Fishing Trawler Propitious FR927

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Kees de Mol, 19 mrt 2014.

1. j. van megen

j. van megen

Lid geworden:
    21 dec 2013
    mooi glad geschuurd

2. NielsdB

NielsdB

Lid geworden:
    19 aug 2007
    Als je die droogvalfoto op de eerste pagina ziet had proppitiuos een toepasselijker naam geweest, net een dikke dobber. ;)

Succes met de bouw

3. pascall

pascall

Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Zoals je zelf al aan geeft, een bijzonder geval.
    Was het niet beter geweest om het scheepje op spant te bouwen, dan komen de typische Multi knikspantbouw lijnen voltallig naar voren?
    Wat hier al eerder vernoemd is, met de stabiliteit lijkt het mij ook wel mee te vallen aan gezien de breedte en enorme diepgang, wat gaat dat scheepje, 2.50 meter?

Mvg,

Pascal.

4. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Diepgangsmerk aan de voorsteven geeft al 2.40

5. P. Burghoorn

P. Burghoorn

Lid geworden:
    17 feb 2008
    Zelden zo'n gedrongen schip gezien. Apart.

Groeten Paul

6. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Het is inderdaad zeker moeders mooiste niet.
    Maar leuk om weer eens een bouwverslag te kunnen volgen van een kotter(tje);)

Zal wel een redelijk vlot verslagje worden, rompje, hokje erop en netje eraan dan heb je de boot al bij elkaar:rolling:

Ga je volgen,

Jan

7. Kees de Mol

Kees de Mol

Lid geworden:
    20 aug 2007
    Hoi Pascal,

Ik heb een keuze moeten maken en ben toch weer op de stapelbouw teruggevallen omdat ik daar de meeste ervaring mee heb. De knikspanten heb ik er in ieder geval aardig ingekregen, maar dat kun je straks beter beoordelen als ik nieuwe foto's plaats.

Groeten, Kees

8. Kees de Mol

Kees de Mol

Lid geworden:
    20 aug 2007
    Hoi Jan,

Dat kun je niet menen toch? Als ik het aantal uren, werk, denkwerk en uitzoekwerk alleen al optel toen ik niet eens aan de romp begonnen was dan weet ik dat het niet zo werkt. Het aantal uren dat nu in de romp zitten vallen me al vies tegen en dan heeft het schip ook nog eens behoorlijk wat onderdelen aan dek. Ook is het zo dat ik eigenlijk al iets verder ben dan het verslag laat zien. Ik werk er een paar dagen aan en post dan pas weer vorderingen op het forum. Tussen de ene post en de andere kunnen dus zo maar eens 20 uur werk zitten. (zit helaas voorlopig in de wao:()

Groetjes, Kees

9. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010

He Kees,

Zo letterlijk had ik het niet bedoeld;)

Weet hoeveel tijd erin modelbouw gaat zitten, vooral zoals u doet, vanaf tekening bouwen, daar zit het nodige reken en tekenwerk in.

Jan

10. Kees de Mol

Kees de Mol

Lid geworden:
    20 aug 2007
    Zeg maar gewoon jij hoor, anders voel ik me zo oud:(

De afgelopen dagen heb ik weer wat aan mijn gedrocht kunnen doen. Er moest best veel halfrond op komen dus ik heb opgemeten hoeveel ik nodig had. Ik kwam op ruim 8 meter en heb dit dus ook gekocht. Nu ik alles er op heb zitten vraag ik me af hoe ik heb zitten meten, want ik kwam uit op bijna 5 meter. Toch ook best veel voor een bootje van 37cm.
    Ik heb eerst mallen gemaakt van hoe het halfrond moest komen zodat het BB en SB gelijk zou komen te zitten. Hierna heb ik alles afgetekend en ben ik gaan plakken. Ik gebruik gewoon secondenlijm omdat dit zo lekker tussen het halfrond en de romp vloeit.
    Na het halfrond heb ik ook de kimkielen en de schroefbuis aangebracht. De volgende stap zal zijn, het aanbrengen van de straalbuis.

Ik twijfel nog over twee dingen.
    * Misschien wil ik wat lasnaden gaan aanbrengen. Op de foto's staan sommige lasnaden (die van de Chines. Ik weet niet hoe je dat moet vertallen, maar het zijn de knikken in de romp) misschien wil ik deze ook aanbrengen.
    * Op een foto zie ik dat helemaal onderop de romp een soort koelkanalen zijn aangebracht. Rechthoekige profielen die tegen de romp gelast zitten. Misschien ga ik deze ook aanbrengen

foto's
    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

11. j. van megen

j. van megen

Lid geworden:
    21 dec 2013
    hallo,

ik zou zoveel mogelijk wat op de foto`s en tekeningen staan na maken. maar dat moet ieder voor zich weten. nu de romp een laagje verf heeft ziet het er ook weer gelijk anders uit. ben benieuwd naar de straalbuis.

gr. joeri

12. Kees de Mol

Kees de Mol

Lid geworden:
    20 aug 2007
    Ik ben inmiddels weer wat verder gekomen met de FR927
    1. Straalbuis en kiel aangebracht
    2. Roer gemaakt.
    3. Nettenrollen op het achterdek gemaakt.
    4. Binnenverschansing aangebracht. (hier zie je later bijna niks meer van)
    5. Koelkanalen op de romp aangebracht.

Groeten, Kees

13. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    ook al is het een lelijk ding in het echt, je bent er een mooi scheepje van aan het maken.
    succes met de verdere afwerking.
    vgr
    Marc

14. Kees de Mol

Kees de Mol

Lid geworden:
    20 aug 2007
    Hallo allemaal,

Pffff, ik loop op m'n tenen van de spanning. Ik ben namelijk bezig met iets wat ik nog nooit gedaan heb. De FR-927 gaat namelijk verweerd worden. Ik wil er een schip van maken zoals het zou zijn na enkele maanden trouwe dienst op zee. Op internet ben ik aan het zoeken geweest naar manieren om dit te verwezenlijken en ik kwam de termen Haarlak-methode en zeezout-methode tegen. Op You-Tube heb ik enkele zeer informatieve filmpjes gezien en ik heb mijn best gedaan de daar gebruikte spulletjes bij elkaar te verzamelen. Naast wat pigmenten e.d. heb ik mezelf een airbrush-setje aangeschaft. Geen dure maar hij doet het goed.

Eerst de romp met een spuitbus in de rode menie-kleur gezet

Hierna de pigmentjes

En o ja m'n airbrush. Zit ook nog een compressortje bij. Zullen vast mensen gaan steigeren want het is natuurlijk geen goed merk. Maar ja het is voor mij momenteel even het hoogst haalbare. En ik moet zeggen dat ik er na gebruik eigenlijk best heel tevreden mee ben.

En de eerste roestdotjes

En de tweede

En de laatste

En hierna in heel veel dunne laagjes de haarlak

Hierna laat ik alles heel goed drogen en ga ik de zeezout-methode nog wat toepassen en het model in zijn uiteindelijke kleurtjes zetten.

Ik vind het allemaal heel erg eng omdat het naar mijn idee allemaal niet klopt. Ik ga straks de romp in een mooie strakke laag zetten om die vervolgens weer te gaan vernaggelen8O

15. j. van megen

j. van megen

Lid geworden:
    21 dec 2013
    het blijft er toch van alle kanten indruk wekkend uit zien:thumbsup:

16. Macrabbit

Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Persoonlijk vind ik het erg dapper wat je doet Kees. Ik heb al meerdere schepen gemaakt maar heb deze stap nog niet durven zetten. Een mooi gespoten oppervlak verweren....Krijg er slapeloze nachten van. Maar blijf je volgen.

17. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ik had het eerst geoefend op een proefstukje, maar aangezien je je er eerst goed in hebt verdiept, zal het waarschijnlijk wel goed uitpakken.

18. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    Een topvorm roest te spuiten is heel veel dunne laagjes verf van licht naar donker spuiten en dan met een doek thinner (als je met verf op thinnerbasis spuit) zo wat vegen geven. Zo hebben ze het mij geleerd op een cursus. Maar in het echt ziet het er niet uit, mar jij maakt er wel wat van! Top!!!

19. Kees de Mol

Kees de Mol

Lid geworden:
    20 aug 2007
    't Was een groot drama. Na het spuiten van de haarlak ben ik de uiteindelijke kleuren op gaan zetten met Vallejo. Bij de tweede laag ging de verf raar doen en leek het op een craquelé-effect. Ik heb dat goed laten drogen en een nieuwe laag opgezet, maar het bleef een rommel.
    Mogelijk deed de haarlak raar en hierdoor is alles fout gegaan. Inmiddels heb ik de romp met een sopje helemaal ontdaan van alle acrylverf en haarlak en ga ik me beraden om volgende stappen. Misschien ga ik iets met de zoutvlokken-methode doen.

Groeten, Kees

20. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Verschillende verfsystemen qua oplosmiddel kunnen inderdaad met elkaar gaan reageren. Nog een reden om eerst een proefstukje te doen. ;-)

Deel Deze Pagina