Finale wedstrijd F5B Stompetoren

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door GJVO, 14 sep 2010.

1. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ik sta ook zowat klaar. Koffie achter de kiezen.
    Blauwe hemel... dan weer kletsnat... nu weer mooi...

2. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    buienradar laat voorlopig iedere drie kwartier een buitje zien... Hopelijk is het genoeg droog om een volledige wedstrijd te vliegen!

3. jan1966

jan1966

Lid geworden:
    3 aug 2005
    Mijn eerste F5B wedstrijd als toeschouwer meegemaakt.

Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van het geweld van de modellen en vliegers.
    Als je het niet zelf gezien hebt dan is de snelheid gewoon niet voor te stellen.
    Met name de Belgen, maar ook een paar Nederlanders hadden ontzettend snelle kisten.

Die hoge snelheid is denk ik met name voor het rakkenvliegen van belang.

Wat mij opviel is dat eigenlijk alle vliegers met het rakkenvliegen vrij laag blijven. Waarom wordt er niet meer hoogte gewonnen zodat je meer rakken kan vliegen voordat je de motor weer aanzet?

Bij voorbaat excuses voor deze wellicht domme vraag. Ik ben een leek op F5B gebied en heb net mijn eerste vlucht met een hot/warmliner achter de rug dus ik ben niet onderlegd met enige kennis.

Gr. Jan

4. Wimh

Wimh

Lid geworden:
    25 mei 2005
    Vroeger vloog men zo, 1* stijgen.Tot men op een bepaald moment zo hoog ging dat men het model niet meer zag. Toen mocht men meer dan 1 * stijgen. De Amerikanen ondervonden toen, dat als je je motor in iedere bocht aan het A rak gebruikte, je de snelheid hoog kon houden en vlak kon vliegen (minder afstand). Dit leek ook weer te gevaarlijk en men voerde toen de maximale 10 stijgvluchten in. 4 rakken/stijging bleken nu optimaal. Maar als je er meer dan 40 vliegt, moet je er enkele zesjes bijdoen...

5. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Zo, ook ikke ben weer thuis. Welke @#$%%^^^heeft besloten dat die A2 weer eens dicht moest. klein uurtje file gehad bij Everdingen tot halverwege Gorichem, iedereen of die wilde of niet moest via Gorichem om weer bij Deil uit te komen. 4 rijstroken naar 1 dirigeren levert grote problemen op. Enkele auto's hebben elkaar schijnbaar vlak voor mij gekust, ineens stond alles stil.

Maar terug naar de wedstrijd, niemand heeft schade gevlogen alhoewel Jos toch een aandrijfprobleempje had in zijn 3de vlucht. Het motor tandwiel is schijnbaar losgekomen van de as. Enkele anderen durfden het niet aan vanwege de harde turbulente wind. En omdat we bijna allemaal begionners zijn in deze tak van sport dan een goede beslissing als je niet zeker bent van jezelf.

Ik was vandaag alweer de langzaamste in het rakken vliegen, wat zich uitte in de 9de plek vandaag. Die Siren is bijna niet voorruit te branden bij het rakken vliegen, en met maar 700 watjes zit er ook niet voldoende power in om de rest bij te houden. Volgend seizoen een nieuw eigen model en dan kijken wat ik uit mijn eigen ontwerp kan halen.
    In de stand om het Nederlands kampioenschap ben ik 4de geworden, maar dat komt omdat bijna iedereen die achter mij is geeindigd niet iedere keer heeft mee gevlogen of zijn spullen kapot vloog tijdens de wedstrijden zonder een goed resultaat neer te zetten. Dus met zuinig en behouden vliegen kon ik alles heel houden en dit resultaat halen. Heren bedankt daarvoor.......:cool:

6. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    hebben jullie veel last gehad van de regen? De buienradar toonde over de hele dag ongeveer ieder drie kwartier een bui.

Hoe ziet de top 3 er nu uit?

7. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    De top 3 was al bekend, alleen vanaf de 4de plek kon alles nog veranderen.

We hebben maar een echte bui gehad waar we voor moesten vluchten. Daarna droog, met zo hier en daar een drupje.

Voor mij nu de komende week effe concentreren op electro-speed-meeting mijn nieuwe toestel moet nog afgebouwd worden.

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  8. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Ook ik ben weer thuis.
    Het was een zeer geslaagde dag.
    Ik had zo mijn twijfels maar het weer bleef wonderbaarlijk goed.
    Inderdaad 1 buitje, Val was aan het vliegen en na de rakken kwam er een zware bui.
    Dus landen en na een minuut of 10 een reflight van Val.
    De wind was behoorlijk, kwam vanuit de rug en was erg turbulent.
    Af en toe enorme thermiek waardoor Mark zelfs 1 vlucht zonder extra motorlooptijd heeft kunnen vliegen.
    Met een Hawk!
    Ronald had ook een Hawk mee met een Kontronik Kira FAI.
    Tja, dat gaat wel hard.
    Jos was wat later, met zijn vriendin (aanstaande vrouw) en Jeff.
    Hij zette weer goede tijden neer met zijn 5500 watt Avionik.
    En het was erg leuk hem weer even te spreken, ook al vechten we soms op dit forum, we hebben samen leuk staan vliegen ( ik als coach).
    Willy, Luc en Val hadden weer de gezelligheid uit Belgie meegenomen.
    Gerben heeft redelijk gevlogen maar was niet tevreden.
    Zoals altijd hebben we weer met een groepje gegeten, en dat is het hoogtepunt van de dag.
    Mark had zijn vader en moeder mee, ook erg leuk!

Het seizoen voor 2010 zit erop.
    Ik wil bij deze nog iedereen bedanken die zich dit jaar ingezet heeft voor F5B.
    De clubs die de faciliteiten geboden hebben, de helpers die voor ons klaarzaten op de rakken maar ook de mensen van de kantine en toeschouwers die ook vandaag, bij wat minder weer weer op zijn komen dagen.
    En natuurlijk de piloten!

Mocht je nog steeds twiijfelen of je F5B wilt gaan vliegen, we gaan deze winter nog wat trainingsdagen houden, kom dan gewoon een keer langs.

Ik zal deze week de uitslagen posten en ook de foto's.
    Nu eerst wat slapen.
    Morgen gaan Gerben en ik weer naar Belgie, daar een wedstrijd vliegen.
    Dus om 5.30 weer op en om 6.30 in Rotterdam zijn...

Grts Gert-Jan

Laatst bewerkt: 25 sep 2010
  9. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Iedereen bedankt, was weer een mooie dag!
    Ondanks harde wind en dreigende voorspellingen een grote opkomst. Er werd goed gevlogen met mooie resultaten. Luc, Willy en Val uit Belgie en Jos uit Engeland gaven deze dag een internationaal tintje en lieten zien hoe het moet. Met Mike als wedstrijdleider, Johan voor de tijdwaarneming, Siem voor de inwendige mens en Adrie, Hans en Yvo op de rakken konden we vlot door de rondes gaan, en ondanks 2 stopjes ivm het weer, waren we mooi op tijd klaar met net na de wedstrijd een flinke bui als afsluiter.
    Tijdens de prijsuitreiking werden bijzonder leuke prijzen uitgreikt in het "In NL vliegende Belgen klassement" en het Benelux klassement. Voor de NL finale waren zeer mooie trofeeen gemaakt, en ik voel me vereerd dat daar nu eentje van hier in huis mag pronken.
    Het etentje achteraf was weer (inmiddels bijna traditioneel) gezellig, nu snel naar bed, morgen weer vroeg op.

Nog even een paar foto's geupload:

De briefing

een deel van de toeschouwers:

Yvo als een van de vrijwilligers op het rak:

Johan werpt de kist van Johan, welk een dynamiek!

En even later Joris in opperste concentratie onderweg naar rak A

Val heeft er weer een vlucht opzitten

Mark houdt de concurrentie goed in de gaten: Ronald vliegt immers ook met een Hawk

Mike de wedstrijdleider in overleg

Theo bereidt zich voor

Na gedane arbeid even bijkomen aan de bar in het restaurant

En dan lekker eten

Frank heeft weer voldaan aan de alimentatieplicht

Op naar het volgende seizoen, groet,
    Gerben

10. sundaypilot

sundaypilot

Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Was een zeer geslaagde dag. Alles is heel gebleven (van iedereen eigenlijk). Sfeer was uitstekend, meeste buien trokken langs Stompetoren en niet ""over"" Stompetoren. Het waaide flink voor Brabantse normen. Heb een kleine achterstand opgelopen op Joris en Mark kwa vliegtechniek. Maar ga dat volgend jaar weer inlopen. Althans, dat is mijn bedoeling. De aandrijving in de Hawk was een Kontronik Fun600 FAI 6.7:1 + CC125 + RFM17*18 + 4S 4200 graupner 45C lipo. Daarmee gaat zo'n Hawk er lekker rap vandoor.

11. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Was wederom een bijzonder geslaagde dag.
    Gert-Jan, Mike en Johan... en natuurlijk Siem, dank voor de altijd enthousiaste inzet.

Lust om te vliegen had ik gister niet. Niet fit genoeg. Windje was aan de stevige kant voor mijn 'ultralite' Dan maar heel houden. Lekker uitgewaaid en rond gegeten was ik om half elf 's avonds voldaan weer thuis.

Dag was bijzonder inspirerend door alle technieken en foefjes die geduldig werden uitgelegd... de fraaie Avioniks en Surprises die je mocht aanraken... en de vele schitterende vluchten van de kisten.

Ik zal met de evenementen-commissie gaan overleggen of we dit jaar nog een (ad hoc) trainingssessie in Odoorn kunnen opzetten... afhankelijk van het weer.
    Wel wat verder weg voor velen... doch 'straks' door de verbeterde snelwegen nog beter bereikbaar.

Laatst bewerkt: 27 sep 2010
  12. DrDeJe

DrDeJe

Lid geworden:
    16 jun 2007
    Top dag

Voor een eerste keer aanwezig bij F5B om te helpen. Was een top dag. Erg veel wind maar de sfeer was er niet minder om. Ik zal de foto's welke ik heb gemaakt opsturen naar de server van Gert-Jan. Maar deze wilde ik toch alvast hier neerzetten.

Greets DrDeJe

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. dzjaivnt

dzjaivnt

Lid geworden:
    12 aug 2007
    Zo wij zijn ook weer thuis van een mooie wedstrijd!
    Heb jammer genoeg niet de 34 rakker gehaald die er vorige keer inzat.
    Dit lag meer aan vliegstyle/weer.
    Maar tevens wel de enige die zonder motor loop de zweeftaak heeft uitgezeten.
    Althans toch een mooie score gezet met de Hawk.

Alvast wat foto's op de site geplaatst:
    F5B.nl - Fotos

14. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Njaw... vandaag een beetje m'n schade van gister kunnen inhalen!
    3x accu's leeg gevlogen. Maar wat gaat die snelheid er vlot weer uit... :(

15. silva916

silva916

Lid geworden:
    5 jun 2010
    Ondanks het weer, was t een fantastische dag.
    Organisatie was erg goed, pluim aan Mike en Johan en de Rakkenmannen en natuurlijk Siem voor de inwendige mens.
    Het was leuk om te zien dat het niveau echt aan t stijgen is.
    Jos bedankt voor de Demo met de Budgetaandrijving, zag er erg goed uit. Was tevens leuk om je live te zien.
    Luc en Willy lieten weer zien hoe t echt moest.
    Gerben gefeliciteerd met t kampioenschap ! ( en met je 42 rakker in Belgie )
    Ronald wat vloog de Hawk super zeg met de Konrtonik setup.
    Mark zat er weer goed bij, volgend jaar met de Avionik ( natuurlijk met diverse interessante mods van pa ) naar 40 rakken.
    Theo 4 plaats in een NK is niet iets wat veel mensen kunnen zeggen.
    Al met al een zeer geslaagd F5B evenement!!!!
    Beloofd wat voor volgend Jaar.

Gr Frank

16. silva916

silva916

Lid geworden:
    5 jun 2010
    Beetje zwaarder maken misschien Bas.

17. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Nee Frank... als besproken ;)... trainertje!

18. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Joh heren het was leuk.

Helemaal kapot, schrijf morgen wat meer.

Ben wel benieuwd met hoeveel punten Luc en Willy mij hebben ingemaakt.

;)

19. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Veel mensen de foto's bewonderd zo te zien, de F5B.nl site ligt er in ieder geval uit wegens overschrijden van de datalimiet. .... F5B wordt steeds populairder :)

Gisteren nog een rondje gevlogen in Belgie, Orp-Jauche. Helaas was GJ ziek na de inspanningen van zaterdag, toch maar besloten die kant op te gaan. Was weer gezellig in het Belgische. Helaas wat meer regen dan zaterdag, competitie werd ruim een uur stilgelegd. Luc was gelukkig zo vriendelijk me te coachen (nog bedankt!) en ik heb nieuw PB van 42 rakken gevlogen (inclusief cut). Op een of andere manier bleek het invliegen van de rakken lastig te zijn, met zeer veel motor-aan invluchten tot gevolg. Daarnaast maakte het schuin staan van de rakkenlijn tov de veldlijnen het lastig goed recht te vliegen. Uiteindelijk wist Hughues Lefebre de eerste plaats te pakken, Michel Ouzan op 2 en ondergetekende op 3.
    Met stevige file voor Antwerpen uiteindelijk 20:15 thuis, is weer een lang weekeind geweest! De wekker ging maar vroeg deze maandagmorgen :S

Groet,
    Gerben

20. dzjaivnt

dzjaivnt

Lid geworden:
    12 aug 2007
    De website is aan het verhuizen ;)
    Binnen een paar uur zal hij weer online zijn :)

Update: hij is hier alweer online :D

Laatst bewerkt: 27 sep 2010

Deel Deze Pagina