plastic zakjes met druksluiting? Dat werkt dus voldoende om je elastiekje in goede conditie te houden? (Niet uit te laten drogen?).
@sietse Ik doe al jaren het zelfde en dat is als volgt. Na het vliegen was ik het rubber uit zodat al het smeersel eraf is. Dan doe ik het in zo'n plastic zakje en druk ik de lucht eruit voordat ik deze sluit. Dan bewaar ik ze zo koel en donker mogelijk. Bijvoorbeeld in een afsluitbaar doosje in de kelder ofzo. Het bewijs heb ik afgelopen maart weer gezien. Nadat ik een motor voor een model al 2 jaar lang in een zakje heb gehad en het rubber was nog helemaal goed. Als je meer informatie wil vraag gerust. Groet, Bernard
Ik bewaar ze ook in van dit zakjes (gekocht bij V&D) in een kartonnen doosje, maar dan gewoon in de huiskamer. Of die zakjes veel uitmaken in houdbaarheid weet ik niet, maar het is wel makkelijk om de verschillende maten uit elkaar te houden. Ik doe er na het strippen (sinds kort een eigen strippertje) een etiketje op met de maat, uitgedrukt in het aantal gram per meter. Mijn voorraad ongesneden rubber heb ik in een gewoon plastic zakje en dat blijft volgens mij ook lang goed. Ik gebruik dik siliconensmeersel als smeermiddel en laat dit er gewoon opzitten. Nog niet gemerkt dat dat problemen geeft, ook niet na jaren. Dat zal echter per smeermiddel sterk kunnen uitmaken, sommigen tasten het rubber toch wat aan. Het belangrijkste is toch wel het donker bewaren. UV-licht tast het rubber heel snel aan. Dit heb ik vooral gemerkt aan een model wat op een zomerdag in een boom was terechtgekomen. De volgende middagdag kreeg ik hem er weer uit, model was OK, maar het rubber zat vol met scheurtjes.
Tijdens het seizoen (de winter) doe ik een motor voor een bepaald model gewoon los in de doos bij het model. Let wel, ik ben sportvlieger, dus ben niet op zoek naar de ultieme prestatie. Op deze manier kan ik lang genoeg met een motor doen, namelijk meerdere bijeenkomsten met tientallen vluchten voor de motor breekt. Het niet gebruikte rubber heb ik liefst in plastic zakjes (maar in mijn geval meestal gewone boterhamzakjes) in blikken doosjes zitten, die zijn absoluut lichtdicht. Die bewaar ik in de kelder (stabiele temperatuur 10-12 graden). Ik ken echter ook mensen (wakefieldvliegers, die verbruiken véél meer rubber dan indoorvliegers) die voor hun rubbervoorraad een aparte koelkast hebben! Ik was mijn motoren niet schoon, maar dat heeft er ook mee te maken dat ik vooral siliconen als smering gebruik, wat je er volgens mij niet met water af wast. Wakefieldvliegers gebruiken siliconenolie die ze volgens mij via Gerard Willemsen verkrijgen. Ik weet niet waar hij het vandaan haalt dus wat het voor spul is. Wat gebruik jij voor smering, Bernard? Voor indoor (NB: sportvliegen!) gebruik ik op advies van Gé Brouwer Armor All Cockpitspray, daar zit siliconen in, maar hoeveel weet ik niet. Eerder gebruikte ik ook zelfgemaakte mengsels van groene zeep en glycerine, maar dat is vreselijk vies vettig en plakkerig, maar dat kun je er wel in lauw water met een beetje zeep afwassen. Ik heb ook wel in Engeland gekochte kant-en-klare smeersels gebruikt, wat denk ik zeep met glycerine of een variatie daarop was. Er zijn ook mensen die wonderolie gebruiken, maar dat tast op vrij korte termijn het rubber aan en kun je volgens mij ook niet met water afwassen. Voor jouw webwinkeltje, hoe bereiken wij je als we iets willen bestellen?
Voor indoor gebruik ik voor de smering meestal armor all. Dat is ideaal spul je spuit het er gewoon op. Ik gebruik af en toe ook een mengsel van groene zeep, wonder olie en glycerine die ik dan even kook. Zo wordt het aardig stabiel lijkt me. En beide spullen zijn aardig goed afwasbaar. Natuurlijk blijft er wel iets aanzitten. Maar daarvoor adviseer ik heel simpel gewoon een oude theedoek. Voor outdoor gebruik ik inderdaad de siliconen smering die verkijgbaar is bij Gerard Willemsen. Wat betreft de bereikbaarheid voor die spullen die ik aanbied ik zou zeggen stuur op dit moment nog een PB of een mailtje: indoormodeling@home.nl Dan stuur ik wel wat meer informatie terug over de kosten e.d. Groet, Bernard
OK, qua smering ben ik dus behoorlijk bij. Het koken (althans verwarmen) van een mengsel van glycerine en groene zeep is nodig omdat het bij kamertemperatuur gewoon niet mengt. Ik ken wel mensen die met wonderolie smeren, maar geen mensen die wonderolie toevoegen aan het mengsel van glycerine en groene zeep. Mijn ervaring met wonderolie is dat het vreselijk vasthoudend spul is. Ik ben ook lijnbestuurder en vlieg met Fox 35 stunt motoren. Die hebben een brandstof met een hoger dan gebruikelijk wonderolie gehalte nodig, namelijk 27-29% en de motoren lopen rijk, wat betekent dat ze nogal veel kleine druppels onverbrande wonderolie uitsputteren. Als het model weer op de grond staat is het aan de onderkant één blubberzooi van wonderolie, zodat je geheid wonderolie in je kleren krijgt. Ga nooit vliegen met een Fox in je zondagse kleren, want je wast de wonderolievlekken er nooit meer uit, hoe vaak of hoe heet je ook wast of hoeveel waspoeder je ook gebruikt. Zoals een stuntvlieger van weleer (Paul Tupker) pleegde te zeggen: "Wonderolievlekken in kleding laten zich alleen verwijderen met de schaar." Dan lijkt mij dat het ook op het rubber blijft zitten na wassen of wrijven met een oude theedoek. En wonderolie is aggressief voor rubber, probeer maar eens met pure wonderolie te smeren. Het rubber is binnen twee weken een soort kauwgom geworden. Ik zou de wonderolie er dus zelf uit laten. Voor de rest stuur ik je een mailtje.
Heb eigenlijk weinig gemerkt van dat wonderolie de boel aantast. Maar goed toen ik echt op niveau ging vliegen ben ik meteen overgestapt op armor all. Ik zie je mailtje tegemoet. Bernard
Voor wakefield gebruiken de meeste mensen inderdaad Silicone van Gerard Willemsen. Dit goedje heeft echter een gigantische viscositeit en is daardoor onbruikbaar voor indoorprestatiemodellen. Dit komt om dat je bij bijvoorbeeld een max. motor gewicht van 0.6 gram zo weinig mogelijk smeer wilt gebruiken en dat is bij deze silicone niet te doen. Daarom kun je voor indoor beter een dunnere smeer (evt op silicone basis) gebruiken zoals de cockpitspray. Maar goed, voor sportvliegers is dit niet belangrijk en met een potje van Gerard kun je je hele leven vooruit Kevin
Ik gebruik siliconen van Michael Woodhouse, die is ook erg dik. Ik gebruik het ook op indoor modellen maar dan schaal en Sainte en daar is die laatste fractie gewichtsbesparing niet zo belangrijk. Gebruik je Armor All direct uit de fles? Ik heb ook gehoord van mensen die het lange tijd aan de lucht laten drogen zodat het water eruit is verdampd. Er blijft dan ook een dikke siliconenlaag over. Of dat net zo dik is als wat ik gebruik weet ik niet. Het feit dat Armor All een suspensie in water is maakt het juist zo makkelijk om het dun aan te brengen. Moet voor het wegen van de motor wel even wachten tot het water is verdampt.
Zo, even een update. Het tweede model is ook klaar en merk dat ik nu meer ervaring in het bouwen heb. Met dit model heb ik wat verschillende elastiekjes en een ballonnetje getest en het is leuk te zien hoeveel het uitmaakt wat je als rubbermotor gebruikt. Het vliegbeeld: niet meer rollen of prophangen maar in 3 rondjes dalen. Nog steeds heb ik het gevoel dat ik een baksteen probeer te laten vliegen en omdat ik het bestelde weegschaaltje nog niet heb ontvangen weet ik ook nog niet hoe zwaar het model is. Inmiddels ben ik bezig met het verkrijgen van oa balsa, daarmee wil ik het model nu helemaal volgens tekening bouwen. En als die goed vliegt begin ik met een volgend model (het "vrije vlucht virus" heeft toe geslagen ). Overigens moet dat virus vanaf volgende week rustig aan doen want dan hoop ik voldoende hersteld te zijn van een operatie om weer te kunnen werken. Dus het huidige bouwtempo is helaas niet gebruikelijk bij mij. Ook moet het virus de tijd delen met het "RC vlieg virus" en "Radio Astronomie virus". Dus het zal wat langzamer gaan maar ik heb de smaak van de vrije vlucht modellen (indoor) zeker te pakken.
Erik, van twee rondjes naar drie rondjes is een hele verbetering. En heel leuk dat het virus heeft toegeslagen! En het allermooiste is lijkt mij dat je goed hersteld van die operatie, er zijn belangrijkere dingen dan modelbouw. Mooi dat je het belang van het rubber hebt ontdekt. Ik denk dat je met deze experimenten al heel veel hebt geleerd over het afstellen van een rubber aangedreven model. Een mogelijke verbetering kan nog de opwind techniek zijn, doe je dit met de vinger of met bijvoorbeeld een handboor? Als je een windertje of handboor gebruikt kan je het rubber uitrekken tijdens het winden. Hierdoor kunnen er veel meer windingen in en is het motorkoppel wat lager. Resultaat is een langere motorloop met wat minder vermogen. Daarnaast is uit de voorgaande posts vast al het belang van goede smering duidelijk geworden.
Wout, Inderdaad is het opwinden van het rubber de volgende stap. Nu doe ik het nog met de vinger de propellor terug draaien. Overigens is het filmpje ever het opwinden van rubber, die je in een ander draadje hebt gepost ook verhelderend. Ik heb nog wel een vraagje: het bevestigen van het rubber aan het haakje, doe je dat het beste door een lusje in het rubber te knopen of het rubber aan een ringetje?
Gebruik je nu een enkele streng of een lus rubber (elastiekje)? Bij een lus maakt het niet uit wanneer je met de hand windt. Wanneer je een enkele streng hebt zou ik een ringetje gebruiken, is ook makkelijker met opwinden. Ik snijd mijn eigen ringetjes van lollie stokjes, die zitten tegenwoordig vaak op plastic buisjes. Een millimetertje afsnijden en dit als ringetje gebruiken. Ook makkelijk wanneer je met een winder of handboor gaat opwinden. Mooi dat het filmpje helpt, ik dacht wel dat je het zou zien en in dat draadje past het wat mooier dan hier.
Op dit moment geeft een enkele streng de beste resultaten, in een lus heeft het teveel vermogen. Van het eerte FDL heb ik de romp aangepakt. Alle foam dat overbodig is/lijkt heb ik eraf gesneden tot de romp te zwak dreigde te worden. Het resultaat is er naar: de eerste halve meter van de vlucht is een stijgvlucht, daarna een rol waardoor hij helaas weer snel beneden is. Kan het kloppen dat het rubber na een paar vluchten al merkbaar slechter word? Dat ga ik morgen ook maar even uitproberen, oude en nieuwe, kijken hoe groot het verschil is. Morgen ga ik maar een nieuwe romp maken met een betere propellor, kijken of ik toch een foam model goed vliegend kan krijgen.
Het klopt dat het rubber na een aantal vluchten minder kracht levert. Wel kan je dan meer slagen in de motor kwijt. Bij mij neemt de vluchtduur meestal toe wanneer het rubber wat ouder wordt, juist omdta er meer slagen in kunnen.
even een foto van de modellen zoals ze nu zijn. Het rechter model is de eerste die ik bouwde. De romp heb ik nu wat aangepast en is lichter maar is ook een stuk zwakker geworden. Bij het tweede model heb ik voor de vleugels dunnere latjes foam gesneden, nu nog een lichtere romp. De elastiekjes zijn even voor de show, voor het vliegen gebruik ik een enkele streng.
Zodra je balsa hebt, ik denk dat de schuimromp een stuk stijver en steviger wordt als je er een latje van 3x3 balsa langs lijmt, of zelfs 2 latjes van 2x2, aan elke kant één.
Rubber verranderd inderdaad van eigenschappen nadat je het enkele keren hebt opgedraaid. Als vuist regel gebruik ik dat je voor een wedstrijdvlucht een motor gebruikt die tussen de 3 en 6 keer is opgedraaid, dan vlieg je het langst. Een te nieuwe motor is nog te stug en een te oude is te slap. Waarschijnlijk kun jij dit ook merken met je FDL. Kevin
Het lijkt me tijd dat je inderdaad zo snel mogelijk wat balsa in handen krijgt. Helaas zit de beurs er nog tussen maar anders had ik dus al wat eerder het hout aan je kunnen leveren. Dus zou zeggen nog even geduld en dan komt het zo snel mogelijk naar je toe. Als je me dan wel even wil melden wat je precies nodig hebt scheelt dat weer tijd als ik na dortmund weer thuis ben. Bernard