Flair Puppeteer

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Rico van Dijk, 12 apr 2005.

1. Rico van Dijk

Rico van Dijk

Lid geworden:
    8 apr 2005
    Klein beetje uitleg:

Ik heb een 1.5 jaar oude (jonge) Canon Ixus 400 camera.

naar mijn mening mooie foto's handig in gebruik, en ik heb er een onderwaterbehuizing bij om tot 40m onderwater te kunnen fotograferen/filmen. :D

en nu izzy stuk, 5 maanden na dat de garantie verlopen is. :cry:

in eerste instantie alleen een (denk ik) software probleem. af en toe doet ie niks, en af en toe doet ie het wel :?
    mogelijke oorzaak = vocht. idzv condens. van de camping op vliegveld Seedorf (springweek '05) toen is de tent verzopen en alles dus zijknat in de auto gegooit. inclusief camera. die zelf niet nat geworden was (anders verzekerning enz enz :evil: .. in het kort.. snik!!

contact opgenomen met canon voor reparatie. zou duur kunnen worden, en als het aan de print ligt, vergeet het dan maar..
    maar nu is ook het mechaniek in de zoomlens aan het ratelen en kraken :!:

optie = nieuwe kopen. maar de nieuw (hele mooie) ixus 700 past niet in die onderwaterkijkdoos.. :evil:

dus ik heb de ixus 430 besteld, en die komt morgen binnen.. 8)
    duikdoos en alle andere assesoires gewoon netjes compatible. :)

als men oude 400 trouwens nog even volhoud. is het wel een pirma toestelletje om een keertje op die pup mee te laten vliegen ;-)

ps, ben dus zoals misschien al is vernomen die bug dlg hlg aan het bouwen. maar dat is enkel omdat ik dus even niet verder kan met die pup!! folie, wielen, uitlaat = allemaal centjes. en die zitten nu dus in die nwe camera.

bug is alweer bijna klaar (wat een geinig dingetje trouewns!!) en daarna weer lekker verder met de pup.

Bug dlg hlg album

Groeten
    Rico.

2. Rico van Dijk

Rico van Dijk

Lid geworden:
    8 apr 2005
    Het heeft even geduurd, maar de bouw van de pup is weer op gang gekomen!!

de 2e rolroerservo is ingebouwd, op de zelfde manier als de 1e ;-) even een opgangkomertje.. deze week wil ik de overige servo's gaan inbouwen en de folie en de wielen bestellen. zodra de wielen binnen zijn kan ik ook het landingsgestel maken.
    De flexible RVS uitlaat moet ik apart bestellen, zal volgende maand worden.

wat moet er nog gebeuren:
    - vleugelvoorlijsten schuren
    - kiertjes opvullen en afwerken
    - bovenvleugel uitlijnen (alu struts) en vleugelstruts maken.
    - motorcompartiment brandstofbestendig maken.
    - landingsgestel maken
    - servo aansturing pull-pull maken, scharnieren, horntjes, quicklinkjes enz.
    - bespannen, verven, detailleren
    - cockpit en piloot maken

dus ik hoef me niet te vervelen :p

Groeten

3. Rico van Dijk

Rico van Dijk

Lid geworden:
    8 apr 2005
    hier een plaatje van de vleugelservo's ingebouwd, en de bovenvleugel uitgelijnd.. de alu struts zijn recht, de vleugelstruts zijn dummy, en gelukkig maar, want de voorste zijn 2mm te kort :p
    (inbouw foutje van de bovenste ophangpunten)

de dummystruts lopen paralel, als extra controle of de vleugel er recht op zit

Groeten
    Rico

4. Rico van Dijk

Rico van Dijk

Lid geworden:
    8 apr 2005

Dit zijn de vorderingen van vanavond, de servo steunen zijn gemaakt, de servo ruimte is gemaakt (bodem)
    een tunneltje voor de carbon verlenging van de carb.naald.
    en niet op de foto te zien, de achterste alu-strut gefixeerd met een extra boutje-moertje in het midden, bleek nodig ivm ietsje speling. is nu verholpen..

langzaam maar gestaag... :roll:

tot morgen :wink:

5. Rico van Dijk

Rico van Dijk

Lid geworden:
    8 apr 2005
    om een beetje realistisch de pull-pull uit het toestel te laten komen moeten er een paar bochtjes in zitten. vooral in de bovenste elevator cable. zitten een paar bochtjes van een graad of 10-15
    hiervoor heb ik een paar stukjes sulivan kabel in het toestel gelijmd.

De hoogteroer kabels heb ik zo al gemaakt.. had ff geen tijd om foto's te uploaden, komt vanavond wel. :p (no picture no glory :p)

[​IMG] plan

mvg
    Rico

6. jock

jock Guest

Hi Rico,
    Je bent weer flink opgeschoten zeg!

Als je je rudderservo in het midden net achter de tank plaatst kun je volgens mij zonder hoeken de pull pull kabel naar achter laten lopen. Lijkt me eerlijk gezegd een veel simpelere oplossing.

Groeten,
    Jock

7. evert_B

evert_B

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Voor de pup-liefhebbers: de video van het incident met de twee Pups op Broken Wings. De eerste gaat fout bij de start (verkeerde zender), de tweede gaat bijna fout in de landing. Het scheelde een haartje...

8. Rico van Dijk

Rico van Dijk

Lid geworden:
    8 apr 2005
    Wauw, gaaf filmpje.. en prachtigen modellen, en heel realistisch vliegbeeld. vooral de landing :wink: wel jammer dat die 1e gast full down geeft in de takeoff.. :p

wat mijn pup betreft, het probleem zit em niet in de rudder servo, maar die van het hoogte roer. het punt is om met de aansturing van onder de piloten stoel naar de bovenkant van de rug te gaan.
    voor zover het een probleem is dan, het zal prima werken, maar het is een inspectiepuntje voor en na de eerste paar vluchten en daarna zo af en toe..
    als het toestel af is, en blijkt dat het zwaartepunt goed is of iets naar voren dan zet ik die servo alsnog naar achter de cockpit.
    maar de servo's zitten er al in, en het zwaartepunt genoeg naar voren krijgen schijnt echt een probleem te zijn bij dit toestel.

folie had zaterdag binnen moeten komen, wilde dit weekend bespannen. natuurlijk was het er niet. ben dus niet echt opgeschoten. heb wel de roer-horntjes van het hoogteroer en rudder gemaakt. van triplex. ziet er veeeel mooier uit dan die std plastic dingetjes.. beetje slijtvast gemaakt met secondelijm.

Groeten
    Ric

9. Jorrit

Jorrit

Lid geworden:
    19 aug 2002
    Mooie modellen op dat filmpje inderdaad, maar echt gecontroleerd gaat alles niet. Zoals Rico al aangeeft ligt de oorzaak bij het hoogteroer. De piloot geeft vol down zoals te zien is op het filmpje. Reversed channel maybe? Slordig. Verder maakt zijn collega wat spannends van de landing. ;)

Maar sorry Rico, dat ik afgelopen zaterdag niet je bespanning langs kon brengen. :p Ben benieuwd naar het resultaat van de bespanning straks. Laat de foto's maar komen! ;)

10. Rico van Dijk

Rico van Dijk

Lid geworden:
    8 apr 2005
    En nog even de foto's :)

Kabels die er nu inzitten zijn alleen om te testen (visdraad) wordt vervangen met LB staalkabel.

Groet
    Ric

11. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Zonde hoor... Ik zou die nooit verknippen.... :wink:

12. evert_B

evert_B

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Jorrit & Rico,
    Eigenlijk kon de man van geluk spreken dat de pup niet omhoog ging. Hij had de verkeerde zender vast. Zij hebben per model een zender (geen computerzender dus). Het was de juiste blauwe zenderkist, maar er zat een verkeerde zender in. Niet alleen de hoogte maar ook de ailerons stonden omgekeerd. Je mag je niet voorstellen wat er zou gebeurd zijn in de eerste bocht als de hoogte wel goed stond...

13. Rico van Dijk

Rico van Dijk

Lid geworden:
    8 apr 2005
    radslag is dodelijk :p wel een hele groffe fout, en hoe simpel is het om voor elke takeoff. of het nu om een piepschuim holiday van 30€ of een onbetaalbaar pronkstuk gaat:

- even kijken naar de roertjes - tis maar 1 seconde werk.. en het aanleren van een gratis en gemakkelijke routine..

scheelt kisten!!

14. Rico van Dijk

Rico van Dijk

Lid geworden:
    8 apr 2005
    cockpit bovenbeplating zit er op. ik heb de strijkmethode van het dc3 draadje geprobeerd. met een beetje water en dát instrijken ging het goed :).. eerst op maat gesneden, toen rond gemaakt, daarna vastgelijmd met secondelijm. de laatste oneffenheid weggeschuurd en de cockpit uitgesneden.

links voorin is de batterij (nog nét) te zien, helemaal voor tegen het brandschot.. moet nog dicht gemaakt worden, de batterij komt klem in een omhulsel van schuimrubber. direct daarachter komt, ook in schuimrubber de ontvanger. met een soort grendeltje wordt voorkomen dat de boel er uit kan schuiven.. (bij extreme acceleratie ofzo :p haha)

ik heb ook het brandschot, wat onderhand vol gaten zat om de motor er in te passen, weer dicht gemaakt. met 3mm balsa plankjes heb ik om alle gaten een soort kastje gemaakt. met (ik denk glitsa) lak moet het brandstof bestendig gemaakt worden.

't was wel weer 02:00 uur voordag ik eindelijk in m'n bedje lag.. bouwen is ongezond :p haha. mvg. Rico

15. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Ziet er mooi uit Rico :thumbsup: ga zo door.

En ja soms wordt het nacht werk maar daar heb je vaak ook veel voldoening van :wink:

Grt,
    Berto.

16. Rico van Dijk

Rico van Dijk

Lid geworden:
    8 apr 2005

weinig progressie afgelopen weekend, 2 rolroeren voorzien van scharnieren. nog niet vastgezet.

1 vleugel incl voorlijst met grof afgeschuurd en gladgeschuurd met grid 400. klaar om te foliën.

nog 3 te gaan. 1 was ruim 3 uur. dus reken maar uit :p

pas na het folieën zet ik de scharnieren er in, beetje de arf bouwmanier.
    zo is het makkelijker de folie strak te krijgen. wel uitkijken voor lijm op de vleugel/roeren..

mvg
    Rico!

17. Rico van Dijk

Rico van Dijk

Lid geworden:
    8 apr 2005
    Aangeschaft:

Ora-tex "classic linnen"
    Ora-cover "chrome" (ziet er prachtig uit naast de alu cowling!)

Glitsa eiGLANS. :) acrylaat meubellak

potje Beits: "teak" (voor de cockpit)

proef stuk gemaakt een dubbel raam, bespannen met oratex, aan de onder rand de klinknagel methode met houtlijm drupjes. de linker kant zo gelaten en de rechterkant gelakt met glitsa (nog even zonder bruine waterverf)

resultaat:
    Ik was bang dat de oratex slap zou worden door de meubellak, maar niets is minder waar. lijkt wel strakker dan voorheen. de poriën van de folie zijn dicht. waardoor de eiglans mooi uit komt. hierdoor komen de "knopen" ook beter uit. die zijn aan de linker kant haast niet te zien.
    op het pup model worden de klinknageltjes iets groter. de laatste glimp plastic is verdwenen en het lijkt net echt gelakt linnen!
    jej! :D

18. jaap

jaap Guest

Rico,
    Daar willen we natuurlijk wel foto's van :D .

Groet,
    Jaap

19. Rico van Dijk

Rico van Dijk

Lid geworden:
    8 apr 2005
    Zal vanavond kijken of mijn camera dit wilt vastleggen ;)

20. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat kun je schudden, het lost gewoon op... :(

Deel Deze Pagina