Flair Puppeteer

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Rico van Dijk, 12 apr 2005.

  1. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    Een oplossing tegen het nose overen is bijvoorbeeld het hoofdlandingsgestel ietsje naar voren plaatsen (voorste poot korter/achterste langer evt)..

    maar daar begin ik pas aan denken als ik problemen ervaar..

    wat een appart kielvlak zit er op die bijna voltooide pup.... eigen fantasie of iets schaal achtigs?

    Ik ben van plan om morgen de Saito 56 bestellen. laatste kans om me nog te stoppen?... :lol:

    ik heb trouwens bedacht om gebruik te maken van de optie om de batterij voorin (naast de brandstoftank-bekisting) te plaatsen. dmv nog zo'n kistje te maken maar dan waar men vliegaccu mooi in past

    ik hoop dat het bouwen niet te veel vertraging oploopt door mijn nieuwe tijdrovende klusje: ik heb een HUIS!! :D :offtopic:

    ok ok. kon het niet laten.

    Groeten.
    Rico.
     
  2. jock

    jock Guest

    Hi Rico,
    Gefeliciteerd met jouw huis!

    De Saito lijkt mij een prima motor. Zelf denk ik aan een OS FL-70 4-stroke, een beetje aan de grote kant maar zinvol omdat we hier bijna altijd zeer sterke wind hebben. Ik moet nog wel uitzoeken of dat enigszins gaat passen in de aluminium ring. Een ander mooi alternatief kunnen de motoren van RCV kunnen zijn maar die zijn helaas wel behoorlijk prijzig. http://www.rcvengines.com/gallery_flair_pupetter.htm

    De battery ga ik ook naar voren brengen. Daarnaast ben ik van plan een miniservo voor het gas voor de firewall monteren.
    Mocht dat niet voldoende zijn kunnen ook nog de servo's voor het hoogte- en richtingsroer (pull-pull) naar voren maar dan moet je hier wel rekening mee houden tijdens de bouw.

    Regards,
    Jock
     
  3. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    ik ben niet van plan om pull pull systeem in te bouwen, tis wel meer op schaal, maar komen een hoop problemen bij kijken.

    mini servo voor het motorschot? is die brandstof bestendig? of bedoel je direct achter het brandschot?

    70cc 4tact? wel groot idd. de OS .52 past iig. als ik de afmetingen op de site mag geloven..

    de saito .56 past net niet 8O in de zin van, de motor is net zo hoog als de straal van de buitenmaat van de cowling..

    dus dat word 2 kleine gaatjes maken voor de kleppenomhuizingen. maar het steekt niet uit, en is ook zilverkleurig, maar vooral scheelt het een hoop geld. saito motor is 60 € goedkoper dan de os 52

    groeten.
    Rico
     
  4. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Haha.. Wat een boer niet kent vreet hij niet... ;) Heb je ooit met een pull-pull systeem gewerkt? Heb er een op me Diamant toegepast. Valt reuze mee, inbouwen is slechts wat meetwerk. Then again, dat meetwerk heb je altijd. Ook al gebruik je Sullivan stuurstangen. En als je overwoog die toe te passen, ik kom ze er eigenhandig vanaf slopen... :p Zonde! Werk je hem helemaal schaal af, moet je hier ook aandacht aan besteden vind ik!

    ...zal dit draadje blijven volgen natuurlijk... :)
     
  5. jock

    jock Guest

    Hi Rico,
    Zoals Jorit al aangaf is het installeren van pull pull helemaal niet zo ingewikkeld. Ik heb dat nu bij twee andere vliegtuigen gedaan en eigenlijk is het een fluitje van een cent. Helemaal omdat je alle voorbereidingen kunt treffen voordat je de pup covered. Ik moet even voor je zoeken maar ik heb ergens een keer op internet iets gezien over het installeren van pull pull. Overigens werkt de standaardmethode ook prima natuurlijk.

    De servo plaats ik voor het motorschot (mits het past want dat heb ik nog niet geprobeerd). Ook dit heb ik reeds meerdere malen toegepast zonder problemen. Ik gebruik hiervoor de hitec HS-81.

    Oeps, was van plan om aan de vleugel te beginnen maar.... misschien morgen.

    Regards,
    Jock
     
  6. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    Ok, pull pull wordt het dus,..

    maar dan wil ik ook tips hoe ik dat het beste voor de rolroeren kan toepassen :p hehe LOL..
    ik zat te denken om op de bovenvleugel een dummy stuurkabeltje te maken ofzo.. dan zal het schaal worden ook :fadein:
     
  7. jock

    jock Guest

    Haha :D die Rico gaat gelijk helemaal los! Meteen alle kabels maar doorberbinden aan de stuurknuppel zodat die ook mooi meedoet? :D :D :D

    Jock
     
  8. jock

    jock Guest

    pull pull op de rolroeren: http://webpages.charter.net/bobad/pullpull1.htm

    Of toch maar beter een servo per vleugelhelft :wink:
    Dat ga ik in elk geval doen.
    Jock
     
  9. jock

    jock Guest

  10. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    [​IMG]
    [​IMG]

    Jock, dat bouwverslag is handig, aangezien vandaag de zelfde motor binnen komt... :)

    ik had al gezien dat ik wat in de cowl moest editen, maar het valt me reuze mee als ik dit zo bekijk. alleen dat uitlaat verhaal zit me dwars.

    ik heb opzich wel een soldeerbrander thuis, maar hardsolderen is nieuw voor mij.

    wie weet zijn er nog andere oplossingen :?:

    het vleugelconstructie kabel verhaal van deze beste man ben ik het deels mee eens, maar als je de kabels "aan een kant vast maakt" is het geen "leave it" onderdeel meer, anders krijg je van die loshangende kabels aan je vleugel :p (combatoptie? ;))

    over het pull pull systeem van die site:
    jah hè hè. zo kan ik het ook bedenken. servo-touwtje-roertje

    ik zat meer in over het punt hoe je die beste kabeltjes allemaal zo mooi strak houd.. rekbaar nylon?? maar ijzergaren is een stuk slijtvaster, ik heb al eens een ingebouwde staarwiel stuur inrichting naar de :banana: geholpen door nylon te gebruiken. het gaat niet lang mee iig....

    nog een punt is het trimmen (ja, kan op de zender, maar toch..)

    natuurlijk wel weer een briljante :idea: oplossing van me... om het brandschot al vast te lijmen voordat de motor past... :p gehehehe

    nou ja, gelukkig kan de dremel overal bij :p LOL :lol:

    anyway, groeten
     
  11. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Hallo,

    Ook ik ben er een aan het bouwen. Al bijna af. Het ding verdwijnt in de ijskast vanwege mijn extra maargoed. Wat ik even kwijt wilde is dat de romp (mijn versie) beplankt wordt met 4mm balsa :!: (volgens tekening en bouwdoos) De gehele triplex constructie is al zwaar en sterk zat dus dat kan wel een beetje minder (1,5 ofzo) en dar beplankt ook nog makkelijker.

    tis maar een hint, zie maar wat je er mee doet.

    Succes

    Mark
     
  12. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    ik was niet van plan de hele romp te beplanken, maar iets schaal getrouwer: het gedeelte van de romp dat normaal alumunium plaatwerk is, wordt beplankt, en met ora-chroom bespannen, de rest blijft frame werk
    (hooguit het ruggetje van de staart nog, maar ik twijfel nog...)

    iig bedankt voor de hint voor het gebruik van lichter materiaal.

    [​IMG]
    beetje dit idee

    :D

    ik haat het echt dat de tpg ofzo altijd tijdens kantooruren komen bezorgen, nu kan ik morgen pas men motortje ophalen bij het postkantoor :sniper: :evil:

    anyway.. :roll:

    Rico
     
  13. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Gewoon naar kantoor laten bezorgen toch?

    "experimental server power source" oid.. :)
     
  14. jock

    jock Guest

     
  15. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Haha.. ;) Die kale Sander misgelopen? :p Hangt er vanaf hoe je het verzonden hebt. Rembours pakketjes worden inderdaad alleen tijdens kantooruren aangeboden. Gewone verzendingen (zonder aanvullende diensten) worden éérst 2 keer aangeboden om alsnog naar het postkantoor te gaan. Het is beter voor onze hitcount om iets daadwerkelijk aan de deur te bezorgen. (90,8% streven) Dus wees een beetje aardig voor mijn grote sponsor hè? :p Volgende keer moet je maar gewoon lekker thuis zijn... ;)

    Ben benieuwd naar de motor! Ga je hem alvast een keer in laten lopen? 4takt loopt overigens prima op 5% CP.

    En gefeliciteerd met je nieuwe stulpje natuurlijk!
     
  16. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    Jorrit,

    inlopen gaat dit weekend gebeuren, als je er bij wilt zijn moet je je sponsor niet te lang blijven sponsoren met je aangeboden diensten.

    volgende keer zal ik thuis zijn, als jij mijn sponsor even wilt sponsoren met een alternatief voor mij :p

    en je komt toch wel helpen witten eh ;)

    Groet. ik ga weer bouwen.. Ric (nu het nog kan :wink: )
     
  17. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    :offtopic:

    hmmmm en ik hier maar 1 keertje en dan kan ik naar het postkantoor om het af te halen. of ze zetten erop postbus onbekend en sturen het terug naar de afzender...............................

    :eek:ntopic:
     
  18. arjen27

    arjen27

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Wieringerwerf
    Bij hobby-in te koop: haakse alu adapter voor op de uitlaatpoort cylinderkop, daarop een flexibel rvs stuk pijp (op maat te maken en buigen), vervolgens weer een rechte alu adapter waarop je het originele uitlaatje schroeft. Op deze manier valt de uitlaat mooi binnen de cowling. is niet goedkoop, wel mooi.
     
  19. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    ik heb de motor,

    :D

    zo, schrok ff maximaal:
    netjes volgens de handleiding, eerst alles in de olie,

    mooie houten propeller er op. en ff rond tornen,..

    geen compressie..

    AAAAAAH!!!!!

    vinger op de uitlaat poort.. PFFSSSssss :) hej, wel compressie

    kleppen gesteld, zoals op http://saito-engines.info/ beschreven, 1/10e mm ruimte tussen de kleppen en de (rocker arm) schommel heet dat in het nederlands ofzo? of zo iets..

    iig. daarna prima compressie
    morgen ff n testopstelling bouwen, zaterdag proefdraaien :)

    ik ga nog een flexibele uitlaat bestellen, maar daarover later.

    zal asap ff n foto posten

    groeten.
    Rico
     
  20. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    Rico!


    Suggereer je nou dat Saito gloednieuwe motoren aflevert zonder compressie omdat de kleppen niet goed gesteld zijn?

    Kan ik me haast niet voorstellen . . . :nooo:


    jan.
     

Deel Deze Pagina