Vandaag gevaren in de “oude” setup zonder wellenkast met het oude roer. Strak rechtuit zonder afwijking! Na een paar rondjes de motor gevoeld.... kon de warmte door het hout heen voelen. Waterinlaat vol met kroos (grrr). Met een boortje leeggepeuterd en weer gevaren. Daarna een Tenshock 37x1.4 alu prop erop. Whoaaah! Dat vaart!! Helaas niet meer accu’s bij me en geen filmpje. Maar wordt zeker vervolgd Heb ook de 38mm nog Vraag: de prop zit nu enkel klem met de contramoer. Raadzaam om er iets van threadlock tussen te doen?
Nog een keer gevaren... Hierna de “tunnel” eraf gehaald en de wellenkast (nu 3D geprint) er weer op. Geen filmpje (camaraman had andere verplichtingen), maar nu was duidelijk te zien dat de spiegel uit het water kwam en de boot op de schroef en de wellenkast liep. Bij de heel fraaie HK rigger uit een ander topic zag ik dat de wellenkast daar lager en breder is. Dat kan meer lift geven en meer snelheid omdat de wellenkast dan minder in de aanvoer van de prop zit. Paar foto’s van de wellenkast in hout en 3D print in 2 versies. Zo is het nu D9B177C6-2095-4BC2-A577-623B6BF8EE39 door HeliKoper geplaatst op 21 mei 2019 om 07:41 Hout en 3D in 2 versies 4038EDC1-A0FB-40D4-8D6C-5539D2A6B52D door HeliKoper geplaatst op 21 mei 2019 om 07:41 B01D5845-C7E5-4AD1-9C0F-8CE1FE3EC887 door HeliKoper geplaatst op 21 mei 2019 om 07:41 9783A315-B27C-44FA-8BFA-35494052AB18 door HeliKoper geplaatst op 21 mei 2019 om 07:42 De lage brede versie binnenkort erop zetten en proefvaren. Het dunne roer komt weer terug als ik de juiste plaats voor een spray pickup gevonden heb. Beugeltje is in de maak. Blijft leuk, zo’n riggertje!
Mooie corkscrew! En mooi loslopende drijvers...ook al slaat de rigger wel 'ns om, je wilt niet dat er "iets" hardnekkig aan het water kleeft. Meet na het varen en bijladen van de LiPo ook 'ns de gemiddelde stroom (op basis van vaartijd, bijgeladen mAh). Ben benieuwd...
Ze heeft een zusje 131C433B-EC30-452F-8CE3-584FD443B7EE door HeliKoper geplaatst op 31 mei 2019 om 22:09
Nou gaan me er aan wagen, niet de makkelijkste boot om met bouwen te beginnen vrees ik, maar wel een uitdaging Er was weer voorraad dus maar gelijk eentje besteld. https://www.rbckits.com/shop/fast4ward-rigger.html
Ik wil een Fast4ward gaan bouwen en heb hierover wat vragen. Ih heb een inrunner 2980 t/v 78 gram als ik deze op 4 cellen gebruik doet deze net zo veel als een 4000 t/v op 3 cellen maar met minder stroom .Wat voor aandrijving een dog drijf of een 4mm draad as? Kantel kamer , sluit ik de bovenkant af dan een opening en een opening onderin de achterkant ? Wat voor afmetingen moet het roer hebben , ik wil dit maken van 1mm rvs met een water pu van messingpijp 1,2 x 0,7
2980kV en 3s is een prima combi, niet 4s. Op 4s moet je te klein proppen == dag rendement en dat gaat de motor niet meemaken (magneten laten los, kogellagers gaan kapot). As: 1,5mm verenstaal, 2,3 - 2,5mm flex-as. Kantelkamer? Je bedoelt: één holle drijver. Heb ik zelf nog niet gedaan, maar waar een wil is, is een weg. Roerblad: begin 'ns met 65mm x 20mm. RVS lijkt me niet zo geschikt, 1mm carbon plaat zou mss kunnen. Sowieso is RVS niet zo populair onder modelbouwers. Het klinkt als een goede combi: roestvrij en water. Kijk maar 'ns naar treksterkte van RVS in vergelijking met verenstaal.
bedankt voor de reactie even voorstellen ik ben een oude modelbouwer vroeger FSR-E gevaren met 1,2 Amp nicad verder brandstof en daarna elekrto gevlogen tot er in de buurt geen plaats meer was nu wil ik weer gaan varen met Fast4 ik wil een flexas van 3,2 mm gebruiken en een as met M4 vanwegen de verkrijgbarheid props. ik heb de info gelezen en vraag mij af wat een wellkast en ridepad doen ik lees verhoogd de snelheid maar waarom. een kantelkamer achterin hoe maak ik deze . Het roer welke te koop is wat is hiervan het nadeel ik lees 1mm koolstof
M4 eindstuk is goed, 3,2mm is naar mijn smaak wat te fors. Kies 1,5mm verenstaal (drpsychoteam) of iets van Tenshock of ETTI (maar wat een r@k websites). Ridepad is vooral efficiency... zorgt ervoor dat prop niet onder water verdwijnt. Vergeet de kantelkamer, uithollen drijver is ook een gedoe. Als het roerblad maar niet flext en onnodig dik is. 1mm titaan wordt veel gebruikt, maar oh wat laat het zich slecht bewerken .
Ik heb een flexas 2,5 en kunststof pijp3x4 besteld bij hydro&marine deze zijn in de uitverkoop voor 2,80 per 50CM per stuk. de as word 4 mm zilverstaal met M4 opgeboord voor 2.5 en 2 x RVS kogellager 7x4 in een messing pijp met strut er aan gesoldeerd en verloop 8 naar 5 mm taps Moet ik een verloop maken van prop naar 8 mm pijp taps Het roer mogelijk koolstof laminaat met waterpu kanaal 1 mm dik. koppeling 2 x knel 3,14 x 3.14 welke pas gemaakt word op 2,5 mm 'Gr J Overkleeft
Ben benieuwd! Hoe is jouw kit gefreesd? Zijn de gaten rond? Of ovaal? En plaats een paar foto’s van de bouw. Altijd leuk!
De reden waarom die niet goed door de bocht gaat is helder. Het heeft geen schuin deel zodat ie niet gaat happen. Zie foto's. Wellicht is een kleine gehoekte balsastrip voldoende. Bij een mini-hydro rigger is een halve centimeter meer dan voldoende om de achterzijde uit het water te krijgen. Ook hier moet een schuin deel zitten zodat ie makkelijker door de bochten schuift. Succes
Alles is goed op maat het is met een laser gesneden.in de hoeken met een zaagje de kleine ronding afwerken en de gaten zijn pas. Door de warmte wat minder gebouwd wel roer van RVS met scharnier van M4 draadbus en bout gemaakt geen speling en een schroefas 4mm met kogel en druklager. 2.5 mm flexas gelijmd en geborgt met 0.8mm stift .Ik heb de bodem pas gelijmd na montage techniek. de achterkan is gelamineert met koolstof. Ik wil het achtestuk gebruiken als kantelkamer. Er is een foutje ingeslopen de turn vin zit aan de buienkant inplaats van binnen en zit vast met een gelijmde inslagmoer. ik lees dat deze naar binnen gebogen word dus dat lijkt geen probleem.als accu denk ik aan 3S 2200Ma
3s 2.2Ah is wat aan de forse kant, maar als je daarmee qua ruimte uitkomt: doen! [Wat is de kV van de motor? 30k-35k rpm is mooi uitgangspunt.] De turnvin aan de buitenkant kan wss geen kwaad.
Bedank voor je reactie de motor is 2980Kv. Zijn er nog punten waar je aan twijfelt , ik heb geen ervaring met snelle boten
Hoe wordt de flex-as vastgehouden in de koppeling? Met made-schroefjes? Liever: flex-as vastzetten met klemkoppeling (Spannzangen-Kupplung). Die koppelingen zijn niet goedkoop (weet ik), maar op dat punt wil je geen risico's nemen. Je betaalt voor precisie (en hopelijk krijg je dat).
Op de foto zie ik idd dikke bus een made-schroefje. Klemkoppeling is z’n geld echt waard. De flex zit dan exact in het midden van een gebalanceerde klem. Bij 30K+ toeren is dat wel prettig
dat is een klembus van conrad twee kanten een zaagsnede en 4 x inbus bout nu ook titanium vin. de flex zit 17 mm in as gelijmd me H&M flexas lijm en geborgd