Fairplay V restauratie

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door flugelplace, 28 mrt 2018.

  1. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Waarom zo moeilijk, in je video op 2min 43 sec, is te zien, dat je genoeg ruimte hebt om de motor naar voren, richting van de boeg, te plaatsen.
    Dan heb je voldoende ruimte om een as met twee cardans te plaatsen.
    Je hebt nu 1 cardan, dus alleen de motor verplaatsen voor de lengte van de tweede cardan.
    Veel succes.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De as is niet self made... originele Hegi.
    Zo een soort as kwam ook uit mijn Heussie...

    Hier heb je zo een koppeling uit Duitsland.

    1376E4D3-3DF1-4587-9A97-D8826D31DA42.jpeg

    De cardan en hulpstukken/verbindingstukken moet je los kopen.
    Komen in diverse asmaten...

    Hier een plaatje van de oude Heuss koker typisch... in het bijzonder de lagering... geknepen of buis in buis.

    5D1E7E30-9ED6-406B-87A9-116605B1E04C.jpeg

    Als die motor maar iets scheef staat, niet uitgelijnd, gaat het al swingen... en... stroom vreten!


    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2020
    Stoompomp vindt dit leuk.
  3. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    437
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    @ edge as kan niet ingekort worden, heb daar de speling niet voor.

    @H.B.Busking is idd 35mm en wat betreft truckpuller is een langzaam draaier puur voor de kracht 55 of 65 turns kom ik redelijk gelijk qua toeren als nu.
    En kan zeggen dat ik niet echt op de vlakke baan bleef in het bos.
    Had alles waterproof dus geregeld in een diepe plas of modderbak kon toch rap een uur of 2 rijden. En dat met een 27 turns.
     
  4. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    437
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Motor schuiven kan wel idd.
    Die as klopt heb ik ook maar de binnenas lijkt mij een zelf maakt.
    Maar zal ook aan mij kunnen liggen.
    Net in de auto bak aan het kijken, zag er nog 2 oude kruiskoppelingen in liggen.
    Een deel ervan dan, kreeg het voor elkaar om die stuk te rijden.
    Eens zien wat ik daar mee kan.
    En is een verrassingspakket onderweg.
    anders zal het weer een donatie bij Chris (rcpoint) worden.
    Nog ff en verhuis terug naar het zuiden, scheelt in verzendkosten.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.943
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bart, Heb nog eens naar je plaatjes zitten kijken. Klopt het dat de motor met vertraging met de 4 lange bouten aan de voorkant tegen het spant gebout zit? Om ruimte te maken voor een kardan (dubbele kruiskoppeling) zou je een extra moertje op de 4 lange bouten kunnen zetten en die zover naar het eind van de bouten draaien dat je motor wat naar voren komt. Je zou door wat met die moertjes te manipuleren ook de stand van de motoras iets kunnen veranderen opdat motor- en schroefas iets rechter voor elkaar komen. Heb je je schroefas nog getest of deze recht is? En als de as er toch uit ligt meet dan eens op hoe lang die is. Bestel nog even niets bij Chris, want misschien is het ook zonder hem op te lossen. Eerst even slim denken met elkander. Gr. Klaas.
     
    flugelplace en MicropropSport vinden dit leuk.
  6. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    437
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Nee zit niet tegen het spant boutjes zijn wel heel lang dus heb die al ingekort, zodat ik erwel een sleutel of dop op kan zetten.
    Maar heb nog genoeg speling om op die wijze wat te spelen.
    Maar heb de as verder naar binnen getrokken met de motor op zijn plaats.
    As uiteindes komen zeer mooi tegen elkaar dus dat klopt wel.
    As is toch echt recht, maarrrrrr
    Had wat geluk bij men uitleen/ verkoop?? ding zat een raboesh koppeling.
    Denk die gaat ik eens wisselen voor de krick die in de Kyra zat.
    Viel me meteen op dat die veel soepeler beweegt.
    Boel omgeruild en jawel kleine ding maakt nu ook meer herrie.
    Vermoed dus dat die koppeling veelte stug is met bewegen, en ik de boel ook nog te vast heb gedraaid helpt ook niet.
    Geen krick koppelingen meer dus.
    Kan de andere nu niet testen zit een 2/4mm verbinding op en moet 4/4mm hebben.
    En heb door sponsoring de juiste slang koppeling die ik nu opmaat kan maken en de boel terug zetten.
    En weer een nieuwe manier geleerd, om zoiets te doen.

    Ga eerst voor de poging alles op de zelfde plek terug en dan zien wat die doet.
    Ik laat de resultaten nog weten.
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Een koppeling is wat anders dan een cardan. Dat is twee koppelingen... en dan heb je geen herrie meer. ;-)
    Ga je er nu een slang tussen zetten? Geen fan van. Kost alleen maar energie.
     
  8. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    437
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Idee van dhr Klaas en Tazz
    Die dobberen er beide mee, en succes vol.
    Kan het dus altijd proberen, niet geschoten is zekers niks raken.
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.943
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bart, Kijk maar of het met de slang beter gaat. Succes! Gr. Klaas.
     
  10. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    437
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    En ja hoor heb bewegend beeld van test nr 2.
    Is eigenlijk nr 3 maar laat de andere weg. (was vergeten de schroef vast te zetten.):oops:
    Wel ontdekt hij blijft hangen in de straalbuis.

    Opzich draait het vele malen beter, maar ..................
    Of door het vele malen in en uit bouwen te weinig vet over in de shaft of de kering is lek.
    Na ziet en huiver.



    Gr Bart
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.943
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bart, Volgens mij zit er geen kering in. De as moet met vet (uierzalf) afdichten op de glijlagers in de schroefaskoker. Daarom de koker vullen met uierzalf en dan terwijl je het andere eind van de koker dicht houdt de as erin duwen. Pas als de as niet verder wil het overtollige vet laten ontsnappen. Met de koker gevuld met uierzalf heb je nog minder herrie. Zorg dat je schroef weer precies in het draaipunt van het roer komt. Dan draait de straalbuis om de schroef zonder die te raken. Je ziet dat je met minder frictie op de koppeling al meer vermogen op de schroef hebt. Succes verder! Gr. Klaas.
     
    MicropropSport en flugelplace vinden dit leuk.
  12. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    437
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Dus optie 1 dus vet weg.
    Na morgen maar weer alles demonteren, blijf zo wel bezig en van de straat.
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.943
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wat voor vet zat er ook weer in? Je hebt het dacht ik wel eens geschreven. Om het wat gemakkelijker te maken zou je de as met motor zo ver naar binnen kunnen trekken dat het achterste lager vrij komt en dan het vet aanvullen totdat de koker vol zit. Dan motor en as weer naar achteren, terwijl je een vinger achter op de koker houdt. Zo perst er ook vet tussen as en buitenlager. Daarna schroefdraad afpoetsen, borgmoer en schroef erop en met beleid vastzetten. Door de waterdruk wil het vet in de koker naar binnen en zorgt zo dat het binnenlager gesmeerd wordt en optimaal afdicht. Jammer van hef extra werk, maar dan heb je geen lekkage meer. Ga je later maar eens op de uierzalf-toer. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    437
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Mogge, zit vet in van Pennzoil multi grease op P11 sta een plaatje met de eigenschappen.

    En dat smeren komt goed, wacht nu even met de schroef, met wat geluk komt er vandaag een andere.
    Met dank aan Tazz :thumbsup:
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat krijg je voor een schroef?
    Ouwe trouwe drieblads Raboesch?

    Ik heb een Robbe Navy Kardan voor je klaar liggen.
    50 mm lang en voor asmaat 4 + 4... (ik kon het niet langer aanzien)

    Stond in het verkoopdraadje van MBF. Ik heb ze voor totaal 6 euro overgenomen.

    Deze cardan is geschikt voor jou set-up in boot.

    Totaal niet geschikt voor 27 turns road burners.... die ook niet in zo een model horen...
    wel voor 'civiele gekoesterde antieke Monoperms op Pilegetriebes'
    Alleen uierzalf gesmeerd bestendig.


    De Car-Dann... Als je van de kruiskoppeling de borgstiftjes bewaard hebt, kun je deze hier in overzetten.
    De gewrichten moeten gesmeerd worden met een drupje motorolie of naaimachine olie.
    Vroeger had je van Shell de 'Handy Oil' een mooie dunne olie...


    03A0A917-EB09-496A-848F-1284B166574C.jpeg

    In een potje kan ik wat PFTE vet proppen voor het smeren van de Pilegetriebe.
    Penzoil vet is veel te zwaar voor dat kunststof... rommel voor oude damesfietsen met vierkante kogellagers die toch moeten blijven rollen.

    Dat kan er voor zorgen dat je motor minder dan 1 ampere trekt, en je een dikke 10 uur kunt varen zonder dat je motor heet wordt op 10A aan accubuffers.

    Zonnenbrandcreme
    moet je zelf aanschaffen bij deze extreme vaareigenschappen...
    De cardan is gratis!!!!

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2020
    k-k en Fokko 66 vinden dit leuk.
  16. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    437
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Ben ik weer :banana:

    Na plaatje van de kado schroef met dank aan Tazz 19 (Jeremy)
    IMG_20200627_132621[1].jpg
    60mm dus zou moeten passen.

    Zeker is minder flex in de bladen dan de plastic uitvoering, en als het goed is minder trilling.
    En ja weet voor een straalbuis is afgetopte bladen de beste optie.
    Helaas doe het met de dingen die ik heb.
    Zal vast nog wel meer dingen hebben die niet perfect kloppen, past wel bij :)
     
    Fokko 66 en k-k vinden dit leuk.
  17. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk

    Geen dank, was bij mij overbodig. Zal vast wel wat beter zijn dan de plastic variant. Hopelijk past ie in een keer.
     
    flugelplace vindt dit leuk.
  18. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.411
    Locatie:
    Winschoten
    Dat wordt koper poetsen

    Mooie schroef.
     
    flugelplace vindt dit leuk.
  19. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    437
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Na nog een crea vraag.
    Gebruikte schijnbaar niet het juiste smeermiddel.
    Maar wat is het verschil tussen de uierzalf of vaseline ?
    Tis beide voor een droge huis dat weet ik.
    Maar voor de as, waar zit het verschil in?
     
  20. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.733
    Locatie:
    noord-limburg
    Helaas doe het met de dingen die ik heb.
    Zal vast nog wel meer dingen hebben die niet perfect kloppen, past wel bij.


    Helaas?
    Waarom helaas?
    Bouwen met de dingen die je hebt.
    Niks mis mee.
    Verder zo.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina