Rappe mannen die chinezen Test opstelling EDF , stevig vastgezet 80 A regelaar en lipo 6s 4000 mA 20 C halfvol, spanning onder vollast 20.2 V 1364 W , trust meter heb ik niet, maar zal wel genoeg zijn voor een kist met een berekend vlieg gewicht van 2800 gr en 320 cm span.
EDF gemonteerd, test uitklappen. 100 % uitslag van de servo word gebruikt door het kiezen van de juiste lengte servo arm . Ingeklapt rust het gewicht op de onderste haakse armen die tegen het schot leunen. Uitgeklapt zal bij het inschakelen van de EDF motor de bovenste haakse armen tegen ge bovenkant van het schot leunen. De speling in het geheel zorgt er voor dat de servo niet belast word door de trekkracht van de EDF.
De romp opgebouwd rond de EDF Liggers 9 X 4 mm nat met een beetje extra buiging vooraan op de spanten geklemd .
Geraamte romp klaar, omkeren en EDF inbouwen, nog een goed veersysteem bedenken om de poortjes te sluiten.
Vaste deel van de staart met hevel voor pendel stabilo, nog een beetje zwaar , ga ik nog wat afslanken. Dat geld ook voor de liggers midden en onder ga ik achteraan verjongen. Scharnier van beweegbaar deel is dubbelzijdig plakband tussen 2 X 4 mm balsa gelijmd dat voldoet heel goed op vorige toestellen.
Ik val er even middenin. Is eea. niet wat overgedimensioneerd? Allemaal zwaar hout? Ik zou een vertragingskabeltje tussen de ontvanger en de servo van de EDF zetten . . . Succes! jan.
Vertraging word via de zender opgelost. Liggers spruce van 4 X 9 die ik achter nog verjong, je kan hier geen liggers in balsa gebruiken , dan moet je volledig beplanken en is het gewicht groter Gewicht 6 + 2 halve liggers is 125 gr Er komt alleen vooraan huid , achter de EDF word het bespannen . Het vlieg klaar gewicht gaat rond de 3000 gr liggen, met een 6 S lipo van 4000 mA Span 3200 mm
Het juiste gewicht van volledige staart met stalen pennen + messing hevel 155 gr in de 3D tekening gebracht , lipo 627 gr verplaatst tot CG. goed lag voor een stabiliteit marge van 10% , kan nog 80 mm vooruit en 40 mm achteruit om CG aan te passen . Totaal berekend gewicht 2970 gr
Na wat reken en meetwerk heb ik besloten om de romp volledig in te dekken, zonder extra stutten tussen de spanten is de torsie stijfheid onvoldoende. Deze stutten + bekleden en verf gaan evenveel gewicht toevoegen Berekend gewicht met wiel , neus en steun vleugelbuis 3149 gr. Droog passen van bovenste zijkant. De bovenste liggers hebben een uitsparing 0.3 mm waar de scharnieren van de deksels in passen. De helling ingedekt met folie klaar voor te lijmen met epoxy . Het lijmen met epoxy : Oppervlak ontvetten/schuren/ ontvetten, zuivere dunne epoxy op de beide lijmvlakken , de rest van de epoxy indikken en dun verdelen op 1 lijmvlak . Licht spannen , zorgen dat alle vlakken raken , overtollige lijm word zo uitgeperst, na 6 u drogen lijmresten verwijderen met een mes. Schuren en overtollig fineer wegschaven minstens 24 U laten drogen,
15 gr epoxy aangemaakt en de zijkanten aangedrukt met 4 hardhouten latjes opgespannen. Als de lijm droog is kan ik wegen hoeveel er effectief gebruikt word.
De volledige indekking klaar, alles gelijmd met 24 U epoxy. Deurtjes EDF passen. Gewicht met staart, wiel , mecaniek voor de EDF en 3 servo's 1100 gr