Fanjet 600

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 16 feb 2007.

  1. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Wat ik denk: dit hoeft niet zo moeilijk te zijn allemaal.

    Zullen we er een keer samen naar kijken? Denk dat we dan snel tot een mooie oplossing komen.
     
  2. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.922
    Locatie:
    groningen
    Gaan we zeker doen, Stef! :D


    jan.
     
  3. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.922
    Locatie:
    groningen
  4. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Wow ik zou er niks meer aan doen en gaan VLIEGEN!! Met zon mooie kist,
    Maar ja toch ook een heleboel geld....
     
  5. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.922
    Locatie:
    groningen
    Ik denk dat je 'm voor pak 'm beet € 750 ook wel meekrijgt . . .


    jan.
     
  6. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Ehh ik tel 50, 100,...veel

    Dus 750 is ook veel geld....
    En je wil hem toch bouwen?? Of hebben? Das een verschil lijkt me
     
  7. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.922
    Locatie:
    groningen
    Bouwen. :cool:

    Deze post was meer bedoeld om eventuele geïnteresseerden attent te maken op -. ;)


    jan
     
  8. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.922
    Locatie:
    groningen
    De romp van de Fanjet ligt er maar, en ik zie mij dat niet voor elkaar krijgen. :nooo:

    Wie interesse heeft om dit unieke model over te nemen mag zich melden.

    Schitterend project voor de komende herfst- en winter maanden! :p

    Beschikken over CAD-ervaring en freesapparatuur is een pré. ;)


    jan.
     
  9. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.922
    Locatie:
    groningen
    Knap staaltje modelbouw . . .





    Wat een schoonheid . . .


    jan.
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... dat is een knap staaltje bouwkunst. Gewoon laten staan je bouwsel... komt echt wel een keer aan de beurt.
    Was immers al zo een end?
     
  11. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.922
    Locatie:
    groningen
    De reden dat ik weer even googelde is dat ene Franc uit Cape Town hier een conversatie met mij gestart is.

    Die is een Fanjet (110 cm) aan het tekenen (CAD), en wilde wat informatie (motor/prop configuratie).

    Ja, dan begint het wel weer even te kriebelen! . . . :)


    jan.
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heel goed :) Zo werkt dat. Hoppen van het ene naar het andere projectje... en op een dag is alles af. Overigens... die grote Turbo-Fan-trainer vliegt prachtig, lijkt een heel goed vlieggedrag te hebben. Nu is even kijken hoe ik een Calmato ombouw naar zoiets :yes:
    PS: Strega gaat weer heel netjes!
    Gr Bas
     
  13. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.922
    Locatie:
    groningen
    Bas schreef:
    Dat moment is ongeveer aangebroken. :)

    Wordt vervolgd.


    jan.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.922
    Locatie:
    groningen
    Eerste puzzel is nu om Profili op m'n nieuwe computer aan te praat te krijgen, en een constructie te bedenken om de vleugel aan de romp vast te maken.

    Dat had ik ooit beter moeten ontwerpen/uitwerken! :(

    Geen idee meer wat me ooit bezield heeft . . . :hammer:

    20161027_214253_1477661589243_resized.jpg

    20161027_213138_1477661590184_resized.jpg


    jan.
     
    ramses vindt dit leuk.
  15. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Den Haag
    Heet dat niet gewoon "leertraject"? :thumbsup:
     
  16. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.922
    Locatie:
    groningen
    Langzaam maar zeker begint een constructie in om de vleugel aan de romp te bevestigen in gedachten vorm te krijgen.

    Ben toch niet zo dom geweest als ik dacht: het vlak-liggende deel in de romp, onder de vleugel, met die vier gaten erin, ligt exact parallel met de instelhoek! :thumbsup:

    Daar is duidelijk over nagedacht. ;)

    Binnenkort meer.


    jan.
     
  17. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.922
    Locatie:
    groningen
    Kent Profili ergens een optie om de lengte van bv. de bovenzijde van een profiel uit te rekenen?

    Als ik de indekking op maat wil snijden en ik ga uit van het 3-view/de tekening, eindig ik natuurlijk altijd met een iets te klein stuk balsa . . .


    jan.
     
  18. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Den Haag
    Kan je dat niet gewoon bij het bouwen doen? ... balsa plaat over ribben leggen en aftekenen.
     
  19. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.922
    Locatie:
    groningen
    Jaja, dat kan ook . . .

    Moet maar.


    jan.
     
  20. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.922
    Locatie:
    groningen
    Ben nog eens even het mailarchief ingedoken en ziet. :)

    Mail van Ramoser van de varioprops.


    Sehr geehrter Jan Brilman, besten Dank für Ihre Anfrage.

    Der Fantrainer ist sehr empfindlich in Bezug auf Übergewicht.
    Sie müssen das Modell also extrem leicht bauen, weil die
    Landegeschwindigkeit ansonsten zu hoch wird.

    Aus diesem Grund wäre der AXI 2820/14 viel zu schwer
    und würde auch zu langsam drehen.


    Für Ihr Fantrainer-Projekt würde ich also wie folgt empfehlen:
    Motor: AXI2814/10 mit 1640 U/min und 106g/motor und 4mm Welle.
    max. Strom für 60sec ist 40A damit würden für den Start
    an 3S-LiPo knapp 500Watt zur Verfügung stehen.
    Achtung, die Welle muß eine Abflachung für die Quer-
    schraube des Propellers bekommen.



    Als Luftschraube würde ich auf die leichter Propellergröße "6A"gehen:


    1x 5-Blatt-Einstellnabe, Größe 6A,
    z.B. für 4.0mm Wellendurchmesser Art-Nr.: 5406


    5x 7.5"- Rotorblatt, Größe 6A,
    für 191mm Propdurchmesser
    für max. 14500 1/min, ungekürzt Art-Nr.: 191-6



    Das Mantelrohr würde ich etwas größer im Durchmesser als
    maßstäblich ausführen, also z.B. mit 150mm Innendurchmesser.
    Somit könnten wir die Luftschraube auf einen Durchmesser von
    149mm für Sie abdrehen. (=0.5mm Spaltmaß).

    Klonk mij destijds blijkbaar ook allemaal erg plausibel in de oren, want ik heb het opgezocht en nagemeten: de gaatjes die nu in het motorspant zitten kloppen met de bevestigingspunten van de aanbevolen motor (AXI2814/10).

    Dus daar doen we het dan maar mee . . .


    jan.
     

Deel Deze Pagina