Flex RV8-70cc

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Wes56, 8 nov 2023.

  1. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Dat ga ik doen. Daarnet nog even een 4 tal minuten de motor laten lopen.Wel prachtig geluid met de MTW120K demper. Na het lopen zag de carburator er zo uit.
    DSCN3568.JPG
    Binnenkort ga ik eens deftig testen op de club.
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.376
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ga er inderdaad eerst maar eens lekker mee vliegen.
    Al zou een kelk er op met filter altijd mijn voorkeur hebben.
    Misschien blaast de propwind er nu ook wat brandstof uit.
    Nu heb ik maar een paar benzine motoren gehad dus ben niet zo ervaren, moet ik eerlijk zeggen.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    Misschien juist omdat ie nog inloopt (en nog rijk staat) gooit ie wat brandstof de verkeerde kant op
    bij methanollers zie je bij een beetje rijke afstelling een kleine wolk brandstof rond de inlaat
    overflow, om het zo te zeggen
    wel een stevig ander principe carb. maar kan me voorstellen dat deze mogelijkheid er bij benzine ook in zit

    in theorie, met inlopen, en daaraan hangend op een bepaald punt de motor op punt zetten, zou het een stuk minder/weg moeten zijn
     
  4. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ok. Ik denk dat de regelnaalden nu niet overdreven rijk staan. Na check door Toni Clark zie ik dat ze de naalden armer hadden gezet dan hoe ik ze had gezet.
    Ik kwam op 1toer en half voor beide naalden. Nu staan ze door TC L-naald op 1tr/15min en H-naald op net geen 1tr/20min. We gaan zien. Misschien zoals jullie zeggen zal het normaal zijn.
    Ik kon ook deze video vinden van en DA100 en kan je bij het starten op 2min28sec ook zien dat er best wat brandstof uit de carb lekt op de grond na het choken.
    Enkel de luchtbel zoals te zien is in post183 baart me nog wat zorgen en komt er steeds in na een nachtje.
    Bedankt voor het helpen meedenken.
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2024
    TRS vindt dit leuk.
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    die 1,5 is de originele standaard vanuit de handleiding
    startpunt, startbaar maar wel rijk
    Eenmaal wat gelopen, moet je een keer de boel strak zetten.
    bij mij is ie toen ook best wat dicht gegaan
    scheelde wel een hoop toeren trouwens..
     
  6. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Iemand gaf me ook de tip om redline 2 stroke racing oil te gebruiken. Mogelijks ook minder troep ronde de carburator.
    Ik gebruik Belray H1R en misschien kan ik die redline ook nog een kans geven. Trouwens ook aangeraden door DA zelf.
    Wel moeilijker te vinden zo op het eerste zicht.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat met die olie is allemaal onzin. Da's leuk voor de racerij en dergelijke, maar zo hoog opgevoerd zijn deze motoren niet.
    Natuurlijk beveelt DA merk X of Y aan, maar dat doen ze alleen om in geval van onbegrepen problemen te kunnen zeggen "tsja, You houd you not aan our advies, he?" maar ik garandeer je, dat ding gaat echt niet beter lopen van redline olie. Hooguit tussen je oren.
    Die BellRay H1R, dat is ook zo'n hype-olie. Hij is echt wel goed, hoor, daar niet van. Maar die olie bepaalt niet of je motor wel of niet goed loopt of wel of niet lekt it de carburateur.

    ALLE volsyntheten van een merk, MITS volgens het label geschikt voor luchtgekoelde motoren, zijn gewoon 100% goed. Het enige wat een KLEIN beetje verschil maakt is dat je steeds dezelfde olie gebruikt, EN de zelfde mengverhouding, in verband met je afstellingen: de ene olie is wat dikker dan de andere, reageert soms nét effe wat anders op temperatuurverschillen, en als je dan steeds een ander merk gebruikt, of onzorgvuldig mengt, blijf je bezig met afstellen.

    Gewoon een voor jou makkelijk te vinden merk kiezen, of dat nou shell, Mobil, Total, Gulf, Castrol, Motul of wat dan ook is, en dan bij dat merk blijven.

    Ikzelf gebruik Castrol tweetaktolie, om de enige reden dat het goedkoop is en makkelijk aan te komen. Het is een volsyntheet en hij bevalt me goed. Ik meng nauwkeurig en heb dus geen gezeik met afstellen. En dat is het. Meer niet.
    Je moet niet mierenneuken over WELKE olie, je moet mierenneuken over zuiver mengen, goed filteren en zorgvuldig met je brandstof omgaan.
     
    wim eon vindt dit leuk.
  8. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Vandaag es deftig de motor kunnen laten lopen op de club. Er snel even een volle tank doorheen gejaagd.Helaas geen eerste vlucht want was best wel veel wind.
    Motor loopt en pakt eigenlijk perfect op.
    Iemand heeft voor me een duidelijke video kunnen maken waar je eigenlijk netjes kan zien hoeveel brandstof er uit de carb drupt tijden het starten.

    Hmmm toch best wel veel hoor! Je ziet al snel een boel druppels vallen en ook vinden ze hun weg aan de buitenkant van de brandstofslang. Bij het openen van de chokeklep nog een relatief grote hoeveelheid lekkende brandstof. Maar zoals je kan horen loopt de motor prima. Dus ja zal wel eigen zijn aan een twin engine met carb naar beneden gericht.
    Ik overweeg toch wel een kort kelkje er op te zetten, zodat deze net buiten de kap, of net effen met de buitenkant motorkap zit.
    En was ook vergeten hoeveel zwarte troep er uit een nieuwe motor komt bij een eerste run. Zie de wheelpants.
    Hopelijk binnenkort eens ideaal weer voor een eerste vlucht.
     
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.376
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik weet niet of een kelkje buiten de kap handig is.
    Met een extra heb ik er een vervelende ervaring mee gehad.
    Als ik meskant wilde vliegen sloeg de motor af (mijn kelk zat aan de zijkant)
    Draai er nu eerst eens wat brandstof door.
    Misschien kan hij nog wat zuiniger afgesteld worden na een paar liter.
    Misschien blaast(of moet ik zeggen zuigt?) de prop er ook minder benzine uit als de kap er op zit.

    Oja ik denk dat de motor ook iets meer geluid maakt als je de kelk buiten de kap doe.
     
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.764
    Locatie:
    Ede
    Kelk heeft als er plek voor is twee voordelen .
    1 door de turbulentie die ontstaat als je hem niet gebruikt blijft er 1/3 aerodynamisch over als effectief gat . In het turbulente gedeelte hoopt zich brandstof op.
    2 door inlaat pulsen wordt er brandstof uit de carburateur gespuwed . Dankzij de kelk win je dus twee dingen . Een betere stroming voor en door de carburateur waardoor de motor prettiger loopt en je minder brandstof niet verbruikt .
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    als hij inloopt, kun je hem op punt zetten
    Dan word er ook niet zoveel teveel aangezogen, ook minder om eruit te lopen

    eerst de simpele dingen van het lijstje strepen, dan langzaamaan door naar de moeilijker dingen :D
     
    Wes56 vindt dit leuk.
  12. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Vraag me ook nog dit af. Heb ik ook niet meer risico om vuil op te zuigen als hij aan de onderkant van mijn kap uitkomt?
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan gebruik je toch en luchtfilter in plaats van een kelk? Een (goed) filter doet in wezen precies hetzelfde als een kelk (namelijk de lucht rustiger en "ordelijker" die carburateur in laten stromen waardoor er minder brandstof verloren gaat), met als extraatje dat er geen vuil in de motor komt. Win-win...

    Jaag er brandstof doorheen, en vlieg. Die motor is echt wel in orde als Tony Clark dat zegt. Momenteel zie ik je wikken en wegen, en niet vliegen, terwijl dat nergens voor nodig is. duizenden mensen hebben met dezelfde motor zonder luchtfilter gevlogen. Als het je dwars zit, zet er dan zo'n ding op, maar ga vliegen.
    Want:


    om heel eerlijk te zijn zie ik eigenlijk niks... in ieder geval NIET iets waar ik me zorgen om zou maken...
     
  14. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.343
    Locatie:
    Thuis
    Je kan natuurlijk de brandstofleiding van je carb halen, dan drupt er ook niks uit :D
    Nu weer even zonder gekheid, ik zie in het filmpje idd aardig wat druppen uit de carb komen maar vergeet niet dat de carb met de inlaat naar beneden hangt en best wat moet krijgen voordat het recht omhoog en door het membraan gezogen word, de brandstof in dat rijke mengsel komt door de zwaartekracht weer naar beneden…..
    inlaatkelk met filtertje erop en de druppen vallen daar in en zodra de motor loopt verdwijnt het de motor in
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2024
  15. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Zo'n inlaatkelk lijkt me ok. Een filter of waar ik dit dan ook maar kan kopen zal best wel serieus zichtbaar zijn aan de buitenkant motorkap. Er is nu iets van een 15mm tussen de inlaat carb en de motorkap. Dus zit best wel dicht.
    Dit hier https://www.justengines.co.uk/shop/carburettors/velocity-stack/?v=d3dcf429c679 lijkt me nu dus ideaal. Niet te lang en net lang genoeg om de overtollige benzine af te voeren en niet in m'n kap te laten lekken. Met deze lengte kom in net effen met de motorkap.
    Ik zoek of ik dit nog ergens anders kan vinden buiten de UK. Ofwel draai of frees ik er zelf eentje uit alu.
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2024
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.376
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik zal er eerst eens zo mee gaan vliegen.
    Dan wordt de boel ook warmer en draai je minder stationair.
    Na 5 a 10 liter de boel nog eens goed afstellen.
    Ik zou nog geen gat in de kap maken.
    Is niet mooi en maakt meer herrie.
    Je kan het altijd nog doen.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als herhaling van de intentie van mijn vorige posts: Minder tobben, meer vliegen. Bertus zegt het ook al,draai er éérst maar eens 5 tot 10 liter brandstof doorheen in de lucht...

    Dan kun je daarna altijd nog kijken wat je doet. Maar de kans is groot dat binnen de 5 liter de troep uit de uitlaat af gaat nemen, je de motor merkbaar scherper kunt afstellen en het lekken ook navenant minder wordt.
     
  18. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Jammer dit gat zit er al in.
    Sommige adviseerden me om er een gat in te maken.
    Enkele pagina's terug in post
    63 kon je zien hoe dicht de carb van de motorkap zit en in post 121 zit er al gat in.
    Dus ja veel slechter zal het wel niet zijn want de meeste die de RV8 vliegen zit er ook een gat in op die plaats.
     
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.376
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Als dat gat er in zit er als de brandweer een kelk er op en vliegen.
    Man als bij mij de motor draaide ging hij de lucht in.
    Gas op die lollie;)
     
  20. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Volgende week maak ik een kelkje uit alu. En wanneer het hier eens stopt met alle dagen veel wind van 5Bft, dan gaat hier zeker de lucht in ja.
     

Deel Deze Pagina