Flair Puppeteer

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Rico van Dijk, 12 apr 2005.

  1. arjen27

    arjen27

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Wieringerwerf
    Dank voor alle lof mannen!!! Is altijd leuk om te horen en doet je goed :D Als motor heb ik een magnum viertakt 10cc liggen. heb nog geen ervaring met viertakt maar op zo'n kist moet een viertaktje vindt ik. Heb nog een tijd zitten puzzelen om de uitlaat mooi weg te werken maar dat lijkt nu gelukt met een haakse adapter op de motor, een flexibel stuk RVS pijpje en de uitlaatpot min of meer recht naar onder. Alleen het laatste stukje uitlaat komt onder uit de fairing zetten.

    Rico, die rondingen tussen de spanten stonden op de tekening. Je lijmt de beide achterlijst latten op de ribben maar de achterlijst lijm je nog niet op elkaar. Vervolgens snij je de rondingen uit de boven en onderlijst. Daarna knijp je de achterlijsten op elkaar aan de achterkant en lijmt het met secondenlijm vast. Uitkijken dat je niet zoals ondergetekende je vingers vastlijmt :oops:

    Het solderen met een klein gasbrandertje (te koop bij conrad) is een piece of cake. wat wat meer tijd vergde was de bovenvleugel met een tijdelijke fixatie op de juiste positie te verankeren om vervolgens strut voor strut ter plekke aan te maken > vervolgens met dun metaaldraad samenbinden > ontvetten met aceton > soldeervet aanbrengen en gewoon met zachtsoldeer solderen. Was ook voor mij de eerste keer maar het viel niet tegen.

    Overigens heb ik nog een mooie Blooper: had met het mengen van twee componenten hars iets te nonchalant afgemeten > gevolg: uithardingstijd werd 5 weken!!!! :oops:
     
  2. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    JAAA.

    verhuizing nu zover afgerond dat ik even niet verder kan (onderdeeltjes voor de laatste puntjes op de ï ontbreken)

    Maar afgelopen zondag wel lekker bezig geweest.

    men Zagi heeft een dramatische proefvlucht overleefd. zullen we het hier verder maar niet over hebben :p

    iig dat geval even opgeknapt en daarna weer aan de slag gegaan met de Pup!

    kielvlak + rudder, alleen nog een beetje schuren en de scharniertjes :)
    [​IMG]


    En zo is men bouwhoek geworden :)
    [​IMG]
    Groeten!

    Rico.
     
  3. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    Hoi mensen: Dillemma:

    de motorsteun bestaat uit 2 hardhouten latjes in een triplex tankbox (omlaag en naar rechts gericht)

    nu is het probleem dat motorsteun te smal is. dwz mijn motor te breed...

    3 oplossingen:

    - motorsteun uitvijlen waar de motor er tussen moet.

    - motorsteun uitvijlen waar die in de tankbox zit

    - tankbox verzagen zodat motorsteun deel van tankbox wordt
    [​IMG]
    wat zal ik doen?

    mvg
    Rico
     
  4. jock

    jock Guest

    Hi Rico,
    De motorsteunen geven meteen de thrust angles van de motor. Daar zou ik in eertse instantie dan ook niet te veel aan rommelen.
    Hieronder kun je zien hoe iemand de motorsteunen van zijn pup gewoon iets heeft uitgefreezd

    http://www.rcuniverse.com/forum/m_2581782/mpage_2/key_jock/tm.htm

    Ik zou er voor kiezen om de steunen conform de bouwtekening te bevestigen en ze aan de binnenkant iets uitruimen,

    Groeten,
    Jock
     
  5. arjen27

    arjen27

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Wieringerwerf
    Yep, zoals Jock aangeeft: Oplossing 1 is de juiste. Ik had met de Fokker hetzelfde probleem. Ik heb daar uiteindelijk zelfs 2 nieuwe hardhouten balkjes voor gemaakt die precies pas waren.
    succes!
     
  6. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    ok, de trhust angles was ik ook niet van plan te veranderen.

    ik zat hooguit met het punt dat ik de motorsteun niet wilde verzwakken en dat d.m.v. de tank-doos verzagen en daar de motorsteun deel van te maken er ook meer ruimte overblijft voor de tank.

    Aan de andere kant is het veel minder werk om even met de dremel die motorsteun wat wijder te maken. het gaat om 2 mm per kant. zo gedaan

    dat gaat em dus worden. oplossing 1 (van prutstekening :p)

    Ik ben ondertussen begonnen aan de vleugel.

    leuk bouwwerkje, jammer dat de achterligger op de bouwtekening 1mm tever naar voren is getekend. maar ik gebruik de spanten als maatstaaf. (staat ook zo in de bouwomschrijving)

    men mooie geverfde bouwplaat is afgedankt. niet recht genoeg. dus maar weer een groene onbewerkte groengras plaat, en die met ducktape aan de tafel gezet. een prima tijdelijke oplossing. ik koop een 12mm meubelpanneel zo groot als de tafel, waar ik met spijkers in kan rossen om de groengras plaat te bevestigen, maar dat komt wel.

    [​IMG]
    Groeten
    Rico
     
  7. jock

    jock Guest

    Ik heb zelf de tekening aangehouden (ook de 1 mm verschil bij mij).
    Dus die van mij wordt straks VEEL GROTER :D :D :D

    Jock
     
  8. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    dus jij gaat al je spanten aanpassen??? :p 8) :lol:
     
  9. jock

    jock Guest

    Eeehhhh, ja, dat heb ik al gedaan. Ik heb eerst de bodemlatten vastgezet en toen telkens een mm per spant weggeschuurd....
    MAAR mischien doe ik de bovenvleugel wel net zoals jij.

    Toevallig ben ik vorig weekend weer aan de slag geweest met vleugeldeel 2. Ik heb een beetje zitten slapen en het blok voor het landingsgestel verkeerdom vastgelijmd :roll: Nou ja, No problemo, we maken wel een geultje aan de goede kant erbij.

    Groeten,
    Jock
     
  10. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    Denk dat de eerste bouwer nog geboren moet worden die een kit voor de 1e keer bouwt en nog foutloos ook..

    met een beetje fantasie is alles op te lossen :)

    even ter zake:

    Bij de locale modelbouwboer langs geweest. dubro pull pull op bestelling, kan lang duren. 14 euro per setje. 2 nodig

    mij te duur

    2 stelbare connectortjes is 12€, maar daar zit weer geen kabel bij

    wie weet waar geplastificeerd staaldraad te krijgen is geschikt voor pull pull stuursysteem?

    kijken jullie ook even hier voor men zender keuze?

    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=23450&highlight=

    mvg
    Rico
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.057
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Leuk dat we elkaar gisteren weer eens tegenkwamen!
    Over de motorbokken heb ik nog de volgende tip:
    Balkjes altijd op hun smalle kant gebruiken, en overgangen vloeiend maken:
    [​IMG]
     
  12. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    Bruno,

    dat dacht ik ook altijd, alleen in de bouwtekening staat dat dat expliciet fout is

    of is de tekening onjuist?

    namenlijk als ik de balkjes rechtop monteer past de motor er wel tussen, maar volgens mij zit die dan niet meer in het midden van het brandschot

    (en de brandstof tank past er dan niet meer in, maar dat is met een föhn wel op te lossen)
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.057
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nou, het kan zijn dat de hoogte qua sterkte al voldoende is, maar dat zou wel weer betekenen dat de breedte nodeloos groot is. Dus er is hoe dan ook ergens een denkfout gemaakt.
    Waarom zou de tank niet passen? Gewoon dezelfde bovenkant van de dragers aanhouden, dacht ik zo...
    Ik heb daar dan nog een tankvloertje van 3 mm (cross-grain) balsa op liggen. Op de dragers een U van 1,5 mm hard alu en de motor gaten uitvoeren met:

    Of concentrisch geboorde messing M5 bouten (met M3 binnen draad). (Gaten opboren naar 4 mm en tappen met een metaal tap)

    Of 4/3 mm messing buis met achterop een sluitring.

    Beide voorkomen, dat er olie in het hout komt.

    Suc7,

    Bruno
     
  14. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Bruin, als je een gat 4mm voorboort heb je geen materiaal meer om er M3 in te tappen. M3 moet je 2,4mm voorboren. :) (of begrijpen we elkaar hier niet helemaal?)

    Rico, waarom gebruik je niet gewoon een plastic motorsteun? :roll:
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.057
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Kijk en begrijp:
    [​IMG]Motor: ST .60 (K-model), met 5 mm venturi en HP-sproeier [​IMG][​IMG]De messing bouten zijn M5, daarin wordt M3 getapt. Dit is een klusje voor een kleine draaibank, kijk even of je in je kennissenkring een tamme draaier hebt....
    De houten bokken even op de plek van de beitel inspannen, dan kun je de gaten zuiver haaks en tot op 0,1 mm nauwkeurig boren. Stukje extra hout tegen de drager aanklemmen, dan loopt je 4 mm boor niet weg bij het op maat maken. Dan met een metaaltap M5 draad tappen. Op maat gevijlde bouten erin schroeven, glad vijlen en pas maken met de alu U-plaat. Met M3-tjes de bokken aan de motor vastzetten, dan de spant op maat maken en lijmen. Als je de motor loshaalt, staat er nergens spanning op en zal de motor altijd 100% passen. Ook kan er geen olie in het hout dringen.
    En ja, in mijn nieuwste model heb ik zo'n rode nylon drager.... :oops: Maar....wat je hier ziet is voor het volgende model... :D


    Dan het geheel lijmen met 24 uurs epoxy,
     
  16. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    prachtig mooi, maar ook erg arbeids intensief :)

    ik denk dat ik voor deze kist gewoon even de tekening aanhoud, en de dragers wat smaller maak om de motor er tussen te passen. dat is het minste werk. en dan heb ik geen problemen met de brandstoftank.

    1e vleugel is ongeveer af. nog even de voorlijst afwerken, rolroeren uitsnijden en besturing inbouwen, maar eerst de rechter vleugel maar is zover bouwen.


    [​IMG]

    Groeten Rico
     
  17. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    Decallage

    ik moet nog ff kijken (als de vleugels klaar zijn) of dit al is ingesteld in het ontwerp.

    iig. wie weet hoeveel graden verschil gebruikelijk/optimaal is?

    mvg
    Rico
     
  18. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    Nou . . . 1 graad lijkt me al behoorlijk aan de maat. :p

    Maar we wachten het even af.

    Ik heb thuis wel een boekje (David Boddington) waar er iets over in staat. 8)

    Zal vanavond eens kijken . . .


    jan.
     
  19. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    okay bedankt, geen haast: ik verwacht niet dat ik vanavond nog even 1.5 vleugel af krijg :p
     
  20. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    :evil:

    Het stond dus niet in Boddington, maar in 'Flying Scale Models' van R.G. Moulton (1956). :p

    ( :offtopic: Wie deze zomer in the UK komt en modelvliegfestijnen bezoekt: vraag de handelaar ernaar en als 'ie een exemplaar heeft: KOPEN!!)

    :eek:ntopic:

    Maar het enige wat er staat is een plaatje van twee vleugels, waarbij de bovenste een grotere instelhoek heeft dan de onderste.

    De term is 'decalage' en duidt op het verschil tussen die twee instelhoeken.

    Verder wordt er niets over gezegd. :(

    Da's wel wat sneu, dus ik heb een paar interessante sites opgezocht.

    http://www.robart.com/how_to/incidence_meter.aspx

    http://www.djaerotech.com/dj_askjd/dj_questions/biplanedecalage.html

    http://naca.central.cranfield.ac.uk/report.php?NID=661

    http://www.eskimo.com/~smallnet/Archive/post301.html

    http://www.hq.nasa.gov/office/pao/History/SP-468/app-d.htm

    http://www.auf.asn.au/groundschool/umodule7.html

    http://jsbsim.sourceforge.net/fslinks.html

    http://www.aeroplanemonthly.com/glossary/glossary_D.htm

    http://www.scale-models.co.uk/forumdisplay.php?f=15

    Die laatste kende ik nog niet. :p


    jan
     

Deel Deze Pagina