F801 Hr. Ms. Tromp (scratchbuild)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Luc Biemans, 16 okt 2008.

1. han mul

han mul

Lid geworden:
    27 dec 2005
    Die vorderingen van vandaag zullen er niet veel worden.
    Ik kom zo op inspectie en verwacht een mooi geschrobt dek !

2. abtmodelschepen

abtmodelschepen

Lid geworden:
    26 okt 2008
    Ik miste je al een tijdje.

Hallo Luc,

Ja van buiten spelen komt niets heb er zelf al moeite mee om de deur uit te gaan. Maar wil toch nog iets doen heb pas de bouwdoos van Trumpeter
    gekocht LCM (3) welke in de 2e wo gebruikt zijn. ondertussen zijn de bemanning zover klaar. Verder is besteld een Sherman tank van Dragon en komt er nog een Willy in te staan alles op schaal 1:35. Verder zit ik op een geluidsmodul te wachten voor mijn S Boot, dan kan ik de laatste details plaatsen. Het ligt in de bedoeling om op 5 Juni op uitnodiging naar Wageningen te gaan met Hans Vollebregt die van de Missouri ze willen enkel schepen uit de periode 1940/45.
    Ondertussen is ook de site wat aangepast, en heb Paul Burghoorn z'n Hertog Hendrik geplaatst binnenkort komt ook de Holland erbij te staan en zoals je gelezen hebt is hij lid van MMI geworden. Helaas dit jaar geen Marine dagen wel houden we de open dag, waar dat is nog niet bekend.
    Ondertussen heb ik je nog gevolgd met de bouw en zag net dat je de Harpoons hebt geplaatst, zien er weer strak uit.
    Mt.Vr.Gr
    Aad

www.abtmodelschepen.nl

3. Luc Biemans

Luc Biemans verslagschrijvers

Lid geworden:
    15 okt 2008
    na een middagje pielen

Tijdens dit soort werkjes denk ik toch wel eens : waar ben ik aan begonnen. ;)
    De hele middag voor een tweetal rekjes om 6 reddingsvlotten op te leggen. Omdat zoals gebruikelijk weer eens de tekening nou niet echt uitsluitsel gaf hoe een en ander in elkaar zat eerst maar eens een uurtje naar heel veel foto's gekeken. :sleepy:

Uiteindelijk hier op uit gekomen ::
    aangevuld met de nog wat verbindingen, en de (16 dus) reddingsvlotten in ruwe vorm.

En vervolgens mijn vingers gewaagd aan allerlei hulpstukken van mijn dremeltje en de boormachine (Ja Han, je had gelijk).hammer:

Nog een dwarsverbinding aan het frame gemaakt en het voorlopige eindresultaat :

En voor de vragenstellers : Wit is kunstof en bruin is hout. Begon met 1mm triplex en de rest moest dunner dus kunststof. En natuurlijk heb ik ook 1 mm kunststof maar dat was ik even kwijt. (Lag natuurlijk bij de 0,3 en 0,5 mm plaatjes kunsstof maar ik was al begonnen en heb een hekel aan dingen 2 keer doen).

Nu goed nadenken hoe ik de ribbels op die k..... vlotten ga maken dus als iemand nog tips heeft, graag !:teacher:

O ja, ook nog wat aan de reling gesleuteld

Dat was 'm weer.

En Aad : Jij verveelt je ook niet snel zeg. Zag die doos laatst staan in Rotterdam op de Oude Binnenweg maar heb m maar laten staan. Tenslotte nog de tekeningen van de HMS Onverschrokken liggen en een F4u Corsair.
    Daarnaast is mijn maanraket van Kuifje ook nog niet af en ik krijg wat commentaar op het aanpakken van meerdere projecten tegelijk.

4. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008

5. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    dementerend

Man o man o man. Waar zit mijn verstand ?
    Na veel stukken van Laurent te hebben gelezen hoe hij ook papier en karton inzet voor de modelbouw en dat vervolgens in de epoxy zet, had ik natuurlijk mijzelf moeten bedenken dat zoiets ook voor mijn vlotjes moest gebeuren. Maar nee hoor, pas dankzij Freek kwam ik hier weer op.
    Zo gezegd, zo gedaan. De oude voorraad stickers opgeduikeld, reepjes gesneden et voilĂ  :

Ziet er toch wel geinig uit. Nu nog even aan de Tromp bevestigen en dan in volle vaart naar de antennes. Of toch eerst maar even de bediening van het kanon en de raketinstallaties ? We gaan het zien zou ik zeggen

6. han mul

han mul

Lid geworden:
    27 dec 2005
    Verdeuveld leuk

7. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Ik heb gewoon over de stickers heengeschilderd ipv ook nog epoxy. Maar zelfs bij (model) windkracht 12 zijn mijn vlotten nog niet nat geworden. Freek

8. han mul

han mul

Lid geworden:
    27 dec 2005
    Freek heeft gelijk. Ik heb een, deels, papieren schoorsteen op m'n sleper zitten.
    Bestaat uit meerdere lagen verlijmd papier + grondverf en wat lagen lak.
    Wordt alleen nat als het regent. En heeft daar niet echt last van. Tot nu toe dan.
    En (glad) papier werkt wel zo strak bij 1:100.

PS:
    Heb net het elektriek van m'n Friesland eens uitgetekend.
    Lijkt wel een spaceshuttle, met al die modules en bedrading.

Laatst bewerkt: 11 jan 2010
  9. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    overzichtje

Nu bezig met het plaatsen van de servo voor de aansturing van de SAM en het kanon.
    Ondetussen maar weer eens een overzichtsfotootje gemaakt.
    Al die details geven tenslotte door de uitvergroting het idee dat de boel nogal grof in elkaar wordt geflanst en valt echt wel mee.

en

dus......

10. Koos82

Koos82 verslagschrijvers

Lid geworden:
    1 dec 2007
    Ziet er echt zeer strak uit zeg, word een mooi plaatje in het water als ze straks af is

ga zo door

groeten
    Koos

11. hermor

hermor

Lid geworden:
    7 aug 2008
    Ha Luc,

Ziet er prima uit hoor.. en hoe meer plaatjes hoe beter eigenlijk... ga je de helicopter er ook nog opzetten of laat je die "binnen" staan...;)

Groetjes Kees

12. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Hoi Kees,
    Tijd niet tegengekomen. Alles ok ?
    De heli komt er natuurlijk ook op. Heb m schaal; 1:72 gekocht. Kan ik mooi de details namaken en dan schaal 1:100. Maar eerst het grote werk af.

Luc

13. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    weer een weekje op de vierkante milimeter

En van dat soort weekjes volgen er dus nog meer van. Langzaam nu, maar wel zeker gaat de boel vooruit. Afgelopen week met de antennevoetjes bezig geweest. En omdat dat klein gedoe is maar een paar detailfotootjes.
    Eerst een of andere kist o.i.d. :confused: dat op het achterste deel van het middenschip komt samen met de onderdelen voor de achterste antennesteunen
    gevolgd door de details van deze antennesteunen :rolleyes:
    gevolgd door de volgende 5 steunen :rolleyes:
    met een overzichtje ( ja goed gezien, ook daar is de reling aangebracht! :cool:)
    en
    en door naar voorkant, ook hier met reling !

En dan nu op naar het opleuken van het kanon, met weer een heleboel ongelofelijk fijne en kleine onderdeeltjes.

O ja, de hele boel wordt natuurlijk nog een beetje geplamuurd en gepolijst zodat het er ook nog netjes uit komt te zien.

Op naar de volgende details !!

Laatst bewerkt: 18 dec 2010
  14. P. Burghoorn

P. Burghoorn

Lid geworden:
    17 feb 2008
    Ha die Luc,

Jaja, nu komt het echte priegelwerk...;)

groeten Paul

15. hawser

hawser

Lid geworden:
    23 sep 2007
    Lucht inlaat roosters

Hoi Luc
    Ik heb het idee dat je gedurende de bouw steeds netter gaat werken en je schip "smoelt" fantastisch. Als ik de foto zie is er een ding wat ik jammer vind: lucht inlaat roosters van de motoren, ze vallen een beetje qua netheid uit de toon..het is niet echt strak. Nog effe een uitdaging?
    grt
    Hawser

16. abtmodelschepen

abtmodelschepen

Lid geworden:
    26 okt 2008
    Ja de kleine dingen die het doen.

@ Hoi Luc,
    Ziet er weer goed uit ja het kleine werk, dat kan je wel eens opbreken maar uit eindelijk een perfekt geheel worden.
    Ook onze vriend uit Purmerend is op moment druk doende met zijn Tromp, aanvang gemaakt met de opbouw.
    Heb ook bericht ontvangen van Zevenkamp op Zaterdag 10 april opening van het vaar seizoen . Dus kan je kan je nog even verder met ............ het is maar een idee. Zelf ben ik bezig met een LCM 3 (1944) van Trumpeter wilde deze varend maken maar heb er van af gezien. Heb inmiddels wel de Willy Jeep gemaakt en wacht nu op een model van de Sherman tank (USMC) deze is van Dragon.
    Dit was het even
    mtvrgr
    Aad

Laatst bewerkt: 7 feb 2010
  17. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Afwerking

Hoi,

Bedankt voor de complimenten ! Wat Hawser schrijft klopt wel. Ik wordt gaandeweg steeds kritischer bij het bouwen. De voorbeelden van o.a. Paul (Hertog Hendrik), Opa Jan (Willem Ruys) en vele andere zijn daarvoor een inspiratie.
    Anderzijds is het ook wel te wijten aan mijn manier van bouwen. Ik wil vaak snel resultaat zien en heb begin dit jaar het bovenschip gespoten en ben vanaf daar verder gaan bouwen. Doordat er ondertussen regelmatig geschuurd en geplamuurd (en weer geschuurd natuurlijk) wordt zie nogal wat kleurverschillen waardoor het op de foto lijkt of het soms heel ruw eruit ziet.
    De vergrotingen helpen dan ook niet echt want bijvoorbeeld de luchtroosters zijn in totaal 4 cm lang en de openingen zelf zo'n 7 bij 4 mm.

Maar het netjes werken blijft zeker een punt van aandacht!

Binnenkort zitten de belangrijkste details erop en kan de boel opnieuw in de grondverf om de laatste oneffenheden te ontdekken en glad te strijken.

Ben nu met het kanon bezig met details van ca. 0,3 tot 0,5 mm dik.
    Kijk.... en dat is nu het betere gepiel. Gelukkig zie ik het nog allemaal (wel een paar nieuwe lichtbakken opgehangen, ook ik wordt ouder )

Luc

18. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    O ja, en de 10e april ben ik er natuurlijk bij !!

19. hermor

hermor

Lid geworden:
    7 aug 2008
    Ha Luc,

Dat klopt, de bouw ligt een beetje stil, ivm andere prioriteiten thuis op dit moment:( maar alles verder oke hoor:-D
    Maar volg dit verslag nog steeds en met veel interesse, vindt het erg leuk om te zien hoe je bepaalde dingen oplost want ook daar kan ik weer van leren.. dus nogmaals veel succes!!

Groeten Kees

20. Chineesefood

Chineesefood

Lid geworden:
    10 aug 2009
    Hoi Luc,

Wat een Vak/kunst werk zeg:worship:!!!
    Ik heb mijn planning na het zien van jou mooie boot ff met 2 jaartjes verlengd:p Ik mag hopen dat ik in de buurt kom met mijn project:rolleyes: Gelukkig kan ik heel veel afkijken van jou:teacher:

Deel Deze Pagina