verder werken. Gaat prima.

16. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Wat je ook kan doen is je foto's op imageshack of picasaweb zetten. En dan de link kopiƫren in je bericht. Kwam er nl. net achter dat je maar 100 foto's in je album mag zetten. Op zich wel logisch maar veel te weinig om een paar verslagen te onderbouwen met voldoende foto's.

Luc

17. P. Burghoorn

P. Burghoorn

Lid geworden:
    17 feb 2008
    Hallo Luc,

Mooi relinghekje! Schaal 1:100 blijft toch wel erg klein he... Zoals Aad al schreef ben ik naar de MMI geweest en tevens lid geworden. Leuke vriendenkring echt de moeite waard!

groeten Paul

18. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    En weeer aan de slag

Hoi,

Een beetje te druk de afgelopen tijd dus de bouw liet wat op zich wachten. Niet in de laatste plaats omdat ik nog even een vliegtuigje wilde afmaken wat maar in de weg stond. Inmiddels nagenoeg af dus kan ik weer met de Tromp verder. Waar was ik..... o ja, de reling en het luchtrooster.
    Eerst het rooster :

en dan de details met de diverse reling. En zoals Paul al schreef, een heel gepiel (vrij vertaald)

en nu weer verder met de overige stukjes reling. dus van de week weer een update.

Laatst bewerkt: 18 dec 2010
  19. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    En weer een stapje verder.

Achter de toren is nu "klaar" (nog een beetje plamuren schuren en spuiten natuurlijk). Verder met de reling gevolgd door de dragers van de reddingsvlotten. En zoals Paul al opmerkte : ook dit is weer een heel gedoe op de vierkante millimeter.
    Niet in de laatste plaats omdat ik de vlotten zelf natuurlijk ook nog even moet maken, alle 14 stuks. Ik kijk er al rijkhalzend naar uit. Maar goed, het is toch geen weer om buiten te spelen.
    Vanavond volgen de vorderingen van vandaag.

Laatst bewerkt: 18 dec 2010
  20. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Mooi

Ziet er weer mooi uit Luc! Ik zoek wanhopig naar bouwtijd maar al die logees hier in zwitserland in mijn werkkamer ....

Deel Deze Pagina