Figuur M uit P 11 zo correct? (sim/vid)

Discussie in 'F3A' gestart door hezik, 20 jun 2009.

1. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Tja, 'valsspeelmethode'...
    Als je een figuur niet perfect kan vliegen, en je kunt kiezen tussen 2 methodes die je wel kan vliegen, 1 met te een grote diameter, en 1 met de rol niet volledig geïntegreerd is het gewoon een afweging kan maken.
    Je kiest natuurlijk voor de methode waarmee je de hoogste score denkt te behalen.
    Beiden zijn fout, maar als je het niet goed kan dan maar fout.

Een redelijke methode om de diameter van geïntegreerde rol-lus/cirkels te bepalen is het eerst met enkel rudder doen, dus in dit geval een halve KE lus.

Ik denk trouwens dat flink remmen in de downline helpt met met het krapper maken van de halve lus.
    Lage snelheid met meer gas is krapper.

2. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

Yoshi vliegt met een Angel 50, en Rob met een Angel 30, die wil nu gaan beginnen met het figuren vliegen. Dus een goede workshop zou niet slecht zijn. Mijn kennis in deze is te beperkt om deze heren verder perfect te begeleiden.

Dus gelijk ook een oproep tot het organiseren van workshops door het land om de beginnenden en gevorderden verder op een hoger peil te krijgen door ervaren kunstvlucht piloten die hun dan aanwijzingen kunnen geven.
    Ik had al met enkele mensen hierover gesproken, maar nooit meer iets ervan vernomen.

3. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Dit is een adres van een aardige informatiebron:
    F3A - Modelbouwforum.nl

4. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

Hans, dat weten we, maar wat we eigenlijk nodig hebben is iemand die de vliegers als ook mij instructie kan geven over hoe en wat wanneer te sturen bij de basisfiguren en ook hoe we kunnen herkennen wat we fout doen.

Mocht er een workshop komen dan stellen wij ons veld direct ter beschikking.

5. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Theo, ik kom misschien een beetje spottend over met mijn vorige post. Is niet zo bedoeld. De F3A gemeenschap is klein en hiervan zijn het weer slechts enkele die de subcommissie bemannen. Ik zie het niet zo snel gebeuren dan er workshops door het land gegeven gaan worden.
    Stel je vragen hier, bezoek wedstrijden, stel daar je vragen. Vraag of je als gastvlieger terecht kan bij iemand waarvan je denkt dat hij je kan helpen etc. Er zijn voldoende mogelijkheden om aan je kennis te komen, maar je zal daar meer zelf op zoek naar moeten dan dat deze vanzelf naar je toe komt.

6. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Ha Theo, de posts kruisen elkaar een beetje. Wij zijn zo'n 2,5 - 3 jaar geleden in Utrecht met een clubje begonnen met kunstvlucht. Dat clubje is nog steeds aanwezig en groeit. We be-discussieren wat we doen en hoe dat anders kan. Door zo gezamelijk op te trekken groeien we.
    Uiteindelijk is dat de modus die je op een club moet zien te vinden, een groep aan ge-interesseerden voor deze tak van de sport die elkaar helpen.

Laatst bewerkt: 13 jul 2009
  7. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Ja, eigenlijk zou je voor het seizoen begint een dag moeten hebben waar gevlogen word en je verteld word wat je fout doet en hoe dat op te lossen, Lijkt mij geweldig.

Maar bij gebrek daaraan kun je ook de wedstrijd gewoon meevliegen, naderhand krijg je vanzelf tips, eigenlijk is dit wat je op een workshop ook zou doen.
    En van anderen zien vliegen en ook die vluchten bespreken leer je ook veel.
    Het enige nadeel is dat je de tips meestal niet direct in de praktijk kan brengen.

8. hezik

hezik Guest

De vraag wordt weer actueel, omdat er wat tegenstrijdige informatie is.

De vraag die nu het meest gesteld wordt, is of het uitmaakt hoe je in de stallturns zit. De duitse powerpoint is 'eerst canopy naar je toe' en dan 'belly naar je toe'.. maar er is ook een ribbon waar 2 keer de canopy zichtbaar is in de stallturns.

Dus.. is dat vrije keuze?

9. bob_romijn

bob_romijn

Lid geworden:
    23 aug 2005
    Zover ik vernomen heb en het begrijp is de enige verplichting dat je onderin een outside loop maakt. D.w.z. met een outside loop begint, want door de halve rol eindigd hij inside ( :)).
    Welke kant je eerst de 1e 3/4 maakt, bepaalt je 2e rol van de eerste stall. Die 2e is dus tegengesteld aan de eerste om in totaal op een halve rol te komen om om te keren.

De tweede stall begint ook met een 1/4 rol en die mag je maken zoals je wilt, links of rechts. De enige voorwaarde is dat je met het staartje omhoog uit de figuur komt. En dus wil dat zeggen dat in deze stall turn ook de naar beneden gaande 3/4 tegengesteld is aan de 1/4 die omhoog gaat.

Nu moet je dat tegengesteld wellicht vergeten en gewoon weten dat je midden in outside moet vliegen en aan het einde met het staartje omhoog.

10. hezik

hezik Guest

Oef.. nu snap ik het nog niet haha.

Als we even de rolrichtingen laten voor wat het is, je mag dus de stallturns zowel met belly als met canopy naar je toe maken?

En wat betekent het als er in aresti bij een rol een 'r' staat?

11. bob_romijn

bob_romijn

Lid geworden:
    23 aug 2005
    De aresti die ik hier heb is wat onduidelij geprint en ik zie die r niet staan. Maar dat zou zover ik weet op reverse moet slaan, wat mijn verhaal ook ondersteunt.

Uiteindelijk maakt het niet uit tegen welke kant je aankijkt wanneer je de stall turn maakt. Alleen moet je opletten voor de outside loop en de uitgang.

Deel Deze Pagina